Voorgaan in een ander kerkverband

Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Eveline de Pater »

Korte vraag: volgende week donderdag bevestigt Ds. G. Mouw (Ger. Gem. Uddel) een huwelijk in de Oud. Ger. Gem. van Elst. Even helemaal los van de persoon en de kerkverbanden: kan en mag dit?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Tiberius »

Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Gebruikersavatar
Diederik
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 jan 2010, 16:29

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Diederik »

Oke tog even personen Srry :huhu maar Ds. G. Mouw gaat geregeld voor in de Oud. Ger. Gem. in Ned. en Ds. B.J. van Boven ook geregeld, waar ik persoonlijk geen bezwaar tegen heb, maar het juist alleen maar fijn vind!!!!!!!!!!!! :)
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door HHKtE »

Ds T Klok en Ds T H Zwartbol zijn/waren ziek
ook Ds H Molendijk is uit de running
dus......
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door HHKtE »

Diederik schreef:Oke tog even personen Srry :huhu maar Ds. G. Mouw gaat geregeld voor in de Oud. Ger. Gem. in Ned. en Ds. B.J. van Boven ook geregeld, waar ik persoonlijk geen bezwaar tegen heb, maar het juist alleen maar fijn vind!!!!!!!!!!!! :)
begrijpelijk
Gebruikersavatar
Diederik
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 jan 2010, 16:29

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Diederik »

Ook Ds. T. Klok uit Urk heeft al de preekbeurten voor de maand Maart afgezegd :nonnon
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door coupe soleil »

Het mag niet. En ik vind het zeer verwerpelijk.
Gebruikersavatar
Diederik
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 jan 2010, 16:29

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Diederik »

waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG :OO3
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Afgewezen »

Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG :OO3
Wel eens van hoofdletters en punten gehoord?
henry30
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 nov 2009, 08:11

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door henry30 »

Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG :OO3
Hoewel ik begrip heb voor regels en kerkordes etc. rijst hier de vraag: zijn we nu aan het strijden voor Gods eer of voor kerkmuren? Er zijn vele OGGN waar andere predikanten voorgaan, al dan niet voor een doel als GBS of SGP. Interkerkelijke diensten trekken als vanouds zeer veel aandacht. Ik heb wel eens gehoord van een dienst waarin een Hervormde, GG, GGN en OGGN voorgingen, soort herdenkingsdienst. De mensen hingen in de gordijnen en door de slotspreker werd gesproken als een wolkje als eens mans hand... Nogmaals: alle respect voor de kerkorde etc , maar moeten we hier echt krampachtig doen over kerkmuren?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door rekcor »

Eveline de Pater schreef:Korte vraag: volgende week donderdag bevestigt Ds. G. Mouw (Ger. Gem. Uddel) een huwelijk in de Oud. Ger. Gem. van Elst. Even helemaal los van de persoon en de kerkverbanden: kan en mag dit?
Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Ik zou nog een stukje verder willen gaan: als kerkordes op een dergelijke manier gaan fungeren, zijn ze een groot kwaad, dat uitgeroeid moet worden. De enige vraag die er toe doet is: 'mag het volgens de bijbel'?

Dus:
- mag het volgens de kerkorde? Nee
- mag het volgens de bijbel? Ja

Exit kerkorde (in dit geval)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Tiberius »

henry30 schreef:
Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG :OO3
Hoewel ik begrip heb voor regels en kerkordes etc. rijst hier de vraag: zijn we nu aan het strijden voor Gods eer of voor kerkmuren? Er zijn vele OGGN waar andere predikanten voorgaan, al dan niet voor een doel als GBS of SGP. Interkerkelijke diensten trekken als vanouds zeer veel aandacht. Ik heb wel eens gehoord van een dienst waarin een Hervormde, GG, GGN en OGGN voorgingen, soort herdenkingsdienst. De mensen hingen in de gordijnen en door de slotspreker werd gesproken als een wolkje als eens mans hand... Nogmaals: alle respect voor de kerkorde etc , maar moeten we hier echt krampachtig doen over kerkmuren?
Wie doet hier krampachtig over kerkmuren? Daar begin je zelf over.
Als men vindt, dat dat onderling moet kunnen, moet men de kerkorde aanpassen. Maar niet eerst een kerkorde accepteren en die vervolgens overtreden.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door Marco »

rekcor schreef:
Eveline de Pater schreef:Korte vraag: volgende week donderdag bevestigt Ds. G. Mouw (Ger. Gem. Uddel) een huwelijk in de Oud. Ger. Gem. van Elst. Even helemaal los van de persoon en de kerkverbanden: kan en mag dit?
Tiberius schreef:Als het onder toezicht van de OGG kerkenraad is het een handelen tegen de kerkorde.
Ik zou nog een stukje verder willen gaan: als kerkordes op een dergelijke manier gaan fungeren, zijn ze een groot kwaad, dat uitgeroeid moet worden. De enige vraag die er toe doet is: 'mag het volgens de bijbel'?

Dus:
- mag het volgens de kerkorde? Nee
- mag het volgens de bijbel? Ja

Exit kerkorde (in dit geval)
Ehhh... Nee. Mag het volgens kerkorde? Nee. Volgens Bijbel? Ja. Dan dient te worden overwogen de kerken samen te voegen of zo snel mogelijk met samensprekingen te beginnen. Dat het niet volgens de kerkorde kan ligt niet aan de kerkorde maar aan de kerk in zo'n geval.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
henry30 schreef:
Diederik schreef:waarom heb gehoord van de vrouw van ds klok hoe ze een rijke zegen mocht ervaren in de kerk bij ds van belzen die samen met ds. klok een kerkdienst hield het werkt samenbindend pas bij ds mondria geweest ook in de OGG :OO3
Hoewel ik begrip heb voor regels en kerkordes etc. rijst hier de vraag: zijn we nu aan het strijden voor Gods eer of voor kerkmuren? Er zijn vele OGGN waar andere predikanten voorgaan, al dan niet voor een doel als GBS of SGP. Interkerkelijke diensten trekken als vanouds zeer veel aandacht. Ik heb wel eens gehoord van een dienst waarin een Hervormde, GG, GGN en OGGN voorgingen, soort herdenkingsdienst. De mensen hingen in de gordijnen en door de slotspreker werd gesproken als een wolkje als eens mans hand... Nogmaals: alle respect voor de kerkorde etc , maar moeten we hier echt krampachtig doen over kerkmuren?
Wie doet hier krampachtig over kerkmuren? Daar begin je zelf over.
Als men vindt, dat dat onderling moet kunnen, moet men de kerkorde aanpassen. Maar niet eerst een kerkorde accepteren en die vervolgens overtreden.
Volgens mij klopt dit niet. Binnen ons kerkverband is afgesproken dat kerkenraden max. 2 keer een dienst door een predikant van buiten het kerkverband kunnen laten voorgaan. Zo staat dat ook in de reglementen, die gebaseerd zijn op de DKO. Kortom: dit mag dus gewoon.
(Zeker als kerkenraad en consulent hier achter staan).
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Voorgaan in een ander kerkverband

Bericht door rekcor »

max. 2 keer
:super

(waarom 2x en niet 3x? omdat dat scheepsrecht is?)
Gesloten