Stemmen

Wat zou je nu stemmen?

VVD
0
Geen stemmen
PvdA
2
2%
PVV
6
5%
SP
1
1%
CDA
4
4%
D66
2
2%
CU
17
15%
GL
1
1%
SGP
75
67%
Anders
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 112

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Stemmen

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Auto schreef: Nou dan wens ik je nog een prettige dag en trek ik me terug uit de discussie, tegen zoveeeeeel geleerdheid kan ik niet op. Zo mooi als er mensen zijn die aangeven dat ze 'doorgeleerd' hebben, daar kan geen discussie op een forum tegenop.
Het gaat er om dat er een toenemende kloof is tussen het bestuur en het grootste deel van het electoraat c.q. de burgers. In de literatuur wordt hier al enkele decennia aandacht aan besteed en manieren om deze kloof te overbruggen. Hier ging mijn opmerking over dat ik er voor heb doorgeleerd. Bij jou proefde ik een ontkenning hiervan (van de toenemende kloof).
De vraag is: heb je er alleen voor doorgeleerd of ook je diploma behaald?
;)
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: De vraag is: heb je er alleen voor doorgeleerd of ook je diploma behaald?
;)
De bul hangt aan de muur.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stemmen

Bericht door eilander »

Voor het constateren van de kloof hoef je niet te hebben doorgeleerd, denk ik. Het oplossen van de kloof is lastiger.
Evenwel: deze wordt alleen maar groter als er een referendum wordt gehouden waarbij de uitslag NEE is, en tóch die uitslag niet helemaal serieus genomen wordt.
Dat is jaren geleden al begonnen met het referendum over de Europese grondwet. Men zei toen NEE, en vervolgens was dat 'omdat het niet goed was uitgelegd'. Uiteindelijk is het in een ander jasje gegoten - referendum niet nodig.
Tja...

Er zijn trouwens meer referenda die helemaal niet geslaagd zijn. Een paar jaar geleden in Rotterdam? Burgemeestersverkiezingen zijn ook bedoeld om de kloof te dichten, maar dat werkt ook nog niet echt geloof ik.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Voor het constateren van de kloof hoef je niet te hebben doorgeleerd, denk ik. Het oplossen van de kloof is lastiger.
Evenwel: deze wordt alleen maar groter als er een referendum wordt gehouden waarbij de uitslag NEE is, en tóch die uitslag niet helemaal serieus genomen wordt.
Dat is jaren geleden al begonnen met het referendum over de Europese grondwet. Men zei toen NEE, en vervolgens was dat 'omdat het niet goed was uitgelegd'. Uiteindelijk is het in een ander jasje gegoten - referendum niet nodig.
Tja...

Er zijn trouwens meer referenda die helemaal niet geslaagd zijn. Een paar jaar geleden in Rotterdam? Burgemeestersverkiezingen zijn ook bedoeld om de kloof te dichten, maar dat werkt ook nog niet echt geloof ik.
In verschillende landen worden instrumenten ingezet om de afstand tussen burger en bestuur klein te houden. In Nederland passen we niet deze instrumenten toe, maar hebben deze instrumenten in afgezwakte vorm ingezet, mede omdat veel partijen blijkbaar niet echt geloven in de kracht van deze instrumenten.

Zeker bij een steeds meer versnipperd electoraat zal het bestuur steeds moeilijker te vormen zijn. We zien dit nu bij het huidige kabinet, maar ook in veel gemeenteraden zie je coalities die uit vier of meer partijen bestaan. Het is dan belangrijk om instrumenten in te zetten die het besturen makkelijker maken en betrokkenheid van de burgers te vergroten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemmen

Bericht door Herman »

Ik verwacht een laag opkomstpercentage. Op één of andere manier lijkt de gehele berichtgeving rondom de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen uit kommer en kwel. Weinig betrokkenheid. Minder kandidaten. Geen overkoepelende thema's (maar dat is logisch).

Hier in de gemeente Neder-Betuwe worden de (seculiere) krantjes volgeschreven "kom toch alsjeblieft stemmen, anders gaat alles naar de SGP" alsof het niet erger kan.

Nu is het ook zo dat in mijn gemeente (Geldermalsen) geen verkiezingen zijn. Maar ik heb er een somber beeld bij.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stemmen

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Voor het constateren van de kloof hoef je niet te hebben doorgeleerd, denk ik. Het oplossen van de kloof is lastiger.
Evenwel: deze wordt alleen maar groter als er een referendum wordt gehouden waarbij de uitslag NEE is, en tóch die uitslag niet helemaal serieus genomen wordt.
Dat is jaren geleden al begonnen met het referendum over de Europese grondwet. Men zei toen NEE, en vervolgens was dat 'omdat het niet goed was uitgelegd'. Uiteindelijk is het in een ander jasje gegoten - referendum niet nodig.
Tja...

Er zijn trouwens meer referenda die helemaal niet geslaagd zijn. Een paar jaar geleden in Rotterdam? Burgemeestersverkiezingen zijn ook bedoeld om de kloof te dichten, maar dat werkt ook nog niet echt geloof ik.
In verschillende landen worden instrumenten ingezet om de afstand tussen burger en bestuur klein te houden. In Nederland passen we niet deze instrumenten toe, maar hebben deze instrumenten in afgezwakte vorm ingezet, mede omdat veel partijen blijkbaar niet echt geloven in de kracht van deze instrumenten.

Zeker bij een steeds meer versnipperd electoraat zal het bestuur steeds moeilijker te vormen zijn. We zien dit nu bij het huidige kabinet, maar ook in veel gemeenteraden zie je coalities die uit vier of meer partijen bestaan. Het is dan belangrijk om instrumenten in te zetten die het besturen makkelijker maken en betrokkenheid van de burgers te vergroten.
Ik zie niet in hoe de grotere betrokkenheid van de burgers, besturen makkelijker maakt. Het klinkt een beetje als "we willen betere kwaliteit drinkwater, daarom krijgt iedereen een gratis laptop".

Besturen is moeilijker geworden o.a. doordat politici zich teveel door de waan van de dag laten leiden. Waar 20 jaar terug iedereen kon gaan protesteren, mogelijk een ingezonden brief in een krant schrijven etc, kan nu iedereen zijn mening op sociale media laten horen, weldoordacht of niet. Dat is allemaal niet zo erg, maar het is wel beroerd als politici ook nog luisteren naar de gespuide meningen in plaats dat ze proberen hun eigen lijn te volgen en na vier jaar de kiezer weer te laten spreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stemmen

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Ik zie niet in hoe de grotere betrokkenheid van de burgers, besturen makkelijker maakt. Het klinkt een beetje als "we willen betere kwaliteit drinkwater, daarom krijgt iedereen een gratis laptop".
Hoe groter het draagvlak voor bepaalde beleidsopties, hoe makkelijker het is voor bestuurders om keuzes te maken. Volgens mij is dat geen hogere wiskunde. Je vergelijking gaat dus ook niet op.
Besturen is moeilijker geworden o.a. doordat politici zich teveel door de waan van de dag laten leiden.
Dat doen bestuurders al sinds er (on)verkozen bestuurders zijn.
Waar 20 jaar terug iedereen kon gaan protesteren, mogelijk een ingezonden brief in een krant schrijven etc, kan nu iedereen zijn mening op sociale media laten horen, weldoordacht of niet. Dat is allemaal niet zo erg, maar het is wel beroerd als politici ook nog luisteren naar de gespuide meningen in plaats dat ze proberen hun eigen lijn te volgen en na vier jaar de kiezer weer te laten spreken.
Het schrijven op sociale media is nu niet bepaald wat ik voor ogen heb bij burgerparticipatie. Burgerparticipatie heeft betrekking op betrokkenheid bij burgers bij het beleid, van advies tot en met meebeslissen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stemmen

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Ik zie niet in hoe de grotere betrokkenheid van de burgers, besturen makkelijker maakt. Het klinkt een beetje als "we willen betere kwaliteit drinkwater, daarom krijgt iedereen een gratis laptop".
Hoe groter het draagvlak voor bepaalde beleidsopties, hoe makkelijker het is voor bestuurders om keuzes te maken. Volgens mij is dat geen hogere wiskunde. Je vergelijking gaat dus ook niet op.
Maar dit draagvlak krijg je niet door referenda etc, maar eerder door consistent beleid en doordachte wetgeving (dus niet te veel wetsvoorstellen die door de Raad van State worden teruggefloten, omdat het juridisch niet houdbaar is).

Besturen is moeilijker geworden o.a. doordat politici zich teveel door de waan van de dag laten leiden.
Dat doen bestuurders al sinds er (on)verkozen bestuurders zijn.
Ik herinner me dat Jan Pronk ooit in een interview iets zei wat neerkwam op "hier staan we voor, als je het er mee eens bent dan kun je op ons stemmen en zo niet dan zijn er andere partijen". Ik zie dit nog steeds in partijen als SGP, CU, PvdD en in mindere mate SP maar de andere partijen lijken toch meer om de verkiezingen te geven dan om hun idealen.
Het schrijven op sociale media is nu niet bepaald wat ik voor ogen heb bij burgerparticipatie. Burgerparticipatie heeft betrekking op betrokkenheid bij burgers bij het beleid, van advies tot en met meebeslissen.
Maar in hoeverre is dit een ideaal en in hoeverre zie je dat de mogelijkheden daadwerkelijk de bestuurbaarheid vergroten? Op zich heb ik niet veel tegen referenda over wetgeving die redelijk op zichzelf staat. Referenda over koopzondagen, de donorwet (als deze niet in strijd blijkt met andere wetten) of burgemeesterverkiezingen vallen m.i. best binnen zaken waar de bevolking als geheel een goede mening over kan vormen. Het wordt een ander verhaal als het over iets complex gaat als de sleepwet, Oekraine verdrag etc.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie