Stemmen

Wat zou je nu stemmen?

VVD
0
Geen stemmen
PvdA
2
2%
PVV
6
5%
SP
1
1%
CDA
4
4%
D66
2
2%
CU
17
15%
GL
1
1%
SGP
75
67%
Anders
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 112

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stemmen

Bericht door Wandelende »

Ik vind het benoemen van mensen als stemvee eerlijk gezegd erger dan de uitspraak alle moskeeën dicht.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stemmen

Bericht door JCRyle »

Calvin schreef:
JCRyle schreef: En daar ben jij het blijkbaar absoluut niet mee eens. Waarom? Misschien vind diegene jou wel een mafkees omdat je wellicht SGP stemt.
Als we zo politiek gaan bedrijven in Nederland is iedereen een mafkees. Nu wil ik dat niet ontkennen, maar daar kom je geen steek verder mee. Je hoeft het niet met een partij eens te zijn, toch hebben ze de legitimiteit om te bestaan (incl. hun stemvee). Dat geldt voor de PVV, dat geldt net zo goed voor de SGP.
Uiteraard mag de PVV er zijn voor het stemvee, maar aangezien we hier op een besloten forum zijn sta ik toch even flink met mijn ogen te knipperen dat 6% hier PVV aantikt. Misschien wel voor de lol, maar ja, hoe serieus is die 68% op de SGP dan? Daarom mijn reactie.

Om eventjes in te gaan op je 'waarom?':
Ik ben het absoluut niet mee eens dat een weldenkend christen meent zich te kunnen laten vertegenwoordigen door een partij als de PVV. Ik bedoel: Het is al lang bekend dat er onder de refo-jongeren sympathie is voor deze man die elk jaar verder radicaliseert in zijn naar racisme riekende standpunten. Dat gaat werkelijk mijn pet te boven.

Bovendien roept hij maar wat. Voorbeeldje: 'Alle moskeeën dicht!' Maar hoe dan Geert? Pas je dan artikel 6 van de grondwet dan aan? Als dat geregeld is, hoe zit het dan met artikel 8? En hoe verhoudt zich dat met artikel 1? En pas je dan ook even artikel 23 aan want we kunnen het natuurlijk ook niet hebben dat moslimkindertjes op school uit de Koran leren lezen. Zodra je dat soort dingen aan Wilders vraagt staat deze man op zijn achterste benen te mekkeren. Dan kun je hem en zijn partij die het presteert dat bepaalde onwelriekende personen op de kieslijst komen te staan toch niet serieus gaan overwegen op 21 maart?
Dus.

Hier een linkje voor degene die niet zo bekend is met de grondwet: http://www.denederlandsegrondwet.nl
Je hebt een punt, alleen is het wel een eenzijdige belichting van de partij. Zeker de laatste tijd vind ik dat ze een positieve bijdrage leveren aan het politieke debat. Je ziet dat in de loop der jaren (mijn inziens) steeds meer een partij die inhoudelijker wordt.
Daarnaast vind ik het verwijt aan Wilders wel te roepen, geen oplossingen te hebben een beetje flauw worden. Dat wordt media-breed zo gebracht, alleen het is wel framing. Zeker heeft Wilders in het verleden uitspraken gedaan, waar hij geen onderbouwing voor had. Ook uitspraken waar hij zelf van zegt dat het vooral symbolisch bedoeld is, zoals het verbieden van de koran. Daarvan weet hij ook dat het praktisch onhaalbaar is, net als het wegbannen van Mein Kampf. Maar om nu te stellen dat Wilders met de PVV de enige is die roept en niet levert, nee dan ben je blind voor de realiteit. Net als het herhaaldelijk beweren van Rutte/Buma dat de PVV niet mee wilt werken als het echt nodig is, en dat daardoor de crisis is verergert. Het is feitelijk onjuist deze stellinginname. Niet de PVV was de boosdoener bij het Catshuisoverleg, maar het CDA. Verhagen had teveel woorden gezegd, die hij niet waarmaken kon zoals achteraf bleek.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stemmen

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:Ik vind het benoemen van mensen als stemvee eerlijk gezegd erger dan de uitspraak alle moskeeën dicht.
Ik vind beide uitspraken even geoorloofd. Meeste mensen stemmen uit pure gewoonte op hun partij, zonder ogenschouw te nemen wat ze nu werkelijk presteren t.o.v. hun beloftes. Dus dan is 'stemvee' een billijke benaming.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stemmen

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Wandelende schreef:Ik vind het benoemen van mensen als stemvee eerlijk gezegd erger dan de uitspraak alle moskeeën dicht.
Ik vind beide uitspraken even geoorloofd. Meeste mensen stemmen uit pure gewoonte op hun partij, zonder ogenschouw te nemen wat ze nu werkelijk presteren t.o.v. hun beloftes. Dus dan is 'stemvee' een billijke benaming.
Ik niet. Je benoemt mensen niet als stemvee, zeker niet in het licht van Gods schepping.

De andere uitspraak kan je inhoudelijk bekritiseren, maar dat betreft een standpunt. Dat standpunt kan je dus ook met argumenten bestrijden of verdedigen.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Stemmen

Bericht door samanthi »

Deze poll is van 2013 zou hij in de loop der jaren veranderd zijn?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: Stemmen

Bericht door Calvin »

JCRyle schreef:Je hebt een punt, alleen is het wel een eenzijdige belichting van de partij. Zeker de laatste tijd vind ik dat ze een positieve bijdrage leveren aan het politieke debat. Je ziet dat in de loop der jaren (mijn inziens) steeds meer een partij die inhoudelijker wordt.
Daarnaast vind ik het verwijt aan Wilders wel te roepen, geen oplossingen te hebben een beetje flauw worden. Dat wordt media-breed zo gebracht, alleen het is wel framing. Zeker heeft Wilders in het verleden uitspraken gedaan, waar hij geen onderbouwing voor had. Ook uitspraken waar hij zelf van zegt dat het vooral symbolisch bedoeld is, zoals het verbieden van de koran. Daarvan weet hij ook dat het praktisch onhaalbaar is, net als het wegbannen van Mein Kampf. Maar om nu te stellen dat Wilders met de PVV de enige is die roept en niet levert, nee dan ben je blind voor de realiteit. Net als het herhaaldelijk beweren van Rutte/Buma dat de PVV niet mee wilt werken als het echt nodig is, en dat daardoor de crisis is verergert. Het is feitelijk onjuist deze stellinginname. Niet de PVV was de boosdoener bij het Catshuisoverleg, maar het CDA. Verhagen had teveel woorden gezegd, die hij niet waarmaken kon zoals achteraf bleek.
Ik heb nergens gesteld dat dat de PVV de enige partij is die roept en niet levert. Maar goed, dat terzijde.

Welke positieve bijdrage aan welk debat heeft de PVV geleverd? Mag ik daar concrete voorbeelden van hebben? je zegt dat de partij steeds inhoudelijker wordt maar waaruit blijkt dat? Kom eens met feiten.

Ik zie namelijk een totaal ander beeld: Een ideologische partij die koste wat het kost haar steeds radicalere standpunten wil realiseren. Zo heeft de partij de afgelopen vier jaar vier keer een motie ingediend om alle moskeeën te sluiten. Hier heb je nog een poging van oktober 2017 https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2017D28159

Daarom ook mijn vraag aan je: Welke standpunten van de PVV zijn verenigbaar met een christelijke overtuiging met de Bijbel als leidraad?
En Last but not least: ben je de mening toegedaan dat een christen vanuit zijn levensovertuiging kan stemmen op de PVV?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Stemmen

Bericht door Delftenaar »

De Bijbel geeft geen stemadvies. Christelijke partijen baseren hun daden op de Bijbel, maar zijn tegelijk gedwongen om vuile handen te maken.
Wat me wel opvalt is dat er buiten Nederland amper partijen zijn die zich puur op de Bijbel funderen. Wat dat betreft zijn we in Nederland gezegend. In België en Duitsland gaat de keuze tussen wat bij ons CDA of PvdA is. Duitse christenen kiezen vaak voor dat laatste, de SPD dus.

