Referendum 6 april Oekraine

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: RE: Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Desiree »

helma schreef:
Wim Anker schreef:Alle voorstemmers worden ook bedankt. Door hun inzet is dit raadgevend referendum geldig!
Als voorstemmers niet thuis waren gebleven was er misschien ook een andere uitkomst geweest.
Daarom allemaal bedankt! De een dacht, de ander ging. Democratie! :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Leerling »

Gisteren het tegen-rondje heel dik rood ingekleurd! Fantastisch dat ik niet de enige was. :)
Jammer dat sommigen meenden voor te moeten stemmen, maar dat mag ook in een democratie. Mooi dat jullie meegeholpen hebben met het geldig laten zijn van dit referendum. :super
Voor de thuisblijvers heb ik eigenlijk geen goed woord voor. Het is je burgerrecht, die heb je nu verwaarloost. :fouet En daarnaast moeten deze mensen maar voor de rest hun mond houden. De kans om te spreken hebben ze laten liggen, dus achteraf ook geen kritiek of meningen geven over besluiten. :modo
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Auto »

Leerling schreef: Voor de thuisblijvers heb ik eigenlijk geen goed woord voor. Het is je burgerrecht, die heb je nu verwaarloost. :fouet En daarnaast moet deze mensen maar voor de rest hun mond houden. De kans om te spreken hebben ze laten liggen, dus achteraf ook geen kritiek of meningen geven over besluiten. :modo
Triest dat je je medeburgers zo noemt, die hun democratisch recht gebruiken om NIET te gaan stemmen. En tegelijk dat je zo ondemocratisch bent om te zeggen dat zij hun mond moeten houden.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Mannetje »

Je hebt een schouderklopje verdiend, Leerling. ;)
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Mara »

Leerling schreef: Voor de thuisblijvers heb ik eigenlijk geen goed woord voor. Het is je burgerrecht, die heb je nu verwaarloost. :fouet En daarnaast moet deze mensen maar voor de rest hun mond houden. De kans om te spreken hebben ze laten liggen, dus achteraf ook geen kritiek of meningen geven over besluiten. :modo
Dat vind ik eigenlijk ook, je had in dat geval blanco kunnen stemmen, daarmee geef je een signaal af. Veel mensen hebben dit ook gedaan.
Volgens Sjuul Paradijs - voormalig hoofdredacteur Telegraaf - kost dit referendum ong. 40 miljoen.
De kieswijzer was alleen te begrijpen voor hoger opgeleiden en ingewijden, dus daar kon de gemiddelde Nederlander niet zo veel mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Panny »

Wim Anker schreef:Overigens ben ik bevestigd in mijn mening dat een Nee juist is door te letten op de de evenredigheid:

Hoe meer goddeloosheid in een stad, hoe meer ja stemmers.
Ik denk dat dit veel te kort door de bocht is.
Amsterdam is gewoon een meer internationaal ingestelde stad. Er trekken ook veel meer hogeropgeleiden heen.
En SGP en CU zijn ook voor het verdrag.. zijn die partijen daarmee ook meer goddeloos?

De grootste aantallen 'nee' stemmers zitten denk ik toch meer in de arbeiders SP/PVV hoek.

En allerlei indianen verhalen over dit verdrag die rondgingen helpen ook niet mee.
Maar dat reken ik ook de regering aan (ontbreken van duidelijke informatie wat het verdrag inhoud).

Wat mij betreft heeft dit referendum laten zien dat niet alle onderwerpen geschikt zijn voor een referendum.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Leerling »

Auto schreef:
Leerling schreef: Voor de thuisblijvers heb ik eigenlijk geen goed woord voor. Het is je burgerrecht, die heb je nu verwaarloost. :fouet En daarnaast moet deze mensen maar voor de rest hun mond houden. De kans om te spreken hebben ze laten liggen, dus achteraf ook geen kritiek of meningen geven over besluiten. :modo
Triest dat je je medeburgers zo noemt, die hun democratisch recht gebruiken om NIET te gaan stemmen. En tegelijk dat je zo ondemocratisch bent om te zeggen dat zij hun mond moeten houden.
Het is juist triest dat je je democratisch recht niet gebruikt hebt, als je niet bent wezen stemmen. En als mensen het de moeite niet vonden om te stemmen om niet wilden stemmen, dat moet je inderdaad je mond houden over wat er nu besloten gaat worden. Dan had je door je stem duidelijk moeten maken dat je er voor of er tegen was. Of dat je middels een blanco-stem aangaf dat je het onzin vond en dat je het aan Den Haag zelf overlaat. Dat is niet ondemocratisch, dat is juist democratie. Je stem laten horen wanneer je het kunt laten horen, als je dat niet doet moet je voor de rest stil zijn. Dan kan je zeker je niet mond vol hebben over democratie, want je gebruikt die democratie zelf dan niet.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Auto »

Leerling schreef:
Het is juist triest dat je je democratisch recht niet gebruikt hebt, als je niet bent wezen stemmen. En als mensen het de moeite niet vonden om te stemmen om niet wilden stemmen, dat moet je inderdaad je mond houden over wat er nu besloten gaat worden. Dan had je door je stem duidelijk moeten maken dat je er voor of er tegen was. Of dat je middels een blanco-stem aangaf dat je het onzin vond en dat je het aan Den Haag zelf overlaat. Dat is niet ondemocratisch, dat is juist democratie. Je stem laten horen wanneer je het kunt laten horen, als je dat niet doet moet je voor de rest stil zijn. Dan kan je zeker je niet mond vol hebben over democratie, want je gebruikt die democratie zelf dan niet.
Je kan blijven roeptoeteren, maar ik heb bewust de keuze gemaakt om niet te gaan stemmen, dat is ook democratie. En dat het jou niet aanstaat is jouw zaak, ook dat mag je zeggen. Maar op het moment dat jij mij gaat voorschrijven dat ik mijn mond MOET houden dan ben jij juist degene die de democratie inperkt. En dat zegt genoeg over het grote groep die tegen gestemd heeft en geen sikkepit snappen waar het in werkelijkheid om ging in dat verdrag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Mara »

Aan het referendum over Oekraïne heeft zo’n 32 procent van de stemgerechtigden meegedaan. Volgens SGP-voorman Kees van der Staaij betekent dit dat twee derde van de kiezers ’eigenlijk geen boodschap heeft aan het referendum’. Wat denkt u? Kan het raadgevende referendum als politiek middel daarom wel weer worden afgeschaft?

Stelling van de dag - Telegraaf
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door parsifal »

Ik heb me niet geregistreerd voor dit referendum en vraag me nu eigenlijk af of ik wel in "de noemer" van die 32% zit. Niet dat het iets uitmaakt, maar gewoon interesse.

Verder was het onderwerp van dit referendum naar mijn idee niet het beste onderwerp voor een referendum. Ik ben bang dat veel mensen/stemmers echt niet kunnen overzien waar ze voor stemmen. (Zelfs vaak: "de elite is voor, dus ik ben teuge") Vaak wordt Zwitserland aangehaald als een land met functionerende referenda, maar daar gaat het toch echt over een ander soort onderwerpen. Onderwerpen die vaak wel op een A4tje kunnen worden samengevat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Panny »

Een lage opkomst voor een verkiezing of referendum is ook een signaal.

En je kunt heel goed democratisch zijn maar wel tegen dit soort referenda.

En dit verdrag was al heel democratisch tot stand gekomen. Ik vond dit referendum echt onzinnig.

- Oekraïne heeft in 2013 democratisch ingestemd met dit verdrag.
- 8 dagen voor de ondertekening van het verdrag besluit de regering van Oekraïne het verdrag niet te ondertekenen (na druk vanuit Rusland).
- Alle parlementen van de EU landen stemmen in met het verdrag. (ook het Nederlandse parlement stemt in met het verdrag).
- Op 1 januari 2016 gaat het verdrag gedeeltelijk al in werking.
- Geenpeil besluit het verdrag met Oekraïne te misbruiken om een anti-EU signaal af te geven.

