Presidentsverkiezingen USA 2016

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Het "RD" is, in navolging van de NOS, niet te vertrouwen en brengt enkel nog fake news.
Ik zou zeggen, kijk eens rond op internet wat hier aan de hand is/was en oordeel dan.
p.s. Kijk ook even naar de tweets van b.v. onze EU leiders o.b.v. deze foto's.

p.s. En deze "foto", deze momentopname, gebruiken om het punt te maken is natuurlijk qua framing van het niveau Kim Yong Un.

Naar mijn bescheiden mening heeft Trump - wederom - volkomen gelijk.

:bobo Al is het wel grappig de werkelijk uitzinnige woede te zien van Merkel, Macron, Trudeau en anderen.
Lees vooral de New York Times over saillante details m.b.t. tot de Iran deal en de rol van Obama hierin.
Lees ook wat over de importheffingen die de EU al sinds jaar en dag overal ter wereld hanteert.
Lees eens over de 270% import heffing die Canada pas instelde voor Amerikaanse zuivelproducten.

Vergeet vooral niet het filmpje over de afvallende nepwenkbrauwen van Trudeau te bekijken. :bobo
Met die laatste zin maak je je vrij ongeloofwaardig wat betreft je eerste kritiek.

Kritiek op de Canadese tarieven op zuivel is mogelijk, al begrijp ik dat Canada wat voedselvoorziening niet wil leiden onder de gigantische melk-overproductie die de VS heeft. De bevolking van Canada is ook 10% van die van de VS dus het effect voor de boeren in de VS zal niet gigantisch zijn. (Hier iets meer info: https://www.theguardian.com/world/comme ... -trade-war)

De kritiek op Trumps tarieven is trouwens vrij breed gedragen ook door bijvoorbeeld Paul Krugman (met zijn Nobelprijs in economie, wat niet alles zegt maar wel iets).

Verder blijft het zorgelijk dat Trump de FBI als vijand blijft wegzetten. Hij blijft het een heksenjacht noemen, terwijl er notabene al mensen veroordeeld zijn en schuld hebben bekend naar aanleiding van het onderzoek. En ondertussen is hij vriendelijker richting Putin (wat niet helpt bij de beeldvorming mbt tot het onderzoek van Mueller) dan tegen traditionele partners.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Vergeet vooral niet het filmpje over de afvallende nepwenkbrauwen van Trudeau te bekijken. :bobo
Nee en ook niet die filmpjes waarbij Melania zijn hand wegslaat. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door refo »

Al die verhalen over dat de importheffingen desastreus zijn voor Amerika zelf, geloof ze of geloof ze niet. Engeland zou door de brexit ook helemaal in het moeras zakken. Gisteren kwamen er cijfers over buitenlandse investeringen in het Verenigd Koninkrijk. Een toename met 5,9% i.p.v. een afname met 50%. Al die horrorscenario's worden geschetst door broodprofeten en mensen die er werkelijk last van hebben en hun persoonlijk inkomen zien dalen.

Welvaart wordt vaak gemeten in inkomensstijging. Maar de werkelijke welvaartstoename is het verschil van inkomensverbetering minus de noodzakelijke uitgaven. Best mogelijk dat Amerika wat minder groei zal kennen of zelfs krimp. Als de inwoners vervolgens meer kunnen doen met dat mindere kunnen ze er op vooruit gaan.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door ZWP »

refo schreef:Al die verhalen over dat de importheffingen desastreus zijn voor Amerika zelf, geloof ze of geloof ze niet. Engeland zou door de brexit ook helemaal in het moeras zakken. Gisteren kwamen er cijfers over buitenlandse investeringen in het Verenigd Koninkrijk. Een toename met 5,9% i.p.v. een afname met 50%. Al die horrorscenario's worden geschetst door broodprofeten en mensen die er werkelijk last van hebben en hun persoonlijk inkomen zien dalen.

Welvaart wordt vaak gemeten in inkomensstijging. Maar de werkelijke welvaartstoename is het verschil van inkomensverbetering minus de noodzakelijke uitgaven. Best mogelijk dat Amerika wat minder groei zal kennen of zelfs krimp. Als de inwoners vervolgens meer kunnen doen met dat mindere kunnen ze er op vooruit gaan.
Er is onder economen enorm veel consensus dat protectionisme nadelige effecten heeft op de economie (en vice versa: dat vrije handel en minder heffingen etc is beter voor de economie).
Maar iemand schreef dat hier al: Trump lijkt niet te geloven dat een bepaalde deal zowel goed is voor hemzelf als voor de ander. Als de ander er wat mee wint, heeft hij (voor zijn idee) verloren. En hij is geen loser.

Hij blijkt keer op keer incompetent te zijn en zich met foute adviseurs te omringen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef:Er is onder economen enorm veel consensus dat protectionisme nadelige effecten heeft op de economie (en vice versa: dat vrije handel en minder heffingen etc is beter voor de economie).
Volgens mij beaamt Trump dit ook. Waar Trump tegen ageert is dat de bal teveel eenzijdig bij de VS is gelegd. Daar gaat hij wat aan doen. Hij wil "eerlijke" handel. Europa heeft de meeste protectionistische maatregelen ter wereld!
Lees deze zin nog maar eens over! En nog eens!
(overigens zouden de klimaatadepten hier erg blij mee moeten zijn, het vrij rondslepen van "van alles en nog wat" over de wereld is niet echt volgens de "Parijs" gedachte toch?)
ZWP schreef:Maar iemand schreef dat hier al: Trump lijkt niet te geloven dat een bepaalde deal zowel goed is voor hemzelf als voor de ander. Als de ander er wat mee wint, heeft hij (voor zijn idee) verloren. En hij is geen loser.
Voor de "vrijhandel" geld voor de VS hetzelfde als wat ze stellen v.w.b.t. de NAVO. Gelijke verdeling van lusten en lasten. En die scheve verhouding wil hij recht trekken. Trump gelooft - let maar op alle deals die hij maakt en wat het oplevert voor de VS! - juist wel in samenwerken en win-win situaties. Europa moet gewoon leren dat het vrijelijk beroven van de VS een keer aan banden wordt gelegd.
ZWP schreef:Hij blijkt keer op keer incompetent te zijn en zich met foute adviseurs te omringen.
Tja. De resultaten wijzen wel anders uit.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Volgens mij beaamt Trump dit ook. Waar Trump tegen ageert is dat de bal teveel eenzijdig bij de VS is gelegd. Daar gaat hij wat aan doen. Hij wil "eerlijke" handel. Europa heeft de meeste protectionistische maatregelen ter wereld!

Waar kan ik me inlezen op de juistheid van deze stelling?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:Volgens mij beaamt Trump dit ook. Waar Trump tegen ageert is dat de bal teveel eenzijdig bij de VS is gelegd. Daar gaat hij wat aan doen. Hij wil "eerlijke" handel. Europa heeft de meeste protectionistische maatregelen ter wereld!

Waar kan ik me inlezen op de juistheid van deze stelling?


Begin maar eens met de landbouwsubsidies die de EU uitdeelt in Europa.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:
Herman schreef:
Wim Anker schreef:Volgens mij beaamt Trump dit ook. Waar Trump tegen ageert is dat de bal teveel eenzijdig bij de VS is gelegd. Daar gaat hij wat aan doen. Hij wil "eerlijke" handel. Europa heeft de meeste protectionistische maatregelen ter wereld!

Waar kan ik me inlezen op de juistheid van deze stelling?


Begin maar eens met de landbouwsubsidies die de EU uitdeelt in Europa.


Ik citeer uit een rapport van Clingendael:
"Hoewel de meeste lidstaten zich houden aan de gestelde handelsregels, is er al jaren een flinke toename zichtbaar van de inzet van protectionistische maatregelen, waarbij de grootste boosdoeners de VS, Rusland en India zijn. Gezien zijn marktomvang is ook het handelsbeleid van China steeds meer in de belangstelling komen te staan. Het land wordt beticht van protectionistische maatregelen, zoals illegale subsidies en het afschermen van (delen van) markten voor buitenlandse investeerders. Hoewel de G20 keer op keer stelt protectionisme te willen uitbannen, komt daar in de praktijk weinig van terecht. De WTO signaleert bijvoorbeeld een significante toename van handelsbeperkende maatregelen onder de G20-leden".‍
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:
Herman schreef:
Wim Anker schreef:Volgens mij beaamt Trump dit ook. Waar Trump tegen ageert is dat de bal teveel eenzijdig bij de VS is gelegd. Daar gaat hij wat aan doen. Hij wil "eerlijke" handel. Europa heeft de meeste protectionistische maatregelen ter wereld!

Waar kan ik me inlezen op de juistheid van deze stelling?


Begin maar eens met de landbouwsubsidies die de EU uitdeelt in Europa.


Ik citeer uit een rapport van Clingendael:
"Hoewel de meeste lidstaten zich houden aan de gestelde handelsregels, is er al jaren een flinke toename zichtbaar van de inzet van protectionistische maatregelen, waarbij de grootste boosdoeners de VS, Rusland en India zijn. Gezien zijn marktomvang is ook het handelsbeleid van China steeds meer in de belangstelling komen te staan. Het land wordt beticht van protectionistische maatregelen, zoals illegale subsidies en het afschermen van (delen van) markten voor buitenlandse investeerders. Hoewel de G20 keer op keer stelt protectionisme te willen uitbannen, komt daar in de praktijk weinig van terecht. De WTO signaleert bijvoorbeeld een significante toename van handelsbeperkende maatregelen onder de G20-leden".‍


Lees nu eens niet die europese fake rapporten die met EU subisidie in elkaar worden geflanst.
Begin eens met de EU subsidies op landbouw.

Nogmaals. Ga gewoon eens redelijk denken!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door eilander »

De stelling die je poneert, kun je onderbouwen neem ik aan, Wim? Anders redeneer je op basis van gevoel.
'Begin maar met landbouwsubsidies' is wel een magere onderbouwing. Dus de vraag hoe je aan je info komt, is heel legitiem.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Nogmaals. Ga gewoon eens redelijk denken!
Ik kijk bij meerdere boeren (landbouw en veeteelt) in de jaarrekening mee. De subsidies die daarin omgaan zijn in de verste verte niet in staat om concurrerend te zijn of te worden. Dat is gewoon redelijk denken, vriend.

En als je de resultaten van een gewoon normaal Nederlands instituut als 'fake rapport' omschrijft, dan heb je wat te bewijzen. Kom maar op. Graag met wetenschappelijk bewijs.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door ZWP »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:Nogmaals. Ga gewoon eens redelijk denken!
Ik kijk bij meerdere boeren (landbouw en veeteelt) in de jaarrekening mee. De subsidies die daarin omgaan zijn in de verste verte niet in staat om concurrerend te zijn of te worden. Dat is gewoon redelijk denken, vriend.

En als je de resultaten van een gewoon normaal Nederlands instituut als 'fake rapport' omschrijft, dan heb je wat te bewijzen. Kom maar op. Graag met wetenschappelijk bewijs.
Maar Trump en zijn volgers werken niet met bewijs en feiten. Dat is toch ouderwets. Het gaat om het gevoel! Het voelt goed, dus is goed. En soms is dat zo (op de korte termijn), maar op de lange termijn niet.

Neem die top in Noord Korea. Kim is salonfähig geworden, heeft niets te bieden en alles gekregen (positieve aandacht). Wat schieten we ermee op? En al was er een verdrag gekomen met inhoud, was dat alsnog niets waard geweest gezien het verleden. Dat kan zo weer verscheurd worden immers. Incompetent in bijna alle opzichten.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:De stelling die je poneert, kun je onderbouwen neem ik aan, Wim? Anders redeneer je op basis van gevoel.
'Begin maar met landbouwsubsidies' is wel een magere onderbouwing. Dus de vraag hoe je aan je info komt, is heel legitiem.
Hoewel de EU zich openlijk uitspreekt tegen protectionisme moet worden vastgesteld dat deze vorm van economisch beleid wel degelijk voorkomt binnen de Unie. Zo is in het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid van de EU al decennia lang sprake van protectionisme. Tijdens de economische crisis nam de hoeveelheid Europese staatsteun ook sterk toe.
https://www.europa-nu.nl/id/vg9pijs4vzzn/handelsbeleid

Ter verduidelijking:

1. Echte vrijhandel (wat leidt tot globalisering) wordt vooral gedreven / aangemoedigd door multinationals. Het leidt echter niet tot meer welvaart maar enkel tot het rijker maken van de rijke landen en tot het armer maken van de arme landen. Juist de arme landen worden uit hun lokale markten verdrongen door de rijke westerse landen. Het economische model van ongebreidelde vrijhandel is achterhaald. Het lokale model, produceer en consumeer lokaal is veel beter. (Ook voor het milieu...………….)
2. Europa is vooral het braafste jongetje van de klas omdat hun aandeel in de wereldhandel relatief groot is. Denk dus niet dat "Europa" de wereld wil verbeteren. Hun verdienmodel wordt aangetast.
3. De VS beschermen hun staalindustrie. Europa heeft al jaren een stevige importheffing op Chinees staal om hun eigen staalindustrie te beschermen............
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef:
Herman schreef:
Wim Anker schreef:Nogmaals. Ga gewoon eens redelijk denken!
Ik kijk bij meerdere boeren (landbouw en veeteelt) in de jaarrekening mee. De subsidies die daarin omgaan zijn in de verste verte niet in staat om concurrerend te zijn of te worden. Dat is gewoon redelijk denken, vriend.
Er gaat in Europa zo'n 42 miljard euro aan subsidie naar de landbouw.
ZWP schreef:
Herman schreef:En als je de resultaten van een gewoon normaal Nederlands instituut als 'fake rapport' omschrijft, dan heb je wat te bewijzen. Kom maar op. Graag met wetenschappelijk bewijs.
Maar Trump en zijn volgers werken niet met bewijs en feiten. Dat is toch ouderwets. Het gaat om het gevoel! Het voelt goed, dus is goed. En soms is dat zo (op de korte termijn), maar op de lange termijn niet.
Trump en zijn adviseurs werken wel met cijfers en feiten. Alleen worden die niet door de media in NL genoemd. En zal het nepinstituut Clingendael - gesitueerd in de lobby van het haagse - het niet noemen. Want dan mag je niet meer bij Eva op visite.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Er gaat in Europa zo'n 42 miljard euro aan subsidie naar de landbouw.

Trump en zijn adviseurs werken wel met cijfers en feiten. Alleen worden die niet door de media in NL genoemd. En zal het nepinstituut Clingendael - gesitueerd in de lobby van het haagse - het niet noemen. Want dan mag je niet meer bij Eva op visite.
Zie tabel 7 pagina 22 uit een Amerikaans rapport (Congressional Report Centre) over de vergelijkende subsidies tussen de EU en de US:
https://www.everycrsreport.com/files/20 ... a8923a.pdf
Plaats reactie