Algemene Politieke Beschouwingen

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Zeeuw »

Auto schreef:
Herman schreef:Maar de samenvatting van de redenering van de CU bij monde van Bruins is door de verslaggever zó samengevat:
"ChristenUnie-Kamerlid Bruins stelde woensdag tegenover het betoog van Stoffer dat de inkomstenbelasting in het nieuwe stelsel voor iedereen omlaaggaat en dat iedereen netto meer gaat overhouden. Verder wijst Bruins erop dat in de toekomst alle aftrekposten worden beperkt tot het eerste tarief van 37 procent. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de hypotheekrenteaftrek. „Het is daarom niet logisch dat de giftenaftrek daarop een uitzondering vormt.”

Volgens Bruins zijn het vooral „de heel rijken” die de beperking daadwerkelijk gaan voelen. „De gemiddelde kerkganger merkt hier niets van.” Op dit moment valt zo’n 10 procent van de Nederlanders onder het hoogste belastingtarief. Bruins gaat ervan uit „dat christenen gul geven en blijven geven.”
Je doet onrecht aan hun betoog alleen de slotzin als uitgangspunt van de CU redenering te nemen.

Voor het overige lijken ze niet heel handig te kunnen communiceren over de door hen gesloten compromissen, maar daar kan ik me verder niet over opwinden.
Het eerste deel is een wassenneus. Het is het magische woord dat IB naar beneden gast en dat iedereen erop vooruit gaat. Tel daarbij de stijgingen op dan gaat iedereen er uit eindelijk op achteruit. Dat verschillen kleiner worden klopt, maar het constant dweilen met IB lager klopt niet. In sommige casussen is dat het geval, maar uiteindelijk is er een groot deel die het gat moeten gaan dichten. Het gemak waarmee de CU bepaalde zaken naroept vind ik verontrustend. De meloen van Segers kon ik nog begrijpen maar nu paar weken later, met het naroepen van bepaalde argumenten niet meer.

Daarnaast gaat het niet alleen om de kerkganger, maar vooral om de ontvangende partijen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij vind van het feit dat de overheid überhaupt doet aan het fiscaal stimuleren van giften?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Mara »

En dan ineens is het afschaffen van de dividendbelasting niet meer zo zeker.
Zou het iets met Unilever te maken kunnen hebben :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Desiree »

Ja, alles denk ik. Al is het altijd voor Rutte iets heel belangrijks geweest, dit was waarom hij volhield denk ik.

We kunnen de 2 M best goed zelf gebruiken... armoede/zzp-ers etc.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:En dan ineens is het afschaffen van de dividendbelasting niet meer zo zeker.
Zou het iets met Unilever te maken kunnen hebben :quoi
Er is nooit 1 goede reden geweest, nu heeft hij we weer een ander excuus en het stemvee trapt daar gewoon in ook :nonnon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:En dan ineens is het afschaffen van de dividendbelasting niet meer zo zeker.
Zou het iets met Unilever te maken kunnen hebben :quoi
Dat wordt uiteraard nu als reden gebruikt. Rutte ziet uiteraard ook de maatschappelijke weerstand en denkt op deze manier wellicht zonder al te veel gezichtsverlies toch een draai te kunnen maken.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat het hem niet slecht uitkomt nee.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Jantje »

Ik heb me altijd al afgevraagd of dit er überhaupt wel door zou komen.
Aanstaand voorjaar zijn er Provinciale Statenverkiezingen, en ik vraag me af of deze coalitie dan in de Eerste Kamer nog wel een meerderheid houdt. Als dat niet het geval is, en die kans is aanzienlijk, dan is het toch ook onmogelijk dat dit er door komt? Of zou Rutte, als hij het écht wil, het zo regelen dat die wet nog vóór de verkiezingen door de Eerste Kamer gaat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Luther »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:En dan ineens is het afschaffen van de dividendbelasting niet meer zo zeker.
Zou het iets met Unilever te maken kunnen hebben :quoi
Er is nooit 1 goede reden geweest, nu heeft hij we weer een ander excuus en het stemvee trapt daar gewoon in ook :nonnon
Jij hebt het niet zo op onze premier?
Ik denk dat de afschaffing van de dividendbelasting in het geheel van het belastingplan een goede maatregel is. Politiek gezien is het niet houdbaar, en nu kan Rutte er zonder veel gezichtsverlies makkelijk vanaf komen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Jantje »

Waarom is dat een goede maatregel in het geheel van het belastingplan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:En dan ineens is het afschaffen van de dividendbelasting niet meer zo zeker.
Zou het iets met Unilever te maken kunnen hebben :quoi
Er is nooit 1 goede reden geweest, nu heeft hij we weer een ander excuus en het stemvee trapt daar gewoon in ook :nonnon
Triest deze reactie...elke econoom zonder politieke banden vond het een verstandige maatregel maar de populisten zoals Klaver en Wilders
kregen met oneliners voor elkaar dat het slecht geïnformeerde volk achter ze aan liep.


Jammer maar wij krijgen hier spijt van........
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Herman »

Volgens mij moest je op wetenschapsniveau de voorstanders ook met een lampje zoeken.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:En dan ineens is het afschaffen van de dividendbelasting niet meer zo zeker.
Zou het iets met Unilever te maken kunnen hebben :quoi
Er is nooit 1 goede reden geweest, nu heeft hij we weer een ander excuus en het stemvee trapt daar gewoon in ook :nonnon
Jij hebt het niet zo op onze premier?
Ik denk dat de afschaffing van de dividendbelasting in het geheel van het belastingplan een goede maatregel is. Politiek gezien is het niet houdbaar, en nu kan Rutte er zonder veel gezichtsverlies makkelijk vanaf komen.
Waarom? Het is een stap achteruit in de verdeling van welvaart tussen arbeid en kapitaal. Ik zie het voordeel er niet van in, net zo min overigens als van de rulings.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door huisman »

Herman schreef:Volgens mij moest je op wetenschapsniveau de voorstanders ook met een lampje zoeken.
Echt niet maar ze kwamen niet aan het woord in de mainstream media maar wel in bv het FD.

Het was voor media/oppositie makkelijk scoren voor de bühne. 2 miljard naar de buitenlandse beleggers.........onzin natuurlijk.
Het geld wat nu vrijkomt blijft echt wel naar het bedrijfsleven gaan en gelukkig niet naar die zwaar overbetaalde leerkrachten met hun 60 dagen vakantie per jaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
Herman schreef:Volgens mij moest je op wetenschapsniveau de voorstanders ook met een lampje zoeken.
Echt niet maar ze kwamen niet aan het woord in de mainstream media maar wel in bv het FD.

Het was voor media/oppositie makkelijk scoren voor de bühne. 2 miljard naar de buitenlandse beleggers.........onzin natuurlijk.
Het geld wat nu vrijkomt blijft echt wel naar het bedrijfsleven gaan en gelukkig niet naar die zwaar overbetaalde leerkrachten met hun 60 dagen vakantie per jaar.
Wat een respectloosheid naar leraren toe zeg. Ja de leraren die al 20 jaar in het onderwijs zitten hebben het wat makkelijker maar de meeste zitten tot ´s avonds laat dingen na te kijken.
En ze verdienen trouwens minder dan een gemiddelde HBO´er.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene Politieke Beschouwingen

Bericht door DDD »

De salarissen in het onderwijs zijn mijns inziens prima.

Maar ik zou graag de internetverwijzing naar twee FD-artikelen krijgen die het standpunt van Huisman onderbouwen. Ik ben heel benieuwd.
Plaats reactie