Hoe heet je kerk?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:De kerk waar ik kerk heet Sionskerk
Hoor je ook nog wel eens
Met tussenliggende s?
Zwolle, Mariënberg, Wapenveld, Nunspeet, Epe, Veenendaal, Alphen a.d. Rijn, allemaal met tussen-s.

Goes zonder. Waarom de extra s? Er is toch maar 1 Sion?
Tussen-s heeft niets met meervoud te maken. Bv.
- zonsverduistering
- universiteitsblad

Volgens Genootschap Onze Taal is het gebruik van de tussen-s 'een vrije kwestie'. Er zijn geen vaste regels, wel voorkeuren op basis van wat gemakkelijk uitspreekt en het algemeen gebruik.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Volgens Genootschap Onze Taal is het gebruik van de tussen-s 'een vrije kwestie'. Er zijn geen vaste regels, wel voorkeuren op basis van wat gemakkelijk uitspreekt en het algemeen gebruik.
Ik meen me te herinneren dat L.M.P. Scholten jaren geleden in Standvastig de tussen-s in het woord 'staat(s)dochteren' (in Psalm 45) besprak. Bij dat woord was hij dacht ik tegenstander van de tussen-s, omdat er sprake zou zijn van een bezitsrelatie. De juiste argumentatie ben ik even kwijt.
Volgens mij is dat artikel ook in zijn boek Nuttig tot lering terecht gekomen. Vanwege onze recente verhuizing heb ik dat boek even niet bij de hand.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: In R. is inderdaad maar één Sion. En wel behorende aan de PKN.
Kerkelijk centrum Sion. Anders gezegd: Geen problemen hier met een tussenliggende s.
Slim hè? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe heet je kerk.

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Tussen-s heeft niets met meervoud te maken. Bv.
- zonsverduistering
- universiteitsblad

Volgens Genootschap Onze Taal is het gebruik van de tussen-s 'een vrije kwestie'. Er zijn geen vaste regels, wel voorkeuren op basis van wat gemakkelijk uitspreekt en het algemeen gebruik.
Dank je Valcke. Ik denk dat het ook mijn gewenning van 32 jaar uitspreken als Sionkerk is.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door GGBeroopingswerk »

Sommige namen kan ik beter plaatsen dan andere:

Dat je je kerk "Sion(s)kerk" noemt, als kerk van Jezus, mooie naam

Dat je je kerk "Hoeksteen" noemt, heb ik meer moeite mee. Met Hoeksteen wordt immers Jezus bedoeld en je noemt je kerk toch geen "Jezus". Daarom pleit ik voor het wijzigen in "Hoeksteenkerk" zien.

In het verlengde daarvan heeft de naam "Eben-Haëzer" (Helpsteen, Steen van hulp) in plaats van Eben-Haëzerkerk ook niet mijn voorkeur.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door DDD »

Wat is dan het verschil?

En waarom zou je een kerk niet naar Jezus mogen noemen? Het moet wel een beetje onderscheidend blijven, maar Salvatorkerk is toch niet wezenlijk een andere naam?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wat is dan het verschil?

En waarom zou je een kerk niet naar Jezus mogen noemen? Het moet wel een beetje onderscheidend blijven, maar Salvatorkerk is toch niet wezenlijk een andere naam?
Hier was vroeger een school, en de naam zou je bijna niet durven uitspreken. Je zou de Naam ongedacht ijdel kunnen gebruiken.
Het was een RK School en die heette Christus Koning School.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door DDD »

Ik vind dat anders een heel mooie naam voor een kerk. Ik zie ook geen verschil met het ongedacht uitspreken van de naam Hoeksteenkerk.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door Piet Puk »

https://www.digibron.nl/search/detail/c ... ated=false

Wijlen ds. T. Klok: 'Boven elke kerkdeur zie ik een bordje hangen: 'Ikabod, de eer is weg'
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door GGBeroopingswerk »

DDD schreef:Wat is dan het verschil?

En waarom zou je een kerk niet naar Jezus mogen noemen? Het moet wel een beetje onderscheidend blijven, maar Salvatorkerk is toch niet wezenlijk een andere naam?
Salvatorkerk = kerk van Jezus. Heb ik geen moeite mee. Maar de kerk zelf Jezus noemen, of Salvator, of Hoeksteen, daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.

Net zo goed als dat ik wel christen (van Christus) wil heten, maar men mij geen Christus moet noemen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door Mara »

GGBeroopingswerk schreef:Maar de kerk zelf Jezus noemen, of Salvator, of Hoeksteen, daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.
Waarom dat?
In Schiedam was dit tot troost:

In een week tijd gingen twee christelijke gereformeerde kerken voorgoed dicht: zondag de Kruiskerk in Nieuw-Amsterdam; donderdag de Hoeksteenkerk in Schiedam. „Maar Jezus Christus, dé Hoeksteen, blijft.”

Ds. Droger: „Het was op de ledenvergadering van 2 april 1972, in de tijd dat ds. W. van Sorge hier stond, dat een zuster voorstelde dat de kerk een naam kreeg. En de kerk kréég een naam: Hoeksteenkerk. In 1973 is die naam in smeedijzer boven de ingang aangebracht.” De Vlaardingse predikant deed de suggestie de smeedijzeren naam „op de een of andere manier voor het gebouw te behouden, ook als straks de sloophamer klinkt en de aannemer hierbinnen appartementen realiseert.”
bron: RD.nl;
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door GGBeroopingswerk »

.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door Mistig »

GGBeroopingswerk schreef:
DDD schreef:Wat is dan het verschil?

En waarom zou je een kerk niet naar Jezus mogen noemen? Het moet wel een beetje onderscheidend blijven, maar Salvatorkerk is toch niet wezenlijk een andere naam?
Salvatorkerk = kerk van Jezus. Heb ik geen moeite mee. Maar de kerk zelf Jezus noemen, of Salvator, of Hoeksteen, daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.

Net zo goed als dat ik wel christen (van Christus) wil heten, maar men mij geen Christus moet noemen.
Volgens mij is dat ook alleen met de naam "Hoeksteen" zo. Hoewel we hier in de stad tot 2 jaar geleden een kerk hadden die "De Morgenster" heette. Volgens mij is dat hetzelfde.
Alle andere verwijzingen naar Christus worden gevolgd door "kerk", zover ik kan nagaan:
- Salvatorkerk
- Triomfatorkerk
- Petrakerk
- Vredevorstkerk
- Wijnstokgemeente
- Morgensterkerk
- Goede Herder-kerk
- Christuskerk
- Christus Koningkerk
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door J.C. Philpot »

De kerk van de CGK in Midwolda heet: Crux Ancora Vitae

https://www.cgk-midwolda.nl/index.php?o ... Itemid=106

Ook een mooie (en unieke) naam.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe heet je kerk?

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:De kerk van de CGK in Midwolda heet: Crux Ancora Vitae

https://www.cgk-midwolda.nl/index.php?o ... Itemid=106

Ook een mooie (en unieke) naam.
Mooi gevonden is ook de naam van de protestantse gemeente (voorheen Geref.) Lexmond: Lux Mundi.
Enerzijds de verwijzing naar het Licht der wereld, anderzijds de onmiskenbare parallel met de plaatsnaam.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie