Legale moord.. Wat betekent dit?

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door -DIA- »

Ik zou hierboven willen zetten:
DOOD EN LEVEN IN EIGEN HAND?
of
DOOD EN EEUWIGHEID VAN DE AARDE WEG?

AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ

We hebben een kabinet.
Een beschaafd kabinet.
Ministers en Staatssecretarissen.
Ze denken te leven.

Beschaafd en netjes.
Zoals ze van zichzelf misschien denken.
Is het waar?
Ja?
Of toch niet?

Even een beetje terug in de levenstijd:
Eerst abortus
Dan euthanasie
Vele zelfmoorden
Leven voltooit?
Zal het sterven ooit voltooit worden?
Nee?
Eeuwig sterven dan?

En wie zei ook weer:
Leven en laten leven?
En wat zegt de moderne mens?
YOLO?
Beseft die mens wat hij of zij zegt?
Met een schaterlach op de lippen?

Vat u het?
Laat het eens tot u doordringen
Eeuwigheid?

Nooit meer verandering
Nooit maar licht
Nooit meer blijdschap
Nooit meer vrede
Nooit meer rust
Nooit meer Gods Woord
Nooit meer een druppel koud water
Nooit geen schaduw van omkeer meer.

Begrijpen we het?
Ja?
Nee?

In welke tijd zouden we leven?
Een mooie tijd?
Een moeilijke tijd?
Een apocalyptische tijd?

En als een mensenkind
als dhr. Pechtold zegt
dat hij dat "beschaafd" vindt?
Wat vindt hij dan onbeschaafd?
Sterven?

Hij denkt blijkbaar al niet meer zoals veel seculiere mensen:
De dood hoort bij het leven.
Wat zal dat dan voor een ontwaken zijn?

Als een oud vrouwtje zegt:
Het is mooi geweest?
ik heb het wel gezien?
en ik wil niet meer ellende zien?
Denkt ze dan "in vrede te rusten"?
En de bloemen moeten haar troosten?
Of ja dat kan dan eigenlijk niet meer, toch?

Maar voor wie
zijn de bloemen dan bestemd?

Oh voor het feest?
Welk feest?
De viering van de dood?
Of voor de verbloeming?

Is het dat?
Ja?
Nee?
Ik denk het wel.

Maar is dat niet iets
wat men zegt
wat een struisvogel doet?

Tenslotte:
Hebben we nog besef van de eeuwigheid?
Heel vroeger, maar nog in mijn tijd, zei een kind van God:
Er komt een tijd
dat dood en eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn.
Denk over deze laatste zin eens na.
Had ze het voorzien?

Of geloven we dat niet meer?
Zoals we zoveel niet meer geloven,
Althans velen.

AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ AΩ

Deze dingen,
een ontelbaar veel meerdere
geven me wel eens te denken.
Elke dag opnieuw.
Als ik de krant opensla.
Als ik het Woord lees.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Ad Anker »

Twee dingen vallen me op.
Toen ik gistermorgen in de auto mw. Dijkstra van D66 hoorde kreeg ik het koud. Mensen hebben hun hele leven keuzes gemaakt. Waarom zouden ze er dan niet voor mogen kiezen om uit dit leven te stappen? Er is dus geen enkel besef meer dat oze tijd in Gods hand is.

Het tweede is dat ik pagina's vol in het RD zag over dit onderwerp. Veel verontwaardiging. Ik moest echter goed zoeken naar het 'zo spreekt de Heere'. Ik vond het niet...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door eilander »

Voor wie Gods Woord niet meer serieus neemt, is deze stap misschien wel logisch. Het zal de laatste stap ook niet zijn.
Als je niet meer gelooft in de onsterfelijkheid van de ziel, of gelooft dat iedereen naar een soort hemel gaat, kun je het eigenlijk nog wel begrijpen.
Anders gezegd: die mensen kunnen we met argumenten buiten Gods Woord om maar moeilijk overtuigen.
Je krijgt het er koud van.

Ik moest gisteren ook weer met huiver denken aan het verschrikkelijke einde van mevr. Borst, die zich juist zo heeft ingezet voor, en een boegbeeld was van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde. Wie daar Gods hand niet in ziet, moet toch wel stekeblind zijn.

Het is verschrikkelijk als je leest op de site van die genoemde vereniging onder het kopje "Heeft u een doodswens?" dat het alleen maar gaat over hoe je je einde kunt bespoedigen (natuurlijke dood of niet-natuurlijke dood, u kiest maar....) Geen woord over het feit dat er een psychische en/of lichamelijke nood en hulpvraag áchter zit en dat er op z'n minst over andere hulp ook nagedacht moet worden.

Zover is ons volk al gekomen. Het is moeilijk om op de plek van Ezra en Daniël te komen die niet wezen naar anderen, maar zichzelf ook als medeschuldenaar aanwezen. Niet de barricaden op, maar de weg van het gebed zou goed zijn voor ons en voor ons land.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Mara »

Vanuit de politiek komt dan een reactie: "we zullen wat meer aan de eenzaamheid moeten doen".
Bij eenzame ouderen denk je vaak dat het weduwen of weduwnaren, zonder kinderen zijn. Of alleenstaanden. Of mensen die moeite hebben met sociale omgang.
Niets is minder waar! Dat is het erge.
Als je kinderen en je kleinkinderen je niet of nauwelijks nog aandacht geven, kan ik begrijpen dat de gedachte in je omhoog komt: wat doe ik hier nog, ik ben alleen iedereen tot last. En dan komt de term: levensmoe, moe van het leven van alledag, het uitzichtloze.
Anderzijds lees je ook verhalen van mensen aan wie het einde van hun leven is aangezegd, zij willen er nog van alles uithalen, een bucketlist afwerken.
De kern van het probleem is denk ik, dat de dood geen schrik meer aanjaagt. Begrafenissen zijn mooi of feestelijk, mensen worden de hemel ingepraat. Een waarschuwende stem wordt dan niet meer gehoord.
Een begrafenis is geen roepstem meer, maar iets dat nu eenmaal gewoon bij het leven hoort.
Ik denk aan de artsen en verpleegkundigen die hierdoor in gewetensnood komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Terri »

Voor elke verkeerde/ toch niet zo bedoelde keuze is in het algemeen nog wel weer een weg terug of een aanpassing mogelijk, maar beseffen mensen wel ten diepste dat dit definitief is?
Je stapt uit de tijd, maar dat is een begrip wat we niet doorgronden ( alleen maar heel oppervlakkig) en er is geen weg terug.
Juist gisteren er een gesprek met iemand over gehad, ik huiver....en heb geprobeerd te waarschuwen.....
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door emigrant »

Job 38. In het bijzonder vers 17.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Twee dingen vallen me op.
Toen ik gistermorgen in de auto mw. Dijkstra van D66 hoorde kreeg ik het koud. Mensen hebben hun hele leven keuzes gemaakt. Waarom zouden ze er dan niet voor mogen kiezen om uit dit leven te stappen? Er is dus geen enkel besef meer dat oze tijd in Gods hand is.

Het tweede is dat ik pagina's vol in het RD zag over dit onderwerp. Veel verontwaardiging. Ik moest echter goed zoeken naar het 'zo spreekt de Heere'. Ik vond het niet...
Precies, de SP is met goede argumentatie ook mordicus tegen dit voorstel maar ik mag hopen dat de christelijke politici buiten deze argumenten ook het " zo spreekt de HEERE" laten horen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Mara »

Uit een column van het AD
Mooi. Want jouw leven is van jou, en als jij niet meer verder wilt, dan heb ik liever dat een arts je bij je zelfverkozen dood helpt, dan dat je voor een trein moet springen.
Als je zo denkt, kun je inderdaad het beëindigen wanneer jij dat wilt.

WAARDIG STERVEN

Ik weet niet of dit onwetendheid is, of wat er precies bedoeld wordt met waardig sterven, maar lichamelijk gezien is het niet bepaald een waardig proces.
In films en boeken spreekt iemand nog een paar laatste woorden, blaast de laatste zucht weg en sluit zijn ogen.
Maar zo gaat het in de praktijk meestal niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door modesto »

