Stemmen

Wat zou je nu stemmen?

VVD
0
Geen stemmen
PvdA
2
2%
PVV
6
5%
SP
1
1%
CDA
4
4%
D66
2
2%
CU
17
15%
GL
1
1%
SGP
75
67%
Anders
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 112

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stemmen

Bericht door Wandelende »

Referenda zijn in ieder geval goed voor de werkgelegenheid. #stemmentellers

Verder vind ik dat ik als burger veel te weinig ins en outs weet om bij het referendum over de ‘Sleepwet’ een evenwichtig oordeel te kunnen vormen.

Ik ben per definitie overigens tegen referenda.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:Referenda zijn in ieder geval goed voor de werkgelegenheid. #stemmentellers

Verder vind ik dat ik als burger veel te weinig ins en outs weet om bij het referendum over de ‘Sleepwet’ een evenwichtig oordeel te kunnen vormen.

Ik ben per definitie overigens tegen referenda.
Ik stem voor de wijziging van de Wiv. En ik ben principieel voorstander van referenda.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stemmen

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:Referenda zijn in ieder geval goed voor de werkgelegenheid. #stemmentellers

Verder vind ik dat ik als burger veel te weinig ins en outs weet om bij het referendum over de ‘Sleepwet’ een evenwichtig oordeel te kunnen vormen.

Ik ben per definitie overigens tegen referenda.
Ik stem voor de wijziging van de Wiv. En ik ben principieel voorstander van referenda.
Met de informatie die ik heb over de Wiv, zou ik overigens ook meer neigen naar 'voor' dan naar 'tegen'.
(~)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Stemmen

Bericht door Auto »

Heel het gebeuren rond het referendum is een farce. Onze democratie heeft een ander uitgangspunt en juist de SGP heeft daar keer op keer gewezen dat het referendum een onding is. Hetzelfde zie je weer gebeuren rond de benoeming van de burgemeester. Vandaag schrijft Wiegel over deze 'vernieuwing'.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1771597 ... rgemeester
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

Auto schreef:Heel het gebeuren rond het referendum is een farce. Onze democratie heeft een ander uitgangspunt en juist de SGP heeft daar keer op keer gewezen dat het referendum een onding is. Hetzelfde zie je weer gebeuren rond de benoeming van de burgemeester. Vandaag schrijft Wiegel over deze 'vernieuwing'.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1771597 ... rgemeester
Het is uitermate teleurstellend dat het referendum wordt afgeschaft. Het is namelijk een manier om de burger dichter bij het bestuur te brengen.

Dat de SGP iets vindt van het referendum, is niet verrassend. Inspraak en medezeggenschap is nu eenmaal niet favoriet in reformatorisch Nederland en wordt op onjuiste wijze gekoppeld aan het vijfde gebod.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Stemmen

Bericht door Auto »

Ambtenaar schreef: Het is uitermate teleurstellend dat het referendum wordt afgeschaft. Het is namelijk een manier om de burger dichter bij het bestuur te brengen.
Nou dit is aantoonbaar niet waar. Meerendeel van de bevolking bleef thuis de afgelopen jaren, vervolgens wisten de mensen niet eens de inhoud weer te geven, maar alleen wat figuren er in de media over hadden geroepen. Het was zelfs aantoonbaar onjuist wat er gezegd werd over het verdrag van de Oekraine.
Ambtenaar schreef: Dat de SGP iets vindt van het referendum, is niet verrassend. Inspraak en medezeggenschap is nu eenmaal niet favoriet in reformatorisch Nederland en wordt op onjuiste wijze gekoppeld aan het vijfde gebod.
Kijk dit is ook zoiets wat aantoonbaar onjuist is. De SGP heeft gewezen op het foute van het invoeren van het referendum in het staatsrecht. En dat is in de afgelopen maanden erkend juist door voorstanders van het referendum. En ook zo'n karikatuur neer te zetten dat iets onjuist gekoppeld zou zijn aan het vijfde gebod, geeft exact aan de onkunde en het volgen van de oneliners van de critici.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Stemmen

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:Dat de SGP iets vindt van het referendum, is niet verrassend. Inspraak en medezeggenschap is nu eenmaal niet favoriet in reformatorisch Nederland en wordt op onjuiste wijze gekoppeld aan het vijfde gebod.
::please
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: ::please
Wat is er? Ben ik feitelijk onjuist?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Stemmen

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: ::please
Wat is er? Ben ik feitelijk onjuist?
Ik denk dat je je te makkelijk afmaakt van het SGP-standpunt, door er een karikatuur van te maken. Zie verder de reactie van auto.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

Auto schreef:Nou dit is aantoonbaar niet waar. Meerendeel van de bevolking bleef thuis de afgelopen jaren, vervolgens wisten de mensen niet eens de inhoud weer te geven, maar alleen wat figuren er in de media over hadden geroepen. Het was zelfs aantoonbaar onjuist wat er gezegd werd over het verdrag van de Oekraine.
Op basis van 1 referendum stellen dat het instrument niet deugd, is niet echt sterk, zeker gezien het onderwerp en politici die allesbehalve betrokken waren. Allerlei vormen van participatie zijn juist bedoeld om het bestuur dichter bij de burger te brengen, omdat de afstand groeiende is, zeker in een ontzuilde samenleving. Je kunt dat ontkennen, de theorie geeft je in ieder geval ongelijk. Ik heb er voor doorgeleerd.
Kijk dit is ook zoiets wat aantoonbaar onjuist is. De SGP heeft gewezen op het foute van het invoeren van het referendum in het staatsrecht. En dat is in de afgelopen maanden erkend juist door voorstanders van het referendum. En ook zo'n karikatuur neer te zetten dat iets onjuist gekoppeld zou zijn aan het vijfde gebod, geeft exact aan de onkunde en het volgen van de oneliners van de critici.
Als het referendum juridisch niet optimaal is ingebed in bestaande wetgeving kun je dat repareren. Daarvoor hoef je het niet af te schaffen. De bezwaren van de SGP zijn principieel van aard, en niet juridisch. De reden van principiele afwijzing ligt in het vijfde gebod. Net zoals bijv. Medezeggenschap op reformatorische scholen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Stemmen

Bericht door Auto »

Ambtenaar schreef: Je kunt dat ontkennen, de theorie geeft je in ieder geval ongelijk. Ik heb er voor doorgeleerd.
Nou dan wens ik je nog een prettige dag en trek ik me terug uit de discussie, tegen zoveeeeeel geleerdheid kan ik niet op. Zo mooi als er mensen zijn die aangeven dat ze 'doorgeleerd' hebben, daar kan geen discussie op een forum tegenop.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Stemmen

Bericht door Moderamen »

Ambtenaar schreef:De bezwaren van de SGP zijn principieel van aard, en niet juridisch. De reden van principiele afwijzing ligt in het vijfde gebod. Net zoals bijv. Medezeggenschap op reformatorische scholen.
Bron? Tot die tijd is dit pertinent onjuist.
Ambtenaar schreef:Ik heb er voor doorgeleerd.
:deg
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stemmen

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Auto schreef:Heel het gebeuren rond het referendum is een farce. Onze democratie heeft een ander uitgangspunt en juist de SGP heeft daar keer op keer gewezen dat het referendum een onding is. Hetzelfde zie je weer gebeuren rond de benoeming van de burgemeester. Vandaag schrijft Wiegel over deze 'vernieuwing'.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1771597 ... rgemeester
Het is uitermate teleurstellend dat het referendum wordt afgeschaft. Het is namelijk een manier om de burger dichter bij het bestuur te brengen.

Dat de SGP iets vindt van het referendum, is niet verrassend. Inspraak en medezeggenschap is nu eenmaal niet favoriet in reformatorisch Nederland en wordt op onjuiste wijze gekoppeld aan het vijfde gebod.
En terecht. Referenda zijn geldverslindende wangedrochten.
Daarnaast gaat het bij besturen, regeren en beleid maken over het algemeen niet over losstaande zaken, maar om een totaalbeeld van verschillende punten. Beleid maken gaat ook om rekening houden met samenhang tussen diverse componenten. Iets dat bij referenda heel lastig te peilen is, zeker voor een coalitieland als Nederland.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

Auto schreef: Nou dan wens ik je nog een prettige dag en trek ik me terug uit de discussie, tegen zoveeeeeel geleerdheid kan ik niet op. Zo mooi als er mensen zijn die aangeven dat ze 'doorgeleerd' hebben, daar kan geen discussie op een forum tegenop.
Het gaat er om dat er een toenemende kloof is tussen het bestuur en het grootste deel van het electoraat c.q. de burgers. In de literatuur wordt hier al enkele decennia aandacht aan besteed en manieren om deze kloof te overbruggen. Hier ging mijn opmerking over dat ik er voor heb doorgeleerd. Bij jou proefde ik een ontkenning hiervan (van de toenemende kloof).
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

Moderamen schreef: Bron? Tot die tijd is dit pertinent onjuist.
Zo is bijvoorbeeld bij reformatorische scholen is de instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschap omgezet in een adviesbevoegdheid. Zoek eens op digibron op medezeggenschap en scholen, dan vind je genoeg materiaal dat mijn bewering onderbouwt.
Plaats reactie