Voor beiden geldt dat het wel goed is om je enigszins te verdiepen in de bezwaren die er zijn tegen vaccinaties, alvorens uitspraken te doen. Een vergelijking met de tuin sproeien of het verzorgen van een wond is niet echt terzake. DDD wijst er al op: het gaat hier niet om iets preventiefs, niet om het zorgen maken over iets wat de Heere ons wel of niet toeschikt. De vraag wanneer je je tuin gaat sproeien is dus nogal eenvoudig: als het droog is. Hoe droog? Zo droog dat sproeien nodig is.DDD schreef:Ik blijf dit inderdaad vreemd vinden. Maar het idee is mogelijk dat het besproeien niet preventief is. Het is al te droog, en dan ga je sproeien. Vaccineren is gelijk aan voorkomen dat het te droog is. Maar ik ben benieuwd hoe veel het te droog moet zijn voordat je als gemoedsbezwaarde de tuin mag gaan sproeien.Geytenbeekje schreef:Ik vind het juist de Heere verzoeken als je geen gebruik maakt van de middelen die Hij gegeven heeft, wel om het tot Zijn eer gebruiken natuurlijk. Een boer die zijn kinderen niet laat vaccineren, sproeit hij wel zijn velden als het erg droog blijft ? Gaat hij wel naar de dokter als zijn kind een (grote) wond heeft ? Ieder moet zijn verantwoordelijkheid zelf dragen en zelf zaken afwegen...
Is dat zo lastig? Blijkbaar wel, want in een brochure van de RIVM over bezwaren tegen vaccinaties lees ik o.a. het volgende:
"Maar Jezus had nog een vraag voor deze Farizeeën, die wat Hij deed niet goed vonden maar er niets over durfden te zeggen: “Als uw zoon of uw os in een put valt, dan haalt u hem er toch meteen uit, ook al is het sabbat?” De Joden mochten niet werken op de sabbat. Deze vraag laat zien dat (secundaire) preventie belangrijker was dan het sabbatsgebod."
Dan snap je dus nog niet eens wat het woord 'preventie' inhoudt...
Wat gemist wordt in jullie postings, is het principiële (wat mij betreft niet-medische) bezwaar dat je een ziekteverwekker gebruikt.