Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Bovendien lees ik zulke lange teksten doorgaans slechts diagonaal. ;)
dacht ik al :nananere
ik vertrouw dat je me op mijn woord gelooft :slurp
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Gian »

eilander schreef:Bij sommige functies helpt het niet om een beroep te doen op "op persoonlijke titel". Ik denk dat dit voor predikanten geldt, maar ook voor overige ambtsdragers, zeker de mensen die een bepaalde bekendheid genieten.
Tiberius schreef:Kijk, tegenwoordig is het zo: "ik vind dit", "ik vind dat", etc, zonder oog te hebben voor het verband waarbinnen men functioneert. Dat is niet goed. Het gaat om de waarheid en de eenheid.
Is het niet opmerkelijk dat we binnen de Gemeente van Jezus, als broeders, deze onderscheidingen moeten maken? Waarom is dat onderscheid eigenlijk nodig? Waarom een onderscheid in belang van de organisatie tegenover de persoonlijke overtuiging? Kunnen we echt niets meer van elkaar verdragen?
Als we eenheid moeten bewaren om conflicten te voorkomen zijn we mi met een verkeerde eenheid bezig.

memento schreef:
Tiberius schreef: Ik meen dat dit een onjuiste kwalificatie van het agendapunt dat in 2007 ter synode is gekomen. Ik heb destijds de agenda gelezen en volgens mij was dat niet de intentie van de vraagstellers.
Als het anders is, zou ik daar graag een onderbouwing van zien.
Toch gek, dat juist gemeenten hierom gevraagd hebben, die sterk tégen de HSV zijn. Waarom vragen om een veroordeling, als je zelf toch al duidelijk tegen bent? Dan vraag je het volgens mij niet voor jezelf, maar met de bedoeling dat het anderen opgelegd wordt.
Tiberius schreef:
memento schreef:(bepaalde gemeenten die de synode vragen de HSV te veroordelen, terwijl ze heel goed weten dat ouderlingen en predikant uit hetzelfde kerkgenootschap eraan meewerken).
Ik meen dat dit een onjuiste kwalificatie van het agendapunt dat in 2007 ter synode is gekomen. Ik heb destijds de agenda gelezen en volgens mij was dat niet de intentie van de vraagstellers.
Als het anders is, zou ik daar graag een onderbouwing van zien.
De splijtzwam wordt door de synode op z'n minst in stand gehouden, laat staan weggenomen.
Misschien was het op de synode ook wel een splijtzwam, en is het hard tegen hard gegaan. Wie zou het weten..

henriët schreef:
Auto schreef:
memento schreef: Dat duurt 1 a 2 generaties. Dan zijn de jongeren van nu de ouderlingen, leraren, etc. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst...
......... volgens mij hebben we dan inmiddels de Nieuwe Herziene Statenvertaling
of is men eindelijk bezig met een nieuwe vertaling vanuit de grondtaal..
Die is er al nl. de nbv. Alleen de NBV is meer doeltaal-gericht vertaald. Tekst vertaald zoals het in de grondtekst bedoeld was, en begrepen moet worden.
En dat is voor mij minstens zo belangrijk dan de letterlijke tekst omzetten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door MarthaMartha »

Democritus schreef:
Orchidee schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef: Bij ons wel, ik weet niet anders............
Anders was je wellicht geen lid geworden? :)
Tsssssssssssssssssssssss :wiz :wiz :wiz
Inderdaad wat dat betreft zijn ze in mijn vorige gemeente (PKN) standvastiger.
Daar hebben ze nog onverkort het motto: op stemmende vrouwen kun je niet vertrouwen :paladin
Ben jij er even ingelopen dan :yahoo en nu zit je nog aan dat onbetrouwbare schepsel vast ook :nananere
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:Ben jij er even ingelopen dan :yahoo en nu zit je nog aan dat onbetrouwbare schepsel vast ook :nananere
Dit krijg je er nu van als HHK'ers zich met een GG-discussie gaan bemoeien...:slurp
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
MarthaMartha schreef:Ben jij er even ingelopen dan :yahoo en nu zit je nog aan dat onbetrouwbare schepsel vast ook :nananere
Dit krijg je er nu van als HHK'ers zich met een GG-discussie gaan bemoeien...:slurp
Tja... maar zeg nou zelf.... beter zo als dat splijtzwammerige....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
Luther schreef:
MarthaMartha schreef:Ben jij er even ingelopen dan :yahoo en nu zit je nog aan dat onbetrouwbare schepsel vast ook :nananere
Dit krijg je er nu van als HHK'ers zich met een GG-discussie gaan bemoeien...:slurp
Tja... maar zeg nou zelf.... beter zo als dat splijtzwammerige....
Jullie leven over de breuken heen...:slurp
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
MarthaMartha schreef:
Luther schreef:
MarthaMartha schreef:Ben jij er even ingelopen dan :yahoo en nu zit je nog aan dat onbetrouwbare schepsel vast ook :nananere
Dit krijg je er nu van als HHK'ers zich met een GG-discussie gaan bemoeien...:slurp
Tja... maar zeg nou zelf.... beter zo als dat splijtzwammerige....
Jullie leven over de breuken heen...:slurp
Wij wel, en we zijn blij dat we die breuk konden overbruggen....

waar mensen elkaar ontmoeten aan Jezus' voeten, zijn kerkmuren echt minder belangrijk!
Natuurlijk maakt ieder een principiele keuze, maar als we leren dat ieder zijn eigen keuze maakt en die van elkaar respecteren, dan wordt de wereld al een stuk minder gecompliceerd!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Posthoorn »

Johann schreef:
Ander schreef:Van wie is dit citaat, Johann?
Hoewel de Reformatoren, (en later ook Van der Groe) het welwezen, dus de zekerheid van het geloof en de zekerheid van de vergeving der zonden, heel duidelijk in de eerste daad van het geloof hebben gelegd (zie Zondag 7 H.C.) is er in de Nadere Reformatie een verschuiving gekomen, waarbij men onderscheid ging maken in het wezen van het geloof (klein en zwak geloof) en in het welwezen van het geloof (sterk of verzekerd geloof) Hoewel men nooit anders geleerd en beleden heeft dan dat de zondaar in de wedergeboorte, op de eerste daad van het geloof gerechtvaardigd wordt, leerde men ook dat de zondaar, op de eerste daad van het geloof niet altijd direct de volle zekerheid van het geloof heeft, dat zijn zonden vergeven zijn, maar dat de Heere dit vonnis ook wel later op verschillende wijzen aan de gelovigen meedeelt.
Zo heeft men een temporele scheiding aangebracht tussen de rechtvaardigmaking in de vierschaar in de wedergeboorte en de bekendmaking van het vonnis, waardoor de gerechtvaardigde zekerheid ontvangt dat hij gerechtvaardigd is. De gelovige kan het vonnis van zijn vrijspraak, of van zijn vergeving der zonden weten uit het Woord. Dit kan ook middellijk gebeuren, uit het opmaken van de sluitredenen, als hij Gods genade in zijn hart met blijdschap mag herkennen, of soms ook wel onmiddellijk door een krachtige werking van Zijn Geest, door b.v. een tekst met kracht in het hart toe te passen. Dit noemt men dan de bekendmaking van het vonnis. Zodra een ziel dan met zekerheid mag besluiten dat hij genade heeft ontvangen en verzekerd mag zijn van zijn aandeel in Christus, zo mag en moet hij ook besluiten dat zijn zonden vergeven zijn.
Interessant onderwerp. Voor een nieuw topic?

De Rechtvaardigmaking in de Vierschaar; door Th. van Steenbergen (als er interesse is kan ik een link naar een pdf/rtf doen.-misschien in een nieuw topic?)

Lijkt me goed om er een topic aan te wijden!

(gefeliciteerd met je vejaardag trouwens!)
Weet iemand wie deze Th. van Steenbergen is?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Thea »

Ja, dat weet ik. Godsdienstdocent Van Lodensteincollege.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Ja, dat weet ik. Godsdienstdocent Van Lodensteincollege.
Oké, dat is alles wat je van hem weet?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Floppy »

Naar wat voor soort informatie ben je op zoek? Hij is Hersteld Hervormd, mocht je dat willen weten :)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Posthoorn »

Floppy schreef:Naar wat voor soort informatie ben je op zoek? Hij is Hersteld Hervormd, mocht je dat willen weten :)
Zou graag willen weten wat hem bewoog deze scriptie te schrijven en ook voor welke instelling deze scriptie geschreven is.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Piet Puk »

Maar even serieus, gaan we dit in een topic bespreken van een synode van de GG in 2010? Wat is de reden daartoe? :?
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Mannetje »

Posthoorn schreef:
Floppy schreef:Naar wat voor soort informatie ben je op zoek? Hij is Hersteld Hervormd, mocht je dat willen weten :)
Zou graag willen weten wat hem bewoog deze scriptie te schrijven en ook voor welke instelling deze scriptie geschreven is.
Geschreven voor CGO.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef:
Posthoorn schreef:
Floppy schreef:Naar wat voor soort informatie ben je op zoek? Hij is Hersteld Hervormd, mocht je dat willen weten :)
Zou graag willen weten wat hem bewoog deze scriptie te schrijven en ook voor welke instelling deze scriptie geschreven is.
Geschreven voor CGO.
Oké, bedankt!
Plaats reactie