Presidentsverkiezingen USA 2016

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

Overigens moeten we niet vergeten dat ook mannen slachtoffer kunnen zijn van seksuele intimidatie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Brbndr schreef:
Zita schreef:(Ik heb helemaal geen dramatisch leven ofzo, maar de eerste vier zijn me toch wel overkomen. Vooral die rok schijnt het hem te doen.)
Sorry dat dit je overkomen is. Als ik een vraag mag stellen - gebeurde dit in je tiener jaren of toen je ouder was?
Dit overkomt helaas toch veel volwassen vrouwen, met name dat voorbeeld op een station.
Nee hoor, gewoon op een kantoor van een groot bedrijf!
En in de spreekkamer van de keuringsarts.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Brbndr »

Luther schreef:
Brbndr schreef:Het is altijd verkeerd - maar wie zegt dat pubers altijd goede en overwegen beslissingen maken en niet geneigd zijn tot impuls gedrag weet weinig van jong zijn.
Ik vind dit echt een bizar standpunt! Ook dit is weer een vorm van bagatellisering van dit soort gedrag. Iedere jongere weet drommels goed dat hij daarmee heel ver over de schreef gaat. Opvoeding heeft o.a. als doel om driften te beheersen en niet bij impulsen te leven. Elke vorm van begrip voor dit soort impulsen maakt de situatie alleen maar erger voor meisjes ennn vrouwen die het slachtoffer van dit soort driften worden. Dat op een forum als dit nog zoveel ruyimte wordt gelaten aan verzachtende omstandigheden, bevestigt mij helaas in de stelling dat er in de gereformeerde gezindte nog veel werk is te verrichten om het grote probleem van seksuele intimidatie en machtsmisbruik aan de kaak te stellen.
Of je kan niet goed lezen of ik kan net goed nederlands schrijven of allebei maar daar worden dingen naar voren gehaald hier dat niet waar is. Ik denk dat ik gezegd heb dat ouders een taak hierin hebben - misschien niet duidelijk genoeg. Ik heb gezegd dat het altijd verkeerd is - misschien niet duidelijk genoeg. Ik heb gezegd dat er meer achter slachtoffers gekeken moest - misschien niet duidelijk genoeg. Ik heb gezegd dat we in een gevallen wereld leven en dat we daar rekening mee moeten houden - misschien niet duidelijk genoeg. Anyway ik zet er een punt achter.
::bye
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

Wel een terzijde. Daders kunnen begrijpen is niet hetzelfde als het deels goed praten. Het is soms eigen zondigheid erkennen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Brbndr »

Zita schreef:
Brbndr schreef:
Zita schreef:(Ik heb helemaal geen dramatisch leven ofzo, maar de eerste vier zijn me toch wel overkomen. Vooral die rok schijnt het hem te doen.)
Sorry dat dit je overkomen is. Als ik een vraag mag stellen - gebeurde dit in je tiener jaren of toen je ouder was?
Wat dat uitmaakt, weet ik werkelijk niet. Eerst wil je de dader vrijspreken op basis van leeftijd, en nu moet ik als 'slachtoffer' (ik vind het veel te groot om in dergelijke relatief zeer onschuldige kwesties van slachtofferschap te spreken) ook nog leeftijd aangeven. Alsof dat er iets toe zou doen.
onzin - als mod moet je wel beter weten om zoiets te beweren. Ik heb het weer gezien hier. Please close my account. Verder mij account aub.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Zita »

Brbndr schreef:
Zita schreef:
Brbndr schreef:
Zita schreef:(Ik heb helemaal geen dramatisch leven ofzo, maar de eerste vier zijn me toch wel overkomen. Vooral die rok schijnt het hem te doen.)
Sorry dat dit je overkomen is. Als ik een vraag mag stellen - gebeurde dit in je tiener jaren of toen je ouder was?
Wat dat uitmaakt, weet ik werkelijk niet. Eerst wil je de dader vrijspreken op basis van leeftijd, en nu moet ik als 'slachtoffer' (ik vind het veel te groot om in dergelijke relatief zeer onschuldige kwesties van slachtofferschap te spreken) ook nog leeftijd aangeven. Alsof dat er iets toe zou doen.
onzin - als mod moet je wel beter weten om zoiets te beweren. Ik heb het weer gezien hier. Please close my account. Verder mij account aub.
Vrijspreken was een te groot woord. Bagatelliseren zou correcter zijn geweest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Mara »

Brbndr schreef: onzin - als mod moet je wel beter weten om zoiets te beweren. Ik heb het weer gezien hier. Please close my account. Verder mij account aub.
DO NOT please....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Brbndr »

Mara schreef:
Brbndr schreef: onzin - als mod moet je wel beter weten om zoiets te beweren. Ik heb het weer gezien hier. Please close my account. Verder mij account aub.
DO NOT please....
Ik ben zover gekomen omdat, 1. er teveel wordt geroddeld over predikanten hier, daarom ben ik een maand of zo geleden al weggegaan. ik heb rondgekeken op andere engelstalige forums maar daar mis ik de nederlandse kerkelijk achtergrond dus ik ben weer teruggekomen, en nu 2. mensen worden met beter weten beschuldigd van dingen die niet waar zijn, in dit geval ik.

Ik vind dat een forum als deze successful kan zijn maar deze twee dingen die ik noem zijn echt typische dingen die je in de nederlandse reformatorisch wereld tegenkomt - vooral punt een. Dit kan ik misschien beter niet zeggen maar ik vind het jammer. En voor dat ik het weet ben ik ook zo bezig ...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Wandelende »

Luther schreef:
Brbndr schreef:Het is altijd verkeerd - maar wie zegt dat pubers altijd goede en overwegen beslissingen maken en niet geneigd zijn tot impuls gedrag weet weinig van jong zijn.
Ik vind dit echt een bizar standpunt! Ook dit is weer een vorm van bagatellisering van dit soort gedrag. Iedere jongere weet drommels goed dat hij daarmee heel ver over de schreef gaat. Opvoeding heeft o.a. als doel om driften te beheersen en niet bij impulsen te leven. Elke vorm van begrip voor dit soort impulsen maakt de situatie alleen maar erger voor meisjes ennn vrouwen die het slachtoffer van dit soort driften worden. Dat op een forum als dit nog zoveel ruyimte wordt gelaten aan verzachtende omstandigheden, bevestigt mij helaas in de stelling dat er in de gereformeerde gezindte nog veel werk is te verrichten om het grote probleem van seksuele intimidatie en machtsmisbruik aan de kaak te stellen.
Volgens mij spreken we hier op een andere golflengte. Degene die in de postings van @Brbndr leest dat mannen/jongens minder schuldig zouden zijn, prikt denk ik niet goed door naar het motief achter zijn postings.
Volgens mij wordt er een tegengeluid gegeven over het gedrag van vrouwen en meisjes. Alleen dat tegengeluid kan juist extra kwetsend zijn voor de onschuldige 'slachtoffers' die juist wel betrokken zijn geraakt in een situatie van machtsmisbruik.

Jozef is in de Bijbel een mooi voorbeeld van iemand die de kracht kreeg om grote verleiding te weerstaan. Dat mag wel tot een voorbeeld zijn. Echter de moeite die hij moest doen, het doorzettingsvermogen, de kracht, dat tekent wel dat de uitdaging op dit gebied ook groot was. Dat staat ook krachtig uitgedrukt in de Bijbel.

Hoe zeer je ook als man onder invloed staat van verleidingen en uitdagingen, altijd ben je als man persoonlijk verantwoordelijk. Echter moeten we zeker niet uitvlakken welke invloed jonge meiden of vrouwen kunnen hebben op de gevoelens van mannen/jongens. Dat is net zo fout. En ook sommige jonge meiden beseffen al heel goed wat ze los weten te maken in het gevoel van jongens en mannen. Daar ligt een belangrijke taak in de opvoeding. En die taak ligt er niet alleen voor opvoeders van meisjes, maar net zo goed voor opvoeders van jongens. Allebei dienen ze te leren om af te blijven van een ander, hetzij fysiek, hetzij in de emotie.

Dat heeft werkelijk niets te maken met het gedrag van jongens/mannen ook maar enigzins te vergoelijken. Maar dat heeft er wel mee te maken dat de eenzijdige schuldvraag niet in alle gevallen terecht als eenzijdig wordt behandeld.
(~)
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Wim Anker »

1. Degene die in mijn bijdragen een goedpraten ziet moet ook zo eerlijk zijn Paulus te verwijten overtreding van het 5e gebod goed te praten als hij zegt: " En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de vreze des Heeren" .
2. Degenen die menen dat driften beheersbaar zijn (er staat niet: zouden moeten zijn!, want natuurlijk moet het!) kennen zichzelf niet en de Schrift niet. Het "Leidt ons niet in verzoeking" is geen loze zin. In dit verband wil ik Calvijn wel citeren: De mens zondigt niet gedwongen, maar wel noodzakelijk.

En verder heb ik niet zoveel zin in deze discussies. Naar mijn mening laten hier volwassenen de jeugd ernstig in de kou laat staan met de robot benadering. De #MeToo gaat ook helemaal niet over jeugd en beschermen en voorkomen van (levenslange) trauma's maar het gaat enkel over wraak. Dan wijst de Schrift een toch heel wat betere weg.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef: De #MeToo gaat ook helemaal niet over jeugd en beschermen en voorkomen van (levenslange) trauma's maar het gaat enkel over wraak. Dan wijst de Schrift een toch heel wat betere weg.
Ik denk dat er heel wat slachtoffers hun verhaal vertellen om juist te voorkomen dat met jongere collegas, dochters, kleindochters hetzelfde gebeurd. En niet uit wraak of zo.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door ebenhaezer »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:Dat bedoel ik dus. Man, man...
Wat is er nu weer niet duidelijk aan?
Je bent nogal summier.
Nu zeg je: beter Turks dan Paaps, hetgeen erop lijkt dat je een keuze maakt tussen twee kwaden, dus: beter Trump dan Clinton.
Daarin zou ik je prima kunnen volgen. Maar je gaat doorgaans veel verder, zó ver zelfs dat ik eigenlijk niet kan herinneren dat je een kritisch geluidje tegen Trump hebt laten horen.
Mijn keuze voor Trump (en in NL de FvD) is inderdaad een keuze tussen 2 kwaden.
Kwaad 1 : Een seculier bewind. Wel een wereldbeeld dat geënt is op het christendom. (De mens geneigd tot alle kwaad, de overheid is er om het kwaad te bedwingen), individuele vrijheid voor iedereen. (FvD gedachtegoed en b.v het conservatisme. En nee, ik zeg niet dat FvD conservatief is). Ook Trump hoort bij deze categorie. De gewenste cultuur is de westerse, humanistische cultuur.

Kwaad 2. Een seculier bewind. Een wereldbeeld dat haaks staat op het christendom. Een ieder wordt gedwongen dit wereldbeeld te omarmen en ernaar te leven. (VVD, GL, D66). Tegennatuurlijke ordeningen worden gepromoot, de natuurlijke orde der dingen wordt verdacht gemaakt. De mens is goed, de overheid is er vooral om de " domme" burger te leren hoe men leven moet.

Dan kies ik - pragmatisch - voor optie 1.
In hoeverre ik geen enkel kritisch geluidje kan verdragen ontgaat me, ik heb - ik meen naar @Jongere - al eens uitgebreid aangegeven hoe ik tegen Trump aankijk en dat was echt niet allemaal positief. De inhoudelijke dingen die hij tot nu toe gedaan heeft, incl G7 kan ik me prima in vinden, voor zover ik het kan beoordelen. Over hoe Trump naar zichzelf kijkt en van wie hij verder vol is is niet zo relevant voor mij, daar heb ik wel een mening over maar die beïnvloed mijn beoordelingsvermogen verder niet.

De reden waarom ik zo teleurgesteld ben in de SGP is dat zij het Kwaad 2 gedogen en Kwaad 1 te vuur en te zwaard bestrijden.
+5
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:1. Degene die in mijn bijdragen een goedpraten ziet moet ook zo eerlijk zijn Paulus te verwijten overtreding van het 5e gebod goed te praten als hij zegt: " En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de vreze des Heeren" .
De discussie was een zijspoor van de discussie over Kavanaugh. Waarbij blijkbaar de fout van de vrouw meespeelt in het bepalen van de verantwoordelijkheid van de man. Dit is een andere situatie dan de situatie van Paulus, waar de vaders direct worden aangesproken en op geen enkele manier verantwoordelijkheid wordt verschoven.
2. Degenen die menen dat driften beheersbaar zijn (er staat niet: zouden moeten zijn!, want natuurlijk moet het!) kennen zichzelf niet en de Schrift niet. Het "Leidt ons niet in verzoeking" is geen loze zin. In dit verband wil ik Calvijn wel citeren: De mens zondigt niet gedwongen, maar wel noodzakelijk.
Maar de schuld van het vallen voor verleiding kan nooit verzacht worden door "de vrouw die Gij in mijn omgeving hebt geplaatst". Het besef van onze eigen zondigheid houdt ons bescheiden als het goed is en stelt ons niet boven anderen (En ik wil Kavanaugh niet aanvallen op wat hij mogelijk decennia geleden heeft gedaan. Ik denk dat zijn partijdigheid in zijn verklaring hem niet geschikt maakte voor de SC en als bewezen wordt dat hij gelogen heeft over wat 30 jaar geleden is gebeurd is dat ook van belang voor nu).
En verder heb ik niet zoveel zin in deze discussies. Naar mijn mening laten hier volwassenen de jeugd ernstig in de kou laat staan met de robot benadering. De #MeToo gaat ook helemaal niet over jeugd en beschermen en voorkomen van (levenslange) trauma's maar het gaat enkel over wraak. Dan wijst de Schrift een toch heel wat betere weg.
Ik denk dat Gallio gelijk heeft met zijn opmerking dat het om meer gaat dan wraak.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:1. Degene die in mijn bijdragen een goedpraten ziet moet ook zo eerlijk zijn Paulus te verwijten overtreding van het 5e gebod goed te praten als hij zegt: " En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de vreze des Heeren" .
2. Degenen die menen dat driften beheersbaar zijn (er staat niet: zouden moeten zijn!, want natuurlijk moet het!) kennen zichzelf niet en de Schrift niet. Het "Leidt ons niet in verzoeking" is geen loze zin. In dit verband wil ik Calvijn wel citeren: De mens zondigt niet gedwongen, maar wel noodzakelijk.

En verder heb ik niet zoveel zin in deze discussies. Naar mijn mening laten hier volwassenen de jeugd ernstig in de kou laat staan met de robot benadering. De #MeToo gaat ook helemaal niet over jeugd en beschermen en voorkomen van (levenslange) trauma's maar het gaat enkel over wraak. Dan wijst de Schrift een toch heel wat betere weg.
Je reageert op dingen die niet gesteld zijn. Maar laat maar zitten, want je hebt geen zin in deze discussie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door merel »

Allereerst deel ik de mening van o.a. Mara, Luther en Ambtenaar, ongeacht hoe een vrouw zich gedraagt, een man moet zijn handen thuishouden als de vrouw het niet wil. Toch denk ik wel dat Wim A. een punt heeft. Het is wel heel naïef van vrouwen om te denken dat met de gelijke rechten die zo bevochten zijn in het Westen, het misbruik van vrouwen ook gestopt is. Dat is niet zo en gaat ook niet gebeuren. De afgelopen eeuwen konden vrouwen niet alleen over straat, werden uitgehuwelijkt, verkracht enz. enz en dan zou nu door de beschaving de inborst van de mens anders zijn geworden? Bij de minste of geringste anarchie worden de vrouwen als eerste misbruikt. Daarom moet je als vrouw nog steeds bepaalde situaties mijden. Niet dat je dan (mede)schuldig bent aan misbruik, maar wel voor jezelf om dit te voorkomen.

Daarnaast stoort het 'Me Too' gebeuren mij enorm. Alle ellende die niet meer na te trekken/ te bewijzen is, wordt nu in de media gegooid. Ik heb daar grote moeite mee. De schade die dit ook aan de betreffende mannen aanricht is enorm. Als man sta je bij deze berichten gelijk met 3-0 achter. En als ik dan later hoor dat degene die dit hele gebeuren aangezwengeld heeft, zich ook schuldig heeft gemaakt aan het misbruiken van een minderjarige jongen......
Plaats reactie