Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik denk het wel dat we op de rand van de afgrond staan. En het is niet overdreven. En ik denk dat de vrijheid van christenen in dit land zwaar wordt overschat. We hebben er weinig moeite mee omdat we zelf eigenlijk ook wel vinden dat Bijbelse uitspraken niet meer passen anno 2016 en we bijbelse uitspraken ook maar niet meer doen in het openbaar. Vandaar dat we menen dat het wel meevalt. Wie de uitspraken wel doet "stelt zich immers buiten het debat".
Nee, dit ben ik niet met je eens. Je verbindt hier het wel of niet doen van Bijbelse uitspraken met de vrijheid die een christen wel of niet heeft. Ik vergelijk de vrijheid die we hebben met landen als Noord-Korea, Sudan, Syrië, etc. Met alle respect: dan praten we toch echt over kruimelwerk in Nederland. Komt nog bij: in de Bijbel wordt een christen in het geheel geen vrijheid beloofd.
Wim Anker schreef:De PKN, maar ook anderen, zijn actief bezig Bijbelse normeringen te vervangen door wat vaag humanistisch gepraat. Doet men daar niet aan mee dan volgt een negeren, een doodzwijgen. Geaccordeerd - met wat pseudo Bijbelse talk over naastenliefde, vijanden liefhebben en zo - door de refo elite die menen dat met de overheid wel te dealen valt.
Ik heb geen idee wat je hiermee concreet bedoelt. Wel maak ik bezwaar tegen de denigrerende termen 'refo-elite' en 'pseudo-Bijbelse talk'.
Wim Anker schreef:Uiteraard is fysieke christenvervolging in dit land (nog) niet aan de orde maar uitsluiting (ook van overheidsfuncties) en extra belastingheffingen zijn wel degelijk reeds aan de orde. Helaas vind het gros van de christenen het allemaal ook wel terecht. Moeten de opvattingen maar niet zo extreem zijn immers? En hier zijn vele voorbeelden van te geven!
Als je dit soort dingen belangrijker vindt dan het rijtje dat @huisman noemde, dan snap ik het helemaal niet meer. En ik begrijp ook niet dat je werkelijk denkt dat de PVV hieraan ook maar één detail gaat wijzigen. Uitsluiting is inderdaad aan de orde. Volgens mij is dan je roeping om je hoofd te buigen en om te zien naar een andere functie, en kolen vuurs op het hoofd van je tegenstander hopen. En zeker: de belastingdruk van éénverdieners is onrechtvaardig. Maar als er één partij is die daarvoor aandacht heeft gevraagd, is het de SGP, en niet de PVV. Maar ook als dat niet verandert, dan nog worden we niet opgesloten, worden we niet vervolgd, hebben we veel voorrechten, waar buitenlandse christenen alleen maar van kunnen dromen. Denk alleen al aan het feit dat we morgen in alle vrijheid naar de kerk mogen gaan.
Wim Anker schreef:Ik kan het geen rechtsstaat meer noemen. En ik denk echt dat je je vergist over de vrijheid die er (nog) is in het maatschappelijke leven. Die is niet zo groot. Vooral niet teveel de mening geven, dat is het beste. Dat wordt m.i. minder gemerkt in de zuil maar daarbuiten is het wel degelijk merkbaar.
Rechters die onafhankelijk een vonnis vellen, een scheiding van de machten, betekent dat er een rechtsstaat is. Vergelijk het met dictaturen zoals verschillende Afrikaanse landen, vele landen in het Midden-Oosten, etc. En ja, ook in ons land als je, m.n. in een seculiere omgeving, consequent laat horen wat je diepste overtuiging is, zal dat leiden tot uitsluiting. Maar is dat anders dan de Heere Jezus heeft voorzegd? En zal Wilders hier ook maar iets aan veranderen?
Wim Anker schreef:M.i. wordt de werkelijkheid miskent. Ik zie nog het gezicht voor me van Elbert Dijkgraaf in de 2e kamer toen de regering hem vertelde dat de door hem voorgestelde belastingverlichting voor gezinnen niet doorging omdat er - ten leste - een deal met D66 was gesloten. Het kwartje viel! Het kwartje dat de seculiere partijen een beetje folklore in de kamer best leuk vinden. Dat ze natuurlijk amicaal en aardig zijn tegen deze - in hun ogen - leuke variant van het openluchtmuseum in de 2e kamer. Maar dat dat natuurlijk niet wil zeggen dat ze serieus willen luisteren. "Integendeel Elbert! Doe niet zo raar! Dacht je nu echt dat we je serieus nemen omdat we vinden dat dhr. van der Staaij goed en ludiek kan speechen?" Ik zag dat dat kwartje ging vallen. Hij dacht dat hij wat had bereikt maar moest constateren dat hij zelfs nooit ook maar in de buurt is gekomen van serieus genomen worden met zijn voorstellen.
Dit is onjuist; er was wel degelijk zicht op een deal, maar dat kan inderdaad in de politiek. De ene dag ben je nodig, kun je iets bereiken, de andere dag is het weer voorbij.
Wim Anker schreef:De rand van de afgrond is daarom helemaal niet overdreven. Als de seculiere partijen zich bij de volgende verkiezingen verenigen tegen Wilders dan zullen ze - naar ik verwacht - de vrijheid van onderwijs aanpakken. Ook de vrijheid van kerken om te zeggen wat denken te moeten zeggen zal worden aangepakt. Op die manier zullen ze proberen de onvrede te beteugelen. En het klimaat in NL is dusdanig dat christenen daar het eerst en het meest de dupe van zullen worden. Vergis je daar niet in!
Dat zou allemaal kunnen gebeuren; maar een stem op de PVV zal dat eerder bevorderen dan tegenhouden. Nogmaals: Kijk even iets internationaler, en dan kun je toch met mij niet anders concluderen dan dat we een grote mate van welvaart en vrijheid hebben als christen? De afgrond... dan denk ik aan Noord-Koreaanse situaties. En nee, die ligt niet op korte termijn in het verschiet.
Wim Anker schreef:Uiteraard is de keuze van voor de PVV een wanhoopspoging. In de hoop dat hij de joods-christelijke wortels wel serieus neemt. Dat hij de vrijheid serieus neemt.
Wilders heeft maar één belang en dat is hij zelf. Het is altijd goed om te kijken naar het functioneren van een politicus in het verleden. Op geen enkele manier heeft Wilders er blijk van gegeven dat vrijheid bij hem ook echt vrijheid is. Op geen enkele manier heeft de PVV getoond dat de joods-christelijke wortels van onze samenleving voor hen leidend zijn in allerhande debatten, waar voor bijbelgetrouwe christenen de zaken op het spel staan.
Wim Anker schreef:De seculieren en verlichten zijn van mening dat de "extremen" bestreden moeten worden. De opvatting dat vrouwen niet op de preekstoel horen, daar doet een verlicht christen niet aan mee. Dat het huwelijk niet ingezegend kan worden in de kerken is niet bijbels volgens de moderne christen. En de seculiere partijen zullen met een dergelijk christendom best kunnen dealen. En de in hun ogen extreme christenen zullen worden beperkt in hun vrijheid. De verlichte broeders zullen daaraan graag meewerken. Want zeg nu zelf, waarom zou een predikant in een kerk wel groepen mogen discrimineren en beledigen en mag dat in een winkel niet?
We hebben in ons land een zeer grote vrijheid voor de kerken. Mochten kerken inderdaad gedwongen worden tot het toelaten van vrouwen op de kansel, tot het bevestigen (niet inzegenen; we zijn niet RK!) van homohuwelijken, dan zullen kerken Gode meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen. Maar nogmaals: een stem op de PVV zal dit niet weerhouden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Spons
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2016, 23:42

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Spons »

Het lijkt me ook te ver voeren om te stellen dat de godsdienstvrijheid van christenen in Nederland gevaar loopt, hoewel ik natuurlijk ook de toekomst niet voorzien kan. Het lijkt me verstandig om in deze kwestie onderscheid te maken tussen rechten en voorrechten. Het recht van christenen om hun godsdienst vrij uit te oefenen zal waarschijnlijk wel gehandhaafd blijven, maar de voorrechten zijn geleidelijk aan het verdwijnen. Of zoals Cors Visser het ooit verwoordde in het RD:
Binnen christelijk Nederland moeten we veel scherper zijn in het onderscheiden van voorrechten en rechten. De weigerambtenaar, bekostiging van het bijzonder onderwijs en dergelijke zijn voorrechten. Maar de vrijheid om ons te organiseren en om te zeggen wat we willen zijn rechten. Die rechten moeten we voor onszelf en voor anderen met volle inzet verdedigen. Maar voorrechten mogen we opgeven, zeker als seculieren steeds minder oog krijgen voor het geloof of de rechten van minderheden.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door ZWP »

Wat heerlijk als je op het forum een post leest waar je je helemaal in kunt vinden. :)
In dit geval de post van Luther als reactie op Wim Anker. Compliment voor de verwoording.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door BJD »

ZWP schreef:Wat heerlijk als je op het forum een post leest waar je je helemaal in kunt vinden. :)
In dit geval de post van Luther als reactie op Wim Anker. Compliment voor de verwoording.
Eens ja. Mooie waardevolle bijdrage van Luther. Je zou sommige post een like :super moeten kunnen geven :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Herman »

Kan je trouwens de opmerkingen van Geert Wilders over de vooringenomenheid van de rechterlijke macht ook strafbaar stellen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Terri »

http://www.cip.nl/nieuws/december-2016/ ... _source=A1

Zelf sta ik wat neutraal in deze discussie en wil naar beide kanten luisteren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Luther »

@WimAnker: Is dit wellicht een alternatief voor je voorgenomen PVV-stem? http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/je ... kiezingen/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Kaw »

Luther schreef:@WimAnker: Is dit wellicht een alternatief voor je voorgenomen PVV-stem? http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/je ... kiezingen/
Wat een kerel... Dus als zijn partij geen zetel krijgt, dan heeft Nederland geen 70.000 mensen die nog niet voor Baal hebben gebogen? Ik zou liever geen 3e/4e christelijk splinterpartijtje willen hebben, maar dat de christelijke partijen samen optrekken.
Maar ja... Verschillen he? Vrouw, sport, zwart pak, muziek, allemaal goede zaken om elkaar te mijden.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door elbert »

Herman schreef:Kan je trouwens de opmerkingen van Geert Wilders over de vooringenomenheid van de rechterlijke macht ook strafbaar stellen?
Ik denk dat er op basis van de artikelen 266 en 267 van het wetboek van strafrecht wel een zaak van te maken is.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Wim Anker »

Ruim de helft van Nederland vindt de veroordeling onjuist. Zijn jullie nu echt zo onwijs om gewoon door te willen gaan met dit soort aanklachten? Er heerst een grote onvrede onder een groot deel van de bevolking, denken jullie echt dat dat dit met (rechterlijk) geweld kan worden weggenomen?

Denkt @Luther nu echt dat het probleem verdwijnt door te roeptoeteren dat het hier niet Syrië, Zuid-Sudan of Noord Korea is? En dat van degenen die de onvrede verwoorden de woorden verdraaien, wegwuiven en de kritiek als dom, goddeloos en weet ik wat al niet meer wegzetten, dat dat ook maar iets oplost?

Einstein heeft eens gezegd: Waanzin is hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten. Nu heb ik geen vertrouwen in Wilders maar nog minder vertrouwen in zijn tegenstanders en ik ben geen waanzinnige.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 14 dec 2016, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Ruim de helft van Nederland vindt de veroordeling onjuist. Zijn jullie nu echt zo onwijs om gewoon door te willen gaan met dit soort aanklachten? Er heerst een grote onvrede onder een groot deel van de bevolking, denken jullie echt dat dat dit met (rechterlijk) geweld kan worden weggenomen?
Volgens mij heeft niemand Wilders opnieuw aangeklaagd. Als een invloedrijk persoon de onafhankelijkheid van de rechtbank in twijfel gaat trekken (zonder veel argumenten) is dat natuurlijk wel link en mag men zich daar in het openbaar ook tegen uitspreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Ruim de helft van Nederland vindt de veroordeling onjuist. Zijn jullie etc etc
Wij horen dus bij die andere iets minder dan de helft. En ik heb een gezond portie eigenwijsheid ja.

En ja. Als christen heb je de overheden te gehoorzamen. En dat kan in Nederland allemaal nog prima. Het kost hier en daar een duit. Maar we worden noch door D66 noch door geimmigreerde medelanders in de gevangenis gegooid, dus er is weinig aan de hand.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Wim Anker »

Helder allemaal. Helaas geen gesprek meer mogelijk. PVV stemmen is de enige optie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Herman »

Hoezo stoppen we met praten?

Dat is struisvogelpolitiek. "Ho, er zijn mensen die er niet zo over denken als ik. Laat ik dan maar gaan stemmen." Dat lost voor de discussie niets op.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Stemmen op PVV/Wilders (uit: Presidentsverkiezingen USA 2016)

Bericht door Jongere »

Nou, misschien is het inderdaad wel weer mooi geweest. 19 pagina's lang converseren over het stemgedrag van één forummer, die zijn mening toch niet zal veranderen.
Ik zou het wel op prijs stellen als het topic over de presidentsverkiezingen USA weer open kan, volgens mij zijn daar nog genoeg zinnige dingen over te zeggen en verliep die discussie prima (totdat de PVV-vergelijking er doorheen ging lopen).

Overigens werden in dit topic zorgen gedeeld over de koers van de SGP, ook door degenen die nooit PVV zouden stemmen. Ik zou graag willen zeggen dat ik me ook in die zorgen niet zo herken. Wat mij betreft vaart de SGP een goede koers en ik heb bewondering voor de manier waarop ze politiek bedrijven. Alleen wat betreft immigratie/islam (zoals het statement rond de gebedsoproep onlangs) zou de koers van mij anders mogen. En rond de aandacht voor duurzaamheid moeten ze helaas ook nog wat stappen zetten.
Gesloten