De zegeningen van Europa

Online
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door DDD »

Ik ben het erg met Huisman en Panny eens. Het is een opstand tegen de elite, maar niet met verstand. De EU is een van onze meest waardevolle democratische instituties. Ik hoop dat ik een wereldoorlog naar aanleiding van de desintegratie daarvan niet hoef mee te maken. Maar ik zie weinig reden daar niet bang voor te zijn. Het is extra wrang omdat de meeste tegenstemmers binnen twintig jaar zullen zijn overleden en de in potentie rampzalige gevolgen van hun gedrag dan niet hoeven te dragen.

Ik heb de Brexit-campagne verder niet gevolgd, maar de sociaal-culturele verworvenheden van de EU zijn mijns inziens heel waardevol.

En egoïstische argumenten als dat het jammer is dat Polen ook een behoorlijk salaris kunnen verdienen zijn wat mij betreft echt niet in het belang van de wereld. Al heb ik makkelijk praten, dat besef ik, omdat ik moeilijk vervangbaar werk doe. Uiteindelijk is de wereld van de toetreding van Spanje en Portugal tot de EU ook beter geworden.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Ik ben het erg met Huisman en Panny eens. Het is een opstand tegen de elite, maar niet met verstand. De EU is een van onze meest waardevolle democratische instituties. Ik hoop dat ik een wereldoorlog naar aanleiding van de desintegratie daarvan niet hoef mee te maken. Maar ik zie weinig reden daar niet bang voor te zijn. Het is extra wrang omdat de meeste tegenstemmers binnen twintig jaar zullen zijn overleden en de in potentie rampzalige gevolgen van hun gedrag dan niet hoeven te dragen.

Ik heb de Brexit-campagne verder niet gevolgd, maar de sociaal-culturele verworvenheden van de EU zijn mijns inziens heel waardevol.

En egoïstische argumenten als dat het jammer is dat Polen ook een behoorlijk salaris kunnen verdienen zijn wat mij betreft echt niet in het belang van de wereld. Al heb ik makkelijk praten, dat besef ik, omdat ik moeilijk vervangbaar werk doe. Uiteindelijk is de wereld van de toetreding van Spanje en Portugal tot de EU ook beter geworden.
Als de jongeren net als de ouderen zo massaal waren gaan stemmen was de uitslag anders geweest. Als stemmen niet nodig wordt gevonden zeur dan niet achteraf. De verworvenheden van de EU zijn dwang. Was het de EU niet die de SGP (mede) dwong tot aanpassing van het vrouwenstandpunt?
Samenwerken graag. Maar doe niet net of samenwerken verplicht gekoppeld moet worden met ongebreidelde bemoeizuchten en uitholling van soevereiniteit.

Het nieuws vanmorgen in NL gaat overigens op dezelfde voet verder, te horen valt vooral de miskenning dat de bemoeienis toch zo goed voor iedereen is maar dat de mensen te dom zijn het te begrijpen. Het is wachten op het Franse referendum en dan is het over en uit. Mede dank aan @DDD en de verblinde EU fielen.
Online
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Martijn »

Het is nog geen gelopen race dat ze ook daadwerkelijk vertrekken. Inmiddels zijn er al meer dan 1 miljoen handtekeningen voor een nieuw referendum met voorwaarden voor een hoger opkomstpercentage en en duidelijker verschil tussen erin of eruit. Ook de Schotten gaan in gesprek met de EU en willen een referendum organiseren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door eilander »

Een nieuw referendum zou pas echt bespottelijk zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door refo »

Helemaal niet. De Schotten willen bij de EU blijven. Nu de rest van het VK dat niet wil is het logisch dat ze opnieuw willen peilen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:
huisman schreef:Weinig tot geen historisch besef op dit forum. Ik ben absoluut geen EU fan maar een desintegratie van de EU zou zeer slecht zijn.
Dan heb ik het niet over de economie maar over vrede en veiligheid binnen Europa . Na twee grote oorlogen in de twintigste eeuw binnen Europa heeft de EU gezorgd voor stabiliteit en vrede.

Ik vind daarom deze dag een zwarte dag.
De de vrede en veiligheid de afgelopen decennia door de EU zou komen is niet te bewijzen. Het is ook onlogisch. De NAVO komt eerder in aanmerking. De EU in de huidige vorm zal tot oorlog leiden. Hou het bij het voormalige EEG principe.
Natuurlijk heeft ook de NAVO bijgedragen maar de NAVO kon alleen bestaan vanwege de eenheid binnen Europa.
De geschiedenis van de twintigste eeuw heeft geleerd dat een Duits-Frans en Engelse alliantie nodig is voor de binnen-europese veiligheid.
Er zit in Rusland een "gevaarlijk" leider aan de knoppen en wie weet komt in de USA een nog gevaarlijker maniac aan de leiding. Als het vriendje van de objectieve nieuwszender VOX :bobo Trump de verkiezingen wint is niets meer zeker. Dan zou een sterk en eensgezind Europa een zegen kunnen zijn.
Huisman, van harte eens met deze twee verstandige postings.
Desintegratie van de EU bevordert absoluut niet vrede, veiligheid, economische slagkracht van Europa. Ja, er kan en moet veel verbeterd worden aan de EU, de euro is een zeer discutabel project, maar beseffen we nog wel wat het betekent dat in Europa al meer dan 70 jaar geen oorlog meer wordt gevoerd. Daarvoor is een samenwerkend Europa naast de NAVO middellijkerwijs gebruikt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Wim Anker »

Jahoor. En dat het weer van slag is de laatste tijd komt ook door de destabilisering van de EU :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door refo »

Komt Luther ook onder z'n steen vandaan?
En het is de omgekeerde wereld, je bijdrage.
De EU is ontstaan omdat het juist zo vreselijk gezellig werd in Europa. Waarom dan niet alles bij elkaar stoppen? Ja leuk, dat doen we. Kom maar in ons huisje! Dat er dan vervolgens een instituut ontstaat dat de landen de soevereiniteit ontneemt is een bijwerking die de meeste landen niet beoogden. Dat Rusland not amused was/is kan ons niet schelen, maar in het oosten is het nog lang geen vrede. Als Poetin Letland of Estland terugneemt zijn we allemaal in oorlog. En lekker oefenen met z'n allen tegen de grens van Rusland. Hoe halen ze het in hun haar?!!

En daarnaast is het niet de EU die voor vrede zorgt. L en H zouden moeten weten dat dat door Iemand anders is verzorgd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Mara »

Het hoge woord is eruit: Groot-Brittannië verlaat de EU. Maar beseffen al die babyboomers die een Brexit mogelijk maakten eigenlijk wel dat zij daarmee de toekomst van miljoenen op het spel zetten?

Jonge Twitteraars doen weinig om hun woede te verbergen. ‘Thank you, granny,’ schrijft iemand. ‘De oudere generatie bepaalt wat er gebeurt, de jongeren moeten ermee leven.’

Overal waar je komt op het Europese continent, van Boedapest tot Barcelona, van Warschau tot Rome: jongeren zijn bijna allemaal positief over het Europese project. Ze zien zeker de (terechte) bezwaren – Brusselse bureaucratie, vreemde regeltjes en een slechte aanpak van diverse crises – maar de voordelen zijn talrijk.
Verplaats je eens in een Hongaar die een semester wil komen studeren in het Verenigd Koninkrijk. De Britse starter die geen baan kan vinden in eigen land, en vervolgens wel iets vindt in München. Of de Roemeen uit een arm dorp die via het Erasmus-onderwijsproject (ja, van de Europese Commissie) kennismaakt met een heel andere cultuur? Verrijking heet dat. De oude kiezer zet zomaar een streep door miljoenen verlangens.
Tom Reijner, in Elsevier
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Auto »

Nou het begint aardig interessant te worden

Livestro geeft in zijn retweet Jim Fitzpatrick het volgende weer:

http://www.publications.parliament.uk/p ... 38/138.pdf

Waarin hij wijst op:
The role of the devolved legislatures in implementing the withdrawal
agreement
70. We asked Sir David whether he thought the Scottish Parliament would have
to give its consent to measures extinguishing the application of EU law in
Scotland. He noted that such measures would entail amendment of section
29 of the Scotland Act 1998, which binds the Scottish Parliament to act in a
manner compatible with EU law, and he therefore believed that the Scottish
Parliament’s consent would be required.83 He could envisage certain political
advantages being drawn from not giving consent.84
71. We note that the European Communities Act is also entrenched in the
devolution settlements of Wales and Northern Ireland. Though we have
taken no evidence on this specific point, we have no reason to believe that
the requirement for legislative consent for its repeal would not apply to all the
devolved nations.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Het hoge woord is eruit: Groot-Brittannië verlaat de EU. Maar beseffen al die babyboomers die een Brexit mogelijk maakten eigenlijk wel dat zij daarmee de toekomst van miljoenen op het spel zetten?

Jonge Twitteraars doen weinig om hun woede te verbergen. ‘Thank you, granny,’ schrijft iemand. ‘De oudere generatie bepaalt wat er gebeurt, de jongeren moeten ermee leven.’

Overal waar je komt op het Europese continent, van Boedapest tot Barcelona, van Warschau tot Rome: jongeren zijn bijna allemaal positief over het Europese project. Ze zien zeker de (terechte) bezwaren – Brusselse bureaucratie, vreemde regeltjes en een slechte aanpak van diverse crises – maar de voordelen zijn talrijk.
Zie hier de oplossing voor het probleem...met het verstrijken der tijd zal de anti-EU generatie vanzelf slinken en zullen de jongeren het weer overnemen en herstellen...het probleem lost zich dan vanzelf op.
Wat mij betreft, ik ben nooit geen fan geweest van de EU.
Maar daar ga ik niet over uitweiden..
Ik laat alleen los dat ik de radicale ondergang er van ook met vraagtekens aan zou zien ondanks dat ik kritisch ben...we kunnen de klok nu niet meer zomaar terug draaien zonder consequenties.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Panny »

refo schreef:Komt Luther ook onder z'n steen vandaan?
Wim Anker schreef:Mede dank aan @DDD en de verblinde EU fielen
alexv schreef:Ach ja, Huisman ik weet dat jij liever je Goebeliaanse krantje leest
alexv schreef:Hoe vervelend het ook is je bent gewoon flink beinvloed door de EU propaganda machine.
Wim Anker schreef:En @Panny is een goed luisteraar naar de D66 elite. :bobo
Altijd erg gezellig om in gesprek te gaan met anti-EU lui.

Het lijkt altijd wel alsof ze zo hard mogelijk moeten schreeuwen om maar te geloven dat de EU een groot monster is met als enige doel alle landen en de burgers naar de ondergang te helpen.

(ik ben hier snel weer weg)
Online
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Martijn »

Dat we als christenen met argumenten gaan schieten als Hitler en Goebbels is beneden alle peil. Je zou het verwachten bij AD of Telegraaf!
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door Leerling »

Dat ik op m'n mobiel aan het forummen ben, maar anders Panny, had ik per direct je schijnbare moraliteit onder uit gehaald als pro-EU-roeptoeter. Daar werd Hitler al genoemd, de PVV en nog meer. Van beide kanten is het niet fraai qua wan-argumenten.

Desalniettemin een Goede Zondag toegewenst!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De zegeningen van Europa

Bericht door eilander »

Leerling schreef:
eilander schreef:Een mooi topic om je onderschrift eens toe te lichten, @Leerling.
Zeker niet, gezien de manier van reageren hier. Vergelijken met Nazi-Duitsland vind ik vrij ver gaan. Daarnaast de scheld-'argumenten', bijvoorbeeld door huisman, alexv en Anker, W.. daar bedank ik dus zeer hartelijk voor.

Vroeger zeiden de ouden: twee onderwerpen zijn not done op een verjaardag; Kerk en Politiek.
Nu: Ik neig ernaar om de wijze woorden over te nemen, maar ook door te trekken naar forums.
... maar niet naar onderschriften? :)
Plaats reactie