Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Bericht door Van Ewijk »

Vandaag een Oecumenische dienst bijgewoond in de PKN met de plaatselijke RKK.
De insteek was dat daarin werd opgeroepen tot christelijke eenheid, de muren tussen verschillende kerkverbanden weg moesten en men als christen juist anno 2017 eenheid en solidariteit moest laten zien in een steeds grimmiger wordende wereld waarin individualiteit en tegenstellingen steeds meer de boventoon voeren.
Verdrukking, intolerantie en tegenstelling tussen arm en rijk werden aan de kaak gesteld.

Op zich helemaal niks mis mee, maar mijn wenkbrauwen gingen toch even fronsen toen namen zoals Trump, Wilders en de PVV door de predikant expliciet genoemd en bekritiseerd werden als vertegenwoordigers van bovenstaande zaken.
Nu heb ik hier een erg dubbel gevoel bij, natuurlijk kan met over deze namen en hun doelstellingen discussiëren (zoals men al hier doet)
Men kan het namelijk van twee kanten belichten, over tolerantie en medeleven jegens vluchtelingen maar natuurlijk ook over het feit dat deze mannen en hun partijen de dreiging van islamisering en terreur aan de kaak stellen.

Maar als herder deze zaken en personen ten overstaan van de kudde zo direct als negatief bestempelen en zodoende de kerkganger met politieke principes opdringen gaat mij te ver.
Ik kreeg een zure smaak in mijn mond van de verkapte boodschap ''als je hier zit hoor je niet op Wilders te stemmen''
en ''als je christen bent bent je dus automatisch tegen Trump en Wilders''
Ik ben zelf geen Wildersstemmer of Trumpaanhanger maar heb ontzettend de neiging om mijn plaatselijke kerk hierover om opheldering te vragen.

Nu is mijn vraag aan u, valt politieke voorkeur volgens u binnen of buiten de kerkelijke tucht?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Bericht door CvdW »

Dat wordt lastig.
Ene kerkenraad is tegen vrouwenstandpunt van de SGP en andere kerkenraad neigt naar CU.
Wanneer tucht toepassen? Als je PVV stemt (dus niet anoniem meer) onder de tucht en als je SGP/CU/CDA stemt niet.
Kerk heeft volgens mij een andere taak.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Bericht door ejvl »

Vanaf een preekstoel horen zulke uitspraken zeker niet thuis. Een predikant is er niet voor om een politiek "advies" te geven. Hooguit kunnen ze het belang van christelijk stemgedrag uitspreken, maar zeker niet zoals jij het beschrijft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Vanaf een preekstoel horen zulke uitspraken zeker niet thuis. Een predikant is er niet voor om een politiek "advies" te geven. Hooguit kunnen ze het belang van christelijk stemgedrag uitspreken, maar zeker niet zoals jij het beschrijft.
En in WOII? Mocht toen gewaarschuwd worden door een predikant tegen de gevaren van het nazisme? En mocht men NSB-leden onder de tucht stellen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Bericht door DDD »

Ik ben ook niet zo'n voorstander van politiek op de preekstoel, maar ik ben het wel met Eilander eens dat als het gaat om NSB en nazi-Duitsland ook duidelijk is geworden wat het gevaar is van het ontbreken van politiek op de kansel.

Maar tucht voor het sympatiseren met Trump of Wilders vind ik vooralsnog wel vér gaan.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:Vanaf een preekstoel horen zulke uitspraken zeker niet thuis. Een predikant is er niet voor om een politiek "advies" te geven. Hooguit kunnen ze het belang van christelijk stemgedrag uitspreken, maar zeker niet zoals jij het beschrijft.
En in WOII? Mocht toen gewaarschuwd worden door een predikant tegen de gevaren van het nazisme? En mocht men NSB-leden onder de tucht stellen?
Nadenkertje inderdaad. Ik zou geen antwoord durven te geven waar de grens ligt.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Valt politieke voorkeur binnen de kerkelijke tucht?

Bericht door Ouddorp »

In de Saambinder zijn volgens mij nog wel vragen te vinden van gemeenten over het toepassen van de tucht op leden die lid waren van de NSB.

Maar om op te roepen tot het waarschuwen tegen Trump/Wilders in de kerk gaat veel te ver. Waar leg je de grens. Mag je wel op D66 of GroenLinks stemmen? Die partijen hebben op bepaalde terrein ook uitgesproken anti-christelijke opvattingen. Meer nog dan Wilders.
Plaats reactie