Uitspraak Kees van der Staaij

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Jongere »

Reacties door christenen die ik nu (hier en elders) heb gelezen over de commotie rond Van der Staaij:

- ds. Visscher schreef een erg teleurstellend artikel
- de SGP moet ook niet op tv gaan zitten
- christenen moeten zich niet verbazen of verontwaardigd reageren op de ophef, want dit zijn de tijden
- bij Van der Vlies zou dit nooit gebeurd zijn

Dan vraag ik me af: moeten we ook hierin niet aan Spreuken denken dat er voor alles een tijd is?
Wat mij betreft was gisteren de tijd om als één man achter iemand te gaan staan die opkwam voor het ongeboren leven. Misschien zou dat ook helpen tegen een 'innerlijk verdeeld huis'. Op sommige momenten is dat denk ik beter dan het 'zoveel hoofden, zoveel zinnen' waar Nederland - maar helaas ook het christendom - toch al zo goed in is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Mara »

Jongere schreef:Reacties door christenen die ik nu (hier en elders) heb gelezen over de commotie rond Van der Staaij:

- ds. Visscher schreef een erg teleurstellend artikel
- de SGP moet ook niet op tv gaan zitten
- christenen moeten zich niet verbazen of verontwaardigd reageren op de ophef, want dit zijn de tijden
- bij Van der Vlies zou dit nooit gebeurd zijn

Dan vraag ik me af: moeten we ook hierin niet aan Spreuken denken dat er voor alles een tijd is?
Wat mij betreft was gisteren de tijd om als één man achter iemand te gaan staan die opkwam voor het ongeboren leven. Misschien zou dat ook helpen tegen een 'innerlijk verdeeld huis'. Op sommige momenten is dat denk ik beter dan het 'zoveel hoofden, zoveel zinnen' waar Nederland - maar helaas ook het christendom - toch al zo goed in is.
Dat is zeker waar! Herinner je je de kwestie nog van ds. K. die iets over het winnen van een voetbalkampioenschap had gezegd? Hij moest eveneens bewaking.
Ik denk dat de heer v.d. Vlies dit ook niet op deze wijze gezegd zou hebben.
Maar één woordje verdraaien, maakt al veel verschil! En dat gebeurt nu, op twitter enz.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:Reacties door christenen die ik nu (hier en elders) heb gelezen over de commotie rond Van der Staaij:

- ds. Visscher schreef een erg teleurstellend artikel
- de SGP moet ook niet op tv gaan zitten
- christenen moeten zich niet verbazen of verontwaardigd reageren op de ophef, want dit zijn de tijden
- bij Van der Vlies zou dit nooit gebeurd zijn

Dan vraag ik me af: moeten we ook hierin niet aan Spreuken denken dat er voor alles een tijd is?
Wat mij betreft was gisteren de tijd om als één man achter iemand te gaan staan die opkwam voor het ongeboren leven. Misschien zou dat ook helpen tegen een 'innerlijk verdeeld huis'. Op sommige momenten is dat denk ik beter dan het 'zoveel hoofden, zoveel zinnen' waar Nederland - maar helaas ook het christendom - toch al zo goed in is.
Ben ik niet met je eens. Je kunt kritisch zijn over een bepaalde gang van zaken terwijl en toch pal staan voor de bescherming van het ongeboren leven. In het kerkelijk leven gebeurt ook wat jij hier doet: niet teveel kritiek, dat geeft alleen maar verdeeldheid dus hou vooral je mond als je je aan iets ergert.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Erasmiaan »

Anker schreef:
WimA schreef:
Erasmiaan schreef:Dus samengevat drie bezwaren:
- een verwijt dat niet gebaseerd is op de werkelijkheid (ik vermoed dat zeer veel mensen zich grote zorgen maken en de tijden zeer donker inzien);
- geen praktische oplossing;
- nalaten om te wijzen op het gebed als krachtig middel in de hand van een rechtvaardige, juist ook voor land en volk.

Daarom heeft zijn bijdrage mij zeer teleurgesteld.
Ik ben het hier zeer mee eens.
Hij schrijft een column. Deze zijn vaak bedoeld om mensen tot nadenken te stemmen. Dat is gelukt, zo te zien.
Het verwijt is wat mij betreft wel gebaseerd op de werkelijkheid. We leven allemaal rustig ons leventje, ook als refo's. Alsof de oordelen niet laag hangen. Nee, zulke opmerkingen worden aangehoord en vervolgens gaan we schouderophalend verder.
Toch niet. DIA wordt bijv. aan de ene kant verweten te somber te zijn, maar ds. Visscher wil juist alleen maar DIA's. Kijk in zekere zin kunnen we niets doen. We zijn een speelbal van de mening van de meerderheid. We kunnen door ons leven wat uitstralen waardoor ze zeggen: die christenen zijn toch zo erg nog niet. Maar toch willen we niet dat ze hun eigen scholen hebben, want daar leren ze dat homofilie zonde is, enz.
De praktische oplossing is dat we ons moeten instellen op het feit dat ons gedachtegoed niet meer mag/niet meer serieus genomen moet worden. En dat we daarmee niet de barricaden opgaan maar dat dit Bijbelse gegeven ons moet doen nadenken hoe we in dit leven staan. Nu nog ook door Refo's gefaciliteerd door de staat, maar dat blijft niet zo. Het bijzonder onderwijs zal in deze vorm niet blijven bestaan, zoals vele andere instellingen. De SGP zal of water bij de wijn moeten doen of moeten stoppen met actief politiek bedrijven enz. enz. Niet verwonderlijk, het is voorzegd.
Tja, jij en ds. Visscher zeggen (ongegrond) dat men dit niet doet, maar ik zeg dat men dit wel doet. En of we ons er op instellen of niet, het gaat toch gebeuren.
Onterecht om ds. Visscher te betichten dat hij nalaat te wijzen op het gebed. Ds. Visscher wil aandacht voor zijn punt, noem het mensen wakker schudden, en ik vind dat hij daar in dit opzicht goed in slaagt.
Hij zegt dat we niets doen, maar daar heeft hij geen grond voor. Hij zegt vervolgens niet wat we wel moeten doen, ook niet dat we het machtigste wapen dat er maar is, moeten hanteren, in deze geestelijke strijd.

Ik hoorde pas het volgende over abortus: het is Gods oordeel, wat we zelf gewild hebben. Die honderdduizenden levens die in de baarmoeder vermoord zijn, komen we nu te kort in het vergrijzende Nederland. Het evenwicht in de geboorteopbouw is compleet weg.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Anker schreef:Had v.d Staaij mogen zeggen dat op grond van de Bijbel abortus na verkrachting niet mag?
Ja, maar hoe hij dat vorm had moeten geven, is dan natuurlijk nog de vraag.
Gewoon, zo als ik het opschrijf?
Het 'mag' wel natuurlijk, maar als je dit zo zonder meer naar voren brengt, zul je niet veel bereiken bij de wereld.
Maar het is een moeilijke vraag, waar ik niet zomaar een antwoord op heb.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
Anker schreef:
WimA schreef:
Erasmiaan schreef:Dus samengevat drie bezwaren:
- een verwijt dat niet gebaseerd is op de werkelijkheid (ik vermoed dat zeer veel mensen zich grote zorgen maken en de tijden zeer donker inzien);
- geen praktische oplossing;
- nalaten om te wijzen op het gebed als krachtig middel in de hand van een rechtvaardige, juist ook voor land en volk.

Daarom heeft zijn bijdrage mij zeer teleurgesteld.
Ik ben het hier zeer mee eens.
Hij schrijft een column. Deze zijn vaak bedoeld om mensen tot nadenken te stemmen. Dat is gelukt, zo te zien.
Het verwijt is wat mij betreft wel gebaseerd op de werkelijkheid. We leven allemaal rustig ons leventje, ook als refo's. Alsof de oordelen niet laag hangen. Nee, zulke opmerkingen worden aangehoord en vervolgens gaan we schouderophalend verder.
Toch niet. DIA wordt bijv. aan de ene kant verweten te somber te zijn, maar ds. Visscher wil juist alleen maar DIA's. Kijk in zekere zin kunnen we niets doen. We zijn een speelbal van de mening van de meerderheid. We kunnen door ons leven wat uitstralen waardoor ze zeggen: die christenen zijn toch zo erg nog niet. Maar toch willen we niet dat ze hun eigen scholen hebben, want daar leren ze dat homofilie zonde is, enz.
Nee, ds. Visscher wil niet alleen DIA's, ds. Visscher wil christenen die uit Christus leven en blijmoedig de boze weerstaan in de kracht van de Heilige Geest. Die pal staan voor de waarheid en dat ook uitdragen en uitstralen.
De praktische oplossing is dat we ons moeten instellen op het feit dat ons gedachtegoed niet meer mag/niet meer serieus genomen moet worden. En dat we daarmee niet de barricaden opgaan maar dat dit Bijbelse gegeven ons moet doen nadenken hoe we in dit leven staan. Nu nog ook door Refo's gefaciliteerd door de staat, maar dat blijft niet zo. Het bijzonder onderwijs zal in deze vorm niet blijven bestaan, zoals vele andere instellingen. De SGP zal of water bij de wijn moeten doen of moeten stoppen met actief politiek bedrijven enz. enz. Niet verwonderlijk, het is voorzegd.
Tja, jij en ds. Visscher zeggen (ongegrond) dat men dit niet doet, maar ik zeg dat men dit wel doet. En of we ons er op instellen of niet, het gaat toch gebeuren.
Ik snap dat ds. Visscher dat zegt. ik zie in het gros van de gereformeerde gezindte dat het onvoorwaardelijk volgen van de Koning als evangelisch wordt afgedaan terwijl men in grote getale, grotendeels onbekommerd de zwaarste preken aanhoort en waar geen zichtbare vrucht wordt waargenomen. Dat is toch wel triest? Hoe moet Refo-Nederland deze aanvallen weerstaan? Er zullen er veel buigen voor de wereld, al zal er ook een overblijfsel zijn dat ondanks alle aanslagen staande blijft.
Onterecht om ds. Visscher te betichten dat hij nalaat te wijzen op het gebed. Ds. Visscher wil aandacht voor zijn punt, noem het mensen wakker schudden, en ik vind dat hij daar in dit opzicht goed in slaagt.
Hij zegt dat we niets doen, maar daar heeft hij geen grond voor. Hij zegt vervolgens niet wat we wel moeten doen, ook niet dat we het machtigste wapen dat er maar is, moeten hanteren, in deze geestelijke strijd.
Er gebeurt inderdaad niet zoveel, is mijn waarneming, zoals ds. Visscher schrijft. Maar ik geef toe, ik heb het misschien helemaal fout.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Ad Anker »

De zegen van verdrukking

Er wordt geknaagd aan de godsdienstvrijheid in ons land. Gelukkig maar! De verdacht grote ruimte voor christenen komt een beetje onder druk. Hopelijk groeien we zo toe naar een gezondere, normale verhouding tussen een seculiere overheid en het christelijk volksdeel. Het christelijk geloof wil omhelsd worden óf verworpen. Het slechtste is wel als dit geloof door de overheid genegeerd wordt of dat er een royale gedoogzone voor wordt ingericht. Dergelijke verdraagzaamheid grenst aan minachting. Het moet vonken! Waar Christus’ koningschap wordt geproclameerd, ontstaat reactie. Dan roeren zich de demonen en weten zij zich aangegrepen.

De situatie tot nu toe, waarbij een seculiere overheid alle vrijheid gunt aan gelovigen en hun organisaties zelfs subsidieert, is een vorm van apenliefde: een dwaze liefde waarbij de aap haar eigen jongen dooddrukt. In Bijbels licht is de huidige situatie volstrekt onnatuurlijk. De verhouding tussen de Noord-Koreaanse overheid en de christenen in dat land is dan ook normaler dan de situatie in Nederland.

Te veel vrijheid voor christenen maakt hen bovendien lui en vadsig. De veiligheid waar wij naar hunkeren, maakt dat wij met deze wereld tevreden zijn. Het vormt een belemmering om naar God terug te keren. God schenkt soms een prettige herberg, maar we mogen daar niet gaan wonen. Een christen is immers een beeld van de grote Beeldhouwer Die met Zijn beitel het beeld uithakt uit het marmer in een hard en pijnlijk proces. God loutert de gelovigen, zoals een zilversmid zilver in het vuur beproeft. Als wij hiervan geen weet hebben, hebben wij kennelijk geen weet van Gods werk in ons.

Daarnaast leidt al die ontvangen vrijheid, net als bij kleine kinderen, tot verwend gedrag. Christenen hebben de vrijheid misbruikt om nieuwe kerkjes op te richten. Om het christelijk onderwijs te verbijzonderen tot in het oneindige. Om van bijzaken principes te maken.

Laten we als christenen eerlijk zijn: de wereld heeft ons overwonnen. Niet met rokende brandstapels, maar met champagne. Met luxe, overvloed en oneindige vrijheid. Wat dat betreft zou het best een zegen kunnen zijn als christenen te maken kregen met serieuze tegenwind. In geestelijk opzicht kan het toch niet veel slechter worden.

Blijven wij staande als die tegenwind inderdaad opsteekt? Alléén als Christus ons leven is. Hiervoor is nodig een her­ontdekking van het geheim van de reformatorische prediking als dé plaats waar de verzoening wordt bediend en waar Christus wordt weggeschonken.

Er is nog meer te noemen om staande te blijven in onze tijd, die zich kenmerkt door een stortvloed van snelle, indringende informatie. Dat is „gedegen kennis van het verleden. Niet dat het verleden zoiets moois is, maar de toekomst kunnen we niet bestuderen. We moeten toch iets hebben om naast het heden te leggen. Want daardoor gaan we beseffen dat de basisideeën van de ene tijd heel anders zijn dan die van de andere tijd, en dat veel dingen die ongeschoolde mensen voor waar houden slechts voorbijgaande mode zijn. Wie op veel verschillende plaatsen gewoond heeft, zal niet gauw vervallen tot de plaatselijke mis­vattingen van zijn geboortedorp; een geleerde heeft in veel verschillende tijden geleefd en is daardoor in zekere mate immuun voor de stortvloed van onzin waarmee pers en ether van zijn eigen tijd hem overspoelen” (C. S. Lewis).

Hiermee betoont Lewis zich navolger van Groen van Prinsterer, die zich niet alleen beriep op wat er geschreven staat (in de Bijbel), maar ook op wat er is geschied. „Ik eindig met de verklaring dat ik, tegen alle wijsheid der mensen, bij het gevoel van eigen zwakheid, twee woorden, als onderpand der zege, ten leus heb: er staat geschreven! en er is geschied! Een fundament tegen elk schutgevaarte, een wortel tegen iedere wervelwind van filosofisch ongeloof bestand.”

Het domste wat christenen in onze tijd kunnen doen, is deze medicijnkast gesloten laten.

De auteur is beleidsmedewerker voor de SGP-fractie in de Tweede Kamer.

Bron RD
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 29 aug 2012, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Jongere »

Anker schreef:Ben ik niet met je eens. Je kunt kritisch zijn over een bepaalde gang van zaken terwijl en toch pal staan voor de bescherming van het ongeboren leven. In het kerkelijk leven gebeurt ook wat jij hier doet: niet teveel kritiek, dat geeft alleen maar verdeeldheid dus hou vooral je mond als je je aan iets ergert.
Nou, wacht even, dat is wel het laatste wat ik zeg. Je mag zeker kritisch naar dingen kijken. Ik heb het vooral over tijd en wijze.

Komt bij dat er denk ik wel een dieperliggend probleem aan de orde is: het feit dat we allemaal mondige mensen zijn geeft aan dat niets vrij is van kritiek. Maar is juist daardoor ook niet heel weinig eenheid meer mogelijk? En een vast geluid vanuit het christendom?
Neem nu zo'n oproep van ds. Visscher. Doen we nu echt recht aan zijn intentie door daar zulke kritiek over uit te spreken? En bovendien: aan welke kant staan we nu ten diepste? Dan sta ik toch echt aan de kant van ds. Visschers oproep. Niet omdat ik denk dat je geen kritiek mag hebben. Uiteindelijk is alles vatbaar voor het fileermes natuurlijk. Maar als ik zo'n stukje lees, dan zie ik dat hij tegen dieperliggende fronten probeert een stem te verheffen. Dan kan ik echt niet "zeer teleurgesteld" zijn. Die teleurstelling bewaar ik graag voor écht botsende meningen.

Ik vind dat gewoon opmerkelijk om te zien. Op een dag waarbij heel duidelijk meningen in Nederland tegenover elkaar staan en er heel veel haat naar voren komt. Dan zie ik hier christenen die zich even druk maken met grote bewoordingen over het mediabeleid van de SGP of over de column van ds. Visscher. In die zin deel ik dan wél de zorg van WimA over interne verdeeldheid, want die is er blijkbaar zeker. Dat baart me wel zorgen.

Enne, niet te generaliserend over het kerkelijk leven he Anker. ;)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door jakobmarin »

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Erasmiaan »

Anker schreef:Nee, ds. Visscher wil niet alleen DIA's, ds. Visscher wil christenen die uit Christus leven en blijmoedig de boze weerstaan in de kracht van de Heilige Geest. Die pal staan voor de waarheid en dat ook uitdragen en uitstralen.
Laat hem dan gewoon tot geloof en bekering oproepen, zoals hij elke zondag (hopelijk) doet. Niet in een artikel waar hij de (reformatorische) opinie duidt. Overigens zegt hij dit niet in het artikel.
Ik snap dat ds. Visscher dat zegt. ik zie in het gros van de gereformeerde gezindte dat het onvoorwaardelijk volgen van de Koning als evangelisch wordt afgedaan terwijl men in grote getale, grotendeels onbekommerd de zwaarste preken aanhoort en waar geen zichtbare vrucht wordt waargenomen. Dat is toch wel triest? Hoe moet Refo-Nederland deze aanvallen weerstaan? Er zullen er veel buigen voor de wereld, al zal er ook een overblijfsel zijn dat ondanks alle aanslagen staande blijft.
Dit is toch een ander onderwerp? En het volgen van de Koning zonder wedergeboorte is juist de dood in de pot, dat weet jij ook heel goed. Dit gaat over het geestelijk leven. Nee, nu concreet het maatschappelijke leven. Daar zijn we volgens ds. Visscher te weinig bezorgd om. We leven maar door en er is geen enkele onrust over het verloren gaan van de zuil en het afnemen van vrijheden van christenen volgens ds. Visscher. Ik zie dat juist wel. Ik moet soms praten als brugman om te zeggen dat er ons nog veel goeds is gelaten en dat we heel veel nog hebben.
Er gebeurt inderdaad niet zoveel, is mijn waarneming, zoals ds. Visscher schrijft. Maar ik geef toe, ik heb het misschien helemaal fout.
Wat moet er dan gebeuren? Dat probeer ik te weten te komen, maar het blijft onduidelijk, behalve dat we uit Christus moeten leven.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Is het dan echt zo vreemd dat de vraag gesteld wordt: "Wat doen wij daar in dat soort uitzendingen?"
We kunnen niet "uit de wereld" gaan, schrijft Paulus ergens. Maar juist als je je in die wereld beweegt, in dit geval als politicus, moet je inderdaad ánders te werk gaan dan wanneer je je bij wijzen en rechtvaardigen bevindt.
Bedoelde Paulus de wereld zichtbaar of geestelijk?
Mijn Koninkrijk (regering) is niet van deze wereld, zei de Heere Jezus.
Dat van velen onder ons toch wel, krijg ik wel eens de indruk.
Wij hebben de taak te bidden voor de Overheid, OPDAT wij in rust mogen leven, Er staat nergens dat wij deel moeten worden van die overheid en daarmee deel worden van dat vuile spel genaamd politiek.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door jakobmarin »

http://www.stand.nl/

Prachtig: Rooms katholieke Mariska Orban verdedigt met verve gereformeerde Kees vd Staaij, wie had dat ooit kunnen denken :)

Ik zag op Twitter als RK-mensen die zeggen op SGP te gaan stemmen :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Ad Anker »

jakobmarin schreef:http://www.stand.nl/

Prachtig: Rooms katholieke Mariska Orban verdedigt met verve gereformeerde Kees vd Staaij, wie had dat ooit kunnen denken :)

Ik zag op Twitter als RK-mensen die zeggen op SGP te gaan stemmen :super
Inderdaad fantastische woordvoerder voor v.d. Staaij. Wat een gedrevenheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door Mara »

Reacties op de uitzending Knevel & v.d. Brink gisteravond. Zien er iets genuanceerder uit dan elders op internet :huhu
http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink ... e09527b8e/
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Uitspraak Kees van der Staaij

Bericht door tukkertje »

Anker schreef:
jakobmarin schreef:http://www.stand.nl/

Prachtig: Rooms katholieke Mariska Orban verdedigt met verve gereformeerde Kees vd Staaij, wie had dat ooit kunnen denken :)

Ik zag op Twitter als RK-mensen die zeggen op SGP te gaan stemmen :super
Inderdaad fantastische woordvoerder voor v.d. Staaij. Wat een gedrevenheid.
Ze hield haar rug recht. Iets voor SGP wanneer er vrouwen op de lijst moeten.
Plaats reactie