Bij de PVV komen een aantal plussen en minnen samen die maken dat je zelf een afweging moet maken of het met je christelijke geweten in overeenstemming is. De strijd tegen de islam is een pluspunt: als christenen zijn we soms blind voor de gevaren die Wilders wel ziet. De islam is voor onze (ex-)christelijke wereld een gevaar. Ook is de PVV pro-Israel.
Aan de andere kant is de stijl en de manier van handelen soms botsend met de christelijke moraal en omgangsvormen.

Veel hangt van jouw afwegingen, in het licht van jouw christen zijn, af. En dan is het goed omdat jij jouw afweging gemaakt hebt volgens de denkwijze die recht doet aan wie jij als persoon, en als christen, bent. Dan is het goed en de mening van de rest maakt dan niet uit.

Als ik het heel boud mag zeggen: het is geen zonde om niet op de SGP te stemmen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stemmen

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:Duitse christenen kiezen vaak voor dat laatste, de SPD dus.
Kan je dat onderbouwen? Waar haal je dit ‘feit’ vandaan?
(~)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stemmen

Bericht door Mannetje »

Delftenaar schreef:De Bijbel geeft geen stemadvies. Christelijke partijen baseren hun daden op de Bijbel, maar zijn tegelijk gedwongen om vuile handen te maken.
Wat me wel opvalt is dat er buiten Nederland amper partijen zijn die zich puur op de Bijbel funderen. Wat dat betreft zijn we in Nederland gezegend. In België en Duitsland gaat de keuze tussen wat bij ons CDA of PvdA is. Duitse christenen kiezen vaak voor dat laatste, de SPD dus.

Bij de PVV komen een aantal plussen en minnen samen die maken dat je zelf een afweging moet maken of het met je christelijke geweten in overeenstemming is. De strijd tegen de islam is een pluspunt: als christenen zijn we soms blind voor de gevaren die Wilders wel ziet. De islam is voor onze (ex-)christelijke wereld een gevaar. Ook is de PVV pro-Israel.
Aan de andere kant is de stijl en de manier van handelen soms botsend met de christelijke moraal en omgangsvormen.

Veel hangt van jouw afwegingen, in het licht van jouw christen zijn, af. En dan is het goed omdat jij jouw afweging gemaakt hebt volgens de denkwijze die recht doet aan wie jij als persoon, en als christen, bent. Dan is het goed en de mening van de rest maakt dan niet uit.

Als ik het heel boud mag zeggen: het is geen zonde om niet op de SGP te stemmen.
Als je de keuze hebt tussen twee partijen, die:
- beide kritisch zijn over de islam;
- beide pro-Israël zijn;
maar waarvan de een pro-life is en de ander niet,
dan zeg ik het boud terug: het is een zonde om dan op de niet-pro-life partij te stemmen.
-
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stemmen

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: Als je de keuze hebt tussen twee partijen, die:
- beide kritisch zijn over de islam;
- beide pro-Israël zijn;
maar waarvan de een pro-life is en de ander niet,
dan zeg ik het boud terug: het is een zonde om dan op de niet-pro-life partij te stemmen.
Er is wel inhoudelijk verschil.
De rechts-populisten zijn niet principieel op dezelfde gronden tegen de Islam
De rechts-populisten benadrukken ook de joods-christelijke wortels op een andere wijze dan de SGP dat doet, die misbruiken het in feite.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stemmen

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef: Als je de keuze hebt tussen twee partijen, die:
- beide kritisch zijn over de islam;
- beide pro-Israël zijn;
maar waarvan de een pro-life is en de ander niet,
dan zeg ik het boud terug: het is een zonde om dan op de niet-pro-life partij te stemmen.
Er is al eerder discussie over geweest, maar de Bijbel zegt ook dat het soms goed is een kwaad te kiezen, om een groter kwaad te voorkomen.
Dat doet de SGP ook, ze stemmen in met handhaving van de abortustermijn (wat principieel nooit kan natuurlijk), om een groter kwaad, namelijk het verruimen van deze termijn, te voorkomen.
Zo kan een christen ook op de PVV stemmen. In een vorige discussie heeft @WimA hier een aantal dingen over gezegd.

Overigens stem ik gewoon SGP, deze kwam ook het beste uit de bus bij het kieskompas.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stemmen

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:
Mannetje schreef: Als je de keuze hebt tussen twee partijen, die:
- beide kritisch zijn over de islam;
- beide pro-Israël zijn;
maar waarvan de een pro-life is en de ander niet,
dan zeg ik het boud terug: het is een zonde om dan op de niet-pro-life partij te stemmen.
Er is al eerder discussie over geweest, maar de Bijbel zegt ook dat het soms goed is een kwaad te kiezen, om een groter kwaad te voorkomen.
Dat doet de SGP ook, ze stemmen in met handhaving van de abortustermijn (wat principieel nooit kan natuurlijk), om een groter kwaad, namelijk het verruimen van deze termijn, te voorkomen.
Zo kan een christen ook op de PVV stemmen. In een vorige discussie heeft @WimA hier een aantal dingen over gezegd.

Overigens stem ik gewoon SGP, deze kwam ook het beste uit de bus bij het kieskompas.
Het gaat mij niet in eerste instantie om het hoe, maar om het waarom, om de principiële gronden achter de politiek.
En dan kan het zijn dat moeilijke keuze gemaakt moeten worden, maar het is helder dat de SGP pro-life is, en de PVV niet.
Een stem op de PVV is per definitie een stem tegen pro-life, alle mooie woorden en gedachtenspinsels ten spijt.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stemmen

Bericht door Wandelende »

In veel gemeenten zijn vragenlijsten om iets gerichter een stem te kunnen uitbrengen. Denk aan de platforms Kieskompas, MijnStem, Stemwijzer etc.
Uit interesse vul ik dergelijke vragenlijsten altijd in, ondanks dat mijn stem eigenlijk altijd al vast staat. Zijn er meer mensen die gebruik maken van dergelijke instrumenten? Zo ja, ik ben benieuwd of er dan soms ook een geheel andere politieke partij naar voren komt dan je al in gedachten had. En of je daar dan ook nog iets mee doet. Wie?
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stemmen

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:In veel gemeenten zijn vragenlijsten om iets gerichter een stem te kunnen uitbrengen. Denk aan de platforms Kieskompas, MijnStem, Stemwijzer etc.
Uit interesse vul ik dergelijke vragenlijsten altijd in, ondanks dat mijn stem eigenlijk altijd al vast staat. Zijn er meer mensen die gebruik maken van dergelijke instrumenten? Zo ja, ik ben benieuwd of er dan soms ook een geheel andere politieke partij naar voren komt dan je al in gedachten had. En of je daar dan ook nog iets mee doet. Wie?
Zeker vul ik deze hulpmiddelen in, ook al heb ik van tevoren al lang mijn vermoedens welke partij mijn stem krijgt. Ik vind het wel interessant welke politieke ligging ik heb. En tot nu toe is dat altijd in overeenstemming met eerdere keren. En zeker daarbij komen weleens partijen naar boven die ik niet verwacht had, maar meestal is dat niet heel bijzonder of heel verrassend. Er is bij mij wel onderscheid waar te nemen tussen links-rechts. Of ik er voor de rest wat mee doet? Nee, geenszins. Het bevestigt alleen maar mijn politieke oordeel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Stemmen

Bericht door samanthi »

kieswijzergedaan
D66
50plus 53%
vvd50%
SGP/CU 44%

Toch wordt het de laatste.

Ik kom ook meestal op groenlinks/cu uit, ik stem meestal SGP omdat ik vind dat deze het leven het meeste beschermen.
Dit keer in de verste verte niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie