Presidentsverkiezingen USA 2016

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

Op de eerste dinsdag na de eerste maandag in november van een jaar dat deelbaar is door vier kiest Amerika haar president. Dat is op 8 november 2016 weer gepland. President Obama heeft er dan twee termijnen op zitten en mag niet opnieuw meedoen. Dat betekent dat er aan beide zijden van het politieke spectrum nieuwe kandidaten moeten komen. De lange tocht naar de voorverkiezingen toe is al maanden op stoom. Kandidaten van de twee grote partijen tot nu toe:

DEMOCRATEN:
1. Lincoln Chafee, Gouverneur van Rhode Island 2011–2015; Senator voor Rhode Island 1999–2007
2. mw. Hillary Clinton, Minister BuZa 2009–2013; Senator voor New York 2001–2009; First Lady 1993–2001; Pres.kand. 2008
3. Martin O'Malley, Gouverneur van Maryland 2007–2015
4. Bernie Sanders, Senator voor Vermont sinds 2007; Afgevaardigde voor Vermont 1991–2007
5. Jim Webb, Senator voor Virginia 2007–2013; Minister van de Marine 1987–1988

REPUBLIKEINEN
1. Jeb Bush, Gouverneur van Florida 1999–2007
2. Ben Carson, Directeur pediatrisch neurochirurgie bij Johns Hopkins Hospital 1984–2013
3. Chris Christie, Gouverneur van New Jersey sinds 2010; Officier van Justitie voor het district New Jersey 2002–2008
4. Ted Cruz, Senator voor Texas sinds 2013; Openbaar aanklager van Texas 2003–2008
5. mw. Carly Fiorina, Bestuursvoorzitter van Hewlett-Packard 1999–2005; Californische Senaatskandidaat in 2010
6. Jim Gilmore, Gouverneur van Virginia 1998–2002, Procureur-generaal van Virginia 1994–1997
7. Lindsey Graham, Senator voor South Carolina sinds 2003; Afgevaardigde voor South Carolina 1995–2003
8. Mike Huckabee, Gouverneur van Arkansas 1996–2007; Presidentskandidaat in 2008
9. Bobby Jindal, Gouverneur van Louisiana sinds 2008; Afgevaardigde voor Louisiana 2005–2008
10. John Kasich, Gouverneur van Ohio sinds 2011; Afgevaardigde voor Ohio 1983-2001
11. George Pataki, Gouverneur van New York 1995–2006; Burgemeester van Peekskill 1981–1984
12. Rand Paul, Senator voor Kentucky sinds 2011
13. Rick Perry, Gouverneur van Texas 2000–2015; Luitenant-gouverneur van Texas 1999–2000; Presidentskandidaat in 2012
14. Marco Rubio, Senator voor Florida sinds 2011
15. Rick Santorum, Senator voor Pennsylvania 1995–2007; Afgevaardigde voor Pennsylvania 1991–1995; Presidentskandidaat in 2012
16. Donald Trump, Bestuursvoorzitter van The Trump Organization sinds 1971
17. Scott Walker, Gouverneur van Wisconsin sinds 2011
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

....en toen waren het er bij de Republikeinen nog 16:
Rick Perry stapt uit de race.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Pimpelmees »

Het theater der miljonairs is weer begonnen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:Het theater der miljonairs is weer begonnen.
Inderdaad.
Wel een theater met zeer veel invloed op de wereldpolitiek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:Het theater der miljonairs is weer begonnen.
Ik zag deze week Trump aangeschoven bij een Amerikaanse talkshow en daar maakte hij een domme fout.
Hij heeft zijn mond altijd vol over China, maar de talkshowhost (Letterman) vroeg droogjes aan hem:
waar komt uw stropdas vandaan?
Zijn eigen kledinglijn?
Juist ja. :huhu
Zijn optredens zijn vaker opmerkelijk. Evenals zijn uitspraken over anderen.
Uit de Volkskrant:
IJdele Trump schoffeert concurrent Fiorina vanwege uiterlijk

Miljardair deinst niet terug voor harde, persoonlijke aanvallen
Donald Trump bevindt zich weer midden in een politieke storm. Na Jeb Bush te hebben afgebrand omdat deze Spaans sprak, is nu zijn Republikeinse collega Carly Fiorina aan de beurt. 'Kijk naar dat gezicht, zou iemand daarop stemmen?', zegt de ijdele vastgoedmiljardair in het blad Rolling Stone over de enige vrouw onder de 17 Republikeinse kandidaten. Het is nu wachten op de eerste opmerking van Trump over zijn loodzware collega Chris Christie, die tobt met zijn overgewicht.

Het is toch één grote opgeblazen poppenkast.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door refo »

En het maakt voor de wereldpolitiek geen biet uit wie het uiteindelijk wordt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

refo schreef:En het maakt voor de wereldpolitiek geen biet uit wie het uiteindelijk wordt.
Uiteraard wel. Zie alleen al de verschillen in buitenland-politiek tussen Obama en Bush jr.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Pimpelmees »

Ik denk ook wel dat het uit maakt wie er in het Witte Huis zit.
Wat ik echter moeilijk vind, is het proces van de verkiezingen zelf. Alleen zeer rijke mensen kunnen meedoen aan de verkiezingen. Die moeten vervolgens met hun geld weer bijeenkomsten organiseren om nog eens miljoenen voor de campagne te verkrijgen. Belangenverstrengeling tussen bedrijven en politiek is aan de orde van de dag.
De campagne zelf is vaak erg triest met vuile, negatieve woorden en erg gericht op "image".
En wat blijft er uiteindelijk over voor de mensen om te kiezen: weinig. Want de grote partijen (Democrats, Republicans) slokken met hun geld alle aandacht van de overige kandidaten weg.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:Ik denk ook wel dat het uit maakt wie er in het Witte Huis zit.
Wat ik echter moeilijk vind, is het proces van de verkiezingen zelf. Alleen zeer rijke mensen kunnen meedoen aan de verkiezingen. Die moeten vervolgens met hun geld weer bijeenkomsten organiseren om nog eens miljoenen voor de campagne te verkrijgen. Belangenverstrengeling tussen bedrijven en politiek is aan de orde van de dag.
De campagne zelf is vaak erg triest met vuile, negatieve woorden en erg gericht op "image".
En wat blijft er uiteindelijk over voor de mensen om te kiezen: weinig. Want de grote partijen (Democrats, Republicans) slokken met hun geld alle aandacht van de overige kandidaten weg.
Er is op dit moment één kandidaat die helemaal niet afhankelijk is van welke bedrijven dan ook: Donald Trump. Dat is toevallig wel één van de meest onfrisse kandidaten die meedoen.
Obama begon met zeer weinig geld, en kreeg uiteindelijk miljoenen, omdat hij inhoudelijk een nieuwe boodschap had. (Daar werkte het dus andersom.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door huisman »

Pimpelmees schreef:Het theater der miljonairs is weer begonnen.

Met een winnaar die een weinig originele naam draagt voor een president : Bush/Clinton.

Omdat ik mevrouw Clinton een draak vind hoop ik dat zij het niet haalt. Dan vind ik Poetin nog aardiger :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door alexv »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Ik denk ook wel dat het uit maakt wie er in het Witte Huis zit.
Wat ik echter moeilijk vind, is het proces van de verkiezingen zelf. Alleen zeer rijke mensen kunnen meedoen aan de verkiezingen. Die moeten vervolgens met hun geld weer bijeenkomsten organiseren om nog eens miljoenen voor de campagne te verkrijgen. Belangenverstrengeling tussen bedrijven en politiek is aan de orde van de dag.
De campagne zelf is vaak erg triest met vuile, negatieve woorden en erg gericht op "image".
En wat blijft er uiteindelijk over voor de mensen om te kiezen: weinig. Want de grote partijen (Democrats, Republicans) slokken met hun geld alle aandacht van de overige kandidaten weg.
Er is op dit moment één kandidaat die helemaal niet afhankelijk is van welke bedrijven dan ook: Donald Trump. Dat is toevallig wel één van de meest onfrisse kandidaten die meedoen.
Obama begon met zeer weinig geld, en kreeg uiteindelijk miljoenen, omdat hij inhoudelijk een nieuwe boodschap had. (Daar werkte het dus andersom.)
En waarom deugt Trump dan niet?

Refo is helemaal right. Het maakt niets uit wie wint. Het zijn allemaal vrijmetselaars.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

AlexV, alvast voor de duidelijkheid: Ik negeer je verder bewust.

Trump lijkt inderdaad niet al te fris. Als hij de republikeinse kandidaat wordt, dan hoop ik toch op een democratische president. Van een president verwacht ik toch een beetje tact en goed doordachte opmerkingen en iemand die oog heeft voor de zwakkeren. Ik zie ook niet in wat hij nu precies wil bereiken en hoe hij dat wil.

Ik heb nog wel aardig wat sympathie voor Bernie Sanders, hij is al jaren redelijk consistent in zijn standpunten. Lijkt oog te hebben voor de zwakkeren in de samenleving en hij lijkt ook niet te koop te zijn voor grote bedrijven. Ik denk echter dat hij iets te links is voor de USA. (En met zijn soms te liberale standpunten ben ik het ook niet eens, maar ik denk niet dat een andere kandidaat het daar veel beter zou doen).
Ik weet niet of ik Clintons inzicht vertrouw. Ze lijkt vrienden te willen blijven met Saudi Arabie (wat toch wat meer een schurkenstaat is dan Iran), ze lijkt een voorstander van het bewapenen van "de vijanden van de vijanden" wat in veel gevallen gewoonweg verkeerd uitpakt enz. Ik weet alleen niet of er onder de Republikeinen mensen zijn die een beter buitenlands beleid voorstaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

alexv schreef:
Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Ik denk ook wel dat het uit maakt wie er in het Witte Huis zit.
Wat ik echter moeilijk vind, is het proces van de verkiezingen zelf. Alleen zeer rijke mensen kunnen meedoen aan de verkiezingen. Die moeten vervolgens met hun geld weer bijeenkomsten organiseren om nog eens miljoenen voor de campagne te verkrijgen. Belangenverstrengeling tussen bedrijven en politiek is aan de orde van de dag.
De campagne zelf is vaak erg triest met vuile, negatieve woorden en erg gericht op "image".
En wat blijft er uiteindelijk over voor de mensen om te kiezen: weinig. Want de grote partijen (Democrats, Republicans) slokken met hun geld alle aandacht van de overige kandidaten weg.
Er is op dit moment één kandidaat die helemaal niet afhankelijk is van welke bedrijven dan ook: Donald Trump. Dat is toevallig wel één van de meest onfrisse kandidaten die meedoen.
Obama begon met zeer weinig geld, en kreeg uiteindelijk miljoenen, omdat hij inhoudelijk een nieuwe boodschap had. (Daar werkte het dus andersom.)
En waarom deugt Trump dan niet?

Refo is helemaal right. Het maakt niets uit wie wint. Het zijn allemaal vrijmetselaars.
Vrijmetselaars??? Sorry, dat is echt zo'n scheldwoord voor het geval je geen bewijs hebt van corruptie, maar je toch echt iets lelijks wilt zeggen.

Over Trump: http://www.demorgen.be/buitenland/donal ... -a2451531/ Dit vat het asociale gedrag van de man goed samen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Van Ewijk »

De tijd dat degenen die er adequaat voor onderlegd waren op de juiste plek kwamen is al jaren voorbij, iets wat niet alleen in de Amerikaanse politiek maar ook in de Nederlandse en die van de rest van de wereld voorkomt.
Als ik zie wat er allemaal voorbijkomt aan potentiële ''machthebbers'' kan ik alleen maar denken:

''Oh Gabriel, blaas u bazuin!''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door dennis »

Niet alle kandidaten zijn natuurlijk 'vrijmetselaars.' Voor wie zich er in verdiept: er zit een overtuigd protestantse kandidaat bij, die veel raakvlakken met ons heeft: Mike Huckabee.
Plaats reactie