Bevrijdingsdag

ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door ejvl »

Met Eilander eens dat de voorbereidingen en dingen na die tijd, zoals het opbouwen van podia, al die dingen op de Dam, en veel dingen meer, dan ook grotendeels op zondag zullen plaatsvinden. Dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Als het alleen om het gedenken ging, zonder alle nodige rompslomp was het een ander verhaal, daar zou de zondag juist voor geschikt zijn.
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Cremar »

Wij hebben gisteren in de kerk dodenherdenking gehouden. Verliep mooi en waardig. Dit kon goed want onze dienst eindigd altijd om 20:00 uur.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door -DIA- »

De vrijheid heeft over ons een oordeel gebracht.
De vrijheid slaat door tot een ongeremde vrijheid.
Iedereen moet alles kunnen.

Ds. vreesde dat de vrijheid die we hebben verkregen en tot zo'n ongeremde vrijheid leidt,
zal gevolgd worden door veel zwaardere oordelen dan de tweede wereldoorlog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door DDD »

Cremar schreef:Wij hebben gisteren in de kerk dodenherdenking gehouden. Verliep mooi en waardig. Dit kon goed want onze dienst eindigd altijd om 20:00 uur.
Aha. Ik vroeg me dat al af. Ik zag dat sommige Gereformeerde Gemeenten nota bene een kerkdienst organiseren om die tijd. Het lijkt me ook heel raar en ongepast om precies om acht uur de kerk uit te lopen. Maar er zijn ook kerkdiensten gehouden om zeven uur, zag ik. Ik kan er toch niet zo goed bij, maar misschien hecht ik teveel aan burgermansfatsoen en is de gedachte van de kerkenraad dat het heilig Evangelie zich niets van wat dan ook gelegen hoeft te laten liggen, of dat doden herdenken maar een dag eerder moet plaatsvinden.

De dominee gisteren bad voor de slachtoffers van de tweede wereldoorlog en of wij dankbaar zouden zijn, als wij op een gepaste manier de doden zouden herdenken.

Als de kerkenraad om zeven uur een dienst zou plannen, ben ik benieuwd hoeveel mensen er zouden komen. Het is enkel nieuwsgierigheid, maar als iemand hierover zijn licht kan laten schijnen ben ik hem of haar dankbaar.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Floppy »

Gisteren met zoon en dochter naar de plaatselijke herdenking geweest. Dat was wel een bewuste keuze, ik snap de discussie dus ergens wel of dit nu op zondag moet ja of nee.
Uiteindelijk heb ik er zelfs een kerkdienst voor ingeleverd; en achteraf kan ik alleen maar zeggen dat het de juiste keuze was. Er werd van één van de locale slachtoffers de levensgeschiedenis voorgelezen. Als je dan hoort en beseft wat mensen toen er voor over hebben gehad, en wat mensen toen hebben geleden, wat mensen toen is aangedaan, dan is het wel het minste wat we kunnen doen dat publiekelijk te herdenken. De eigen zondagsopvatting belangrijker achten dan het herdenken van mensen die hun leven over hadden voor het redden van anderen, kwam op mij toen onjuist over.
(Nu zie ik persoonlijk de zondagsrust niet als gebod, wel als een bijzonder te koesteren en te beschermen voorrecht; dus voor mij is het wellicht makkelijker om dat voor deze situatie "op te geven").
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door DDD »

@Floppy:

Ik begrijp dat helemaal. Gelukkig was dat bij ons niet nodig.

En de oplossing die Anker noemt, dat de dominee de dienst onderbreekt, is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar als dat niet gebeurt vind ik dat wel ergerlijk.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Wilhelm »

Onbegrijpelijk dat een herdenking van doden als belangrijker gezien wordt dan de herdenking van De Levende!
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Cremar »

DDD schreef:
Cremar schreef:Wij hebben gisteren in de kerk dodenherdenking gehouden. Verliep mooi en waardig. Dit kon goed want onze dienst eindigd altijd om 20:00 uur.
Aha. Ik vroeg me dat al af. Ik zag dat sommige Gereformeerde Gemeenten nota bene een kerkdienst organiseren om die tijd. Het lijkt me ook heel raar en ongepast om precies om acht uur de kerk uit te lopen. Maar er zijn ook kerkdiensten gehouden om zeven uur, zag ik. Ik kan er toch niet zo goed bij, maar misschien hecht ik teveel aan burgermansfatsoen en is de gedachte van de kerkenraad dat het heilig Evangelie zich niets van wat dan ook gelegen hoeft te laten liggen, of dat doden herdenken maar een dag eerder moet plaatsvinden.

Als de kerkenraad om zeven uur een dienst zou plannen, ben ik benieuwd hoeveel mensen er zouden komen. Het is enkel nieuwsgierigheid, maar als iemand hierover zijn licht kan laten schijnen ben ik hem of haar dankbaar.
Je zult altijd mensen hebben die dan niet komen. Dat is natuurlijk te schandalig voor woorden. Maar ja die zijn er nu eenmaal.

Ik ben blij dat er bij ons aandacht is aan besteed. En dat we dit samen als gemeente mochten gedenken. Het liefst had ik nog dat we het Wilhelmus zongen, het eerste en zesde couplet of zo.

In de gemeente van Dia heeft de dominee door gepreekt, alsof er helemaal niets aan de hand is. Ik zou me er bijzonder aan storen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door -DIA- »

Cremar schreef:
DDD schreef:
Cremar schreef:Wij hebben gisteren in de kerk dodenherdenking gehouden. Verliep mooi en waardig. Dit kon goed want onze dienst eindigd altijd om 20:00 uur.
Aha. Ik vroeg me dat al af. Ik zag dat sommige Gereformeerde Gemeenten nota bene een kerkdienst organiseren om die tijd. Het lijkt me ook heel raar en ongepast om precies om acht uur de kerk uit te lopen. Maar er zijn ook kerkdiensten gehouden om zeven uur, zag ik. Ik kan er toch niet zo goed bij, maar misschien hecht ik teveel aan burgermansfatsoen en is de gedachte van de kerkenraad dat het heilig Evangelie zich niets van wat dan ook gelegen hoeft te laten liggen, of dat doden herdenken maar een dag eerder moet plaatsvinden.

Als de kerkenraad om zeven uur een dienst zou plannen, ben ik benieuwd hoeveel mensen er zouden komen. Het is enkel nieuwsgierigheid, maar als iemand hierover zijn licht kan laten schijnen ben ik hem of haar dankbaar.
Je zult altijd mensen hebben die dan niet komen. Dat is natuurlijk te schandalig voor woorden. Maar ja die zijn er nu eenmaal.

Ik ben blij dat er bij ons aandacht is aan besteed. En dat we dit samen als gemeente mochten gedenken. Het liefst had ik nog dat we het Wilhelmus zongen, het eerste en zesde couplet of zo.

In de gemeente van Dia heeft de dominee door gepreekt, alsof er helemaal niets aan de hand is. Ik zou me er bijzonder aan storen.
Maar er werd wel degelijk over gesproken. Bij stilgestaan dus.
Een zeer ernstig woord zelfs:
-DIA- schreef:De vrijheid heeft over ons een oordeel gebracht.
De vrijheid slaat door tot een ongeremde vrijheid.
Iedereen moet alles kunnen.

Ds. vreesde dat de vrijheid die we hebben verkregen en tot zo'n ongeremde vrijheid leidt,
zal gevolgd worden door veel zwaardere oordelen dan de tweede wereldoorlog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Cremar »

Ja dat zijn een paar zinnetjes. Maar er is geen stilte gehouden.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Floppy »

Het niet onderbreken van de dienst vind ik erg. Ik kan de argumentatie begrijpen, maar ik vind het toch erg.

In onze eigen gemeente is de voorganger voor achten gestopt, en is zo de herdenking om acht uur met de gemeente gedaan. Liever nog had ik gezien dat de dienst was opgeschoven zodat een ieder de herdenking, georganiseerd door de plaatselijke overheid, kon bezoeken.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door FlyingEagle »

In het RD van zaterdag wordt zegt de voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging dat hij het niet gepast vindt om de dodenherdenking op zondag te houden. In hetzelfde artikel reageert een Rabbijn die bijna letterlijk hetzelfde zegt. In onze gezindte wordt er vaak gesproken over dat de Joden nog zo vast zitten aan het houden van de wet en een wettische sabbatsrust voorstaan en nee wij zijn zo niet... Hier zie ik dat er wat dat betreft geen enkel verschil is tussen de Joodse sabbat en hoe wij als gereformeerde gezindte er mee omgaan.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:De vrijheid heeft over ons een oordeel gebracht.
De vrijheid slaat door tot een ongeremde vrijheid.
Iedereen moet alles kunnen.

Ds. vreesde dat de vrijheid die we hebben verkregen en tot zo'n ongeremde vrijheid leidt,
zal gevolgd worden door veel zwaardere oordelen dan de tweede wereldoorlog.
Dat is nou niet bepaald een dodenherdenking.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:De vrijheid heeft over ons een oordeel gebracht.
De vrijheid slaat door tot een ongeremde vrijheid.
Iedereen moet alles kunnen.

Ds. vreesde dat de vrijheid die we hebben verkregen en tot zo'n ongeremde vrijheid leidt,
zal gevolgd worden door veel zwaardere oordelen dan de tweede wereldoorlog.
Dat is nou niet bepaald een dodenherdenking.
Dit mag de loop van Gods Woord toch niet ophouden.
Jezus sprak ook: Laat de doden hun doden begraven.
Dat is niet negatief, oneerbiedig, lauw of stoïcijns, maar laar voor gaan wat voor moet gaan.
Als het de tijd is voor de prediking mag dat niet door een menselijke inzetting worden opgehouden.
Anderzijds is het vanzelf goed om te gedenken.
Dat kan heel goed in de prediking verwerkt worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
-DIA- schreef:De vrijheid heeft over ons een oordeel gebracht.
De vrijheid slaat door tot een ongeremde vrijheid.
Iedereen moet alles kunnen.

Ds. vreesde dat de vrijheid die we hebben verkregen en tot zo'n ongeremde vrijheid leidt,
zal gevolgd worden door veel zwaardere oordelen dan de tweede wereldoorlog.
Dat is nou niet bepaald een dodenherdenking.
Dit mag de loop van Gods Woord toch niet ophouden.
Jezus sprak ook: Laat de doden hun doden begraven.
Dat is niet negatief, oneerbiedig, lauw of stoïcijns, maar laar voor gaan wat voor moet gaan.
Als het de tijd is voor de prediking mag dat niet door een menselijke inzetting worden opgehouden.
Anderzijds is het vanzelf goed om te gedenken.
Dat kan heel goed in de prediking verwerkt worden.

Eens DIA!
Plaats reactie