Defensie geoorloofd? (uit: Sport)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

John Galt schreef:
huisman schreef:
Christenen die het leger afkeuren ken ik niet of je moet de Jehovagetuigen onder de christenen scharen.
Ik ga geen concrete vooebeelden noemen omdat ik niet de discussie wil of het nu wel of geen echre christneen zijn. Maar voor een militair vind ik het wel apart dat je nooit kennis genomen hebt van het christenpacifisme, dat al heel oude papieren heeft http://www.protestant.nu/Encyclopedie/t ... fault.aspx
1. Dat heb je snel gegoogled .
2. Natturlijk weet ik van het bestaan van pacifisme
3. Jammer dat je niet ingaat op wat de Schrift erover zegt (Zie mijn vorige posting)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

1) Dank je. Googlen gaat redelijk snel als je weet wat je ongeveer zoekt.
2) Het ging mij om christenpacifisme, waar jij (behoudens de Jehova's Getuigen) nog nooit van gehoor zei te hebben.
3) Het gaat mij er niet om het christenpacifisme te verdedigen, ik reageerde met enige verbazing dat jij dat niet kende.
Who is John Galt? :quoi
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Sport

Bericht door emigrant »

Quakers, Mennonieten (inclusief Amish), Zevende dags adventisten: allemaal pacificisten.

Mormonen waren aanvankelijk ook pacifisten totdat ze geacht werden partij te kiezen en mee te vechten in de Amerikaanse burgeroorlog.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

emigrant schreef:Quakers, Mennonieten (inclusief Amish), Zevende dags adventisten: allemaal pacificisten.

Mormonen waren aanvankelijk ook pacifisten totdat ze geacht werden partij te kiezen en mee te vechten in de Amerikaanse burgeroorlog.
Ik schreef : Christenen die het leger afkeuren ken ik niet. Dat er groepen zijn die dat doen weet ik maar ik ken ze niet, nooit mee gesproken, nooit ontmoet......dat bedoel ik met "kennen"

Jammer dat jij ook niet ingaat op de Bijbelse gegevens die ik een paar postings terug schreef.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

Er staan in dit draadje wel meer dingen waar niet op ingegaan wordt. Dingen die meer on-topic zijn.
Ik zou zeggen: Open een nieuwe discussie. Het gaat hier alleen maar om het bestaan van zulke christenen, ook al heb jij ze nooit persoonlijk ontmoet. Wellicht ontmoet je ze dan wel.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

John Galt schreef:Er staan in dit draadje wel meer dingen waar niet op ingegaan wordt. Dingen die meer on-topic zijn.
Ik zou zeggen: Open een nieuwe discussie. Het gaat hier alleen maar om het bestaan van zulke christenen, ook al heb jij ze nooit persoonlijk ontmoet. Wellicht ontmoet je ze dan wel.



...en dan nog een topic over wie christenen genoemd mogen worden ?

Dat jij niet ingaat op de Bijbelse argumenten is trouwens veelzeggend ook in de "topsport" discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sport

Bericht door John Galt »

Nu zeur je.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

John Galt schreef:Nu zeur je.
Nu geen tijd meer. ---knip---
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Sport

Bericht door emigrant »

huisman schreef:
emigrant schreef:Quakers, Mennonieten (inclusief Amish), Zevende dags adventisten: allemaal pacificisten.

Mormonen waren aanvankelijk ook pacifisten totdat ze geacht werden partij te kiezen en mee te vechten in de Amerikaanse burgeroorlog.
Ik schreef : Christenen die het leger afkeuren ken ik niet. Dat er groepen zijn die dat doen weet ik maar ik ken ze niet, nooit mee gesproken, nooit ontmoet......dat bedoel ik met "kennen"

Jammer dat jij ook niet ingaat op de Bijbelse gegevens die ik een paar postings terug schreef.

Ja maar er zijn ook uitspraken van Christus zelf:
- heb uw vijanden lief
- keer de andere wang toe
- zalig de vredestichters

Christus zelf had een pacificisme dat niet al zijn apostelen hebben nagevolgd.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

emigrant schreef:
huisman schreef:
emigrant schreef:Quakers, Mennonieten (inclusief Amish), Zevende dags adventisten: allemaal pacificisten.

Mormonen waren aanvankelijk ook pacifisten totdat ze geacht werden partij te kiezen en mee te vechten in de Amerikaanse burgeroorlog.
Ik schreef : Christenen die het leger afkeuren ken ik niet. Dat er groepen zijn die dat doen weet ik maar ik ken ze niet, nooit mee gesproken, nooit ontmoet......dat bedoel ik met "kennen"

Jammer dat jij ook niet ingaat op de Bijbelse gegevens die ik een paar postings terug schreef.

Ja maar er zijn ook uitspraken van Christus zelf:
- heb uw vijanden lief
- keer de andere wang toe
- zalig de vredestichters

Christus zelf had een pacificisme dat niet al zijn apostelen hebben nagevolgd.

Wat een klankexegese...zal ik dat dan ook maar doen?

1.Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
2. Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?
3. En als Hij hen met toorn rondom aangezien had, meteen bedroefd zijnde over de verharding van hun hart.
4.En zeiden tot de bergen en tot de steenrotsen: Valt op ons, en verbergt ons van het aangezicht Desgenen, Die op den troon zit, en van den toorn des Lams. Want de grote dag Zijns toorns is gekomen, en wie kan bestaan?

Maar het ging over of God het militair zijn afkeurde. Dat vind je nergens in het O.T. nog in het N.T.

1.En hem vraagden ook de krijgslieden, zeggende: En wij, wat zullen wij doen? En hij zeide tot hen: Doet niemand overlast, en ontvreemdt niemand het zijne met bedrog, en laat u vergenoegen met uw bezoldigingen.
2.En er was een zeker man te Cesarea, met name Cornelius, een hoofdman over honderd, uit de bende, genaamd de Italiaanse;
Godzalig en vrezende God, met geheel zijn huis, en doende vele aalmoezen aan het volk, en God geduriglijk biddende.
3. Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
Want de oversten zijn niet tot een vreze den goeden werken, maar den kwaden. Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben;
Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport

Bericht door DDD »

Kun je toelichten op welke manier het nastreven van meningsverschillen iets zou zeggen over wel of niet pacifisme? Een kerkelijke gemeente kan verdeeld zijn, dat is niet goed, maar staat niet gelijk aan een oorlog, toch? Ik ben geen pacifist, maar vind het qua bijbeluitleg helemaal niet raar dat een christen tegen bewapening is. Het is mijns inziens (als het echt aan de Bijbel ontleend wordt) eerder een biblicisme, zoals het verzet tegen inenten ook is.

Het is niet evident dat een pacifist ook tegen politie is. De zwaardmacht van de overheid hoeft zich niet perse ook zover uit te strekken. Al ben ik zelf voor een goede verdediging, met zoveel mogelijk geschikte bondgenoten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Sport

Bericht door huisman »

DDD schreef:Kun je toelichten op welke manier het nastreven van meningsverschillen iets zou zeggen over wel of niet pacifisme? Een kerkelijke gemeente kan verdeeld zijn, dat is niet goed, maar staat niet gelijk aan een oorlog, toch? Ik ben geen pacifist, maar vind het qua bijbeluitleg helemaal niet raar dat een christen tegen bewapening is. Het is mijns inziens (als het echt aan de Bijbel ontleend wordt) eerder een biblicisme, zoals het verzet tegen inenten ook is.
Rare redenering.De HEERE gebied de overheid het zwaard te dragen.

Vraag: Was het geoorloofd Hitler en zijn derde rijk met militaire middelen te verslaan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sport

Bericht door DDD »

Het eerste is onjuist.

En het antwoord op de vraag in de tweede alinea staat in mijn bericht hierboven. Zo kun je natuurlijk geen normaal gesprek voeren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Defensie geoorloofd? (uit: Sport)

Bericht door eilander »

Ik ben het wel met je eens, huisman.
Maar de uitleg over het zwaard van de overheid vind ik toch niet sterk in dit verband. Uit de context blijkt dat het gaat om de overheid tegenover de onderdanen die zich misdragen, niet over een krijgsmacht om het land te verdedigen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Defensie geoorloofd? (uit: Sport)

Bericht door Herman »

Defensie is het door de overheid verdedigen van het eigen grondgebied tegen een vijandig land dat dat grondgebied of een gedeelte ervan probeert te confisqueren. Hiertoe kan de overheid passieve defensie of actieve defensie inzetten (wikipedia).

Dus dat is gewoon geoorloofd. Juist dit punt is in de Reformatie goed doordacht en ik zie geen reden om defensie niet als middel in te zetten. Dat betekent overigens niet dat ik geen huiver heb voor de massavernietigingswapens van vroeger en nu. Zo las ik een anekdote dat Viret gemeenteleden die bij de artillerie werkte weerde van het avondmaal omdat je volgens hem niet én christen kon zijn en kanonnier. Dat zal vast ook te nuanceren zijn, maar het geeft treffende de balans weer waar een christen op moet balanceren.

Edit: woordje NIET ingevoegd.
Laatst gewijzigd door Herman op 21 jul 2017, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie