SGP: Waar staan we? (vervolg)

Laag

Re: SGP: Waar staan we? (vervolg)

Berichtdoor Laag » 08 Feb 2018, 17:06

emigrant schreef:weet niet meer wat ik met de SGP moet.
Kijk naar de tweede kamerfractie, die drie musketiers:
- Dijkgraaf: behartigd de boeren en vissers
- Bisschop: behartigd de ondernemers
- vd Staaij: behartigd het voetvolk (gezinnen)en doet representatief.

mij vertegenwoordigen ze niet. Net als andere grote partijen nemen ze het alleen op voor de goed bedeelde kant van de samenleving.

Ik weet niet of boeren en vissers tot de best bedeelde kant van Nederland behoren.
Vissers weet ik niet, boeren behoren niet tot de best bedeelde.

emigrant

Berichtdoor emigrant » 08 Feb 2018, 17:19

Mara schreef:
Kijk naar de tweede kamerfractie, die drie musketiers:
- Dijkgraaf: behartigd de boeren en vissers
- Bisschop: behartigd de ondernemers
- vd Staaij: behartigd het voetvolk (gezinnen)en doet representatief.

mij vertegenwoordigen ze niet. Net als andere grote partijen nemen ze het alleen op voor de goed bedeelde kant van de samenleving.

Meneer Dijkgraaf doet even niets. Hij heeft gezondheidsklachten!
En waarom zouden ze persé jou moeten vertegenwoordigen? Aan welk specifiek onderdeel denk je dan?

ik ben geen boer, visser, koopman en ik heb geen gezin. Val met mijn situatie buiten die categorieën. Ons inkomen is net te hoog om in de categorie “voedselbank” terecht te komen, en te laag op andere gebieden. Ik heb nog nooit voorstellen of handelingen van de SGP meegemaakt die in ons belang waren. Maar ze zijn de enige partij met wiens fundamenten ik instem. De zogenoemde sociale partijen hebben dat niet.
Ook in reformatorische kring is armoede en tekort hoor. Maar dat wordt alleen stilletjes diakonaal aangepakt, een breed politieke oplossing durft men niet te nemen. De groep om wie het gaat mag ook niet te mondig worden.

De vissers die ik gekend heb, hebben het zeer ruim gehad.

Vorst
Verbannen

Berichtdoor Vorst » 08 Feb 2018, 18:55

Misschien tijd om wat verder te kijken dan de SGP.

Maanenschijn

Berichtdoor Maanenschijn » 08 Feb 2018, 19:55

Of misschien tijd om iets beter te kijken naar de SGP. Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat ze zo'n select groepje bedienen.

Wandelende

Berichtdoor Wandelende » 15 Feb 2018, 07:56

emigrant schreef:ik ben geen boer, visser, koopman en ik heb geen gezin. Val met mijn situatie buiten die categorieën. Ons inkomen is net te hoog om in de categorie “voedselbank” terecht te komen, en te laag op andere gebieden. Ik heb nog nooit voorstellen of handelingen van de SGP meegemaakt die in ons belang waren. Maar ze zijn de enige partij met wiens fundamenten ik instem. De zogenoemde sociale partijen hebben dat niet.
Ook in reformatorische kring is armoede en tekort hoor. Maar dat wordt alleen stilletjes diakonaal aangepakt, een breed politieke oplossing durft men niet te nemen. De groep om wie het gaat mag ook niet te mondig worden.

Aan welke maatregelen zou jij denken om jou wél te vertegenwoordigen?
(~)

eilander
Moderator

Berichtdoor eilander » 15 Feb 2018, 09:41

Wandelende schreef:
emigrant schreef:ik ben geen boer, visser, koopman en ik heb geen gezin. Val met mijn situatie buiten die categorieën. Ons inkomen is net te hoog om in de categorie “voedselbank” terecht te komen, en te laag op andere gebieden. Ik heb nog nooit voorstellen of handelingen van de SGP meegemaakt die in ons belang waren. Maar ze zijn de enige partij met wiens fundamenten ik instem. De zogenoemde sociale partijen hebben dat niet.

