De nivelleringspolitiek

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Orchidee »

Je bedoelt qua vakantie @de Haas?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door modesto »

Ben ik wel voor, een beetje nivellering.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

De nivelleringspolitiek

Bericht door FlyingEagle »

Op zich ben ik ook niet tegen nivelleren op zich, het gebeurd in ons belasting systeem al maar het probleem is dat alle nieuwe nivelleringen ten kostte gaat van de midden inkomens en dan zeg ik: niet doen.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Pimpelmees »

De armen worden steeds armer, de rijken steeds rijker en nu ook ...

http://www.volkskrant.nl/dossier-de-spe ... ~a3784255/
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Dipper »

het kabinet moet niet alleen naar hun inkomstenkant kijken maar ook naar de andere kant van de begroting. Eens wat minder of creatiever uitgeven! Hier in de stad is het ziekenhuis verbouwd, potsierlijk en groots uiterlijk met dure materialen. Wegen: asfalteer ze eens niet ieder jaar, kijk naar Belgie.
Zorgkosten: weg met al die raden van bestuur en bestuurders die in dikke merkauto's rijden en inderdaad een kalfsleren riem dragen! Koester het personeel met de handen aan het bed maar die graaiers in de publieke sector moeten absoluut weg! Zij drijven de kosten onnodig op.
Ga alle ambtenaren niet meer betalen dan bijstandsniveau. Als je voor het publieke doel werkt is het niet nodig dat je een kalfsleren riem wil dragen. Dat zal pas goed zijn voor de economie, dan gaan overal de loonkosten en consumentenprijzen omlaag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Mara »

Ik begrijp van de (meeste) economen dat geld moet blijven rollen. Mensen waren jarenlang bang om uit te geven en dat begon juist weer te komen.
En dat gekat op de allerrijksten begrijp ik niet zo, want zij zijn vaak werkgevers en zij zorgen dat het geld wel blijft rollen.
Ik denk dat er goed ingezet moet worden op belastingontduiking!
Daar is nog veel te halen, want is teveel geld weggesluisd naar belastingparadijzen, geschat wordt ongeveer 20 miljard!
Er is een schatting dat in Nederland ongeveer 4 a 5 miljard! zwart geld in omloop zou zijn.
Nou, als die 25 miljard eens zou gaan rollen in Nederland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Zita »

Dipper schreef:het kabinet moet niet alleen naar hun inkomstenkant kijken maar ook naar de andere kant van de begroting. Eens wat minder of creatiever uitgeven! Hier in de stad is het ziekenhuis verbouwd, potsierlijk en groots uiterlijk met dure materialen. Wegen: asfalteer ze eens niet ieder jaar, kijk naar Belgie.
Zorgkosten: weg met al die raden van bestuur en bestuurders die in dikke merkauto's rijden en inderdaad een kalfsleren riem dragen! Koester het personeel met de handen aan het bed maar die graaiers in de publieke sector moeten absoluut weg! Zij drijven de kosten onnodig op.
Ga alle ambtenaren niet meer betalen dan bijstandsniveau. Als je voor het publieke doel werkt is het niet nodig dat je een kalfsleren riem wil dragen. Dat zal pas goed zijn voor de economie, dan gaan overal de loonkosten en consumentenprijzen omlaag.
Bij zoveel feitelijke onjuistheden in één bericht begin ik niet eens aan de weerlegging. :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door refo »

Pimpelmees schreef:De armen worden steeds armer, de rijken steeds rijker en nu ook ...

http://www.volkskrant.nl/dossier-de-spe ... ~a3784255/

Dat is De Speld.
Satire.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Dipper »

wat ik bedoel is als ik van mijn vakantiegeld moet inleveren, er ook eens moet worden nagedacht over de noodzaak van sommige uitgaven. Zoveel luxe is niet nodig als we in een recessie zitten. Preek als christenen soberheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door refo »

Mn meent ten onrechte dat iedereen het 'goed' heeft. Dat is helemaal niet zo. Als je het vergelijkt met armere landen lijkt dat wel zo. De meeste mensen hebben eten en een dak boven het hoofd. Maar dat wil niet zeggen dat je dan meedoet.

De belastingen zijn in Nederland gewoon heel gek hoog. Ik mocht tot voor kort jaarlijks ruim 25000 inkomstenbelasting aftikken. Maar geld om mijn huis eens flink op te knappen heb ik. Dat blijft dan steeds plankje hier en kwastje daar. Geef iedereen 10000 euro heffingskorting. Moet je eens zien wat er met de economie gebeurt. Maar nee. Die 10000 geven ze liever aan de werklozen. Die geen uitzicht hebben momenteel, want niemand geeft geld uit.

Opeens is het modieus om je hypotheek af te lossen. Alsof het een plicht is je huis 'vrij' te hebben na 30 jaar. Huurders blijven ook tot de laatste snik betalen. Niemand zegt na 30 jaar: nu is het genoeg geweest. Maar extra en betekent: geen geld wat je kunt uitgeven.

Hypotheekrenteaftrek is nu ook een nationale zonde geworden. Er zijn mensen die het bestaan om die tegen 52% af te trekken. In plaats dat ze dan de belasting verlagen (die mensen hebben dat tarief zelf niet verzonnen) wordt ook daar weer extra belasting geheven. En iedereen vindt het even logisch blijkbaar.

Soberheid werkt werkloosheid in de hand.
Maar goed, dan kun je die werklozen ondersteunen. :livre
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Pimpelmees »

refo schreef:
Pimpelmees schreef:De armen worden steeds armer, de rijken steeds rijker en nu ook ...

http://www.volkskrant.nl/dossier-de-spe ... ~a3784255/

Dat is De Speld.
Satire.
Ja natuurlijk is het satire. Maar een grapje tussendoor mag toch wel? :)
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door DDD »

Wat een (interessante) onderwerpen allemaal in één draadje!

Ik geloof helemaal niet dat iedereen het momenteel in Nederland zo goed heeft. Ik heb in het geheel niets te klagen, maar mensen die van een heel laag inkomen moeten rondkomen en niet de weg weten in toeslagenland hebben het echt niet eenvoudig.

Ik ben erg vóór nivellering, maar het eerste wat daarvoor zou moeten gebeuren is een ander belastingsysteem, waarin alle vormen van inkomen gelijk worden belast. In het NRC stond daar gisteren een artikel over, als ik me niet vergis. Zelf ben ik een voorstander van een basisinkomen voor iedereen. Dat zou een heleboel belastinggeld aan ambtenaren schelen. Er hoeft niets meer gecontroleerd te worden, en allerlei specifieke maatregelen zouden overbodig zijn.

Wat Dipper schrijft vind ik flauwekul. Het onderhoud aan wegen is de laatste tijd in veel gemeenten eerder te weinig dan te veel.

Van mij mag een bestuurder in de zorg best 80000 euro verdienen maar de huidige salarissen zijn idioot. Mara schrijft dat het vaak werkgevers zijn, maar daarbij past wel de kanttekening dat het vaak werkgevers zijn die hun personeel betalen met geld dat door de belastingbetaler wordt binnengebracht. Toch is het de samenleving zelf die het accepteert. De raad van toezicht van het Rijksmuseum, met daarin verschillende respectabele auteurs, accepteert een exorbitant salaris voor de directeur van het Rijksmuseum. Ik vind dat onbegrijpelijk, maar het is toch echt zo.

Het idee dat ambtenaren geen behoorlijk salaris zouden mogen krijgen vind ik ook heel fout. Dat is vragen om corruptie en slecht onderwijs. Maar er zouden heel wat minder managers nodig zijn in bijvoorbeeld de zorg, dat zou wel een hoop geld kunnen besparen.

Eens met Mara over de belastingontwijking en -ontduiking.

Maar Refo begint over mijn stokpaardje. Natuurlijk is het goed om schulden af te lossen. Waarom zou je een huis van de bank huren? Je betaalt uiteindelijk altijd veel meer als je leent voor je inkopen. Bij een woning betaalt de belastingbetaler er nog aan mee, maar de enigen die er voordeel van hebben, zijn de banken.

En het is nog maar de vraag of de bank na 30 jaar niet zegt dat het genoeg is geweest. Als je boven de 70 wordt, is er wel degelijk een probleem bij veel banken, soms tenzij je een grote overwaarde hebt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Orchidee »

DDD schreef: Natuurlijk is het goed om schulden af te lossen. Waarom zou je een huis van de bank huren?
Waarom zou je levenslang huur betalen aan een woningcorporatie?
Ik zie het probleem niet als je een hypotheek over houd van 1 ton en 2 ton overwaarde?!
Tja, je kinderen erven iets minder als je er niet meer bent, nou en? onze ouders/schoonouders hebben nooit een koophuis gehad, wij erven als kinderen dus niets, heel fijn, scheelt veel ellende en ruzie!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Luther »

refo schreef:Opeens is het modieus om je hypotheek af te lossen.
Dat lijkt me niet alleen modieus, maar ook gewoon verstandig. Schulden aflossen is je verantwoordelijkheid nemen. Bovendien: een betere pensioenvoorziening dan een afgelost huis is er niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De nivelleringspolitiek

Bericht door Orchidee »

En als dat niet mogelijk is :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie