Uitkeringstrekkers aan de top

Plaats reactie
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Uitkeringstrekkers aan de top

Bericht door DDD »

Ik kreeg een heel lezenswaardig artikel onder ogen, over de 'bijdrage' van bijvoorbeeld Facebook en ABN-AMRO aan onze economie. Het zet dingen die veel mensen wel aanvoelen, helder op een rijtje, en verklaart waarom de huizenprijzen weer stijgen terwijl huizen al belachelijk duur zijn, en waarom nieuwe monopolies als van WhatsApp en Uber moeilijk te bestrijden zijn.

http://decorrespondent.us6.list-manage. ... 3627dc0d91
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitkeringstrekkers aan de top

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik kreeg een heel lezenswaardig artikel onder ogen, over de 'bijdrage' van bijvoorbeeld Facebook en ABN-AMRO aan onze economie. Het zet dingen die veel mensen wel aanvoelen, helder op een rijtje, en verklaart waarom de huizenprijzen weer stijgen terwijl huizen al belachelijk duur zijn, en waarom nieuwe monopolies als van WhatsApp en Uber moeilijk te bestrijden zijn.

http://decorrespondent.us6.list-manage. ... 3627dc0d91
Hmmm.... ik las van de week dat wat Alibaba doet, nu Unilever ook wil gaan doen met het oog op China. De productien die het concern wereldwijd maakt in China te koop aanbieden.
Wat betreft Alibaba, die heeft echt enorm veel op het gebied van wasmiddelen. Hoe dat allemaal werkt weet ik niet, maar feit is wel dat je versteld staat van hun aanbod van producten afkomstig uit de hele wereld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Uitkeringstrekkers aan de top

Bericht door Wim Anker »

Tja. Mooi geschreven maar natuurlijk onzin. Je kunt de "diensten" economie niet wegzetten als parasieten. AirBnb, Uber etc leveren concrete diensten die welvaart creëren.
Banken, bankiers, fin advocatuur etc. zijn parasitair door de regelgeving omtrent geld(creatie). Niet de "dienst" an sich veroorzaakt problemen.

Hoe welvarender een land (hoe meer inkomen per hoofd van de bevolking) hoe hoger het percentage "parasieten" volgens dit artikel. Dat klopt natuurlijk niet.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Uitkeringstrekkers aan de top

Bericht door alexv »

Wim Anker schreef:Tja. Mooi geschreven maar natuurlijk onzin. Je kunt de "diensten" economie niet wegzetten als parasieten. AirBnb, Uber etc leveren concrete diensten die welvaart creëren.
Banken, bankiers, fin advocatuur etc. zijn parasitair door de regelgeving omtrent geld(creatie). Niet de "dienst" an sich veroorzaakt problemen.

Hoe welvarender een land (hoe meer inkomen per hoofd van de bevolking) hoe hoger het percentage "parasieten" volgens dit artikel. Dat klopt natuurlijk niet.

Ik zou dat niet maar zo zeggen "onzin" Dit artikel is een voorbeeld van buiten de box denken. Uber ect. consumeren wel een deel van de winst die anders naar anderen zouden gaan die er echt voor werken. Banken zijn absoluut parasieten, zoals aangehaald in het artikel en als het fout gaat moet de staat "de belastingbetaler" het opruimen.
Ik denk dat bedoeld wordt dat "diensten" niet echt leveren.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitkeringstrekkers aan de top

Bericht door DDD »

Waarom zou je perse alle diensten over één kam moeten scheren? Ik vind Airbnb én WhatsApp een waardevolle toevoeging in de westerse samenleving, maar de winst die daarmee behaald kan worden omdat er een natuurlijke neiging tot het ontstaan van monopolies is, is mijns inziens buitenproportioneel.

Het artikel gaat bovendien niet zozeer over diensten op zich. Het betoog geldt net zo goed voor bepaalde functies in de productiesector. Het gaat niet om het onderscheid tussen diensten en productie, maar tussen het beheersen van werk en van kapitaal. Dat is de kern van het artikel.
Plaats reactie