Nieuwe leider CDA

Wie moet de nieuwe lijsttrekker van het CDA worden?

Henk Bleker
0
Geen stemmen
Sybrand van Haersma Buma
26
67%
mw. Liesbeth Spies
1
3%
mw. Madeleine van Toorenburg
1
3%
mw. Mona Keijzer
9
23%
Marcel Wintels
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Bonny »

Nee, censuskiesrecht betekent dat degene die (een bepaald bedrag) aan inkomstenbelasting betaald mag stemmen. Eventueel kan dit worden aangevuld met degenen die een academische vorming hebben genoten.
Daarnaast mag je een burgerschapsexamen afleggen, dat gun ik jou dan weer.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door TAF »

Je antwoord is dus ja : wie betaald bepaald.
zoals ik eerder opmerkte :

-niet iedereen die hoogopgeleid is, heeft een goede algemene ontwikkeling (en dus kennis van politiek) en niet iedereen met een goede algemene ontwikkeling is hoogopgeleid.

op papier geld ik als ongeschoold (want enkele vwo) echter ik kan politiek beter meepraten dan mijn wo opgeleide zus (die eigenlijk zich behalve voor haar vakgebied nergens in intereseerd)

verder : er zijn een hoop mensen die meer verdienen dan ze zouden moeten : calcenters zijn een voorbeeld van geld uit de zak klopperij, door de rijken over de rug van met name de zwaksten maar zo zijn er tal van andere voorbeelden, waarbij zowel personeel als klant worden uitgebuit, om enkelen erg rijk te maken.

Meer inkomstenbelasting geeft dus meer macht aan hen die meer inkomsten hebben, maar vaak zijn de mensen met meer inkomsten niet dezelfden als degenen die de echte waarde produceren, maar slechts hen die van de arbeid van hen die de echte waarde produceren parisiteren.

Wat wil je : dat degenen die stemmen bekwaam zijn om zelf te regeren als het moet, danwel nagedacht hebben over hun keuze, die onderbouwd hebben en de belangrijkste voors en tegens kennen.
Hoeveel zij bijdragen aan de staatskas doet er niet toe, als enkel kladlopers zich verdiepen, dan moeten de geld verdieners maar wat meer tijd steken zich breder te ontwikkelen.
En voor opleiding geld hetzelfde.. een ongeschoolde die dagelijks alle kranten leest en veel nadenkt over politiek, is een meer waardevolle kiezer, dan een professor wiskunde die eigenlijk niks anders kent dan zijn vakgebied.

Zolang je niet kunt garanderen dat de vruchten van iemands eigen arbeid ook echt bij die persoon terrecht komen (wat dus betekend dat rente heffen, taboe is, en loondienst ook, iedereen krijgt dan winstdeling, alsook dat strikte regulatie aan toegevoegde waarde moet komen) is cencuskiesrecht een zeer slecht idee... met ontvreemde euro's de macht kopen om in de toekomst er nog meer te ontvreemden... geen goed idee..
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Luther »

Ik ben zo vrij om te vinden dat de discussie off-topic begint te raken.

Zelf denk ik dat Sybrand van Haersma Buma het beste gekozen kan worden door de CDA-leden. Wel vind ik het optreden van mw. Mona Keijzer verrassend en verfrissend. Het zou me zelfs niet verbazen als er een 2e ronde komt tussen Buma en Keijzer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Ik ben zo vrij om te vinden dat de discussie off-topic begint te raken.

Zelf denk ik dat Sybrand van Haersma Buma het beste gekozen kan worden door de CDA-leden. Wel vind ik het optreden van mw. Mona Keijzer verrassend en verfrissend. Het zou me zelfs niet verbazen als er een 2e ronde komt tussen Buma en Keijzer.
Je voorspelling vindt in ieder geval grond bij De Hond. http://www.nu.nl/politiek/2809128/van-h ... ezers.html
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Het zou me zelfs niet verbazen als er een 2e ronde komt tussen Buma en Keijzer.
Ik denk dat ik maar voor Keijzer ga.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door boontje »

elbert schreef:
Erasmiaan schreef:Gescheiden om een relatie op te bouwen met een journaliste van 26 (Bleker is 59), Jack de Vries in de arm genomen als campagneleider (twee handen op één buik dus). Dat moet dan de gezinspartij van normen en waarden gaan leiden?!
Gezinspartij van normen en waarden? Volgens mij is dat na het vertrek van Balkenende min of meer uit beeld verdwenen.
Volgens mij al tijdens Balkenende. Hij had het wel over normen en waarden, maar ik heb hem nooit horen uitleggen wat hij daar nou eigenlijk mee bedoelde, behalve wanneer hij zich ergerde aan satirische programma's en karikaturen waarin hij op de korrel werd genomen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door refo »

boontje schreef:
elbert schreef:
Erasmiaan schreef:Gescheiden om een relatie op te bouwen met een journaliste van 26 (Bleker is 59), Jack de Vries in de arm genomen als campagneleider (twee handen op één buik dus). Dat moet dan de gezinspartij van normen en waarden gaan leiden?!
Gezinspartij van normen en waarden? Volgens mij is dat na het vertrek van Balkenende min of meer uit beeld verdwenen.
Volgens mij al tijdens Balkenende. Hij had het wel over normen en waarden, maar ik heb hem nooit horen uitleggen wat hij daar nou eigenlijk mee bedoelde, behalve wanneer hij zich ergerde aan satirische programma's en karikaturen waarin hij op de korrel werd genomen.
Dat is ook lastig. Wat waarde heeft voor de één, gaat tegen de norm in van de ander.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Het zou me zelfs niet verbazen als er een 2e ronde komt tussen Buma en Keijzer.
Ik denk dat ik maar voor Keijzer ga.
Als SGP'er de voorkeur voor een vrouw ? ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Het zou me zelfs niet verbazen als er een 2e ronde komt tussen Buma en Keijzer.
Ik denk dat ik maar voor Keijzer ga.
Als SGP'er de voorkeur voor een vrouw ? ;)
Euhm... ik vind haar inhoudelijk wel erg goed. Maar ik denk dat het CDA met Buma groter wordt. Als ik CDA-lid zou zijn, zou ik voor Buma gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Het zou me zelfs niet verbazen als er een 2e ronde komt tussen Buma en Keijzer.
Ik denk dat ik maar voor Keijzer ga.
Als SGP'er de voorkeur voor een vrouw ? ;)
Hier op het forum zijn toch ook genoeg dames die de heren ''leren'' ?
Waarom dan niet in de maatschappij (en dan met name als het geen godsdienstige zaken betreft)?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Luther »

Morgen om 12.00 uur sluit de stembus voor de eerste ronde. De CDA-leden onder ons hebben dus nog zo'n 15 uur de tijd om te stemmen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Simon »

Luther schreef:Morgen om 12.00 uur sluit de stembus voor de eerste ronde. De CDA-leden onder ons hebben dus nog zo'n 15 uur de tijd om te stemmen.
Enfin, het is de Patricier Haersma Buma geworden.
Op naar het herstelde romeinse rijk ;-)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Luther »

Simon schreef:
Luther schreef:Morgen om 12.00 uur sluit de stembus voor de eerste ronde. De CDA-leden onder ons hebben dus nog zo'n 15 uur de tijd om te stemmen.
Enfin, het is de Patricier Haersma Buma geworden.
Op naar het herstelde romeinse rijk ;-)
Mooi voor hem, en voor het CDA: http://nos.nl/artikel/374351-buma-gekoz ... r-cda.html

Hopen dat hij de partij weer kan optrekken naar Balkenendiaanse zetelsaantallen: 43 (2002), 44 (2003), 41 (2006)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Bonny »

Simon schreef:
Luther schreef:Morgen om 12.00 uur sluit de stembus voor de eerste ronde. De CDA-leden onder ons hebben dus nog zo'n 15 uur de tijd om te stemmen.
Enfin, het is de Patricier Haersma Buma geworden.
Op naar het herstelde romeinse rijk ;-)
??? Nadere uitleg gewenst!
The Groom's still waiting at the altar
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Nieuwe leider CDA

Bericht door Simon »

Bonny schreef:
Simon schreef:
Luther schreef:Morgen om 12.00 uur sluit de stembus voor de eerste ronde. De CDA-leden onder ons hebben dus nog zo'n 15 uur de tijd om te stemmen.
Enfin, het is de Patricier Haersma Buma geworden.
Op naar het herstelde romeinse rijk ;-)
??? Nadere uitleg gewenst!
Meneer is een afstammeling van de romeinen, die heten patriciers.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie