Fusie CU en SGP

Fusie CU en SGP

O Ik ben voor een fusie tussen CU en SGP
10
30%
O Ik ben tegen een fusie tussen CU en SGP
23
70%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door refo »

In Den Haag wordt, om versplintering in de Tweede Kamer tegen te gaan, een drempel van 5% bepaald.
Wie niet boven de 5% uitkomt, komt niet in de Kamer.
Wat zou uw stemstandpunt in deze poll dan zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door eilander »

refo schreef:In Den Haag wordt, om versplintering in de Tweede Kamer tegen te gaan, een drempel van 5% bepaald.
Wie niet boven de 5% uitkomt, komt niet in de Kamer.
Wat zou uw stemstandpunt in deze poll dan zijn?
Vóór.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door CvdW »

Hoeveel % heeft SGP, hoeveel % CU en hoeveel % CDA op dit moment?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door Herman »

eilander schreef:
refo schreef:In Den Haag wordt, om versplintering in de Tweede Kamer tegen te gaan, een drempel van 5% bepaald.
Wie niet boven de 5% uitkomt, komt niet in de Kamer.
Wat zou uw stemstandpunt in deze poll dan zijn?
Vóór.
Ik ook. In ben nu al geneigd meer op een persoon dan op een partij te stemmen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Hoeveel % heeft SGP, hoeveel % CU en hoeveel % CDA op dit moment?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman op 20 mar 2018, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:Hoeveel % heeft SGP, hoeveel % CU en hoeveel % CDA op dit moment?
Zie hier:
https://www.kiesraad.nl/binaries/kiesra ... g+2017.pdf

CDA 12,4%
CU 3,4%
SGP 2,1%
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
CvdW schreef:Hoeveel % heeft SGP, hoeveel % CU en hoeveel % CDA op dit moment?
Afbeelding
Gaan we zo niet meer denken in termen als de macht van het getal?
Volgens mij was dat nooit Bijbels gegrond. Misschien nu wel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef: Gaan we zo niet meer denken in termen als de macht van het getal?
Volgens mij was dat nooit Bijbels gegrond. Misschien nu wel?
Het gaat om de vraag die @refo stelt wat je zou kiezen als er een kiesdrempel van 5% zou komen. Of je dan wel voor een fusie met CU-SGP zou zijn. Wat heeft dat met de macht van het getal te maken?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door Wandelende »

refo schreef:In Den Haag wordt, om versplintering in de Tweede Kamer tegen te gaan, een drempel van 5% bepaald.
Wie niet boven de 5% uitkomt, komt niet in de Kamer.
Wat zou uw stemstandpunt in deze poll dan zijn?
Ik zou overwegen het CDA te gaan stemmen.
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef: Gaan we zo niet meer denken in termen als de macht van het getal?
Volgens mij was dat nooit Bijbels gegrond. Misschien nu wel?
Het gaat om de vraag die @refo stelt wat je zou kiezen als er een kiesdrempel van 5% zou komen. Of je dan wel voor een fusie met CU-SGP zou zijn. Wat heeft dat met de macht van het getal te maken?
Ik denk dat veel (de meest trouwe) behoudende SGP'ers dan niet meer zouden stemmen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Het moge duidelijk zijn dat ik ook andere valse godsdiensten daaronder zou laten vallen.
En ook dat ik het grondrecht 'vrijheid van godsdienst' geen bijbels principe vind. Ik begrijp dat je zelf ook geen aanleiding in de Bijbel ziet om andere godsdiensten toe te staan, dus dat is winst.
Het punt is denk ik heel sterk hoe je de verhouding tussen kerk en staat ziet. De Heere Jezus gaf aan dat de belasting aan de keizer betaald moest worden. In Romeinen gaat het over het gehoorzaam zijn aan de overheid. Een overheid die bepaald niet Christelijk bezig was.

In de 16e eeuw erkende in principe al je buren, bekenden en familie nog dat de God van de Bijbel, de levende God is. Het kan zijn dat sommigen Rooms Katholiek waren (en misschien zelfs Joods). Maar over omgang met andere goden werd niet veel nagedacht en toen de 17e eeuw eenmaal aanbrak gaf men er niet veel om (In de kolonieen werd eigenlijk niets gedaan om het Evangelie te verspreiden onder de mensen die er al waren). Het eerste punt heeft gevolgen gehad voor de visie op de overheid van die tijd en lijkt eerder te leiden naar de wens van een Christelijke regering.

Zelfs al neem je de goede koningen van Israel en Juda ten tijde van het OT als norm voor een goede overheid, dan nog lijkt men (over het algemeen) niet veel te geven om de godsdiensten van hen die buiten de landsgrenzen zijn. Dit zou gevolgen moeten hebben voor hoe we de parallel trekken. Trekken we de parallel van het OT Israel naar het Nederland van nu of naar de kerk van nu? Ik heb het idee dat CU en in het verleden ARP dichter bij het tweede punt zaten, terwijl SGP nu die kant op schuift vanuit een positie die dichter bij de eerste lag.

Zelf denk ik dat CU en SGP verschillende plaatsen hebben binnen het politieke spectrum. Waar SGP voor een kleinere overheid staat en de CU meer zaken via de overheid wil regelen (o.a. zaken die sociale gerechtigheid moeten bevorderen). Om die reden ben ik zeker niet voor een fusie. Beide partijen hebben bestaanrecht en beide lijnen zijn te combineren met een Bijbelse kijk op regering. Zolang politieke partijen hun idealen volgen en niet te veel aan hun zetels bij de volgende verkiezingen (en ik geloof dat zowel SGP als CU integer zijn op dat punt) hoeft versnippering in de politiek geen groter probleem te zijn, dan het hebben van drie verschillende Christelijke boekwinkels.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef: Gaan we zo niet meer denken in termen als de macht van het getal?
Volgens mij was dat nooit Bijbels gegrond. Misschien nu wel?
Het gaat om de vraag die @refo stelt wat je zou kiezen als er een kiesdrempel van 5% zou komen. Of je dan wel voor een fusie met CU-SGP zou zijn. Wat heeft dat met de macht van het getal te maken?
Ik denk dat veel (de meest trouwe) behoudende SGP'ers dan niet meer zouden stemmen.
Dus liever helemaal géén geluid?
(Uiteraard na invoering van kiesdrempel a 5%)
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Ik denk dat veel (de meest trouwe) behoudende SGP'ers dan niet meer zouden stemmen.
Het zal bij een enkeling blijven die dan thuisblijven. Een kleine minderheid. Er komt dan vast iemand die het behoudende deel zal vertegenwoordigen binnen de CU of het CDA. En dan kiest nagenoeg iedereen en masse die man. Tenzij vanaf de kansel een openlijke oorlog gevoerd gaat worden. Maar dat gebeurt nu al uit politieke correctheid nauwelijks. Dus de grote groep met gezagstrouwe SGP'ers zullen gewoon blijven stemmen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door eilander »

Gehoorzaam zijn aan de overheid als burger, is wel heel anders dan politiek (en dus kaderstellend en controlerend) bezig zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Fusie CU en SGP

Bericht door eilander »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Ik denk dat veel (de meest trouwe) behoudende SGP'ers dan niet meer zouden stemmen.
Het zal bij een enkeling blijven die dan thuisblijven. Een kleine minderheid. Er komt dan vast iemand die het behoudende deel zal vertegenwoordigen binnen de CU of het CDA. En dan kiest nagenoeg iedereen en masse die man. Tenzij vanaf de kansel een openlijke oorlog gevoerd gaat worden. Maar dat gebeurt nu al uit politieke correctheid nauwelijks. Dus de grote groep met gezagstrouwe SGP'ers zullen gewoon blijven stemmen.
Dat denk ik ook. Niet stemmen is de allerslechtste keuze die je kunt maken, vind ik.
Plaats reactie