Aan welke maatregelen zou jij denken om jou wél te vertegenwoordigen?
Terechte vraag, goed om dit concreet te maken.
Ik wil je zorgen zeker niet onder tafel schuiven, maar ik zou wel willen oproepen om verder te kijken dan je eigen situatie. De SGP is een politieke partij en geen belangenclub. Er moet daarom gekeken worden naar wat goed is voor de samenleving als geheel.
Natuurlijk is dit het ideaalplaatje, ik snap ook wel dat in de praktijk degene die het hardst roept, ook eerder wordt gehoord.
Daarom is het wel goed om juist concrete dingen kenbaar te maken bij de SGP-fractie.

emigrant

Berichtdoor emigrant » 15 Feb 2018, 12:35

het gaat altijd om de samenleving als geheel.

- zorgpremie omlaag voor lage inkomens
- geen eigen risico chronisch zieken
- meer sociale woningbouw
- geen achterstandswijken: betere verdeling van inkomensgroepen over gehele woonkern
- herstel WMO voorzieningen
- oudedagsvoorziening of pensioenfonds voor uitkeringsgerechtigden
- alternatieve geneeskunde en tandheelkunde in de basisverzekering
- voedselbanken als voorziening van de staat met verplichting voor producenten om een deel van de productie daaraan af te staan
- voorlichtingsavonden voor lage inkomensgroep over budgetteren en schulden voorkomen
- diakonie meer bij maatschappelijke instanties inbreng verlenen
- werkgever verplichten een bepaald percentage van het personeelsbestand langdurig werklozen aan te nemen.

Denk dat dit het zo ongeveer is.

ZWP

Berichtdoor ZWP » 15 Feb 2018, 12:48

emigrant schreef:het gaat altijd om de samenleving als geheel.

- geen achterstandswijken: betere verdeling van inkomensgroepen over gehele woonkern
- voedselbanken als voorziening van de staat met verplichting voor producenten om een deel van de productie daaraan af te staan
- voorlichtingsavonden voor lage inkomensgroep over budgetteren en schulden voorkomen
- werkgever verplichten een bepaald percentage van het personeelsbestand langdurig werklozen aan te nemen.

Het moeilijke van dit soort lijstjes is altijd: mooi, maar wie gaat dat betalen?
De meeste punten kosten geld, dus zal de belasting per saldo verhoogd moeten worden. En willen we dat?

emigrant

Berichtdoor emigrant » 15 Feb 2018, 12:55

ja, als hoge inkomens niks willen doen aan armoede....... natuurlijk is het een staatsinvestering. Van de bevolking moet eens wat meer solidariteit verwacht worden en minder “ik”.

DDD

Berichtdoor DDD » 15 Feb 2018, 14:43

Het lijkt me beter de belastingen op bedrijven te verhogen, dan de hogere inkomens nog verder te belasten. Internationale bedrijven betalen schandalig weinig belasting, en dat wordt met de nieuwe voorstellen van de regering alleen maar erger.

Johannus

Berichtdoor Johannus » 15 Feb 2018, 14:48

Er bestaat een land waar het perfect is: Utopia.

Dit is onbetaalbaar, zelfs als de rijken in ons kikkerlandje een forse bijdrage doen. Er zal een zekere acceptatie moeten zijn dat er al-tijd verschil tussen arm en rijk zal zijn. Maar om de 'schuld' hiervan bij de rijken neer te leggen is echt veel te gemakkelijk.

Nederland heeft één van de beste verzorgingsstaten van de wereld, dáár zou eens wat meer oog voor moeten zijn. Is het perfect? Nee, maar dat is het nergens. Ook het zorgsysteem in bijv. Engeland heeft zo z'n nadelen.

Dit lijstje heeft een hoog calimerogehalte. Het laat zien wat een ander moet doen.

emigrant

Berichtdoor emigrant » 15 Feb 2018, 19:28

eigenlijk zegt men hier dus: bij de rijken moet je niet zijn. Je mag blij zijn dat je een uitkering krijgt en verder heb je in de politiek geen zegje.

Dat zegt men veelal vanaf de ivoren toren.

Met een dergelijke houding en missend beleid van de SGP gaat men aan een enorm maatschappelijk probleem voorbij. Kijk eens goed naar de reacties op mijn lijst en u ziet waarom ik mij niet in de partij vertegenwoordigd voel en teleurgesteld ben.

Een laag inkomen / uitkering heb je echt niet voor je lol. Een chronische ziekte ook niet. De verzorgingsstaat is goed, maar het geld dat je krijgt kun je gelijk weer geheel inleveren. Je wordt verbannen naar achterstandswijken. Vrienden en waardigheid verloren.

Wandelende

Berichtdoor Wandelende » 15 Feb 2018, 23:50

Bedankt voor jouw lijstje.
Jouw standpunt wordt door deze maatregelen inderdaad goed duidelijk, dat is mooi.
Ik denk dat de armen het helemaal niet slecht hebben in Nederland, in relatie tot de laagste inkomensgroepen van vergelijkbare andere landen. Er zit hier gigantisch veel nivellering in, daarbij wordt echter vaak vergeten dat juist de hogere inkomens er in ons systeem voor zorgen dat de lagere inkomens op een hoger niveau komen te zitten. Taak van de overheid is om inkomens te verdelen. De afgelopen jaren is er meer sprake geweest van nivelleren, dan van denivelleren.
Iedereen is wel gelijkwaardig in het leven, maar niet iedereen heeft gelijke uitkomsten in het leven, zelfs geen gelijke kansen. Daar is niets mis mee, naar mijn mening.
Ik denk dat juist het systeem in de kerken bewijzen dat aandacht voor armen en minder bedeelden op een andere manier gaat dan via het herverdelen van overheidsfinanciën.

Over het financieren van deze maatregelen gaat het mij nog geeneens. Principieel denk ik al over veel standpunten anders, dat heeft weinig met de concrete financiering te maken.

Ps. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat onze samenleving perfect geregeld is voor de doelgroep waarop jij doelt. Daar moet altijd en voortdurend aandacht voor zijn.
(~)

Ambtenaar

Berichtdoor Ambtenaar » 16 Feb 2018, 09:59

Ik zal puntsgewijs reageren:
1. Lage inkomens hebben recht op zorgtoeslag. De eigen bijdrage aan de zorgpremie is hierdoor effectief lager.
2. Ben ik niet voor, het eigen risico is er juist ook voor om de zorg betaalbaar te houden.
3. Dat is de taak van de corporaties, niet van de overheid.
4. Niet uitvoerbaar.
5. Waarom?
6. En wie moet dit betalen dan?
7. Alternatieve geneeskunde waarvan de werking niet is aangetoond, dient zeker niet vergoed te worden. Dan kun je net zo goed geld gaan verbranden. Voor kinderen is tandheelkunde gratis tot 18 jaar, lijkt me prima zo.
8. De overheid kan beter investeren in meer banen. Bovendien kan de overheid dit helemaal niet verplichten.
9. Prima idee!
10. Je bedoelt dat de diaconie breder moet ondersteunen?
11. Ongeacht geschiktheid?

Je voorstellen klinken sympathiek, maar vergen keuzes die elders pijn gaan opleveren. De koek wordt immers niet groter, maar kan enkel anders verdeeld worden.

kasparov

Berichtdoor kasparov » 16 Feb 2018, 16:57

Kijk naar de Tweede Kamer-fractie, die drie musketiers:
- Dijkgraaf: behartigt de boeren en vissers
- Bisschop: behartigt de ondernemers
- Vd Staaij: behartigt het voetvolk (gezinnen) en doet representatief.

Wel grappig, om ook taalkundig de topics te lezen! Zie vet.

Ze hebben aandachtspunten verdeeld, maar ze hebben het toch ook over orgaandonatie bijvoorbeeld? Of is dat 'voetvolk'?
Een liefdesverklaring is als de openingszet bij het schaken: de consequenties zijn niet te overzien. Ps. 18 vers 2.

Terug naar “Politiek”