Koopzondag

Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Koopzondag

Bericht door Eppo Gremdaat »

Mara schreef: En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Ik denk dat we dat allemaal doen, ieder op zijn of haar wijze: dure auto (terwijl het minder kan), duur huis, dure vacanties,
dure kleding (kijk maar eens naar de advertenties van de `onder ons`bekende modewinkels. En ga zo maar door.....
Ga eens naar een `refokerk`, waar alle dames een hoed op het hoofd moeten hebben. Complete hoedenshows zie je dan. Ik herinner me eens een kerkdienst in de Rotterdamse Boezemsingekerk (wijlen drs A. Vergunst). Stilte voor de aanvang van de dienst. Achter mij gefluister van `wat een mooie hoed`en het antwoord was `ja, gisteren gekocht bij Nelly van der Meer`(Een bekende hoedenspeciaalzaak.) Wèg is de aandacht..... Ergerlijk!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:
Mara schreef: En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Ik denk dat we dat allemaal doen, ieder op zijn of haar wijze: dure auto (terwijl het minder kan), duur huis, dure vacanties,
dure kleding (kijk maar eens naar de advertenties van de `onder ons`bekende modewinkels. En ga zo maar door.....
Ga eens naar een `refokerk`, waar alle dames een hoed op het hoofd moeten hebben. Complete hoedenshows zie je dan. Ik herinner me eens een kerkdienst in de Rotterdamse Boezemsingekerk (wijlen drs A. Vergunst). Stilte voor de aanvang van de dienst. Achter mij gefluister van `wat een mooie hoed`en het antwoord was `ja, gisteren gekocht bij Nelly van der Meer`(Een bekende hoedenspeciaalzaak.) Wèg is de aandacht..... Ergerlijk!
Ja die argumenten ken ik en in veel refogezinnen kan het niet op.
We hadden laatst een tapijtlegger in huis die me het e.e.a. vertelde.
Ze hebben graag "bepaalde" klanten, want men moet diep in het pluche kunnen wegzakken, ongeacht wat het kost.
Ik postte vorige week: 2 hoedjes voor 2 tientjes. En ik ben er blij mee! Het is voor mij goed genoeg.
Maar mijn oudste zuster zou ze nooit op zetten, ze komen idd niet van uit een hoedenSPECIAALzaak. ;)
Maar goed, het komt misschien dat ik niet met een man getrouwd ben, die uit die "kringen" komt, dat relativeert de boel weer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Koopzondag

Bericht door Afgewezen »

Eppo Gremdaat schreef:
Mara schreef: En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Ik denk dat we dat allemaal doen, ieder op zijn of haar wijze: dure auto (terwijl het minder kan), duur huis, dure vacanties,
dure kleding (kijk maar eens naar de advertenties van de `onder ons`bekende modewinkels. En ga zo maar door.....
Ga eens naar een `refokerk`, waar alle dames een hoed op het hoofd moeten hebben. Complete hoedenshows zie je dan. Ik herinner me eens een kerkdienst in de Rotterdamse Boezemsingekerk (wijlen drs A. Vergunst). Stilte voor de aanvang van de dienst. Achter mij gefluister van `wat een mooie hoed`en het antwoord was `ja, gisteren gekocht bij Nelly van der Meer`(Een bekende hoedenspeciaalzaak.) Wèg is de aandacht..... Ergerlijk!
:baille
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Koopzondag

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Eppo Gremdaat schreef: En,....ik vraag me toch wel eens af of niet de belangrijkste vraag in dit verband is: `wat deed je voor die ander, die niet in Mij geloofde?`
En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Alweer geen antwoord op de vraag, maar een wedervraag, en de andere vraag waarin je me beschuldigt staat ook nog steeds open.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:
Eppo Gremdaat schreef: En,....ik vraag me toch wel eens af of niet de belangrijkste vraag in dit verband is: `wat deed je voor die ander, die niet in Mij geloofde?`
En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Alweer geen antwoord op de vraag, maar een wedervraag, en de andere vraag waarin je me beschuldigt staat ook nog steeds open.
Krijg jij nooit eens kramp in je (wijs)vinger? :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Koopzondag

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Eppo Gremdaat schreef:
Mara schreef: En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Ik denk dat we dat allemaal doen, ieder op zijn of haar wijze: dure auto (terwijl het minder kan), duur huis, dure vacanties,
dure kleding (kijk maar eens naar de advertenties van de `onder ons`bekende modewinkels. En ga zo maar door.....
Ga eens naar een `refokerk`, waar alle dames een hoed op het hoofd moeten hebben. Complete hoedenshows zie je dan. Ik herinner me eens een kerkdienst in de Rotterdamse Boezemsingekerk (wijlen drs A. Vergunst). Stilte voor de aanvang van de dienst. Achter mij gefluister van `wat een mooie hoed`en het antwoord was `ja, gisteren gekocht bij Nelly van der Meer`(Een bekende hoedenspeciaalzaak.) Wèg is de aandacht..... Ergerlijk!
:baille
:baille :baille :baille
Tsjoh, dat is wel erg. En dat kwam denk ik doordat ze een hoed op het hoofd moeten hebben
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
Eppo Gremdaat schreef:
Mara schreef: En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Ik denk dat we dat allemaal doen, ieder op zijn of haar wijze: dure auto (terwijl het minder kan), duur huis, dure vacanties,
dure kleding (kijk maar eens naar de advertenties van de `onder ons`bekende modewinkels. En ga zo maar door.....
Ga eens naar een `refokerk`, waar alle dames een hoed op het hoofd moeten hebben. Complete hoedenshows zie je dan. Ik herinner me eens een kerkdienst in de Rotterdamse Boezemsingekerk (wijlen drs A. Vergunst). Stilte voor de aanvang van de dienst. Achter mij gefluister van `wat een mooie hoed`en het antwoord was `ja, gisteren gekocht bij Nelly van der Meer`(Een bekende hoedenspeciaalzaak.) Wèg is de aandacht..... Ergerlijk!
:baille
:baille :baille :baille
Tsjoh, dat is wel erg. En dat kwam denk ik doordat ze een hoed op het hoofd moeten hebben
En in Nederland loopt iedereen op klompen. :heuu: (net zo'n onuitroeibaar karikatuur)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Koopzondag

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:
Eppo Gremdaat schreef: En,....ik vraag me toch wel eens af of niet de belangrijkste vraag in dit verband is: `wat deed je voor die ander, die niet in Mij geloofde?`
En... niet minder belangrijk toch? Boog je ook voor Baäl?
Alweer geen antwoord op de vraag, maar een wedervraag, en de andere vraag waarin je me beschuldigt staat ook nog steeds open.
Krijg jij nooit eens kramp in je (wijs)vinger? :jongle
En hoppa, nog maar een wegkruipertje met smiley erachteraan.
Maar goed, ik zal wel gelijk hebben.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Koopzondag

Bericht door ejvl »

Eppo Gremdaat schreef:In alle grote - maar ook in kleinere steden en dorpjes - in Europa en de rest van de wereld zijn veelal de winkels op zondag open.
Ik was ooit in Djakarta (Indonesie) in de bekende grote protestantse Pauluskerk. Na afloop van de kerkdienst zwermde iedereen uit naar de eettentjes op het grote Merdekaplein. `s Lands wijs, `s lands eer.
En,....ik vraag me toch wel eens af of niet de belangrijkste vraag in dit verband is: `wat deed je voor die ander, die niet in Mij geloofde?`
Tja, de zondagsrust komt voornamelijk in Nederland voor, andere buitenlandse christenen kennen dit niet of veel minder.
Evenals kleding, hoedjes, dopen, liturgie, manier van kerkvieren enzovoorts. Wij Nederlanders hebben in ieder geval niet het alleenrecht op dat onze manier het beste is.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Koopzondag

Bericht door Bert Mulder »

Eppo Gremdaat schreef:In alle grote - maar ook in kleinere steden en dorpjes - in Europa en de rest van de wereld zijn veelal de winkels op zondag open.
Ik was ooit in Djakarta (Indonesie) in de bekende grote protestantse Pauluskerk. Na afloop van de kerkdienst zwermde iedereen uit naar de eettentjes op het grote Merdekaplein. `s Lands wijs, `s lands eer.
En,....ik vraag me toch wel eens af of niet de belangrijkste vraag in dit verband is: `wat deed je voor die ander, die niet in Mij geloofde?`
Hier in Canada is zondag ook alles open. Maar ik weet wel, dat van onze kerk men beslist niet op zondag uit eten/winkelen gaat op zondag. Zo ook niet in kerken van ons in de Philippijnen en Singapore.

Waren we in september op vakantie, en op de thuisreis bij een oud kerkje gestopt, hetwelk nu in wezen een museum is. Ze hebben er 2 diensten (per jaar). Het was eens een soort zendingspost, zo'n 150 jaar geleden, van de methodisten voor de Indianen.

Een van de dingen die er op een bord daar vermeld stond, is dat de Indianen die daar naar de kerk gingen, beslist niet op zondag zouden gaan jagen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

AMSTERDAM - Een tweederde meerderheid van de deelnemers aan de Stelling van de Dag vindt dat winkeliers op zondag vrij moeten zijn. Zes dagen per week is voldoende om spullen aan te schaffen. Bovendien levert het de ondernemer niets op. De klant kan zijn euro immers maar één keer uitgeven. De omzet van de winkels zal niet stijgen, terwijl de kosten wel hoger worden.

Zowel voor-als tegenstanders van de koopzondag vinden overigens over het algemeen dat de keuze simpelweg bij de winkelier zelf ligt op welke dagen van de week hij de deuren van zijn zaak opent.
Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat gemeenten in het vervolg zelf mogen beslissen of de winkels op zondag open zijn. Nu mag dat alleen in toeristische gebieden.
U noemt het belachelijk dat ook de zondag nodig zou zijn om te winkelen. „We zijn geen Amerikanen en hebben onze eigen cultuur hoog te houden. We kunnen toch wel één dag zonder winkel!” Een enkeling is zelfs van mening dat de winkels in Nederland op zondag verplicht gesloten moeten blijven.
Christelijke partijen vrezen dat vooral kleine ondernemers de dupe worden van de nieuwe winkeltijdenwet. Zestig procent van de deelnemers is het hier mee eens. „De kleine winkelier zal het onderspit delven. Lange werkweken en weinig vrij. Het is een schande. Het is de doodsteek voor de kleine hardwerkende ondernemer. Waarom moeten onze overdecadente welvaart en materialisme het altijd winnen”, zo vraagt u zich af. Om daar nog aan toe te voegen: „Een mens heeft ook zijn rust nodig. Dat is volgens mij ook één van de redenen dat veel mensen ziek en overspannen zijn of lijden aan burn-out of depressies.”

Uit: de stelling van de dag, Telegraaf.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Koopzondag

Bericht door dennis »

Mara schreef:AMSTERDAM - Een tweederde meerderheid van de deelnemers aan de Stelling van de Dag vindt dat winkeliers op zondag vrij moeten zijn. Zes dagen per week is voldoende om spullen aan te schaffen. Bovendien levert het de ondernemer niets op. De klant kan zijn euro immers maar één keer uitgeven. De omzet van de winkels zal niet stijgen, terwijl de kosten wel hoger worden.

Zowel voor-als tegenstanders van de koopzondag vinden overigens over het algemeen dat de keuze simpelweg bij de winkelier zelf ligt op welke dagen van de week hij de deuren van zijn zaak opent.
Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat gemeenten in het vervolg zelf mogen beslissen of de winkels op zondag open zijn. Nu mag dat alleen in toeristische gebieden.
U noemt het belachelijk dat ook de zondag nodig zou zijn om te winkelen. „We zijn geen Amerikanen en hebben onze eigen cultuur hoog te houden. We kunnen toch wel één dag zonder winkel!” Een enkeling is zelfs van mening dat de winkels in Nederland op zondag verplicht gesloten moeten blijven.
Christelijke partijen vrezen dat vooral kleine ondernemers de dupe worden van de nieuwe winkeltijdenwet. Zestig procent van de deelnemers is het hier mee eens. „De kleine winkelier zal het onderspit delven. Lange werkweken en weinig vrij. Het is een schande. Het is de doodsteek voor de kleine hardwerkende ondernemer. Waarom moeten onze overdecadente welvaart en materialisme het altijd winnen”, zo vraagt u zich af. Om daar nog aan toe te voegen: „Een mens heeft ook zijn rust nodig. Dat is volgens mij ook één van de redenen dat veel mensen ziek en overspannen zijn of lijden aan burn-out of depressies.”

Uit: de stelling van de dag, Telegraaf.nl
Ik heb voor een keertje aan deze stelling meegedaan, en de uitkomst zegt natuurlijk nogal wat, maar onze nieuwe regering is helemaal niet gevoelig voor dit soort argumenten.
Voor wie het niet weet: Samson is een overtuigd atheist en Rutte is 'vrijheid, blijheid.'
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

Zo ver zijn we al afgeweken:

DE WINKELS DICHT OP ZONDAG? Hé, WAT RAAR!
Afbeelding

Citaat:
Als je een kastje op zondag wilt maken en je kunt spijkers kopen, dan doe je dat.
en
Mensen kopen nu een maaltijd op zondag terwijl ze anders misschien naar de Chinees zouden zijn gegaan

Gelezen op AD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koopzondag

Bericht door -DIA- »

Een van de signalen van de tijd.
Ik heb wel eens gedacht om een topic te openen met de titel:
"Signalen!"
Om daar dagelijks de signalen te plaatsen, want werkelijk elke
dag geeft wel van die signalen, als je er ogen voor hebt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koopzondag

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Een van de signalen van de tijd.
Ik heb wel eens gedacht om een topic te openen met de titel:
"Signalen!"
Om daar dagelijks de signalen te plaatsen, want werkelijk elke
dag geeft wel van die signalen, als je er ogen voor hebt.
Een signaal afgeven heeft alleen zin als iedereen het ziet en het ook serieus neemt!
Er zijn immers ook mensen die nog even tussen de spoorbomen door zigzaggen, menen dat het nog best kan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie