Bevrijdingsdag

Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Bevrijdingsdag

Bericht door Herman60 »

Hoe denken jullie over bevrijdingsdag te vieren en te beleven nu het op zondag valt?
Bij ons gaat het gewoon net als andere jaren en wordt er ook gebruik gemaakt van de Herv.Kerk, ook net als vorige jaren. De kerkdienst wordt een uur naar voren gehaald.
Ik vind het best wel moeilijk om daar naar toe te gaan en weet niet wat ik moet doen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Tiberius »

Dodenherdenking bedoel je?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Luther »

Herman60 schreef:Hoe denken jullie over bevrijdingsdag te vieren en te beleven nu het op zondag valt?
Bij ons gaat het gewoon net als andere jaren en wordt er ook gebruik gemaakt van de Herv.Kerk, ook net als vorige jaren. De kerkdienst wordt een uur naar voren gehaald.
Ik vind het best wel moeilijk om daar naar toe te gaan en weet niet wat ik moet doen!
Welke dag is er nu meer geschikt om de doden te herdenken dan de zondag? Juist vanuit de kerken kunnen we hieraan actief deelnemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Ad Anker »

haha, zo zei een dominee in een weekdienst op 4 mei eens: "Voordat we gaan zingen houden we 2 minuten stilte in verband met de bevrijding", waarna hij ging zitten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Herman60 schreef:Hoe denken jullie over bevrijdingsdag te vieren en te beleven nu het op zondag valt?
Bij ons gaat het gewoon net als andere jaren en wordt er ook gebruik gemaakt van de Herv.Kerk, ook net als vorige jaren. De kerkdienst wordt een uur naar voren gehaald.
Ik vind het best wel moeilijk om daar naar toe te gaan en weet niet wat ik moet doen!
Welke dag is er nu meer geschikt om de doden te herdenken dan de zondag? Juist vanuit de kerken kunnen we hieraan actief deelnemen.
Ja, zoiets stond ook in de krant. Ik vind het altijd maar een gedoe, die discussie over herdenken op zondag. In onze gemeente wordt in de diverse kernen een sobere herdenking gehouden, waar o.a. een SGP-wethouder spreekt. Ik vind het prima, ik ga er niet naar toe, overigens. Eigenlijk nooit, mijn schoonmoeder is op die dag jarig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Mara »

Ik heb er ook geen moeite mee, een paar jaar geleden viel 4 mei ook op zondag en zijn we bij de plaatselijke kranslegging geweest.
Ik denk dat er destijds ook niet gekeken werd of de bevrijders op zondag meevochten.
Ik zou niet naar de Waalsdorpervlakte gaan.
Persoonlijk vind ik dit een veel indrukwekkender gedenken dan het gebeuren op de Dam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:
Herman60 schreef:Hoe denken jullie over bevrijdingsdag te vieren en te beleven nu het op zondag valt?
Bij ons gaat het gewoon net als andere jaren en wordt er ook gebruik gemaakt van de Herv.Kerk, ook net als vorige jaren. De kerkdienst wordt een uur naar voren gehaald.
Ik vind het best wel moeilijk om daar naar toe te gaan en weet niet wat ik moet doen!
Welke dag is er nu meer geschikt om de doden te herdenken dan de zondag? Juist vanuit de kerken kunnen we hieraan actief deelnemen.
Ja, zoiets stond ook in de krant. Ik vind het altijd maar een gedoe, die discussie over herdenken op zondag. In onze gemeente wordt in de diverse kernen een sobere herdenking gehouden, waar o.a. een SGP-wethouder spreekt. Ik vind het prima, ik ga er niet naar toe, overigens. Eigenlijk nooit, mijn schoonmoeder is op die dag jarig.
Ik snap zelfs de hele discussie niet.... :nonnon
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Herman60
Berichten: 143
Lid geworden op: 12 jun 2012, 15:08

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Herman60 »

Tiberius schreef:Dodenherdenking bedoel je?

Ja sorry...was fout.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Bona Fide »

Luther schreef:
Anker schreef:
Luther schreef:
Herman60 schreef:Hoe denken jullie over bevrijdingsdag te vieren en te beleven nu het op zondag valt?
Bij ons gaat het gewoon net als andere jaren en wordt er ook gebruik gemaakt van de Herv.Kerk, ook net als vorige jaren. De kerkdienst wordt een uur naar voren gehaald.
Ik vind het best wel moeilijk om daar naar toe te gaan en weet niet wat ik moet doen!
Welke dag is er nu meer geschikt om de doden te herdenken dan de zondag? Juist vanuit de kerken kunnen we hieraan actief deelnemen.
Ja, zoiets stond ook in de krant. Ik vind het altijd maar een gedoe, die discussie over herdenken op zondag. In onze gemeente wordt in de diverse kernen een sobere herdenking gehouden, waar o.a. een SGP-wethouder spreekt. Ik vind het prima, ik ga er niet naar toe, overigens. Eigenlijk nooit, mijn schoonmoeder is op die dag jarig.
Ik snap zelfs de hele discussie niet.... :nonnon
Ik snap het wel.
Het argument dat de bevrijders ook op zondag streden is overigens een oneigenlijk argument.
Vanavond lazen wij Lukas 23. Het laatste gedeelte van het laatste vers (vers 56) gaat over de vrouwen die na de begrafenis van de Heere Jezus wedergekeerd zijn.
En dan staat er: "en op de sabbat hielden zij een dodenherdenking omdat Jezus was gestorven en begraven, want er is geen betere dag dan de sabbat om de Dode te herdenken"...
Niet dus: "en op den sabbat rustten zij naar het gebod"!
Om díe reden is het alleszins begrijpelijk dat er onder de reformatorische christenen zijn die, als 4 mei op een zondag valt, geen dodenherdenking wensen te houden. Ik zal er niemand om veroordelen, omdat het (misschien?) om een middelmatige zaak gaat, maar zelf ga ik niet.
Ik snap Luther dus niet dat hij zegt dat hij zelfs de hele discussie niet snapt. Hem kennende (niet persoonlijk, maar vanuit zijn bijdragen hier), geloof ik dat zelfs niet.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Orchidee »