Wat nu?
Het is ook helemaal niet zo duidelijk wat de mensen die gisteren tegengestemd hebben nu eigenlijk willen.
Hebben ze nu echt zoveel moeite met dit verdrag (en welke onderdelen daarvan dan?), of gaat het voor om een anti-EU signaal?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Wim Anker »

Iedereen heeft stemrecht en het recht er wel of niet gebruik van te maken. Maakt men er geen gebruik van dan is er ook geen recht van spreken.

Zo werkt het.


En de SGP is wat mij betreft zwaar door het ijs gezakt met de manipulatie vooraf en de analyse van de uitslag achteraf. (70% geeft aan dat ze geen referendum willen). Bij de laatste europese verkiezingen hoorde ik de SGP ook niet roepen dat deze verkiezingen maar afgeschaft moeten worden.

En inhoudelijk - itt tot wat Panny beweerd - was er wel wat te kiezen en was de benodigde info te achterhalen. Al geef ik toe dat de media nogal partijdig waren richting ja kamp.

Demcratie is one stem, one vote.

Huisman en Auto hadden b.v. een SGP gemeenteraadslid kunnen machtigen. Dan doen ze recht aan hun bezwaren tegen referenda en ze hadden hun recht van spreken niet verspeeld.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Iedereen heeft stemrecht en het recht er wel of niet gebruik van te maken. Maakt men er geen gebruik van dan is er ook geen recht van spreken.
In dit geval is dit onzin. Het niet stemmen was in dit geval voor veel mensen een statement (en niet alleen van luiheid of desinteresse) of een strategische beslissing die verkeerd uitviel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Leerling »

Auto schreef:
Leerling schreef:
Het is juist triest dat je je democratisch recht niet gebruikt hebt, als je niet bent wezen stemmen. En als mensen het de moeite niet vonden om te stemmen om niet wilden stemmen, dat moet je inderdaad je mond houden over wat er nu besloten gaat worden. Dan had je door je stem duidelijk moeten maken dat je er voor of er tegen was. Of dat je middels een blanco-stem aangaf dat je het onzin vond en dat je het aan Den Haag zelf overlaat. Dat is niet ondemocratisch, dat is juist democratie. Je stem laten horen wanneer je het kunt laten horen, als je dat niet doet moet je voor de rest stil zijn. Dan kan je zeker je niet mond vol hebben over democratie, want je gebruikt die democratie zelf dan niet.
Je kan blijven roeptoeteren, maar ik heb bewust de keuze gemaakt om niet te gaan stemmen, dat is ook democratie. En dat het jou niet aanstaat is jouw zaak, ook dat mag je zeggen. Maar op het moment dat jij mij gaat voorschrijven dat ik mijn mond MOET houden dan ben jij juist degene die de democratie inperkt. En dat zegt genoeg over het grote groep die tegen gestemd heeft en geen sikkepit snappen waar het in werkelijkheid om ging in dat verdrag.
Pardon? Dat jij niet weet waar het overging is jouw probleem. Dat jij niet wilde stemmen moet jezelf weten. Maar nu zeggen dat je er nog wel wat over te zeggen wil hebben is natuurlijk pure dwaasheid. Je had wat kunnen zeggen door middel van je stem. Dat je daar de behoefde niet toe voelt is je goed recht, moet je helemaal zelf weten, maar dan moet je nu mans genoeg zijn om je kaken op elkaar te houden.

Nogmaals als je werkelijk voor democratie zou zijn, zou je van het recht gebruik gemaakt hebben. Dan zal je het als een plicht zien om te stemmen. Waarom? Jij krijgt die vrijheid om je stem te laten horen. In andere landen wordt je mond gesnoerd om je stem te laten horen. Krijg je nooit de kans om je stem uit te laten brengen.

Wellicht moet je wat minder uit je onderbuikgevoelens reageren én ook niet laten merken dat je op je lange tenen getrapt ben. Daarnaast dat je eigenlijk voor het verdrag bent, maar er nu spijt van hebt dat je niet bent gaan stemmen. ::bye
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Referendum 6 april Oekraine

Bericht door Auto »

De reactie van leerling laat zien dat er heel veel geroeptoeterd wordt. Wat een absurde conclusies uit mijn posting, maar ja, het zegt meer over de houding van personen die nu anti-democratische geluiden produceren.
Plaats reactie