Het is een verschrikkelijk voorstel, maar denken jullie er wel eens over na dat het feit dat Nederland een van de meest seculiere landen ter wereld is ook een beschuldigende vinger is naar jullie zelf en jullie kerken? Dat jullie kerken nauwelijks te horen zijn in het maatschappelijk debat? Dat jullie zelf zo weinig getuigenis geven in de wereld van Gods Woord, zoals mcgk onlangs in een ander topic schreef?
mcgk schreef:Wat is exact het nut van een topic als deze? Die zie ik iedere twee maanden wel voorbijkomen incluis krantenknipsel. We weten toch allemaal hoe erg het met deze wereld gesteld is? Zo'n klein nieuwsfeitje als deze is slechts het topje van de hooiberg. Hoe dat komt? Niet door de wereld, maar door ons. Omdat wij te weinig uitdragen wat Gods Woord ons gebiedt, een zoutend zout, een lichtend licht. Dan kan het christendom zoveel groter worden. Dat zou impact hebben op deze wereld. Doen we dat? Of zitten we alleen op een forum te klagen over de wereld met de bekende krantenknipsels...
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Curatorium »

modesto schreef:Het is een verschrikkelijk voorstel, maar denken jullie er wel eens over na dat het feit dat Nederland een van de meest seculiere landen ter wereld is ook een beschuldigende vinger is naar jullie zelf en jullie kerken? Dat jullie kerken nauwelijks te horen zijn in het maatschappelijk debat? Dat jullie zelf zo weinig getuigenis geven in de wereld van Gods Woord, zoals mcgk onlangs in een ander topic schreef?
Eens. En ik denk dat dit ook te maken heeft met wat Ad opmerkte:
Ad Anker schreef: Het tweede is dat ik pagina's vol in het RD zag over dit onderwerp. Veel verontwaardiging. Ik moest echter goed zoeken naar het 'zo spreekt de Heere'. Ik vond het niet...
Zelfs ons afgebakende krantje laat Gods Woord liggen en gaat vooral in op de politieke verontwaardiging. Blijkbaar is er geen behoefte om het maatschappelijk debat te beïnvloeden met de levensvisie zoals beschreven in Gods Woord.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Jeremiah »

Het is walgelijk. De wet gaat er trouwens voorlopig niet komen. De eerste kamer zal in de huidige samenstelling niet akkoord gaan. Na 2019 ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren.

Laten we het niet bij afkeurende woorden op een forum laten, maar onze zorgen in de binnenkamer voor Gods troon neerleggen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door samanthi »

Laat een tegengeluid horen kom Zaterdag 10 december naar de mars voor het leven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door helma »

En bij Schreeuw om Leven is er nog steeds volop ruimte voor (=gebrek aan) vrijwilligers die o.a. waken bij abortusklinieken. Zodat er toch duidelijk wordt dat er alternatieven zijn voor 'legale moord'. En dat er inderdaad nog mensen zijn die het niet gewoon vinden dat menselijk leven afgebroken mag worden. Ik vind het schrijnend dat er niet genoeg vrijwilligers zijn om wekelijks een uur of twee bij een kliniek te staan. Wordt het geen tijd om op de bres te gaan staan voor het leven? Waarom zijn ook wij er aan gewend geraakt dat er meer dan 30.000 mensenlevens per jaar in Nederland het levenslicht niet mogen zien?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Sheba »

Weet je ook in onze eigen kring wordt door een dr Ali Hoek van Kooten de kans op abortieve werking van de pil nihil genoemd en daarom is het gebruik ervan te verantwoorden aldus haar. ( zie krant afgelopen week)

Vond ik eigenlijk ook wel schrokkend!

Als in eigen kring dit soort dingen gezegd kunnen worden, en geaccepteerd kunnen worden, dan heb ik ook weinig hoop mbt tot het denken over andere vormen van levensbeëindiging in onze kring.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Legale moord.. Wat betekent dit?

Bericht door Mara »

Ik stond bij de Kruidvat in de rij voor de kassa, toen ik een doosje zag liggen
Morning After pil stond erop.
Ik dacht even dat ik dat niet goed las, zette mijn leesbril op en ja, het was waar.
www.kruidvat.nl/norlevo-morning-after-pil/p/857060
Noodanticonceptie, binnen 72 uur na onbeschermde gemeenschap te gebruiken.
Ik dacht werkelijk dat je die bij de huisarts moest vragen, maar ze liggen gewoon in het schap.
Zo'n kassamevrouw moet vragen: bent u bekend met het gebruik? Maar dat is zo'n standaardvraag, stelt niks voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie