SGP terug in het centrum van de macht

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door refo »

Maar als je fractie 6 leden of meer heeft is er geen enkel probleem om een motie in te dienen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door helma »

RefDag schreef:Elbert Dijkgraaf (SGP): Doe het mogelijke, streef naar het onmogelijke
22-11-2013 08:44 | Elbert Dijkgraaf

In de Waalse Kerk in Den Haag wordt iedere derde dinsdag van de maand een residentiepauzedienst gehouden. Een Haagse predikant spreekt een meditatie uit, waarna een politicus van een van de christelijke partijen een toespraak houdt. Dinsdag sprak Elbert Dijkgraaf (SGP).

Als ik op zondag naar mijn kerk rijd in het grote Rotterdam, huiver ik soms van binnen. De weg die ik volg, rijdt prima door. Er rijden namelijk nauwelijks auto’s. Maar als ik kijk naar de rijbaan er dwars op, zie ik grote files. Mammon heeft zijn tempel opengesteld. En terwijl in Gods huis de grootste rijkdom gratis te krijgen is, staan er rijen voor de kassa’s in het Alexandrium.

Een pragmatisch politicus zal zeggen: „Dat is de werkelijkheid in 2013. Wen er maar aan. Het is jammer van de moeite als je je daar nog druk om wilt maken.”

Een principieel politicus zal zeggen: „De winkels horen dicht op zondag! En elk politiek middel is geoorloofd om dat te bereiken.”

Als iemand tegen mij zegt: „Ik ben een principieel denker.” Dan zal ik zeggen: „Prachtig! Zonder principes wordt het niks. Dan krijgen we het pragmatisme van een partij uit de jaren zestig. Dat loopt op niets uit.”

Maar als je principieel wilt denken, maak het jezelf dan niet te makkelijk. Vanuit je studeerkamer is het mogelijk om heel principieel te redeneren. Maar dat verandert snel in het strelen van je eigen ego en eigen zuiverheid.

Het gaat mis als je de huidige politieke situatie verheft tot norm. Maar tegelijkertijd kun je als gereformeerd theocraat niet altijd het absolute willen. Maar als theocraat mag je wel het uiterste zoeken. Als je daarbij maar uitgaat van een werkelijkheid waarin de zonde diepe voren heeft getrokken.

Als de staatsboot lek geslagen is, kan de boot niet extra belast worden. Het gat moet worden gedicht voor er nuttige lading toegevoegd kan worden. Met de woorden van Van Ruler: „De overheid heeft altijd ook te rade te gaan met wat er in de gegeven situatie van het volk mogelijk is. Politiek is de kunst van het mogelijke. Maar men gaat feil, wanneer men het feit tot norm maakt, en het mogelijke vereenzelvigt met het noodzakelijke. De overheid, die haar taak verstaat en werkelijk wil handelen in het licht van Gods Woord, probeert altijd tot het uiterste, hoe ver zij kan gaan in het theocratisch spannen van de boog der existentie. In het waarachtige overheidshandelen ligt ook een opvoeden en terugleiden en bekeren van het volk tot het recht Gods.”

Vergelijk het met een opstandige puberzoon. Zolang hij van zijn vader houdt, kan zijn vader hem met kracht tot de orde roepen. Maar als de liefde verloren is gegaan, verwordt tot de orde roepen vaak tot het verder uiteendrijven van vader en zoon. Tact is dan nodig. Herstel van vertrouwen. Hernieuwde liefde. En dan ontstaat opnieuw het klimaat waar niet alleen het mogelijke, maar ook het ideale bereikt zou kunnen worden.

De meeste Nederlanders hebben er geen enkel besef van dat God lief te hebben boven alles het grote gebod is. Dat komt omdat ze op zondag totaal andere dingen doen dan goed voor hen is. Kerkdiensten gemeden. De dienst aan de mammon gedijt. Daar moeten we tegen strijden. Het is niet moeilijk om de staf te breken over al die mensen die letterlijk en figuurlijk spotten met God en zijn geboden. Argumenten en Bijbelteksten genoeg om libertijnen mee om de oren te slaan. Maar moet je dat ook doen?

Soms wel, inderdaad. Maar niet altijd. Niet als je met die staf mensen van je af slaat in plaats van dat je ze trekt naar de boodschap van het heil. Dan ben je juist averechts bezig. De mensen kunnen zich immers vrij eenvoudig afkeren van een dergelijke preek. Als er mogelijkheden worden geboden, moet je in ieder geval proberen op een verantwoorde manier verslechtering tegen te gaan.

Een mooi voorbeeld is de SGP-fractie in het Gelderse Doetinchem. Die liep zich het vuur uit de sloffen om ervoor te zorgen dat er geen uitbreiding van het aantal koopzondagen kwam. Men vroeg via enquêtes wat bevolking, werknemers en winkeliers ervan vonden. In meerderheid zagen die er niets in. Dat hielp om anderen te overtuigen. Uiteindelijk won men twee weken geleden het pleit met zestien tegen veertien stemmen. Tegen alle verwachtingen in. Gemeenteraadsleden die eerst voor waren, zijn nu tegen. Zelfs GroenLinks en een PvdA’er stemden tegen uitbreiding. Waarom? Omdat argumenten hen overtuigd hadden. Dat is duurzamer dan via slinkse wegen of machtspolitiek dezelfde uitkomst afpersen.

Zo kan ik meer voorbeelden met succesvolle uitkomst noemen. Maar zulke successen mogen er niet voor zorgen dat we op onze lauweren gaan rusten.

Hoewel even stilstaan bij de ontvangen zegen op het werk natuurlijk niet alleen mag, maar ook moet. Maar dan opnieuw de hand aan de ploeg. De spa een steek dieper. Het ideale moet namelijk wél nagestreefd blijven worden!

Dan kunnen we als politici niet zonder de dienaren van het Woord. Al was het alleen al omdat wij politici, gelukkig, op zondag niet mogen werken. Maar veel dieper gaat het. De kerken worden opgeroepen mee te strijden met de wapenrusting Gods. Kerk en staat strijden samen. Op zondag onder aanvoering van de kerk, doordeweeks samen optrekkend. Als we duurzame verbetering willen, dan zal bekering nodig zijn. Zonder overtuiging, geen overbuiging.

Hoedemaker zei het zo: „Het is dwaas het onmogelijke te zoeken, maar het is even dwaas, ja het is goddeloos, zich bij het verkeerde neer te leggen.” Daar ligt een gezamenlijke opdracht. Gezamenlijk voor kerk en staat. Voor dominees en politici. Maar net zo goed voor u allen hier. Want bekleden we niet allen het ambt der gelovigen? Worden we niet allemaal geroepen de wapenrusting Gods te dragen?

Nog even terug naar mijn autorit naar de kerk. Ik zie de files staan richting het Alexandrium; de eindeloze rijen voor de kassa’s. Ik huiver. Maar uiteindelijk verjaag ik die huiver en neem mij voor om des te harder te strijden voor Gods geboden. Ik gun dat winkelend publiek hun nieuwe bed wel. Maar nog vele malen meer gun ik hun de rust die alleen te vinden is in Gods eeuwige waarheid. Dan blijven winkels dicht. Dan hoor ik in de verte opkomend gezang:

Dan ga ik op tot Gods altaren,

Tot God, mijn God, de bron van vreugd;

Dan zal ik, juichend, stem en snaren

Ten roem van Zijne goedheid paren,

Die, na kortstondig ongeneugt’,

Mij eindeloos verheugt.

De auteur is Kamerlid voor de SGP.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Mara »

Gisteren is de heer Elbert Dijkgraaf uitgeroepen tot POWliticus van het jaar 2013.
Hij kreeg een mooie zilveren wisselbokaal.
Hij kon er zelf smakelijk om lachen gelukkig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Cremar »

Mara schreef:Gisteren is de heer Elbert Dijkgraaf uitgeroepen tot POWliticus van het jaar 2013.
Hij kreeg een mooie zilveren wisselbokaal.
Hij kon er zelf smakelijk om lachen gelukkig.
Ja heb ik ook gezien!

Hier ff een link naar het filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=C7H5QeoVUuo
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door alexv »

Ooit heb ik eens beweert dat de SGP het nieuwe CDA is/wordt. Ik ben dus niet de enigste die dat constateerd http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ou ... n_1_793654

Dat moet toch wel aan het denken zetten is mijn idee.

Ook dat vals geclaimde succesje van Dijkgraaf. Is echt een aanfluiting. Denkt hij nu echt dat de PvdA en GL tegen de opening op zondag stemmen omdat dat tegen Gods Woord ingaat? De SGP heeft hier gebruik gemaakt van niet principieele argumenten. Maar wel claimen als een SGP overwinning, principieel dus.

SGP zou eens wakker moeten worden. SGP Schoon Genoeg van Politiek.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door FlyingEagle »

alexv schreef:Ooit heb ik eens beweert dat de SGP het nieuwe CDA is/wordt. Ik ben dus niet de enigste die dat constateerd http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ou ... n_1_793654

Dat moet toch wel aan het denken zetten is mijn idee.

Ook dat vals geclaimde succesje van Dijkgraaf. Is echt een aanfluiting. Denkt hij nu echt dat de PvdA en GL tegen de opening op zondag stemmen omdat dat tegen Gods Woord ingaat? De SGP heeft hier gebruik gemaakt van niet principieele argumenten. Maar wel claimen als een SGP overwinning, principieel dus.

SGP zou eens wakker moeten worden. SGP Schoon Genoeg van Politiek.
Pffff :soupir
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door MoesTuin »

alexv schreef:Ooit heb ik eens beweert dat de SGP het nieuwe CDA is/wordt. Ik ben dus niet de enigste die dat constateerd http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ou ... n_1_793654

Dat moet toch wel aan het denken zetten is mijn idee.

Ook dat vals geclaimde succesje van Dijkgraaf. Is echt een aanfluiting. Denkt hij nu echt dat de PvdA en GL tegen de opening op zondag stemmen omdat dat tegen Gods Woord ingaat? De SGP heeft hier gebruik gemaakt van niet principieele argumenten. Maar wel claimen als een SGP overwinning, principieel dus.

SGP zou eens wakker moeten worden. SGP Schoon Genoeg van Politiek.
SGP-er Dhr Dijkgraaf wordt duidelijk overvallen in het filmpje met deze prijs
Hij neemt het goed op hoor, en hij geeft later in het filmpje op "wat aanvalletjes" duidelijk zijn mening waar hij voor staat, vond het erg sterk
Bedenk wel dat hij op dat moment onder grote druk stond (SGP-er tegenover anti- SGP programma)

De SGP vertegenwoordigd een brede groep binnen de Reformatorische wereld die volgens mij over een poosje uit elkaar gaat vallen als iedereen het of te links of te rechts vind worden en bovenstaande kreten gaat roepen.
Waar is de eenheid wat verbindt.
Hard nodig in de tijd waarin we leven.
Ik juich van harte toe hoe de SGP zich profileert binnen de huidige politiek.
Vind enkel dat het wel iets socialer kan, wat minder VVD gehalte erin, maar verder..... je moet allemaal wat water bij de wijn doen, niet waar......anders kom je er niet...
Je kan zelf ook anders in de politiek gaan en je bijdrage leveren en invloed uitoefenen op het geheel.
meestal staan de beste stuurlui aan de kant.

Overigens, we zijn toch nog niet de bijdrage van de SGP vergeten eerder van dit jaar

zie http://www.cip.nl/artikel/37947/Van-der ... het-lachen

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: SGP terug in het centrum van de macht

Bericht door Cremar »

MoesTuin schreef:
Overigens, we zijn toch nog niet de bijdrage van de SGP vergeten eerder van dit jaar

zie http://www.cip.nl/artikel/37947/Van-der ... het-lachen

MoesTuin
Ja, een goede bijdrage. Vooral op het eind, wat er in het filmpje is uitgeknipt.

Dit heeft hij gezegd:


De ark is niet zomaar een bouwwerk. Er is een bijzondere reden waarom mijn hart juist bij dit bouwproject sneller gaat kloppen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de symboliek, de boodschap van deze ark. Als je in Dordrecht de bouwer vraagt: waarom heb jij de ark gebouwd? Dan zegt hij: “Om de mensen te wijzen op de liefde van God en op de noodzaak om ernst met Hem te maken.”

Mooi gezegd. Een boodschap van ernst. Toen Noach ooit aan het bouwen was, werd hij niet erg serieus genomen. Zijn waarschuwingen over onrecht en goddeloosheid werden massaal in de wind geslagen. De gevolgen waren catastrofaal.

Vele eeuwen later komt Jezus in zijn prediking terug op de ark van Noach. In de toekomst zal het zo zijn, zegt hij, dat het gedrag van de mensen weer net zo zou zijn als in de dagen van Noach. En wat was er dan mis? Dan verwacht je een opsomming van vreselijke dingen. Maar dan volgt er: eten, drinken, trouwen. Niks mis mee toch?

Op het eerste gezicht niet. Maar als daar alles mee gezegd is, als God helemaal ontbreekt, als er geen oog is voor Zijn goede geboden, als het alleen maar gaat over koopkracht en economie, dan hebben we niet alleen een economische crisis, maar dan tekent dat ook een aangrijpende geestelijke crisis. Dat is de ernst, ook nu.

Maar de ark is ook een boodschap van liefde, van geborgenheid. Er is redding en vernieuwing mogelijk voor ieder mens, wie hij of zij ook is en wat hij ook op zijn kerfstok heeft. Jezus Christus is de Ark van Behoud. Bij Hem is er leven, perspectief, geborgenheid. Het is verheugend dat die boodschap op zoveel plaatsen in de wereld, van China tot Zuid-Amerika, steeds meer aanslaat. Keer om. Kijk verder. Kijk omhoog.

Dan is het heus niet altijd mooi weer, dan kan er nog heel wat regen vallen. Maar dan zie je soms zomaar ineens een regenboog in de wolken. Als teken van Gods trouw.

Daarom, mijn oproep en bede: Laat Europa, laat Nederland, die boot niet missen!
Plaats reactie