Als 10 mei 1945 op zondag was geweest hadden wij dat zeker weten groots gevierd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door ejvl »

Daarnaast vieren wij geen Joodse sabbat met oud testamentische geboden maar hebben wij een christelijke rust of gedenkdag.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Panny »

Discussies over wat je allemaal niet zou mogen op de zondag zijn erg lastig.
Naast het niet werken op zondag hoor je van alles: geen spelletjes spelen, niet koken, geen romans lezen, geen visites afleggen, niet computeren... geen dodenherdenking houden.
Meestal zijn er niet echt duidelijke argumenten te geven.
Maar met dit allemaal kun je nog steeds de zondag "ontheiligen". Je mist nog steeds het doel van onze zondag.
Het gaat er helemaal niet om wat we allemaal niet mogen doen.

Je kunt het beter omdraaien: wat zou je kunnen doen om op de zondag God te eren en te dienen? De overwinning van Christus te vieren?
Je hebt een vrije dag (in de meeste gevallen) dus "geen tijd" is dit keer helemaal geen excuus.
Waar je dan aan denkt:
- Met de christelijke gemeente samenkomen.
- Praat ook eens met het gezin, vrienden.. over geloofszaken (doe bijvoorbeeld als gezin of met vrienden Bijbelstudie en gebed)
- Zieke of eenzame gemeenteleden bezoeken (of uitnodigen voor de maaltijd bijvoorbeeld)
- Neem extra tijd voor persoonlijk gebed en Bijbelstudie
- Samen zingen/muziek maken tot eer van God
- .....
En dan zit je dag alweer aardig vol, geen tijd over om de auto te wassen. ;-)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door Luther »

De sabbat is er om de mens; de mens niet om de sabbat. De rustdag is er niet mee gemoeid als de doden herdacht worden, denk ik. Maar een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

En wat ik bedoelde met 'ik snap de hele discussie niet' was het feit dat ik ben opgegroeid in een verstedelijkt dorp waar de dodenherdenking altijd op zondag werd gehouden als 4 mei op zondag viel. Iedereen liep gewoon mee, ook mensen van wie ik weet dat ze er een vrij strikte zondagsopvatting op na hielden/houden. Kennelijk is het bezwaar dus erg streekgebonden.

De vorige keer toen 4 mei op zondag viel, hield onze predikant (GG) een speciale preek en na de dienst werd melding gemaakt van het feit dat er een sobere plechtigheid zou plaats vinden vanuit het gemeentehuis. De klok van onze kerk beierde tot 20.00 uur, en de SGP-wethouder en raadsleden legden kransen.

Ik bedoel... wat is er mis met een dergelijke invulling van de zondag?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door eilander »

Luther schreef:De sabbat is er om de mens; de mens niet om de sabbat. De rustdag is er niet mee gemoeid als de doden herdacht worden, denk ik. Maar een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

En wat ik bedoelde met 'ik snap de hele discussie niet' was het feit dat ik ben opgegroeid in een verstedelijkt dorp waar de dodenherdenking altijd op zondag werd gehouden als 4 mei op zondag viel. Iedereen liep gewoon mee, ook mensen van wie ik weet dat ze er een vrij strikte zondagsopvatting op na hielden/houden. Kennelijk is het bezwaar dus erg streekgebonden.

De vorige keer toen 4 mei op zondag viel, hield onze predikant (GG) een speciale preek en na de dienst werd melding gemaakt van het feit dat er een sobere plechtigheid zou plaats vinden vanuit het gemeentehuis. De klok van onze kerk beierde tot 20.00 uur, en de SGP-wethouder en raadsleden legden kransen.

Ik bedoel... wat is er mis met een dergelijke invulling van de zondag?
Natuurlijk is dit een middelmatige zaak en daarom moet iedereen vrijgelaten worden hierin. Maar toch zou ik er moeite mee hebben om de dodenherdenking op zondag te houden, om de volgende redenen:
- de zondag is ons gegeven om te besteden in de dienst van de Heere: is dodenherdenking daar een onderdeel van? Ik zie dat niet direct.
- allerlei voorbereidingen etc. moeten ook getroffen worden, etc. Is dat noodzakelijk, terwijl de dodenherdenking eenvoudig op een andere dag gehouden kan worden?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevrijdingsdag

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Als 10 mei 1945 op zondag was geweest hadden wij dat zeker weten groots gevierd.
Hier in een christelijk plaats als Rijssen werden wel kerkdiensten gehouden.
Maar (o groot paradox!) velen vierden het ook hier anders, en gingen lichtzinnig en vrolijk feesten in het Parkgebouw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie