Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Terri »

Mara schreef:De EO zendt momenteel een serie uit over F16 vliegers. Ik las dat ze dit doen om jonge mensen te werven. Blijkbaar heeft de luchtmacht ook een tekort aan personeel.

Defensie gaat over wezenlijke zaken: veiligheid, vrede, mensenlevens. Daarin maken zowel de politiek, de legerleiding als de individuele militairen telkens weer afwegingen die niet altijd even makkelijk zijn."
Ik kreeg hier een keer een trailer van te zien, ongelooflijk. Ik schrok, dacht bah, dit hoef ik niet te zien, is het nb van de EO!, heel moeilijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mara »

Terri schreef: Ik kreeg hier een keer een trailer van te zien, ongelooflijk. Ik schrok, dacht bah, dit hoef ik niet te zien, is het nb van de EO!, heel moeilijk.
Ik heb net de trailer bekeken, maar ik zag alleen de scene van de jongen met het meisje waarvan ik dacht: waarom moet dit nu zo?
Er zit geweld in ja, maar oorlog voeren en vredesmissies zijn niet a walk in the park.
Terri, het logo van de EO is op zich geen garantie dat er dan geen onbetamelijke dingen te zien en horen zullen zijn hoor. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef: Ik kreeg hier een keer een trailer van te zien, ongelooflijk. Ik schrok, dacht bah, dit hoef ik niet te zien, is het nb van de EO!, heel moeilijk.
Ik heb net de trailer bekeken, maar ik zag alleen de scene van de jongen met het meisje waarvan ik dacht: waarom moet dit nu zo?
Er zit geweld in ja, maar oorlog voeren en vredesmissies zijn niet a walk in the park.
Terri, het logo van de EO is op zich geen garantie dat er dan geen onbetamelijke dingen te zien en horen zullen zijn hoor. :nonnon
Ach Mara, dat is helaas op vele fronten in het leven zo, tot een reformatorisch forum toe ;) Toch verwacht ik van een christelijke omroep dat juist zij het verschil maken in deze wereld vol seks en geweld. Misschien ben ik dan naïef, het zij zo. Maar ik hoop dat ik nooit ga 'wennen' aan deze beelden en het zeker niet ga bagatelliseren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Voor de F35 (JSF) critici van weleer hier een update van het grote succes van dit toestel.
M.a.w. huisman had gelijk maar dat zal geen verrassing zijn toch? :langue



https://www.forbes.com/sites/lorenthomp ... 91dd3d5db2
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:Voor de F35 (JSF) critici van weleer hier een update van het grote succes van dit toestel.
M.a.w. huisman had gelijk maar dat zal geen verrassing zijn toch? :langue

https://www.forbes.com/sites/lorenthomp ... 91dd3d5db2
Het stukje is meer wij van WC Eend adviseren WC Eend. Er zijn weinig of geen alternatieven beschikbaar, vandaar dat de interesse hoog is, mede gezien de toenemende geopolitieke spanningen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:Voor de F35 (JSF) critici van weleer hier een update van het grote succes van dit toestel.
M.a.w. huisman had gelijk maar dat zal geen verrassing zijn toch? :langue

https://www.forbes.com/sites/lorenthomp ... 91dd3d5db2
Het stukje is meer wij van WC Eend adviseren WC Eend. Er zijn weinig of geen alternatieven beschikbaar, vandaar dat de interesse hoog is, mede gezien de toenemende geopolitieke spanningen.
Lees maar niet te ver terug in dit topic. Ook jij zal er mijlenver naast met je verwachtingen. Ik heb het met plezier allemaal teruggelezen, alle 32 pagina's . Wat zaten jullie er onvoorstelbaar naast :haha
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef:Voor de F35 (JSF) critici van weleer hier een update van het grote succes van dit toestel.
M.a.w. huisman had gelijk maar dat zal geen verrassing zijn toch? :langue

https://www.forbes.com/sites/lorenthomp ... 91dd3d5db2
Het stukje is meer wij van WC Eend adviseren WC Eend. Er zijn weinig of geen alternatieven beschikbaar, vandaar dat de interesse hoog is, mede gezien de toenemende geopolitieke spanningen.
Lees maar niet te ver terug in dit topic. Ook jij zal er mijlenver naast met je verwachtingen. Ik heb het met plezier allemaal teruggelezen, alle 32 pagina's . Wat zaten jullie er onvoorstelbaar naast :haha
Nou, wees er maar blij mee. De wereld staat in brand, mensen slaan massaal op de vlucht, de spanning loopt overal op, maar de JSF is een geweldig stuk vliegtuig. Proficiat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Mister schreef:
huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef:Voor de F35 (JSF) critici van weleer hier een update van het grote succes van dit toestel.
M.a.w. huisman had gelijk maar dat zal geen verrassing zijn toch? :langue

https://www.forbes.com/sites/lorenthomp ... 91dd3d5db2
Het stukje is meer wij van WC Eend adviseren WC Eend. Er zijn weinig of geen alternatieven beschikbaar, vandaar dat de interesse hoog is, mede gezien de toenemende geopolitieke spanningen.
Lees maar niet te ver terug in dit topic. Ook jij zal er mijlenver naast met je verwachtingen. Ik heb het met plezier allemaal teruggelezen, alle 32 pagina's . Wat zaten jullie er onvoorstelbaar naast :haha
Nou, wees er maar blij mee. De wereld staat in brand, mensen slaan massaal op de vlucht, de spanning loopt overal op, maar de JSF is een geweldig stuk vliegtuig. Proficiat.
Je hebt gelijk dat de oorzaak dat veel landen nu de F35 willen in en in triest is. Maar het blijft mij nog steeds verbazen dat een paar jaar geleden velen en ook jij grote bezuinigingen op defensie prima vonden. Misschien zou een beetje zelfreflectie je niet misstaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door refo »

De Amerikaanse regering laat dit conflict niet voor niets een beetje sudderen. Op deze manier verkopen ze lekker veel wapens.
Europa vindt het ook wel mooi. Ze zien al handenwrijvend uit naar de wederopbouw met de van Rusland gepikte fondsen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Mister schreef:
Nou, wees er maar blij mee. De wereld staat in brand, mensen slaan massaal op de vlucht, de spanning loopt overal op, maar de JSF is een geweldig stuk vliegtuig. Proficiat.
Je hebt gelijk dat de oorzaak dat veel landen nu de F35 willen in en in triest is. Maar het blijft mij nog steeds verbazen dat een paar jaar geleden velen en ook jij grote bezuinigingen op defensie prima vonden. Misschien zou een beetje zelfreflectie je niet misstaan.
Ik heb eens even teruggelezen. Volgens mij heb ik nergens beweerd dat ik grote bezuinigingen op defensie prima vond.
Wel vond ik de JSF erg duur. Ik reflecteer en concludeer dat ik dat nog steeds vindt. Bovendien vraag ik me in alle gemoede af of Poetin het nu echt in z'n broek doet van onze dure vliegtuigen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Mister schreef:
Nou nee, bepaald niet. Defensie, dat is nou zo'n post om op te bezuiningen. Iedere kleuter kan al bedenken dat de kosten van de JSF gierend uit de klauwen gaan lopen. Maar nee hoor, Nederland moet zo nodig vooraan staan met ultra-modern overbodig wapentuig en smijt in tijden van recessie lekker overbodig euro's over de balk. :nonnon

Zomaar een post van jouw hand……moet ik nog meer gaan zoeken?

Als straks Poetin vervangen wordt door een gematigder dictator gaan we opnieuw denken dat wij veilig zijn. Weer bezuinigen op defensie/veiligheid. En een paar jaar later weer spijt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Mister schreef:
Nou nee, bepaald niet. Defensie, dat is nou zo'n post om op te bezuiningen. Iedere kleuter kan al bedenken dat de kosten van de JSF gierend uit de klauwen gaan lopen. Maar nee hoor, Nederland moet zo nodig vooraan staan met ultra-modern overbodig wapentuig en smijt in tijden van recessie lekker overbodig euro's over de balk. :nonnon

Zomaar een post van jouw hand……moet ik nog meer gaan zoeken?

Als straks Poetin vervangen wordt door een gematigder dictator gaan we opnieuw denken dat wij veilig zijn. Weer bezuinigen op defensie/veiligheid. En een paar jaar later weer spijt.
Als je t leuk vindt om er nog meer te zoeken, ga vooral je gang. Maar blijkbaar vond ik dat ooit ja, zo lees ik. Afijn, laten we de NAVO norm als land handhaven. Voortschrijdend inzicht mijnerzijds.

Dan nog vraag ik me af wat we als land met zulk duur vliegend wapentuig aanmoeten. Poetin/opvolger zal er niet van wakker liggen en wij betalen de hoofdprijs. Maar t is wel aardig voor een luchtshow.

Ik hoop dat het geld ook besteed wordt aan zaken als het vinden én vasthouden van personeel en bijvoorbeeld iets als een fatsoenlijke veldhospitaal, zaken die m.i. veel noodzakelijker zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Lees maar niet te ver terug in dit topic. Ook jij zal er mijlenver naast met je verwachtingen. Ik heb het met plezier allemaal teruggelezen, alle 32 pagina's . Wat zaten jullie er onvoorstelbaar naast :haha
En waarin heb/had jij wel gelijk dan? De kwaliteit van de F35 is nog steeds niet op de proef gesteld, simpelweg omdat het toestel niet is ingezet in een serieus conflict. Dat we er meer van kopen of dat de interesse in het toestel hoog is, komt louter door de huidige geopolitieke spanningen, met name in Europa. Die had jij ook niet voorzien. Het is meer een onvoorziene ontwikkeling die leidt tot meer interesse in vliegtuigen o.a., omdat we nu inzien dat vrede serieuze inzet vergt in plaats van drie decennia bezuinigingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Lees maar niet te ver terug in dit topic. Ook jij zal er mijlenver naast met je verwachtingen. Ik heb het met plezier allemaal teruggelezen, alle 32 pagina's . Wat zaten jullie er onvoorstelbaar naast :haha
En waarin heb/had jij wel gelijk dan? De kwaliteit van de F35 is nog steeds niet op de proef gesteld, simpelweg omdat het toestel niet is ingezet in een serieus conflict. Dat we er meer van kopen of dat de interesse in het toestel hoog is, komt louter door de huidige geopolitieke spanningen, met name in Europa. Die had jij ook niet voorzien. Het is meer een onvoorziene ontwikkeling die leidt tot meer interesse in vliegtuigen o.a., omdat we nu inzien dat vrede serieuze inzet vergt in plaats van drie decennia bezuinigingen.
De F35 doet mee aan elke grote internationale oefening en imponeert . Er waren hier op het RF die dachten dat wij beter de Gripen konden kopen. Tsjechië heeft dat gedaan maar nu het spannend wordt gaan ze de Gripen vervangen door de F35.

Verder hou ik erover op. Ik geeft toe dat ik deze oorlog in deze omvang niet heb zien aankomen maar dat de wereld en ook Europa geen veilige plek is en dat er dus een robuuste krijgsmacht nodig is heb ik altijd wel bepleit. Logisch als je bijna 40 jaar bij de luchtmacht hebt gewerkt :garde
Er worden nu grote (financiële) stappen gezet personeel en materieel en dat is goed. De CAO die is afgesloten met 8.5% loonsverhoging is mooi maar ook veelzeggend over de afgelopen decennia.

Wat ik mis is een duidelijk visie op het soort krijgsmacht dat Nederland wil. Nu is het van alles een beetje meer en oude spullen vervangen door nieuwe maar dat laat nu niet echt een visie zien.

En natuurlijk aanvaard ik jullie nederige excuses voor jullie posts van het verleden :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moet Nederland de JSF aanschaffen?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:En natuurlijk aanvaard ik jullie nederige excuses voor jullie posts van het verleden :)
Ik wil me er niet mee bemoeien, volgens mij heb ik in dit topic nergens een bijdrage gegeven, maar je zou zelf het goede voorbeeld kunnen geven in dat topic waar je je enkele dagen geleden sterk vergiste. ;)
Plaats reactie