Zuid-Afrika

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Zuid-Afrika

Bericht door Herman »

Zijn er mensen die de ontwikkelingen in Zuid-Afrika volgen en daar ook een mening over hebben?

Zie tevens een actuele inventarisatie van de huidige politiek-economische ontwikkelingen en de voorgenomen onteigening van landbouwgronden. https://www.rd.nl/opinie/grondonteigeni ... -1.1512347
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Zuid-Afrika

Bericht door astroguy »

Herman schreef:Zijn er mensen die de ontwikkelingen in Zuid-Afrika volgen en daar ook een mening over hebben?

Zie tevens een actuele inventarisatie van de huidige politiek-economische ontwikkelingen en de voorgenomen onteigening van landbouwgronden. https://www.rd.nl/opinie/grondonteigeni ... -1.1512347
Ik woon in Zuid Afrika al sedert 1991 en heb alle ontwikkelingen en ups and downs gevolgd, beleefd (en ondergaan). Maar of een en ander in kort bestek op een forum goed besproken kan worden betwijfel ik. Meestal worden dan meningen (stellingen?) verkondigd die meer de ontwetendheid van de schrijver tentoonstellen dan iets toevoegen aan de discussie. Of er moet zoveel geschreven worden dat de gemiddelde lezer halverwege afhaakt. De (oudere) deelnemers van dit forum zullen ook geen posts van mij in dit verband kennen vermoed ik. Daarbij vermoed ik dat het getal mensen in Zuid Afrika die we kunnen scharen bij de achterban van dit forum niet groter is dan zo'n 300 die meestal ook nog een zeer sterke binding met Nederland hebben en vaak wat op afstand staan van de maatschappij hier.
Atze
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zuid-Afrika

Bericht door -DIA- »

Rassendiscriminatie is crimineel.
Pijnigt mensen.
Rassendiscriminatie is ronduit verwerpelijk.

Toch zijn er andere dingen te zegen.
We moeten mijns inziens ook weer niet doorslaan.
Achter de hele hetze tegen Zuid-Afrika lag naar mijn gevoel een radicale strijd van extremisten. Hoe moeten we naar het ANC kijken? Als de bevrijder van Zuid-Afrika?
Ik kan dit niet zo zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zuid-Afrika

Bericht door Ambtenaar »

Je kunt wellicht een vergelijking maken met Zimbabwe. Daar gaf Mugabe ook land van blanke boeren weg, wat tot gevolg had dat de landbouwproductie grotendeels is ingestort.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zuid-Afrika

Bericht door Herman »

astroguy schreef:Ik woon in Zuid Afrika al sedert 1991 en heb alle ontwikkelingen en ups and downs gevolgd, beleefd (en ondergaan). Maar of een en ander in kort bestek op een forum goed besproken kan worden betwijfel ik. Meestal worden dan meningen (stellingen?) verkondigd die meer de ontwetendheid van de schrijver tentoonstellen dan iets toevoegen aan de discussie. Of er moet zoveel geschreven worden dat de gemiddelde lezer halverwege afhaakt. De (oudere) deelnemers van dit forum zullen ook geen posts van mij in dit verband kennen vermoed ik. Daarbij vermoed ik dat het getal mensen in Zuid Afrika die we kunnen scharen bij de achterban van dit forum niet groter is dan zo'n 300 die meestal ook nog een zeer sterke binding met Nederland hebben en vaak wat op afstand staan van de maatschappij hier.
Wat mij betreft spreek je je gewoon vrij uit. Of kan dat debat in Zuid Afrika al niet meer gevoerd worden?

En ja. Ik weet er weinig van en er komt ook weinig informatie richting Europa. Mijn belangstelling is wel gewekt. Onder andere door het lezen van diverse boeken over Afrika, een onteigeningsverhaal uit Zimbabwe en dat allemaal in combinatie met de laatste opmerking van dr. Hans Ester dat alleen een europese oplossing mogelijk is. Die zin klinkt behoorlijk koloniaal.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Zuid-Afrika

Bericht door Ouddorp »

Met betrekking tot de discussie over landonteigening en Plaasmoorde, lijkt het alsof de Nederlandse pers heel veel in de richting van de zwarte bevolking neigt. Zie ook het verslag op de NOS naar aanleiding van de tweet van Donald Trump hierover. Wellicht is het een soort reactie op de Apartheid op een manier van: niet zeuren als jullie nu benadeeld worden. Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van Astroguy hierover.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Zuid-Afrika

Bericht door astroguy »

Herman schreef:
astroguy schreef:Ik woon in Zuid Afrika al sedert 1991 en heb alle ontwikkelingen en ups and downs gevolgd, beleefd (en ondergaan). Maar of een en ander in kort bestek op een forum goed besproken kan worden betwijfel ik. Meestal worden dan meningen (stellingen?) verkondigd die meer de ontwetendheid van de schrijver tentoonstellen dan iets toevoegen aan de discussie. Of er moet zoveel geschreven worden dat de gemiddelde lezer halverwege afhaakt. De (oudere) deelnemers van dit forum zullen ook geen posts van mij in dit verband kennen vermoed ik. Daarbij vermoed ik dat het getal mensen in Zuid Afrika die we kunnen scharen bij de achterban van dit forum niet groter is dan zo'n 300 die meestal ook nog een zeer sterke binding met Nederland hebben en vaak wat op afstand staan van de maatschappij hier.
Wat mij betreft spreek je je gewoon vrij uit. Of kan dat debat in Zuid Afrika al niet meer gevoerd worden?

En ja. Ik weet er weinig van en er komt ook weinig informatie richting Europa. Mijn belangstelling is wel gewekt. Onder andere door het lezen van diverse boeken over Afrika, een onteigeningsverhaal uit Zimbabwe en dat allemaal in combinatie met de laatste opmerking van dr. Hans Ester dat alleen een europese oplossing mogelijk is. Die zin klinkt behoorlijk koloniaal.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met Dr. Esther. Zijn opinie is m.I. behoorlijk arrogant en wordt hier volgens mijn observatie ook nauwelijks nog kennis van genomen, behalve misschien in reactionaire romantische kringen die verlangen naar hoe vroeger alles beter was, maar daar kun je nu eenmaal geen beleid op bouwen. Hoe het wel moet? Wie zal het zeggen? Dat er iets moet gebeuren met de grondpolitiek (en de criminaliteit En vluchtelingen en noem maar op) is voor iedereen duidelijk ook de meeste Afrikaners en de regering zijn het daar overeens. En daar hebben we echt geen tweets van die betweter en nietzeggende figuur die nu in het witte Huis zit voor nodig, die leiden slechts af van zijn door hem self veroorzaakte problemen.
Atze
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zuid-Afrika

Bericht door liz boer »

Het is een moeilijk verhaal, net als in Amerika met de Indianen en net als met slavernij en kolonies.

Rascisme is echt helemaal fout, daar zijn we het denk ik wel over eens, maar wat nu met het nageslacht van slaven en van bijvoorbeeld boeren in Zuid Afrika, of wat met kinderen van foute Nederlanders, ze dragen allemaal de erfenis van hun voorouders.
Ook de kinderen van omgekomen verzetstrijders worstelen met de (goede) daden van hun vader, Joodse kinderen die in een kleine sombere familie opgegroeid zijn, kinderen waar ouders in Jappenkampen hebben gezeten en ook kleinklinderen dragen de erfenis van hun voorouders mee.

Wat een ellende heeft de zonde te weeg gebracht.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie