Referendum sleepwet

Sleepwet

Ik stem voor de sleepwet
15
37%
Ik stem tegen de sleepwet
15
37%
Ik stem niet
11
27%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Herman »

Geen verkiezingen
Loppersum heeft een opkomst van 57% waarvan 56,5 tegen en 39,9 voor.
Groningen (Stad) heeft een opkomst van 35% waarvan 70,8 tegen en 27,4 voor.

Wel verkiezingen
Delfzijl en Oldambt zitten op 55% en 57% tegen.

In Friesland (o.a. Dantumadeel) lijken de percentage op de landelijke uitslagen.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Harry65 »

Wandelende schreef:@Harry65, volgens mij is er bij ongeveer 70% best sprake van een partij die jouw standpunten vertegenwoordigd, toch?
Bij elke verkiezing kom ik rond de 70-80% bij bepaalde partijen uit. Ook bij familie en vrienden zie ik dergelijke percentages op verschillende partijen.

Bij welk percentage vind jij dat een partij jou echt goed genoeg vertegenwoordigd? Ik ben benieuwd.
Aangezien alle relevante partijen in de Tweede Kamer zitten, is er gelukkig altijd wel iemand die op een bepaald gebied mijn standpunt verdedigt.
Maar het is dus niet zo dat er 1 partij is die mij in alles vertegenwoordigt.
En dus is het niet zo dat bij een stemming in de Tweede Kamer over een bepaald onderwerp de stemverhouding gelijk is aan de verhoudingen in de samenleving.

Een partij vertegenwoordigt mij pas, als die partij op alle voor mij belangrijke gebieden ongeveer dezelfde mening heeft.
Dat percentage zal dan ruim boven de 90% moeten zitten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Wandelende »

Harry65 schreef:
Wandelende schreef:@Harry65, volgens mij is er bij ongeveer 70% best sprake van een partij die jouw standpunten vertegenwoordigd, toch?
Bij elke verkiezing kom ik rond de 70-80% bij bepaalde partijen uit. Ook bij familie en vrienden zie ik dergelijke percentages op verschillende partijen.

Bij welk percentage vind jij dat een partij jou echt goed genoeg vertegenwoordigd? Ik ben benieuwd.
Aangezien alle relevante partijen in de Tweede Kamer zitten, is er gelukkig altijd wel iemand die op een bepaald gebied mijn standpunt verdedigt.
Maar het is dus niet zo dat er 1 partij is die mij in alles vertegenwoordigt.
En dus is het niet zo dat bij een stemming in de Tweede Kamer over een bepaald onderwerp de stemverhouding gelijk is aan de verhoudingen in de samenleving.

Een partij vertegenwoordigt mij pas, als die partij op alle voor mij belangrijke gebieden ongeveer dezelfde mening heeft.
Dat percentage zal dan ruim boven de 90% moeten zitten.
Oké, en is er een partij die jou voor 90% of meer vertegenwoordigd?
(~)
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Harry65 »

Wandelende schreef:
Harry65 schreef:
Wandelende schreef:@Harry65, volgens mij is er bij ongeveer 70% best sprake van een partij die jouw standpunten vertegenwoordigd, toch?
Bij elke verkiezing kom ik rond de 70-80% bij bepaalde partijen uit. Ook bij familie en vrienden zie ik dergelijke percentages op verschillende partijen.

Bij welk percentage vind jij dat een partij jou echt goed genoeg vertegenwoordigd? Ik ben benieuwd.
Aangezien alle relevante partijen in de Tweede Kamer zitten, is er gelukkig altijd wel iemand die op een bepaald gebied mijn standpunt verdedigt.
Maar het is dus niet zo dat er 1 partij is die mij in alles vertegenwoordigt.
En dus is het niet zo dat bij een stemming in de Tweede Kamer over een bepaald onderwerp de stemverhouding gelijk is aan de verhoudingen in de samenleving.

Een partij vertegenwoordigt mij pas, als die partij op alle voor mij belangrijke gebieden ongeveer dezelfde mening heeft.
Dat percentage zal dan ruim boven de 90% moeten zitten.
Oké, en is er een partij die jou voor 90% of meer vertegenwoordigd?
Nee.
Zoals gezegd in mijn eerste opmerking, zat ik (de afgelopen 3 landelijke verkiezingen) hooguit op 65 - 70%.
Zowel op gebied van partijprogramma's als op gebied van stemgedrag.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Charles »

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Referendum sleepwet

Bericht door parsifal »

Nu was vooraf al aangekondigd dat men zich niets van het referendum zou aantrekken.
Als dit soort rapporten normaal gesproken sneller naar buiten gebracht worden dan is het wel behoorlijk dubieus dat er nu gewacht is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Wandelende »

parsifal schreef:
Nu was vooraf al aangekondigd dat men zich niets van het referendum zou aantrekken.
Als dit soort rapporten normaal gesproken sneller naar buiten gebracht worden dan is het wel behoorlijk dubieus dat er nu gewacht is.
Het tijdspad is nog maar te betwijfelen.

Verder vind ik het persoonlijk heel verstandig om zulke rapporten niet vlak voor een referendum openbaar te maken. Stemmingmakerij. Het feit dat er dergelijke onderzoeken worden uitgevoerd is een bewijs dat er een goed, inhoudelijk en breed proces aan de wet ten grondslag ligt.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Referendum sleepwet

Bericht door parsifal »

Wandelende schreef:
parsifal schreef:
Nu was vooraf al aangekondigd dat men zich niets van het referendum zou aantrekken.
Als dit soort rapporten normaal gesproken sneller naar buiten gebracht worden dan is het wel behoorlijk dubieus dat er nu gewacht is.
Het tijdspad is nog maar te betwijfelen.

Verder vind ik het persoonlijk heel verstandig om zulke rapporten niet vlak voor een referendum openbaar te maken. Stemmingmakerij. Het feit dat er dergelijke onderzoeken worden uitgevoerd is een bewijs dat er een goed, inhoudelijk en breed proces aan de wet ten grondslag ligt.
Daar ben ik het mee eens, maar als de informatie er is, dan moet je een goed verhaal hebben om het niet openbaar te maken of een wet (zoals sommige landen een verbod op het publiceren van opiniepeilingen in de laatste dagen voor de verkiezingen hebben).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie