Presidentsverkiezingen USA 2016

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Ik vind het vrij stuitend dat Macron staat te betogen tegen nationalisme, terwijl Frankrijk vol staat met beelden van Napoleon, bij de Arc de Triomphe (waar gesneuvelden tijdens bloedige veroveringsoorlogen worden herdacht). .
Zou je dan willen dat al deze beelden afgevoerd en vernietigd worden? Dat lijkt me pas een ontkennen en vernietigen van de geschiedenis. Vanuit de geschiedenis lessen leren de Franse kindertjes dit echt wel te interpreteren naar de hedendaagse visie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Ik vind het vrij stuitend dat Macron staat te betogen tegen nationalisme, terwijl Frankrijk vol staat met beelden van Napoleon, bij de Arc de Triomphe (waar gesneuvelden tijdens bloedige veroveringsoorlogen worden herdacht). .
Zou je dan willen dat al deze beelden afgevoerd en vernietigd worden? Dat lijkt me pas een ontkennen en vernietigen van de geschiedenis. Vanuit de geschiedenis lessen leren de Franse kindertjes dit echt wel te interpreteren naar de hedendaagse visie.
Ze zouden beter op hun plaats zijn in een museum. In Duitsland zie je ook geen beelden van Hitler op straat (zelfs niet van geresprecteerde generaals als Rommel - voor zover ik weet). Verder is er heel wat meer aan de hand in Frankrijk, ook omdat Macron juist patriotisme verheerlijkte, 14 juli nog steeds een feestdag is en bloedvergieten verheerlijkt wordt in het volkslied.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik zie Trump toch wel als soort Kores. Maar dan anno 2018. En ook dat is / was toch iets om op dankdag dankbaar voor te zijn.
Euhm… Hoe bedoel je dat? Waar zie jij de overeenkomsten tussen Kores en Donald?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Jantje »

Ik denk dat je vooral aan het ethische gedeelte moet denken. Het zal tot in lengte van jaren nadreunen dat het merendeel van de hoogste rechters van het land zeer conservatief geworden zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:
J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Ik vind het vrij stuitend dat Macron staat te betogen tegen nationalisme, terwijl Frankrijk vol staat met beelden van Napoleon, bij de Arc de Triomphe (waar gesneuvelden tijdens bloedige veroveringsoorlogen worden herdacht). .
Zou je dan willen dat al deze beelden afgevoerd en vernietigd worden? Dat lijkt me pas een ontkennen en vernietigen van de geschiedenis. Vanuit de geschiedenis lessen leren de Franse kindertjes dit echt wel te interpreteren naar de hedendaagse visie.
Ze zouden beter op hun plaats zijn in een museum. In Duitsland zie je ook geen beelden van Hitler op straat (zelfs niet van geresprecteerde generaals als Rommel - voor zover ik weet). Verder is er heel wat meer aan de hand in Frankrijk, ook omdat Macron juist patriotisme verheerlijkte, 14 juli nog steeds een feestdag is en bloedvergieten verheerlijkt wordt in het volkslied.
Ik vind het allemaal erg overtrokken. Kustvoorwerpen komen het beste tot hun recht op de plek waar ze altijd hebben gestaan. Eventueel met een bordje met geschiedkundige toelichting erbij. Daarnaast zie ik niet in wat mis is met patriottisme, al is het mij persoonlijk vreemd.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 nov 2018, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Ik denk dat je vooral aan het ethische gedeelte moet denken. Het zal tot in lengte van jaren nadreunen dat het merendeel van de hoogste rechters van het land zeer conservatief geworden zijn.
Maar dat had met vrijwel iedere andere republikeinse president het geval geweest. En laten we eerst maar afwachten wat de goede resultaten van dit hooggerechtshof zijn. Bedenk dat het supreme court ook in de jaren rond de eeuwwisseling 6 van de 9 rechters had die waren aangesteld door Bush sr en Reagan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: Ik vind het allemaal erg overtrokken. Kustvoorwerpen komen het beste tot hun recht op de plek waar ze altijd hebben gestaan. Eventueel met een bordje met geschiedkundige toelichting erbij. Daarnaast zie ik niet in wat mis is met patriottisme, al is het mij persoonlijk vreemd.
Het punt is dat patriotisme zoals dat tijdens de Franse tijd naar voren kwam (met een bloedige revolutie die juist in Frankrijk nog volop verheerlijkt wordt) wel fout is. Trump kreeg bakken kritiek om zijn pleidooi voor nationalisme door de associatie met fout nationalisme zoals white-nationalism (en Trump had dat makkelijk kunnen zien aankomen, voorkomen of verduidelijken), maar het is vreemd dat Frankrijk met zijn gecultiveerd patriotisme zo weinig kritiek kreeg. (Zelfs zover dat een Amerikaanse die ik ken vol overtuiging tegen de beelden van Robert E Lee was, maar wel bij de Arc de Triomphe op de foto ging).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door J.C. Philpot »

Dagblad Trouw schreef:“Dat is een geruststellend idee, van dezelfde orde als dat de Brexit en de verkiezing van Trump eigenlijk ongelukken zijn, de laatste oprisping van gefrustreerde oudere blanke mannen of anders wel het werk van de Russen. Maar diep van binnen weet de elite best dat het gedaan is met haar hegemonie, dat we aan het begin staan van nieuwe krachtsverhoudingen, van een wisseling van het paradigma. Het populisme is geen koortsaanval, maar de politieke uiting van een grootse economische, sociale en culturele omwenteling.”
https://www.trouw.nl/samenleving/volgen ... ~a3cdf895/

Een interessante analyse over de diepere oorzaken van de opkomst van "het populisme".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Dagblad Trouw schreef:“Dat is een geruststellend idee, van dezelfde orde als dat de Brexit en de verkiezing van Trump eigenlijk ongelukken zijn, de laatste oprisping van gefrustreerde oudere blanke mannen of anders wel het werk van de Russen. Maar diep van binnen weet de elite best dat het gedaan is met haar hegemonie, dat we aan het begin staan van nieuwe krachtsverhoudingen, van een wisseling van het paradigma. Het populisme is geen koortsaanval, maar de politieke uiting van een grootse economische, sociale en culturele omwenteling.”
https://www.trouw.nl/samenleving/volgen ... ~a3cdf895/

Een interessante analyse over de diepere oorzaken van de opkomst van "het populisme".
Ik kan er weinig mee. Volgens mij ligt de grens van de onderkant van de samenleving op maximaal 25% en het electoraat van bijvoorbeeld de PVV haalt dat bij lange na die omvang niet. En voor een omwenteling heb je (historisch gezien) een ontevredenheid van 33% van de burgers én een hoge werkloosheid nodig. Nu kunnen die elementen regionaal wel van toepassing zijn, maar nationaal gezien natuurlijk niet. Wat dat betreft zitten er voor mij wat zwarte vlekken in het betoog van deze Franse sociaal geograaf, waarbij ik vooral moet toegeven geen kennis te hebben van de franse samenleving.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het ´populisme´een beetje zwak eigenlijks...
Wat is dat ? Ophitsing tegen de macht door onderbuikgevoelens ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het ´populisme´een beetje zwak eigenlijks...
Wat is dat ? Ophitsing tegen de macht door onderbuikgevoelens ?
Ik ben benieuwd: vind je dat alleen van rechts, of ook van links populisme?

En denk je dat het helpt om slechts het populisme af te keuren, of zou het resultaat beter zijn als de voedingsbodem word onderzocht en aangepakt?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Hendrien »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Ik zie Trump toch wel als soort Kores. Maar dan anno 2018. En ook dat is / was toch iets om op dankdag dankbaar voor te zijn.
Euhm… Hoe bedoel je dat? Waar zie jij de overeenkomsten tussen Kores en Donald?
Interessante stelling @Wim Anker! Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe je daar bij komt. Zou je dat nader toe kunnen lichten?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het ´populisme´een beetje zwak eigenlijks...
Wat is dat ? Ophitsing tegen de macht door onderbuikgevoelens ?
Ik ben benieuwd: vind je dat alleen van rechts, of ook van links populisme?

En denk je dat het helpt om slechts het populisme af te keuren, of zou het resultaat beter zijn als de voedingsbodem word onderzocht en aangepakt?
Je hebt ook ´links populisme´
Ik denk het beetje het terug willen naar de jaren 70 ?
Vroeger- was -het -beter -mentaliteit ?
Online
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Ik kan er weinig mee. Volgens mij ligt de grens van de onderkant van de samenleving op maximaal 25% en het electoraat van bijvoorbeeld de PVV haalt dat bij lange na die omvang niet. En voor een omwenteling heb je (historisch gezien) een ontevredenheid van 33% van de burgers én een hoge werkloosheid nodig.
Welke voorbeelden heb je hiervan Herman? Ik vind deze wel interessant. Duitsland jaren '30 is voor de hand liggend. Veel zuid-Amerikaanse landen is dit ook overkomen.
Herman schreef: Nu kunnen die elementen regionaal wel van toepassing zijn, maar nationaal gezien natuurlijk niet. Wat dat betreft zitten er voor mij wat zwarte vlekken in het betoog van deze Franse sociaal geograaf, waarbij ik vooral moet toegeven geen kennis te hebben van de franse samenleving.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2016

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Welke voorbeelden heb je hiervan Herman? Ik vind deze wel interessant. Duitsland jaren '30 is voor de hand liggend. Veel zuid-Amerikaanse landen is dit ook overkomen.
Nee, ik heb dat een keer opgepikt toen de Grieken een aantal jaar terug aan de financiële afgrond stonden. Toen debatteerden ze ook over revolutie, maar die mogelijkheid werd toen door een deskundige ingeperkt. De ontevredenheid was nog lang niet voldoende om het volledige politieke stelsel omver te werpen.
Plaats reactie