Woorden machtiger dan wapens?

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Woorden machtiger dan wapens?

Bericht door Mara »

N.a.v. dit bericht in Elsevier:
In het verleden is gebleken dat boeken kunnen leiden tot de omverwerping van een tiranniek regime. Maar waar zijn de grote schrijvers nu we ze nodig hebben?

Wat is machtiger: het woord of het wapen? Over de dodelijke kracht van wapens bestaat geen twijfel. Wapens trekken een grens tussen macht en onmacht.
Wie dreigt met wapens, kan voor lange tijd regeren over een volk. Om er de ernst ervan te tonen, kunnen die wapens ook daadwerkelijk worden gebruikt.

Op korte termijn hebben woorden geen effect in een land waar een tiranniek regime heerst. Inkt en papier zijn krachteloos. Maar de ziel van woorden die worden toevertrouwd aan een stukje papier, is krachtig genoeg om boekverbranding en alle vormen van geweld te overleven.

Woorden en logos (de rede) zijn met elkaar verbonden. De rede openbaart zich via de woorden. Het is nog nooit iemand gelukt om logos voor eeuwig te verdonkeremanen.

De rest van dit artikel is HIER te lezen.

Wat vinden jullie van deze stelling?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Woorden machtiger dan wapens?

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:
Wat is machtiger: het woord of het wapen?

Wat vinden jullie van deze stelling?
Woorden zijn krachtiger dan wapens
Woorden kunnen je tot op de ziel raken
Wapens komen zo diep niet.....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Dalia
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17:25

Re: Woorden machtiger dan wapens?

Bericht door Dalia »

Mara schreef:N.a.v. dit bericht in Elsevier:
In het verleden is gebleken dat boeken kunnen leiden tot de omverwerping van een tiranniek regime. Maar waar zijn de grote schrijvers nu we ze nodig hebben?

Wat is machtiger: het woord of het wapen?
Wat vinden jullie van deze stelling?
Interessant artikel.

Het woord is op langer termijn machtiger dan het wapen.
Het woord is zelf eigenlijk zelf ook een wapen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Woorden machtiger dan wapens?

Bericht door Mara »

En zonet hoorde ik op de radio, dat er in Oekraïne een oproep was gedaan om alle straatnaambordjes te verwijderen.
Zo simpel, dacht ik, maar kennelijk is dat anno 2014 nog een wapen om de vijand op een dwaalspoor te brengen.
Google maps of streetvieuw is kennelijk niet overal zomaar voorhanden.
En op 5 mei zullen we weer de verhalen horen over de illegale kranten, die tijdens de oorlog gedrukt werden.
Of over de toespraken op radio Oranje.
Hoe gesproken woorden mensen weer kracht en moed gaven, om door te gaan.

Anderzijds roept David op om een wacht voor zijn lippen te zetten en spreekt Jakobus over de tong, die vol dodelijk venijn kan zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Woorden machtiger dan wapens?

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:En zonet hoorde ik op de radio, dat er in Oekraïne een oproep was gedaan om alle straatnaambordjes te verwijderen.
Zo simpel, dacht ik, maar kennelijk is dat anno 2014 nog een wapen om de vijand op een dwaalspoor te brengen.
Google maps of streetvieuw is kennelijk niet overal zomaar voorhanden.
En op 5 mei zullen we weer de verhalen horen over de illegale kranten, die tijdens de oorlog gedrukt werden.
Of over de toespraken op radio Oranje.
Hoe gesproken woorden mensen weer kracht en moed gaven, om door te gaan.

Anderzijds roept David op om een wacht voor zijn lippen te zetten en spreekt Jakobus over de tong, die vol dodelijk venijn kan zijn.
ach, Al kon ik over de wereld reizen in een dure automobiel
Al kon ik over zee gaan varen in een blauw geruite kiel
Al zou ik heel de wereld winnen alleen met schade aan m'n ziel
Dan was ik net een bolle opgepompte achterband zonder ventiel.

We kunnen beter het Woord lezen, de Bijbel, want is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft.
Een machtiger wapen is er niet.....

Laten we vooral niet tegen, maar door alle gebeurtenissen die om ons heen plaatsvinden, dichtbij of ver weg,niet tegen alles opkijken, maar door alles heen kijken kijken, ziende daardoor heen op Hem!
God de Heer regeert, beeft gij volken ..... (en wat verder volgt)

Vertrouw alleen op Hem
Alles kan je geroofd worden, met woorden , wapens , van mensen van wie je het niet verwacht, ja zelfs nette en betrouwbare mensen wat het leek, maar je beschaamd hebben.......
Maar niets of niemand kan het Geloof wat in je is, de Hoop die in je is, van jou afnemen.

Laten we elkaar aanmoedigen en bemoedigen, want de Heere Jezus leeft in Eeuwigheid en Zijn sjaloom wordt eens werkelijkheid.
En dan vraag je je vertwijfeld af? Ook voor mij, bid er maar voor, bid er maar voor, of de Heere door de leiding van Zijn Heilige Geest zich kenbaar wil maken aan jou.
Want God, die alles maakte, de lucht, het zonlicht blij, de hemel, zee en aarde, wilt u ook zorgen voor mij tenmidden van al het geweld van woorden en wapens, wat beschadigen mensen, zelfs christenen elkaar toch (ongemerkt diep soms)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Dalia
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17:25

Re: Woorden machtiger dan wapens?

Bericht door Dalia »

MoesTuin schreef:
Mara schreef:En zonet hoorde ik op de radio, dat er in Oekraïne een oproep was gedaan om alle straatnaambordjes te verwijderen.
Zo simpel, dacht ik, maar kennelijk is dat anno 2014 nog een wapen om de vijand op een dwaalspoor te brengen.
Google maps of streetvieuw is kennelijk niet overal zomaar voorhanden.
En op 5 mei zullen we weer de verhalen horen over de illegale kranten, die tijdens de oorlog gedrukt werden.
Of over de toespraken op radio Oranje.
Hoe gesproken woorden mensen weer kracht en moed gaven, om door te gaan.

Anderzijds roept David op om een wacht voor zijn lippen te zetten en spreekt Jakobus over de tong, die vol dodelijk venijn kan zijn.
ach, Al kon ik over de wereld reizen in een dure automobiel
Al kon ik over zee gaan varen in een blauw geruite kiel
Al zou ik heel de wereld winnen alleen met schade aan m'n ziel
Dan was ik net een bolle opgepompte achterband zonder ventiel.

We kunnen beter het Woord lezen, de Bijbel, want is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft.
Een machtiger wapen is er niet.....

Laten we vooral niet tegen, maar door alle gebeurtenissen die om ons heen plaatsvinden, dichtbij of ver weg,niet tegen alles opkijken, maar door alles heen kijken kijken, ziende daardoor heen op Hem!
God de Heer regeert, beeft gij volken ..... (en wat verder volgt)

Vertrouw alleen op Hem
Alles kan je geroofd worden, met woorden , wapens , van mensen van wie je het niet verwacht, ja zelfs nette en betrouwbare mensen wat het leek, maar je beschaamd hebben.......
Maar niets of niemand kan het Geloof wat in je is, de Hoop die in je is, van jou afnemen.

Laten we elkaar aanmoedigen en bemoedigen, want de Heere Jezus leeft in Eeuwigheid en Zijn sjaloom wordt eens werkelijkheid.
En dan vraag je je vertwijfeld af? Ook voor mij, bid er maar voor, bid er maar voor, of de Heere door de leiding van Zijn Heilige Geest zich kenbaar wil maken aan jou.
Want God, die alles maakte, de lucht, het zonlicht blij, de hemel, zee en aarde, wilt u ook zorgen voor mij tenmidden van al het geweld van woorden en wapens, wat beschadigen mensen, zelfs christenen elkaar toch (ongemerkt diep soms)
Dank je wel. Dat is recht uit je hart, of niet?
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Woorden machtiger dan wapens?

Bericht door MoesTuin »

Inderdaad recht uit het hart (wordt niet altijd gewaardeerd, maar soms kan ik niet zwijgen)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie