Koopzondag

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koopzondag

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Pimpelmees schreef:Alle drie de voorstellen zijn weggestemd. Koopzondagen in de hele gemeente, alleen bij bouw- en supermarkten, of alleen in Ede stad, het is allemaal weggestemd. Dat niet iedereen heeft gestemd (opkomst 45%) betekent niet dat het democratisch gehalte van deze uitslag niet goed is. Een opkomstpercentage is nooit 100% en je moet dus ook niet gaan invullen wat de mensen die niet hebben gestemd zouden hebben gestemd. Dat zou pas echt een verdraaing zijn van het democratisch proces!
Ede zelf heeft een meerderheid voor openstelling. In combinatie met omliggende dorpen een minderheid.
Ik verwacht dat het centrum open zal gaan op zondag (helaas) en de omliggende dorpen gesloten.
Dat was van tevoren in het geheel geen issue. Dit komt nu als voorstel uit de hoge hoed, omdat de seculiere partijen het niet kunnen verkroppen dat de boel is afgestemd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Koopzondag

Bericht door Pimpelmees »

ejvl schreef:
Pimpelmees schreef:Alle drie de voorstellen zijn weggestemd. Koopzondagen in de hele gemeente, alleen bij bouw- en supermarkten, of alleen in Ede stad, het is allemaal weggestemd. Dat niet iedereen heeft gestemd (opkomst 45%) betekent niet dat het democratisch gehalte van deze uitslag niet goed is. Een opkomstpercentage is nooit 100% en je moet dus ook niet gaan invullen wat de mensen die niet hebben gestemd zouden hebben gestemd. Dat zou pas echt een verdraaing zijn van het democratisch proces!
Ede zelf heeft een meerderheid voor openstelling. In combinatie met omliggende dorpen een minderheid.
Ik verwacht dat het centrum open zal gaan op zondag (helaas) en de omliggende dorpen gesloten.
Alsof alleen de mensen in Ede stad iets zouden mogen zeggen over de koopzondag in Ede stad. Nee, gelukkig zijn de voorstellen voorgelegd aan de gehele gemeente, dus ook de omliggende wijken en dorpen. En daarbij zijn alle (ik zeg alle) voorstellen weggestemd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koopzondag

Bericht door Luther »

Overigens... Bizar dat dr. Koert van Bekkum (docent TUK) de uitslag in Ede op Twitter typeert als 'botte machtsuitoefening door christenen'.
Koert van Bekkum op Twitter schreef:Anders dan vaak gedacht is botte machtsuitoefening door christenen in NL sinds 1848 niet vaak voorgekomen. Dreigt nu wel in Ede. #koopzondag
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koopzondag

Bericht door eilander »

Luther schreef:Overigens... Bizar dat dr. Koert van Bekkum (docent TUK) de uitslag in Ede op Twitter typeert als 'botte machtsuitoefening door christenen'.
Koert van Bekkum op Twitter schreef:Anders dan vaak gedacht is botte machtsuitoefening door christenen in NL sinds 1848 niet vaak voorgekomen. Dreigt nu wel in Ede. #koopzondag
Totale minachting van de democratie, even ervan uitgaande dat er niemand onder druk gezet is om anders te stemmen dan wat hij/zij vond.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koopzondag

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:Overigens... Bizar dat dr. Koert van Bekkum (docent TUK) de uitslag in Ede op Twitter typeert als 'botte machtsuitoefening door christenen'.
Koert van Bekkum op Twitter schreef:Anders dan vaak gedacht is botte machtsuitoefening door christenen in NL sinds 1848 niet vaak voorgekomen. Dreigt nu wel in Ede. #koopzondag
Totale minachting van de democratie, even ervan uitgaande dat er niemand onder druk gezet is om anders te stemmen dan wat hij/zij vond.
Zegt me ook weer veel over het vrijgemaakte denken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Koopzondag

Bericht door Auto »

Pimpelmees schreef:
ejvl schreef:
Pimpelmees schreef:Alle drie de voorstellen zijn weggestemd. Koopzondagen in de hele gemeente, alleen bij bouw- en supermarkten, of alleen in Ede stad, het is allemaal weggestemd. Dat niet iedereen heeft gestemd (opkomst 45%) betekent niet dat het democratisch gehalte van deze uitslag niet goed is. Een opkomstpercentage is nooit 100% en je moet dus ook niet gaan invullen wat de mensen die niet hebben gestemd zouden hebben gestemd. Dat zou pas echt een verdraaing zijn van het democratisch proces!
Ede zelf heeft een meerderheid voor openstelling. In combinatie met omliggende dorpen een minderheid.
Ik verwacht dat het centrum open zal gaan op zondag (helaas) en de omliggende dorpen gesloten.
Alsof alleen de mensen in Ede stad iets zouden mogen zeggen over de koopzondag in Ede stad. Nee, gelukkig zijn de voorstellen voorgelegd aan de gehele gemeente, dus ook de omliggende wijken en dorpen. En daarbij zijn alle (ik zeg alle) voorstellen weggestemd.
Christenunie had hierop al een aardige opmerking.
Alleen de cijfers van Ede-stad gebruiken om winkels in Ede-stad open te krijgen is niet eerlijk: de Edese wijk Rietkampen is even ver van het centrum verwijderd als Lunteren.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Koopzondag

Bericht door modesto »

Die opmerking van de ChristenUnie begrijp ik niet.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Koopzondag

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
Luther schreef:Overigens... Bizar dat dr. Koert van Bekkum (docent TUK) de uitslag in Ede op Twitter typeert als 'botte machtsuitoefening door christenen'.
Koert van Bekkum op Twitter schreef:Anders dan vaak gedacht is botte machtsuitoefening door christenen in NL sinds 1848 niet vaak voorgekomen. Dreigt nu wel in Ede. #koopzondag
Totale minachting van de democratie, even ervan uitgaande dat er niemand onder druk gezet is om anders te stemmen dan wat hij/zij vond.
Dat vind ik wel wat sterk uitgedrukt. Als het ons goed uitkomt, zijn we voor de democratie. Als het niet in ons straatje past, roepen we dat een seculiere meerderheid ons iets oplegt... :fi
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Koopzondag

Bericht door Luther »

modesto schreef:Die opmerking van de ChristenUnie begrijp ik niet.
Men wil iets verstandigs zeggen tegenover D66 die toch graag de winkels in Ede-stad wil openen, door gewoon te stellen dat de uitslagen in Lunteren, Otterlo, Harskamp, Ederveen, Wekerom, Bennekom niet moeten meetellen voor het beleid in Ede-stad. Het was echter een referendum voor heel de burgerlijke gemeente Ede. Het is daarom vreemd dat de stemmen uit de wijk Rietkampen (die verder weg ligt van het oude centrum van Ede) wel mogen meetellen voor een beslissing voor de winkels in het oude centrum, terwijl de stemmen uit Lunteren (dat qua kilometers dichterbij het oude centrum ligt) even terzijde geschoven zouden moeten worden.

Hieruit blijkt wel weer dat er heel andere krachten een rol spelen dan democratische.
Ik ben daarom ook in het geheel geen voorstander van referenda. Voor dit soort beslissingen hebben we nu juist een volksvertegenwoordiging gekozen. Omdat zij er niet uitkwamen heeft men maar een referendum georganiseerd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Koopzondag

Bericht door ejvl »

Nou het is erdoor in Ede helaas...
Zondags vanaf 12:00 mogen de winkels in het centrum open.
Met inderdaad dat kul argument dat ze zo recht doen aan het referendum omdat een meerderheid binnen het dorp voor opening had gestemd. Zie de vorige post van Luther.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koopzondag

Bericht door Tiberius »

Ede is blijkbaar zo'n beetje het Griekenland van de Veluwe. Mooi gebied om op vakantie te gaan, maar voor democratie moet je er niet zijn.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Koopzondag

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:Ede is blijkbaar zo'n beetje het Griekenland van de Veluwe. Mooi gebied om op vakantie te gaan, maar voor democratie moet je er niet zijn.
Ook een mooi gebied om er te wonen :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koopzondag

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ede is blijkbaar zo'n beetje het Griekenland van de Veluwe. Mooi gebied om op vakantie te gaan, maar voor democratie moet je er niet zijn.
Ik denk dat dit soort democratie heel Nederland wel eens kon overspoelen.
Wat is democratie? Wat wil de meerderheid? 51 % voor en de rest tegen?
Dan vrees ik dat de dictatuur van de meerderheid wel eens gebruikt kon worden
om eens voorgoed met een paar dwarsliggers af te rekenen.
Wat willen die betweters? Ze houden immers alle vooruitgang tegen?

We hebben dat gezien op kerkelijk gebied, en dat zou op staatkundig gebied wel niet anders zijn
denk ik dan soms met mijn beperkte verstand.
Ooit op een dag... dan denkt de wereld vrij te zijn. Vrij van de banden van degenen die nog
hun geweten soms enigszins raken. En dan... VRIJHJEID! Dansen om de vrijheidsboom in
het winkelcentrum, het hart van de samenleving, waar de kerken naar de rand zijn verschoven!
EINDELIJK VRIJ! Maar... even denken... ook voor eeuwig?
Denk men dan toch niet een beetje te kortzichtig?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Koopzondag

Bericht door modesto »

Klagen over democratie heeft niet zo veel nut (en is volgens mij in dit geval ook onterecht). Waar ik wel benieuwd naar ben is hoeveel winkels in Ede Stad om principiele redenenen op zondag gesloten zullen blijven en of er vanuit de kerken een inititief is om de winkeliers te helpen die mogelijk inkomsten zullen derven (omdat mensen op zondag gaan winkelen in plaats van door-de-weeks).
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Koopzondag

Bericht door Wim Anker »

Het probleem met de "democratie" en de koopzondagen blijft toch wel dat m.i dit niet thuishoort in het domein.waarover Men gezamelijk beslist. Dit betreft gewoon de vrijheid, Men benadeeld namelijk niemand. Dit itt tot b.v. belastingen.

Ik kan dus ergens de opmerking dat in ede democratie wordt misbruikt wel plaatsen.

In ieder geval kan ik niet goed uitleggen waarom anderen niet mogen winkelen maar de kerken wel open moeten zijn voor de liefhebbers.
Plaats reactie