Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Pimpelmees schreef:http://www.refdag.nl/mobile/nieuws/binn ... t_1_994446
De kennismaking met huisman is uitgesteld.
Nou ja zeg. :?
En in tijden van oorlog dan?
Dan vliegen wij maar voor deze tripjes zijn er amdere veiligheidsnormen. Merkwaardig dat jij vindt dat het belasinggeld beter naar de zorg kan gaan maar toch bezorgd bent over de kracht van onze defensie in oorlogstijd.

Onze defensie is m.i. niet meer in staat onze grondwettelijke taak uit te voeren. Het verdedigen van onze landsgrenzen,burgers . Jaren van miljardenbezuinigen en een optimistich beeld van de wereld hebben heel Europa uiterst kwetsbaar gemaakt.
Vrede net als gezondheid hebben een behoorlijke prijs die wij zullen moeten betalen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mara »

huisman schreef: Dan vliegen wij maar voor deze tripjes zijn er amdere veiligheidsnormen. Merkwaardig dat jij vindt dat het belasinggeld beter naar de zorg kan gaan maar toch bezorgd bent over de kracht van onze defensie in oorlogstijd.

Onze defensie is m.i. niet meer in staat onze grondwettelijke taak uit te voeren. Het verdedigen van onze landsgrenzen,burgers . Jaren van miljardenbezuinigen en een optimistich beeld van de wereld hebben heel Europa uiterst kwetsbaar gemaakt.
Vrede net als gezondheid hebben een behoorlijke prijs die wij zullen moeten betalen.
Ik ben niet van het gebroken geweertje hoor, maar ik probeer het in perspectief te zien. :)
Ik vind het heul veul geld voor een paar vliegtuigjes.
Ik hoorde laatst een interview met een piloot en dan vind ik het best interessant om allemaal te horen. Hoe de training te werk ging, hij vertelde enthousiast over alle technische mogelijkheden, maar ik ben geen vliegmeisje. Ook niet in een boeing of heli.
Ik blijf op de grond.
Maar je bent toch wel met me eens dat er meer geld naar de zorg zou moeten? Hoop ik!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Pimpelmees »

Natuurlijk kost de F-35 veel geld maar daar staat tegenover dat hij ook wel heeeeeel erg cool is. Dat mag ook wel eens gezegd worden!
Ik ben geen straaljagerspotter (en ik weet ook weinig van de technische zaken) maar het zien en horen van zo'n jager bezorgd mij (en vele andere meestal mannen/jongens) toch altijd weer een blij gevoel. Alleen daarom al elke euro waard.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Terri »

Pimpelmees schreef:Natuurlijk kost de F-35 veel geld maar daar staat tegenover dat hij ook wel heeeeeel erg cool is. Dat mag ook wel eens gezegd worden!
Ik ben geen straaljagerspotter (en ik weet ook weinig van de technische zaken) maar het zien en horen van zo'n jager bezorgd mij (en vele andere meestal mannen/jongens) toch altijd weer een blij gevoel. Alleen daarom al elke euro waard.
Heeel erg cool......wat een grappig argument t.o.v. waar onze belastingcentjes heen gaan en of de zorg en onze ouderen ook voldoende financiële aandacht krijgen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:Natuurlijk kost de F-35 veel geld maar daar staat tegenover dat hij ook wel heeeeeel erg cool is. Dat mag ook wel eens gezegd worden!
Ik ben geen straaljagerspotter (en ik weet ook weinig van de technische zaken) maar het zien en horen van zo'n jager bezorgd mij (en vele andere meestal mannen/jongens) toch altijd weer een blij gevoel. Alleen daarom al elke euro waard.
Het is een van de gevoeligste Haagse dossiers van de afgelopen decennia: de aanschaf van Amerikaanse JSF-straaljagers, ter vervanging van de huidige F-16's. Vandaag is de eerste JSF in Nederland te zien, maar daar is heel wat aan voorafgegaan. Een terugblik in hoofd(pijn)punten:

1993: In de VS worden de eerste stappen gezet om een nieuwe generatie geavanceerde straaljagers te ontwikkelen.

1996: Nederland doet mee aan een voorstudie van een nieuw Amerikaans gevechtsvliegtuig. Reden is dat de huidige Nederlandse straaljager F-16 rond 2010 niet meer geschikt is.

2015: In februari kiest Nederland definitief voor de aanschaf van de JSF's. De Tweede Kamer gaat in een rumoerig debat uiteindelijk akkoord.

Lockheed Martin schat dat de kosten per toestel in 2020 circa 85 miljoen dollar zijn.
De bouw is meermalen vertraagd en de kosten zijn flink gestegen. De vervanging van de Nederlandse F-16 zal vanaf 2019 beginnen. Nederland koopt 37 toestellen.

bron: RTLnieuws
Als het bij die 85 miljoen blijft (ik denk het niet) vermenigvuldig dat dan maar met 37.
Dat zijn al die blije mannetjes (en vrouwtjes) toch wel waard. :OO3
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Dan vliegen wij maar voor deze tripjes zijn er amdere veiligheidsnormen. Merkwaardig dat jij vindt dat het belasinggeld beter naar de zorg kan gaan maar toch bezorgd bent over de kracht van onze defensie in oorlogstijd.

Onze defensie is m.i. niet meer in staat onze grondwettelijke taak uit te voeren. Het verdedigen van onze landsgrenzen,burgers . Jaren van miljardenbezuinigen en een optimistich beeld van de wereld hebben heel Europa uiterst kwetsbaar gemaakt.
Vrede net als gezondheid hebben een behoorlijke prijs die wij zullen moeten betalen.
Ik ben niet van het gebroken geweertje hoor, maar ik probeer het in perspectief te zien. :)
Ik vind het heul veul geld voor een paar vliegtuigjes.
Ik hoorde laatst een interview met een piloot en dan vind ik het best interessant om allemaal te horen. Hoe de training te werk ging, hij vertelde enthousiast over alle technische mogelijkheden, maar ik ben geen vliegmeisje. Ook niet in een boeing of heli.
Ik blijf op de grond.
Maar je bent toch wel met me eens dat er meer geld naar de zorg zou moeten? Hoop ik!
Meer geld naar de zorg? Mijn zorg is defensie en daar moeten miljarden extra naar toe. Ik weet misschien een klein beetje meer dan de gemiddelde Nederlander en die kennis is beangstigend.

Vanmiddag en vanavond met de JSF ( F35) kunnen stoeien en dat was goed. Ze vlogen wel maar doordat in een groot deel van Nederland de bewolking beneden de 400 meter was had de PR missie geen zin.

The noise of the JSF is the sound of freedom! :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:The noise of the JSF is the sound of freedom! :garde
Ach ja, en zo heeft ieder z'n eiigen favoriete vorm van geluidsoverlast ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Mara schreef:
huisman schreef: Dan vliegen wij maar voor deze tripjes zijn er amdere veiligheidsnormen. Merkwaardig dat jij vindt dat het belasinggeld beter naar de zorg kan gaan maar toch bezorgd bent over de kracht van onze defensie in oorlogstijd.

Onze defensie is m.i. niet meer in staat onze grondwettelijke taak uit te voeren. Het verdedigen van onze landsgrenzen,burgers . Jaren van miljardenbezuinigen en een optimistich beeld van de wereld hebben heel Europa uiterst kwetsbaar gemaakt.
Vrede net als gezondheid hebben een behoorlijke prijs die wij zullen moeten betalen.
Ik ben niet van het gebroken geweertje hoor, maar ik probeer het in perspectief te zien. :)
Ik vind het heul veul geld voor een paar vliegtuigjes.
Ik hoorde laatst een interview met een piloot en dan vind ik het best interessant om allemaal te horen. Hoe de training te werk ging, hij vertelde enthousiast over alle technische mogelijkheden, maar ik ben geen vliegmeisje. Ook niet in een boeing of heli.
Ik blijf op de grond.
Maar je bent toch wel met me eens dat er meer geld naar de zorg zou moeten? Hoop ik!
Meer geld naar de zorg? Mijn zorg is defensie en daar moeten miljarden extra naar toe. Ik weet misschien een klein beetje meer dan de gemiddelde Nederlander en die kennis is beangstigend.

Vanmiddag en vanavond met de JSF ( F35) kunnen stoeien en dat was goed. Ze vlogen wel maar doordat in een groot deel van Nederland de bewolking beneden de 400 meter was had de PR missie geen zin.

The noise of the JSF is the sound of freedom! :garde
Dit is ongetwijfeld je beroeps enthousiasme, maar.......
Je weet het he... "deze vermelden van wagens, deze van paarden enz...." Ps. 20 :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door eilander »

Ik heb toch nooit gelezen dat David toen zijn paarden en wagens maar verkocht.... Integendeel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Terri »

eilander schreef:Ik heb toch nooit gelezen dat David toen zijn paarden en wagens maar verkocht.... Integendeel.
Dat wordt ook niet gezegd, wel eerlijk blijven.
Maar om het geluid van een JSF als de ultieme vrijheid te stellen, ach.... en het was een vriendelijk berichtje hoor.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Dat wordt ook niet gezegd, wel eerlijk blijven.
Maar om het geluid van een JSF als de ultieme vrijheid te stellen, ach.... en het was een vriendelijk berichtje hoor.
Ik begrijpt dat eerlijk gezegd ook niet, dat uitgerekend Huisman dat zegt.
huisman schreef:The noise of the JSF is the sound of freedom!
Klinkt als een slechte slogan van defensie. :mosc
Diverse familieleden van mij werken ook bij slands verdediging en daar hoor ik diezelfde enthousiaste verhalen van.
En ik ben niet zo naief om te denken dat we best zonder kunnen.
De wereld wordt alleen maar agressiever en boosaardiger.
Maar in feite is het verdrietig dat het noodzakelijk is, om zoveel geld in alleen maar een aantal jachtvliegers te moeten steken, buiten alle andere kosten. Ik begreep dat de situatie op de grond nogal .... armoedig is, dus ik vrees dat die JSF niet alle vijanden buiten kan houden, wel signaleren, op tijd.
Misschien kunnen we eens een parade houden met nep(kartonnen)tanks zoals de russen dat doen. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door eilander »

Ik twijfel een beetje. Ik ben geen voorstander van het uitkleden van het defensiebudget, en als je het doet, moet je het ook goed doen. Daar hoort ook een fatsoenlijk mandaat bij, wanneer het er echt op aankomt.

Dat duurt in Nederland nog al eens lang, zeker omdat we in een land leven waar een politieman met een uitgebreid onderzoek te maken krijgt als hij een echte boef doodschiet. Zo is het ook bij defensie, is mijn indruk: er zitten zoveel mitsen en maren aan de inzet van ons defensiepersoneel en -materieel dat dit alles onder druk zet.

Aan de andere kant moeten we niet denken dat we als Nederland echt meetellen op internationaal gebied. En moet je dat als klein landje ook wel willen? Ik twijfel daar een beetje over.

Budget van defensie met dat van de zorg verwarren, klinkt mij wat populistisch in de oren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door parsifal »

Waar is Nederland tegen verdedigd met de JSFs, waar ze niet tegen verdedigd zijn zonder? Als dat een Belgische inval is, dan heeft het denk ik allemaal weinig zin en het lijkt me sterk dat een JSF iets tegen Rusland (of Duitsland mocht het ooit zo ver komen) kan doen. Hooguit die landen op wat meer kosten jagen.

Welke taken kan de JSF goed uitvoeren die bijvoorbeeld de verouderde F16s of de Grippen niet zouden kunnen uitvoeren?

Feit blijft dat de keuze voor de JSF gemaakt is op basis van een totaal verkeerde kostenschatting, terwijl SAAB een prijsgarantie gaf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
huisman schreef: Dan vliegen wij maar voor deze tripjes zijn er amdere veiligheidsnormen. Merkwaardig dat jij vindt dat het belasinggeld beter naar de zorg kan gaan maar toch bezorgd bent over de kracht van onze defensie in oorlogstijd.

Onze defensie is m.i. niet meer in staat onze grondwettelijke taak uit te voeren. Het verdedigen van onze landsgrenzen,burgers . Jaren van miljardenbezuinigen en een optimistich beeld van de wereld hebben heel Europa uiterst kwetsbaar gemaakt.
Vrede net als gezondheid hebben een behoorlijke prijs die wij zullen moeten betalen.
Ik ben niet van het gebroken geweertje hoor, maar ik probeer het in perspectief te zien. :)
Ik vind het heul veul geld voor een paar vliegtuigjes.
Ik hoorde laatst een interview met een piloot en dan vind ik het best interessant om allemaal te horen. Hoe de training te werk ging, hij vertelde enthousiast over alle technische mogelijkheden, maar ik ben geen vliegmeisje. Ook niet in een boeing of heli.
Ik blijf op de grond.
Maar je bent toch wel met me eens dat er meer geld naar de zorg zou moeten? Hoop ik!
Tsja, wat is veel geld. Ik ben benieuwd en ongetwijfeld kan Huisman daar een antwoord op geven.
Hoeveel jaar, met hoeveel mensen is er gewerkt aan de ontwikkeling van de JSF?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Auto »

Ik wil wel een puntje aanvoeren. Neem bijvoorbeeld het onderstel van de F35. Dat is ontwikkeld en geproduceerd door Fokker. Hier hebben een groot aantal ingenieus aan gewerkt. In eerste instantie zou alleen de ontwikkeling gedaan worden door Fokker, maar er is zo'n staaltje van werk neergezet, dat Fokker ook de productie mocht gaan doen. En hierbij komen nu ook vervolg orders van andere bedrijven die belangstelling hebben voor ontwikkeling van onderstellen. En wat ook belangrijk is dat Nederlandse ontwikkelaars connecties hebben gekregen met Amerikaanse onderzoekinstituten en toegang tot testcentra in de USA.

Kortom het levert NL niet alleen op wat je op 1 toestel ziet zitten, maar er zit veel en veel meer achter.
Plaats reactie