SGP: Waar staan we? (vervolg)

kasparov

Re: SGP: Waar staan we? (vervolg)

Berichtdoor kasparov » 09 Dec 2017, 00:23

Opleiding, persoonlijkheid én levenservaring zijn belangrijk. En natuurlijk identiteit.
Een liefdesverklaring is als de openingszet bij het schaken: de consequenties zijn niet te overzien. Ps. 18 vers 2.

Wandelende

Berichtdoor Wandelende » 12 Jan 2018, 07:51

SGP Amsterdam kiest met Paula Schot een vrouwelijke lijsttrekker http://nu.nl/politiek/5083457/sgp-amste ... ekker.html (via @NUnl)
Wanneer men de naaste zo lief moet hebben als zichzelf, is de centrale vraag hoe lief men zichzelf heeft.

DDD

Berichtdoor DDD » 12 Jan 2018, 09:49

Ik verwacht dat dat een heel goede keuze is. Ik hoop dat de ChristenUnie nog spijt krijgt dat deze niet wilde samenwerken, want het is te gek voor woorden dat de ChristenUnie Amsterdam de SGP wilde buitensluiten.

Amsterdam kan wel wat SGP gebruiken.

Herman

Berichtdoor Herman » 12 Jan 2018, 09:59

Met 600 stemmen ben je natuurlijk wel volstrekt gemarginaliseerd.

Wandelende

Berichtdoor Wandelende » 12 Jan 2018, 10:04

Herman schreef:Met 600 stemmen ben je natuurlijk wel volstrekt gemarginaliseerd.

Kleinigheidje :haha
Wanneer men de naaste zo lief moet hebben als zichzelf, is de centrale vraag hoe lief men zichzelf heeft.

Luther

Berichtdoor Luther » 12 Jan 2018, 12:04

Ik ben nooit tegen vrouwen op SGP-kandidatenlijsten geweest, maar het wordt nu wel wat potsierlijk dat in het beginselprogramma nog steeds staat dat het regeerambt bij de overheid vrouwen niet toekomt.
Volgens mij - maar dat heb ik in 2013 ook al geroepen - is de koninklijke weg: eerst beginselprogramma aanpassen, dan pas de praktijk. Nu gaat het andersom, of er blijft een wonderlijke tegenstrijdigheid bestaan. Dat blijft toch vreemd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)

Luther

Berichtdoor Luther » 12 Jan 2018, 12:05

Herman schreef:Met 600 stemmen ben je natuurlijk wel volstrekt gemarginaliseerd.

Maar met deze vrouwelijke lijsttrekker heeft natuurlijk niemand enige reden om op Annabel Nanninga (FvD) of Silvana Simons (BIJ1) te stemmen.
Tel uit je winst...... :garde
Dit zegt de nieuwe SGP-lijsttrekker in Amsterdam. Goed geluid!
Volkskrant 12-01-2018 schreef:'Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen op bestuursposten kunnen zitten. Tegelijk geloof ik, en de SGP met mij, dat de man boven de vrouw is gesteld. Dat betekent niet dat we niet gelijkwaardig zijn, maar dat als het er echt toe doet, je als vrouw de man volgt. Bij een impasse maakt hij de beslissing.'
Die opvatting zit haar politiek leiderschap niet in de weg, denkt ze. Achter Schot staat een team van zeven mannen (al komt er mogelijk nog een vrouw bij). Hakt zij straks de knoop door, als de fractie verdeeld is? 'Als lijsttrekker moet je juist degene zijn die het meest luistert, in plaats van degene die het meest beslist.'

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ee ... ~a4556510/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)

Jongere

Berichtdoor Jongere » 12 Jan 2018, 12:30

Luther schreef:

Maar met deze vrouwelijke lijsttrekker heeft natuurlijk niemand enige reden om op Annabel Nanninga (FvD) of Silvana Simons (BIJ1) te stemmen.
Tel uit je winst...... :garde

In Amsterdam zal er - vrees ik - geen winst zijn, maar een versnippering van de christelijke politiek over de verschillende partijen, waardoor het geluid slechts zwakker zal zijn. Er is een aanzienlijke kans dat deze stap de ChristenUnie haar beoogde zetel zal kosten, en mogelijk zelfs het CDA in problemen brengt. Ik vind het heel jammer dat er niet tot een gezamenlijke lijst is gekomen. Dat tempert voor mij de vreugde wel wat. Het is moeilijk kiezen tussen een (inderdaad) mooi geluid in de Volkskrant en het idee dat uitgerekend in zo'n beetje het meest seculiere deel van Nederland - waar de nood het hoogst is - het onmogelijk blijkt om elkaar als christenen te vinden, omdat de interne tegenstellingen (als sociaal - conservatief) blijkbaar groter zijn.

DDD

Berichtdoor DDD » 12 Jan 2018, 12:55

Ik ben het hier niet mee eens. De ChristenUnie weigert de samenwerking. Ik ben ChristenUnielid, maar dit lijkt de SGP toch op geen enkele manier te verwijten.

Jongere

Berichtdoor Jongere » 12 Jan 2018, 13:00

DDD schreef:Ik ben het hier niet mee eens. De ChristenUnie weigert de samenwerking. Ik ben ChristenUnielid, maar dit lijkt de SGP toch op geen enkele manier te verwijten.

Waar in mijn post ben je het dan precies niet mee eens? Ik ben het namelijk wel met jouw bijdrage eens. :)
Al ga ik daarbij af op wat ik heb gehoord, meestal zijn er in een proces om samen op te gaan natuurlijk toenadering en concessies van beide zijden nodig. Ik weet niet hoe dat is gegaan in de afgelopen tijd. De berichtgeving wees vooral op een weigering vanuit de kant van de CU.
De SGP heeft natuurlijk het volste recht om na die weigering zelf ook in Amsterdam van start te gaan, en voor wat er precies te verwijten valt weet ik te weinig.

Maar ik schrijf dat ik de onmogelijkheid om tot samenwerking te komen betreur.

DDD

Berichtdoor DDD » 12 Jan 2018, 14:51

Ik denk dat ik niet goed las. Het was nog vroeg;-)

Luther

Berichtdoor Luther » 12 Jan 2018, 15:44

De CU heeft echt haar best gedaan om de SGP niet mee te laten doen. Dat de SGP nu alleen gaat is echt geheel en al aan de CU te wijten. Daarom vind ik desondanks moedig dat de SGP met een eigen lijst komt.

Los daarvan zou je in Amsterdam uiteraard een CDA-CU-SGP-lijst mogen verwachten.

Ad Anker

Berichtdoor Ad Anker » 13 Jan 2018, 13:28

Het blijft toch wat ongemakkelijk. Van der Staaij die positief is over de kandidaat in Amsterdam. Een partij die belemmeringen wegneemt om vrouwen op de lijst te plaatsen en wel in het beginselprogramma zet dat het regeerambt de vrouw niet toekomt. Dat vind ik niet principieel. Dat is al gezegd hier hoor. Wees consequent of pas het beginselprogramma aan.

Mara

Berichtdoor Mara » 13 Jan 2018, 15:53

Ad Anker schreef:Het blijft toch wat ongemakkelijk. Van der Staaij die positief is over de kandidaat in Amsterdam. Een partij die belemmeringen wegneemt om vrouwen op de lijst te plaatsen en wel in het beginselprogramma zet dat het regeerambt de vrouw niet toekomt. Dat vind ik niet principieel. Dat is al gezegd hier hoor. Wees consequent of pas het beginselprogramma aan.

Dat gaat ook wel gebeuren denk ik.
Twijfel nooit in het donker aan wat God je in het licht liet zien.

Luther

Berichtdoor Luther » 13 Jan 2018, 17:05

Ad Anker schreef:Het blijft toch wat ongemakkelijk. Van der Staaij die positief is over de kandidaat in Amsterdam. Een partij die belemmeringen wegneemt om vrouwen op de lijst te plaatsen en wel in het beginselprogramma zet dat het regeerambt de vrouw niet toekomt. Dat vind ik niet principieel. Dat is al gezegd hier hoor. Wees consequent of pas het beginselprogramma aan.

Eensch!

Terug naar “Politiek”