Referendum sleepwet

Sleepwet

Ik stem voor de sleepwet
15
37%
Ik stem tegen de sleepwet
15
37%
Ik stem niet
11
27%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Harry65 »

Luther schreef:
huisman schreef:Toch vreemd dat de 3 christelijke partijen voor deze wet zijn en hier op RF de meesten tegen.
Exact!
Maar dat heeft er gewoon mee te maken dat een referendum onderbuikgevoelens tegen de overheid faciliteert. Het is een soort pavlov-reactie: Zodra we ergens de overheid kunnen dwarszitten met onze tegenstem, dan doen we dat. Helaas begint dat gevoelen ook in de gereformeerde gezindte steeds meer post te vatten.
Even over de CU: Ik heb mijn hele leven op de CU (en voorganger GPV) gestemd.
Maar juist vanwege vooral hun houding ten opzichte van de representatieve democratie en het vehikel "referendum" stem ik landelijk sinds vorig jaar niet meer op de CU.
Want:
Al jarenlang komt mijn mening voor maximaal 70% overeen met de standpunten van 2 of 3 partijen, waaronder de CU.
Ik wordt dus bij lange na niet voor 100% vertegenwoordigd.
En partijen die doen alsof dat wel zo is, en deze vorm van democratie (vertegenwoordiging en verder niets) meer dan genoeg vinden, zitten wat mij betreft helemaal verkeerd.
Dat is waarom ik vind dat een goede vorm van referendum noodzakelijk is om onze democratie ook echt democratisch te houden.
En partijen die dat niet willen, zijn mijn stem niet waard. En dus de CU ook niet.

Het zal vast zo zijn dat er geprobeerd wordt om misbruik te maken van onderbuikgevoelens.
Maar dat kan net zo goed bij de Tweede Kamerverkiezingen.
Bij mij leeft in dit referendum vooral dat de overheid in mijn ogen steeds meer de (grond)rechten van mensen met voeten treedt.
Want, om één van de belangrijkste argumenten omtrent deze wet te noemen:
Waar haalt de overheid het recht vandaan om eventuele gegevens van burgers 'zomaar' (zonder screening, oftewel: zonder te weten wat ze weggeven en wat daarvan de context is) aan buitenlandse inlichtingendiensten te geven?
Dan wil ik graag de mogelijkheid hebben om te kunnen zeggen: overheid, jullie gaan veel te ver.

Ik heb dus van harte gebruik gemaakt van de mogelijkheid om aan dit referendum deel te nemen,
en heb hartgrondig "tegen" gestemd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Referendum sleepwet

Bericht door huisman »

Harry65 schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Toch vreemd dat de 3 christelijke partijen voor deze wet zijn en hier op RF de meesten tegen.
Exact!
Maar dat heeft er gewoon mee te maken dat een referendum onderbuikgevoelens tegen de overheid faciliteert. Het is een soort pavlov-reactie: Zodra we ergens de overheid kunnen dwarszitten met onze tegenstem, dan doen we dat. Helaas begint dat gevoelen ook in de gereformeerde gezindte steeds meer post te vatten.
Even over de CU: Ik heb mijn hele leven op de CU (en voorganger GPV) gestemd.
Maar juist vanwege vooral hun houding ten opzichte van de representatieve democratie en het vehikel "referendum" stem ik landelijk sinds vorig jaar niet meer op de CU.
Want:
Al jarenlang komt mijn mening voor maximaal 70% overeen met de standpunten van 2 of 3 partijen, waaronder de CU.
Ik wordt dus bij lange na niet voor 100% vertegenwoordigd.
En partijen die doen alsof dat wel zo is, en deze vorm van democratie (vertegenwoordiging en verder niets) meer dan genoeg vinden, zitten wat mij betreft helemaal verkeerd.
Dat is waarom ik vind dat een goede vorm van referendum noodzakelijk is om onze democratie ook echt democratisch te houden.
En partijen die dat niet willen, zijn mijn stem niet waard. En dus de CU ook niet.

Het zal vast zo zijn dat er geprobeerd wordt om misbruik te maken van onderbuikgevoelens.
Maar dat kan net zo goed bij de Tweede Kamerverkiezingen.
Bij mij leeft in dit referendum vooral dat de overheid in mijn ogen steeds meer de (grond)rechten van mensen met voeten treedt.
Want, om één van de belangrijkste argumenten omtrent deze wet te noemen:
Waar haalt de overheid het recht vandaan om eventuele gegevens van burgers 'zomaar' (zonder screening, oftewel: zonder te weten wat ze weggeven en wat daarvan de context is) aan buitenlandse inlichtingendiensten te geven?
Dan wil ik graag de mogelijkheid hebben om te kunnen zeggen: overheid, jullie gaan veel te ver.

Ik heb dus van harte gebruik gemaakt van de mogelijkheid om aan dit referendum deel te nemen,
en heb hartgrondig "tegen" gestemd.
Wauw wat een bijzondere argumentatie :bobo ............M.a.w. wat een egocentrische onzinnige argumenten om tegen te houden dat Nederland veilig blijft.
........................straks kun je schelden op de overheid die de verschrikkelijke aanslag niet heeft voorkomen......medeplichtig????
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Harry65 »

huisman schreef:
Harry65 schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Toch vreemd dat de 3 christelijke partijen voor deze wet zijn en hier op RF de meesten tegen.
Exact!
Maar dat heeft er gewoon mee te maken dat een referendum onderbuikgevoelens tegen de overheid faciliteert. Het is een soort pavlov-reactie: Zodra we ergens de overheid kunnen dwarszitten met onze tegenstem, dan doen we dat. Helaas begint dat gevoelen ook in de gereformeerde gezindte steeds meer post te vatten.
Even over de CU: Ik heb mijn hele leven op de CU (en voorganger GPV) gestemd.
Maar juist vanwege vooral hun houding ten opzichte van de representatieve democratie en het vehikel "referendum" stem ik landelijk sinds vorig jaar niet meer op de CU.
Want:
Al jarenlang komt mijn mening voor maximaal 70% overeen met de standpunten van 2 of 3 partijen, waaronder de CU.
Ik wordt dus bij lange na niet voor 100% vertegenwoordigd.
En partijen die doen alsof dat wel zo is, en deze vorm van democratie (vertegenwoordiging en verder niets) meer dan genoeg vinden, zitten wat mij betreft helemaal verkeerd.
Dat is waarom ik vind dat een goede vorm van referendum noodzakelijk is om onze democratie ook echt democratisch te houden.
En partijen die dat niet willen, zijn mijn stem niet waard. En dus de CU ook niet.

Het zal vast zo zijn dat er geprobeerd wordt om misbruik te maken van onderbuikgevoelens.
Maar dat kan net zo goed bij de Tweede Kamerverkiezingen.
Bij mij leeft in dit referendum vooral dat de overheid in mijn ogen steeds meer de (grond)rechten van mensen met voeten treedt.
Want, om één van de belangrijkste argumenten omtrent deze wet te noemen:
Waar haalt de overheid het recht vandaan om eventuele gegevens van burgers 'zomaar' (zonder screening, oftewel: zonder te weten wat ze weggeven en wat daarvan de context is) aan buitenlandse inlichtingendiensten te geven?
Dan wil ik graag de mogelijkheid hebben om te kunnen zeggen: overheid, jullie gaan veel te ver.

Ik heb dus van harte gebruik gemaakt van de mogelijkheid om aan dit referendum deel te nemen,
en heb hartgrondig "tegen" gestemd.
Wauw wat een bijzondere argumentatie :bobo ............M.a.w. wat een egocentrische onzinnige argumenten om tegen te houden dat Nederland veilig blijft.
........................straks kun je schelden op de overheid die de verschrikkelijke aanslag niet heeft voorkomen......medeplichtig????
En heb je zelf dan nog wel wat zinnigs te zeggen?
Hier lusten de honden nl. geen brood van ...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Referendum sleepwet

Bericht door eilander »

Iemand medeplichtigheid aan een eventuele aanslag verwijten omdat hij bij dit referendum tegen heeft gestemd, gaat m.i. echt te ver, @huisman.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Wandelende »

@Harry65, volgens mij is er bij ongeveer 70% best sprake van een partij die jouw standpunten vertegenwoordigd, toch?
Bij elke verkiezing kom ik rond de 70-80% bij bepaalde partijen uit. Ook bij familie en vrienden zie ik dergelijke percentages op verschillende partijen.

Bij welk percentage vind jij dat een partij jou echt goed genoeg vertegenwoordigd? Ik ben benieuwd.
(~)
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Referendum sleepwet

Bericht door elbert »

eilander schreef:Iemand medeplichtigheid aan een eventuele aanslag verwijten omdat hij bij dit referendum tegen heeft gestemd, gaat m.i. echt te ver, @huisman.
Dat is zeker zo, omdat de WIV (sleepwet) niet de enig mogelijke oplossing is tegen mogelijk terrorisme. Bovendien willen veel tegenstemmers (zoals ik) dan ook geen afschaffing van de wet, maar aanpassing op bepaalde punten, zoals op het punt van de toetsing en de privacy.
Het ligt dus allemaal een stuk genuanceerder.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Charles »

In het kader van de discussie hier (en de column van Leon de Winter) een opvallend nieuwsbericht:
https://www.nu.nl/internet/5187875/face ... redirect=1

Het boek 1984 begint steeds meer vorm te krijgen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Iemand medeplichtigheid aan een eventuele aanslag verwijten omdat hij bij dit referendum tegen heeft gestemd, gaat m.i. echt te ver, @huisman.
@Huisman ziet niet in dat hij dezelfde retoriek gebruikt waarmee Poetin en Erdogan hun tegenstanders wegzetten.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Wim Anker »

De laatste peiling voor de verkiezingen, volgens mij 1 of 2 dagen van te voren gaf aan dat de voorstanders 52% zouden halen en de tegenstanders iets van 30%. De rest wist het nog niet.
Zien we de uitkomst is het opvallend dat er zo misgekleund is. Ben benieuwd naar de verklaring. Maar een hypothese dat de overheid echt niet meer wordt vertrouwd en mensen het "gewenste" antwoord geven lijkt nader onderzoek waard.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Referendum sleepwet

Bericht door huisman »

eilander schreef:Iemand medeplichtigheid aan een eventuele aanslag verwijten omdat hij bij dit referendum tegen heeft gestemd, gaat m.i. echt te ver, @huisman.
Terechte opmerking eilander. Neem ik dan ook terug en maak mijn excuses richting Harry65. :hi
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Wandelende »

Wim Anker schreef:De laatste peiling voor de verkiezingen, volgens mij 1 of 2 dagen van te voren gaf aan dat de voorstanders 52% zouden halen en de tegenstanders iets van 30%. De rest wist het nog niet.
Zien we de uitkomst is het opvallend dat er zo misgekleund is. Ben benieuwd naar de verklaring. Maar een hypothese dat de overheid echt niet meer wordt vertrouwd en mensen het "gewenste" antwoord geven lijkt nader onderzoek waard.
En dat zelfs de NOS na de eerste exitpoll (toen de verhouding nog nét iets anders was) toch meer argumenten noemde op de hand van de tegenstemmers, dan richting de voorstemmers. Slechte beeldvorming.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Referendum sleepwet

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:De laatste peiling voor de verkiezingen, volgens mij 1 of 2 dagen van te voren gaf aan dat de voorstanders 52% zouden halen en de tegenstanders iets van 30%. De rest wist het nog niet.
Zien we de uitkomst is het opvallend dat er zo misgekleund is. Ben benieuwd naar de verklaring. Maar een hypothese dat de overheid echt niet meer wordt vertrouwd en mensen het "gewenste" antwoord geven lijkt nader onderzoek waard.
Ik weet het niet, ik gok eerder op selectie-bias en inderdaad op het sociaal-gewenste antwoord geven. Ik denk niet dat het niet willen geven van een eerlijk antwoord uit angst voor de overheid meespeelt. Nu bekend is hoeveel informatie bekend is bij commerciele bedrijven waar vrijwel geen controle op is, zijn er misschien gevaarlijker partijen dan de veiligheidsdiensten.

Ik vraag me wel af hoe effectief de sleepwet is. Veel mensen binnen de georganiseerde misdaad en terroristen staan echt al wel op het lijstje van de veiligheidsdiensten en kunnen al afgetapt worden. Met de aandacht die er nu is voor de sleepwet worden ze mogelijk voorzichtiger. Ook denk ik dat de bevoegdheden van veiligheidsdiensten goed vastgelegd moeten worden en ik hoop dat in Nederland klokkenluiders van het kaliber Edward Snowden betere bescherming krijgen dan in de VS.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Mara »

Opmerkelijk dat in de noordelijke provincies van ons land de meeste tegenstemmers waren.
Zij hebben kennelijk weinig vertrouwen in de regering.
In ons stembureau (waar het op dat moment erg druk was) waren relatief veel mensen die wel op de gemeenteraad wilden stemmen, maar niet met het referendum wilden meedoen.
Het was een soort naming and shaming, want de voorzitter meldde dit op vrij luide toon aan degene die dit moest bijhouden.

Ik heb daar geen cijfers van gezien overigens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Opmerkelijk dat in de noordelijke provincies van ons land de meeste tegenstemmers waren.
Klopt, daar willen ze eerst glasvezel krijgen voordat ze toestaan dat de AIVD gaat aftappen.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Referendum sleepwet

Bericht door refo »

In het noorden van Friesland en Groningen waren geen gemeenteraadsverkiezingen. Blijkbaar hebben zich daar vooral de nee-stemmers bij het stembureau gemeld.
Plaats reactie