SGP: Waar staan we?

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

Ok Jongere, dan kan ik je beter volgen. Ik reageerde dus omdat ik je misverstond.

Wat de Heere Jezus in Johannes 18 zegt is gezegd tegen Pilatus, als Pilatus vraagt of Hij de koning der Joden is. De Heere Jezus ontkent dat: Hij wil geen aards koninkrijk opbouwen zoals Pilatus dat voor zich ziet en waaruit hij een rechtvaardiging kan krijgen om Hem te doden. De Heere Jezus doelt hier op Zijn geestelijk Koninkrijk, namelijk vergeving der zonden en gerechtigheid.

Verder is het zo, in zekere zin, dat we niet voor de Heere hoeven te strijden. Hij zorgt er Zelf wel voor, met eerbied gesproken, dat Hij aan Zijn eer komt. Anderzijds betekent dat niet dat we dan maar stil moeten zitten. Er staat genoeg in de Bijbel om te weten dat dat niet onze roeping is. Dat is ook onze belijdenis. De opdracht aan Adam en Eva was ook om de aarde te bebouwen. Het beginsel van de SGP, zoals hier eerder verwoord, is dan ook voluit Bijbels. Eerder gaf ik tegenover Luther ook al aan dat ik enerzijds het niet verkeerd vind dat men door middel van het bedrijven van politiek (goede contacten onderhouden, smeren, overleggen, geven en nemen) dat beginsel wil bevorderen. Anderzijds vind ik het jammer dat dat naar mijn smaak soms teveel afsnoept van het getuigen. En met getuigen bedoel ik niet dat men af en toe naar de Bijbel verwijst. Dat heb ik hiervoor ook al toegelicht.

dan kom ik terug bij wat Jongere heeft opgeschreven. Ik ben het met punt 1 grotendeels eens. Wat mij betreft moeten we daarbij wel in de gaten houden want wie tegen ons niet is, is voor ons (Luk 9:50). Dus kritisch zijn richting het conservatisme, want dat is niet het een en al. De beste tijd ligt bij een christen vóór hem (of haar). Aan de andere kant moeten we altijd bedenken of we misschien kunnen samenwerken en zodoende elkaar versterken, voor de verwezenlijking van ons ideaal? In die zin ben ik er ook niet op tegen dat de SGP samenwerkt aan een wetsvoorstel met de SP betreffende de zondagsopenstelling van winkels. Wat betreft Jongeres tweede punt; daar zitten mooie dingen in, maar dat de politiek geen christelijke agenda zou moeten hebben ben ik het (uiteraard, als rechtgeaarde SGP-er) niet mee eens. Gods Woord heeft zeggingskracht over ALLE terreinen des levens, zo zei Kuyper. En zo is het.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

In het andere topic heb ik gekozen voor de optie "Helemaal opengooien". Door het voorstel dat het SGP-HB nu doet, neemt men immers impliciet afstand van de Bijbelse onderbouwing dat het regeerambt een vrouw niet toekomt en daarmee feitelijk ook van de conclusies van het rapport uit 2006.
Wanneer men daar namelijk géén afstand van had genomen, dan had men gezegd: Wet of geen wet, we moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Als het eçht om een Bijbels beginsel was gegaan, had men dit nu niet feitelijk buiten werking geplaatst.
Nu men dit wel doet, ontvalt ook alle grond aan art. 10 van het Program van Beginselen en is het zelfs beter om dit artikel te schrappen. Het zou dan ook van wijsheid getuigen om als christelijke partij eerlijk toe te geven dat men t.a.v. de plaats van de vrouw in de politiek te weinig onderscheid heeft gemaakt tussen traditie en wat Gods Woord ons expliciet meedeelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:In het andere topic heb ik gekozen voor de optie "Helemaal opengooien". Door het voorstel dat het SGP-HB nu doet, neemt men immers impliciet afstand van de Bijbelse onderbouwing dat het regeerambt een vrouw niet toekomt en daarmee feitelijk ook van de conclusies van het rapport uit 2006.
Wanneer men daar namelijk géén afstand van had genomen, dan had men gezegd: Wet of geen wet, we moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Als het eçht om een Bijbels beginsel was gegaan, had men dit nu niet feitelijk buiten werking geplaatst.
Nu men dit wel doet, ontvalt ook alle grond aan art. 10 van het Program van Beginselen en is het zelfs beter om dit artikel te schrappen. Het zou dan ook van wijsheid getuigen om als christelijke partij eerlijk toe te geven dat men t.a.v. de plaats van de vrouw in de politiek te weinig onderscheid heeft gemaakt tussen traditie en wat Gods Woord ons expliciet meedeelt.
Ik snap het. Ben geneigd om daar ook voor te kiezen zij het niet dat ik je laatste zin niet deel. Ik heb inderdaad grote moeite hoe er met een in de ogen van de SGP Bijbels beginsel wordt omgegaan.

Eigenlijk wordt er gezegd: Selectiecommissie: u mag het Bijbels beginsel wat weliswaar wel in het beginselprogram staat niet toepassen bij het samenstellen van uw kieslijst. Gekker moet het toch niet worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:In het andere topic heb ik gekozen voor de optie "Helemaal opengooien". Door het voorstel dat het SGP-HB nu doet, neemt men immers impliciet afstand van de Bijbelse onderbouwing dat het regeerambt een vrouw niet toekomt en daarmee feitelijk ook van de conclusies van het rapport uit 2006.
Wanneer men daar namelijk géén afstand van had genomen, dan had men gezegd: Wet of geen wet, we moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Als het eçht om een Bijbels beginsel was gegaan, had men dit nu niet feitelijk buiten werking geplaatst.
Nu men dit wel doet, ontvalt ook alle grond aan art. 10 van het Program van Beginselen en is het zelfs beter om dit artikel te schrappen. Het zou dan ook van wijsheid getuigen om als christelijke partij eerlijk toe te geven dat men t.a.v. de plaats van de vrouw in de politiek te weinig onderscheid heeft gemaakt tussen traditie en wat Gods Woord ons expliciet meedeelt.
Ik snap het. Ben geneigd om daar ook voor te kiezen zij het niet dat ik je laatste zin niet deel. Ik heb inderdaad grote moeite hoe er met een in de ogen van de SGP Bijbels beginsel wordt omgegaan.

Eigenlijk wordt er gezegd: Selectiecommissie: u mag het Bijbels beginsel wat weliswaar wel in het beginselprogram staat niet toepassen bij het samenstellen van uw kieslijst. Gekker moet het toch niet worden.
Precies!! En als je je gaat voorstellen wat dat voor de SGP kan betekenen, dan is het hek echt van de dam. Ik ga ervan uit (bijv) dat het standpunt van samenwonende en samenlevende homo's nog steeds wel eenduidig is binnen de SGP-achterban. Gaan we daarvan ook zeggen: Ja, we mogen dat wel vinden, maar niet meer toepassen in de praktijk?
Als iets een beginsel is, ofwel: rechtstreeks uit de Bijbel tot ons komt, dan mogen we daarop niet gaan beknibbelen o.i.d.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

Een stukje uit de Banier van 2006, n.a.v. de wijziging m.b.t. het lidmaatschap voor vrouwen, geschreven door ds. van Heteren. Blijvend actueel.
Ongewijzigde beginselen

Door het aannemen van de voorstellen van het Hoofdbestuur is er niets gewijzigd in de grondslag, in de doelstelling en ook niet in het beginselprogram van de SGP. Wie lid is of lid wordt van de partij stemt in met de grondslag en doelstelling van de partij. Dat houdt in dat ermee wordt ingestemd dat de regeermacht niet aan de vrouw toekomt.

Het uitoefenen van overheidsgezag komt niet aan de vrouw toe. Het Hoofdbestuur heeft dit duidelijk verwoord in de brochure "Man en vrouw schiep Hij hen. Politieke participatie in bijbels perspectief." Het Hoofdbestuur heeft de overtuiging dat op grond van de Bijbel het zitting nemen in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke, een specifieke taak is voor mannen. Die overtuiging lag reeds lange tijd vast in de artikelen 7 en IO van het Program van Beginselen.Wie lid is of wordt bindt zich aan het beginselprogram, dus ook aan de artikelen 7 en 10. In artikel 7 lezen wij: "Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden." In artikel 10 lezen we: "De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats." In deze fundamentele artikelen is geen enkele wijziging aangebracht. De scheppingsorde bepaalt de verhouding tussen man en vrouw.

Blijvende stormen

Wie van mening is dat met het aannemen van de voorstellen van het Hoofdbestuur de tegenstand tegen de SGP is weggenomen, heeft het niet bij het goede eind. We moeten niet denken dat we nu voortaan met rust gelaten zullen worden. Gods Woord zal altijd tegenstand blijven oproepen. Het beroep op de scheppingsorde is onverteerbaar voor de mens van de 21e eeuw die man en vrouw totaal gelijk wil schakelen. Gods Woord bevat normen voor kerk, maatschappij, gezin en huwelijk. Wat Gods Woord zegt heeft onverminderde geldingskracht in onze hedendaagse samenleving. Men zal ook aanstoot blijven nemen aan de onverkorte handhaving van art. 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Stormen zullen blijven opsteken tegen de theocratische gedachte. Wie publiekelijk oproept tot bekering, wie laat doorklinken in de politiek: "Vrees God en houdt Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen" zal veel onbegrip, verzet en vijandschap ondervinden. Het bijbelse standpunt aangaande dood en leven, abortus en euthanasie, huwelijk, seksualiteit en homoseksualiteit zal verzet blijven oproepen. De onderwijsvrijheid wordt al meer bedreigd. Verdeeldheid temidden van de stormen is heel gevaarlijk. Het is nodig elkaar vast te blijven houden. Bovenal dient bedacht en beleden te worden: ''De HEERE regeert.'' De alles beslissende vraag is wie wij persoonlijk dienen.Wie de satan blijft dienen, gaat voor eeuwig ten onder. Wie door genade de Heere mag dienen zal eeuwig behouden worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

Anker schreef:Een stukje uit de Banier van 2006, n.a.v. de wijziging m.b.t. het lidmaatschap voor vrouwen, geschreven door ds. van Heteren. Blijvend actueel.
Ongewijzigde beginselen

Door het aannemen van de voorstellen van het Hoofdbestuur is er niets gewijzigd in de grondslag, in de doelstelling en ook niet in het beginselprogram van de SGP. Wie lid is of lid wordt van de partij stemt in met de grondslag en doelstelling van de partij. Dat houdt in dat ermee wordt ingestemd dat de regeermacht niet aan de vrouw toekomt.

Het uitoefenen van overheidsgezag komt niet aan de vrouw toe. Het Hoofdbestuur heeft dit duidelijk verwoord in de brochure "Man en vrouw schiep Hij hen. Politieke participatie in bijbels perspectief." Het Hoofdbestuur heeft de overtuiging dat op grond van de Bijbel het zitting nemen in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke, een specifieke taak is voor mannen. Die overtuiging lag reeds lange tijd vast in de artikelen 7 en IO van het Program van Beginselen.Wie lid is of wordt bindt zich aan het beginselprogram, dus ook aan de artikelen 7 en 10. In artikel 7 lezen wij: "Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden." In artikel 10 lezen we: "De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats." In deze fundamentele artikelen is geen enkele wijziging aangebracht. De scheppingsorde bepaalt de verhouding tussen man en vrouw.

Blijvende stormen

Wie van mening is dat met het aannemen van de voorstellen van het Hoofdbestuur de tegenstand tegen de SGP is weggenomen, heeft het niet bij het goede eind. We moeten niet denken dat we nu voortaan met rust gelaten zullen worden. Gods Woord zal altijd tegenstand blijven oproepen. Het beroep op de scheppingsorde is onverteerbaar voor de mens van de 21e eeuw die man en vrouw totaal gelijk wil schakelen. Gods Woord bevat normen voor kerk, maatschappij, gezin en huwelijk. Wat Gods Woord zegt heeft onverminderde geldingskracht in onze hedendaagse samenleving. Men zal ook aanstoot blijven nemen aan de onverkorte handhaving van art. 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Stormen zullen blijven opsteken tegen de theocratische gedachte. Wie publiekelijk oproept tot bekering, wie laat doorklinken in de politiek: "Vrees God en houdt Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen" zal veel onbegrip, verzet en vijandschap ondervinden. Het bijbelse standpunt aangaande dood en leven, abortus en euthanasie, huwelijk, seksualiteit en homoseksualiteit zal verzet blijven oproepen. De onderwijsvrijheid wordt al meer bedreigd. Verdeeldheid temidden van de stormen is heel gevaarlijk. Het is nodig elkaar vast te blijven houden. Bovenal dient bedacht en beleden te worden: ''De HEERE regeert.'' De alles beslissende vraag is wie wij persoonlijk dienen.Wie de satan blijft dienen, gaat voor eeuwig ten onder. Wie door genade de Heere mag dienen zal eeuwig behouden worden.
Men zou de wijsheid moeten hebben om toe te geven dat de stelligheid in het bovenstaande stukje toch echt meer op de traditie dan op de Schrift is gebaseerd. Dat blijkt ook wel, want met de nieuwe voorstellen laat men impliciet het bovenstaande los.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Simon »

Zo kan ik ook nog steeds niet begrijpen dat de SGP destijds haar handtekening onder de aanvallen op Libie heeft gezet, terwijl de Schrift leert dat iedere overheid door God in ingesteld en gehoorzaamd dient te worden.
SGP steunde de rebellen, met de andere regeringspartijen en trok daarmee ten strijde tegen de overheid die ook daar door God zo is ingesteld, volgens mij en gehoorzaamd dient te worden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:Een stukje uit de Banier van 2006, n.a.v. de wijziging m.b.t. het lidmaatschap voor vrouwen, geschreven door ds. van Heteren. Blijvend actueel.
Ongewijzigde beginselen

Door het aannemen van de voorstellen van het Hoofdbestuur is er niets gewijzigd in de grondslag, in de doelstelling en ook niet in het beginselprogram van de SGP. Wie lid is of lid wordt van de partij stemt in met de grondslag en doelstelling van de partij. Dat houdt in dat ermee wordt ingestemd dat de regeermacht niet aan de vrouw toekomt.

Het uitoefenen van overheidsgezag komt niet aan de vrouw toe. Het Hoofdbestuur heeft dit duidelijk verwoord in de brochure "Man en vrouw schiep Hij hen. Politieke participatie in bijbels perspectief." Het Hoofdbestuur heeft de overtuiging dat op grond van de Bijbel het zitting nemen in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke, een specifieke taak is voor mannen. Die overtuiging lag reeds lange tijd vast in de artikelen 7 en IO van het Program van Beginselen.Wie lid is of wordt bindt zich aan het beginselprogram, dus ook aan de artikelen 7 en 10. In artikel 7 lezen wij: "Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden." In artikel 10 lezen we: "De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats." In deze fundamentele artikelen is geen enkele wijziging aangebracht. De scheppingsorde bepaalt de verhouding tussen man en vrouw.

Blijvende stormen

Wie van mening is dat met het aannemen van de voorstellen van het Hoofdbestuur de tegenstand tegen de SGP is weggenomen, heeft het niet bij het goede eind. We moeten niet denken dat we nu voortaan met rust gelaten zullen worden. Gods Woord zal altijd tegenstand blijven oproepen. Het beroep op de scheppingsorde is onverteerbaar voor de mens van de 21e eeuw die man en vrouw totaal gelijk wil schakelen. Gods Woord bevat normen voor kerk, maatschappij, gezin en huwelijk. Wat Gods Woord zegt heeft onverminderde geldingskracht in onze hedendaagse samenleving. Men zal ook aanstoot blijven nemen aan de onverkorte handhaving van art. 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Stormen zullen blijven opsteken tegen de theocratische gedachte. Wie publiekelijk oproept tot bekering, wie laat doorklinken in de politiek: "Vrees God en houdt Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen" zal veel onbegrip, verzet en vijandschap ondervinden. Het bijbelse standpunt aangaande dood en leven, abortus en euthanasie, huwelijk, seksualiteit en homoseksualiteit zal verzet blijven oproepen. De onderwijsvrijheid wordt al meer bedreigd. Verdeeldheid temidden van de stormen is heel gevaarlijk. Het is nodig elkaar vast te blijven houden. Bovenal dient bedacht en beleden te worden: ''De HEERE regeert.'' De alles beslissende vraag is wie wij persoonlijk dienen.Wie de satan blijft dienen, gaat voor eeuwig ten onder. Wie door genade de Heere mag dienen zal eeuwig behouden worden.
Men zou de wijsheid moeten hebben om toe te geven dat de stelligheid in het bovenstaande stukje toch echt meer op de traditie dan op de Schrift is gebaseerd. Dat blijkt ook wel, want met de nieuwe voorstellen laat men impliciet het bovenstaande los.
jaja, Luther, we weten hoe je er over denkt. :)
Er zijn nu twee mogelijkheden: doen wat jij zegt of afwachten wat de overheid zal doen omdat de partij haar beginsel in overtuiging én uitwerking leidend laat zijn.
De laatste optie is op dit moment het meest geloofwaardig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door huisman »

Simon schreef:Zo kan ik ook nog steeds niet begrijpen dat de SGP destijds haar handtekening onder de aanvallen op Libie heeft gezet, terwijl de Schrift leert dat iedere overheid door God in ingesteld en gehoorzaamd dient te worden.
SGP steunde de rebellen, met de andere regeringspartijen en trok daarmee ten strijde tegen de overheid die ook daar door God zo is ingesteld, volgens mij en gehoorzaamd dient te worden.
Met zo'n redenering was de aanval van de geallieerden op Nazi-Duitsland ook tegen de Schrift :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Luther »

Anker schreef:Er zijn nu twee mogelijkheden: doen wat jij zegt of afwachten wat de overheid zal doen omdat de partij haar beginsel in overtuiging én uitwerking leidend laat zijn.
En op dit punt zijn we het geheel eens...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Simon schreef:Zo kan ik ook nog steeds niet begrijpen dat de SGP destijds haar handtekening onder de aanvallen op Libie heeft gezet, terwijl de Schrift leert dat iedere overheid door God in ingesteld en gehoorzaamd dient te worden.
SGP steunde de rebellen, met de andere regeringspartijen en trok daarmee ten strijde tegen de overheid die ook daar door God zo is ingesteld, volgens mij en gehoorzaamd dient te worden.
Met zo'n redenering was de aanval van de geallieerden op Nazi-Duitsland ook tegen de Schrift :bobo
Nu had nazi Duitsland verscheidene andere landen aangevallen, Libie niet.
En zelfs dan, zoals ds Kersten weleer ook leerde, was dat zo verordineerd.
(niet dat ik hem zo bewonder, maar hij had wel eens heel erg gelijk)
Verzetten Jezus en zijn discipelen zich tegen de Romeinen destijds?
Of riepen ze anderen daartoe op?
Dacht het niet.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:Men zou de wijsheid moeten hebben om toe te geven dat de stelligheid in het bovenstaande stukje toch echt meer op de traditie dan op de Schrift is gebaseerd. Dat blijkt ook wel, want met de nieuwe voorstellen laat men impliciet het bovenstaande los.
OMdat Anker en ik je niet overtuigen zou het misschien goed zijn om dit eens te beluisteren:

http://preken.dewoesteweg.nl/play.php?f ... ristus.mp3
(een volgens mij onverdachte predikant)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Anker schreef:Een stukje uit de Banier van 2006, n.a.v. de wijziging m.b.t. het lidmaatschap voor vrouwen, geschreven door ds. van Heteren. Blijvend actueel.
Ongewijzigde beginselen

(...)
Men zou de wijsheid moeten hebben om toe te geven dat de stelligheid in het bovenstaande stukje toch echt meer op de traditie dan op de Schrift is gebaseerd. Dat blijkt ook wel, want met de nieuwe voorstellen laat men impliciet het bovenstaande los.
Volstrekt oneens met je laatste zin: het beginsel wordt niet los gelaten. Alleen omdat de overheid de SGP ertoe aanzet om formeel/procedureel geen uitvoering aan dit beginsel te geven, wordt er iets veranderd. Maar het beginsel niet, dan zou ook het Program van beginselen gewijzigd moeten worden.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Wilhelm »

Ik vraag me af of we dit moeten willen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Ik vraag me af of we dit moeten willen...
Eens, daarom e.e.a. verwijderd.
Gesloten