De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Fjodor »

memento schreef:Het was puur statistisch gezien, niet om te zeggen dat geleerdheid scheuringen voorkomt. Het maakt de kans erop kleiner.
Maar kan je dat niet wat meer toelichten? Want ik zie dat verband eigenlijk niet. Zoals ik er nu tegenaan kijk zie ik in Nederland veel scheuringen met geleerde voormannen.
In het buitenland is er, naar het beeld dat ik er van heb, misschien juist wel meer eenheid. Helemaal in armere landen waar de kerk vervolgd wordt. Daar is er gewoon niet veel geleerdheid.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door jvdg »

Vraagje tussendoor.

Weet iemand waar de toelating tot het ambt van predikant op grond van singuliere gaven vandaan komt?

Ben het met memento van harte eens dat een grondige studie aan het ambt vooraf moet gaan, maar memento, hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?

Maar ook hen die hier ten lande, en overal ter wereld, zonder studie (vooraf) veel zegen op hun arbeid hebben mogen ontvangen?
Zoals bijvoorbeeld Bunyan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door eilander »

jvdg schreef:Vraagje tussendoor.

Weet iemand waar de toelating tot het ambt van predikant op grond van singuliere gaven vandaan komt?

Ben het met memento van harte eens dat een grondige studie aan het ambt vooraf moet gaan, maar memento, hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?

Maar ook hen die hier ten lande, en overal ter wereld, zonder studie (vooraf) veel zegen op hun arbeid hebben mogen ontvangen?
Zoals bijvoorbeeld Bunyan.
Toelating op grond van singuliere gaven staat gewoon in de DKO, echter als uitzondering. Terwijl het nu, bij ons in elk geval, de regel is. Hoe dan ook, het staat er nog steeds!

Je vraag over bv Bunyan vind ik moeilijk. Wel vind ik het een groot verschil hoe er tegen studie aangekeken wordt. Helaas wordt er bij ons vaak gedaan alsof studie iets is om bang voor te zijn. Je zou ook kunnen zeggen: hoewel het dan geen voorwaarde tot het ambt is, zou een gedegen vooropleiding wel gewenst zijn.
Het wordt naar mijn mening helemaal erg als ook een preek niet meer vooraf wordt bestudeerd (afgezien van noodgevallen, waarin de Heere zeker zal helpen; maar noodgevallen moeten ook hier niet de regel worden).

Maar de vraag was aan memento gesteld.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:Vraagje tussendoor.

Weet iemand waar de toelating tot het ambt van predikant op grond van singuliere gaven vandaan komt?

Ben het met memento van harte eens dat een grondige studie aan het ambt vooraf moet gaan, maar memento, hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?

Maar ook hen die hier ten lande, en overal ter wereld, zonder studie (vooraf) veel zegen op hun arbeid hebben mogen ontvangen?
Zoals bijvoorbeeld Bunyan.
Wellicht omdat het beroep van predikant een ROEPing is, en geen studie (-theologie), die kan resulteren in atheisme(Ds hendriks)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door eilander »

Joannah schreef:
jvdg schreef:Vraagje tussendoor.

Weet iemand waar de toelating tot het ambt van predikant op grond van singuliere gaven vandaan komt?

Ben het met memento van harte eens dat een grondige studie aan het ambt vooraf moet gaan, maar memento, hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?

Maar ook hen die hier ten lande, en overal ter wereld, zonder studie (vooraf) veel zegen op hun arbeid hebben mogen ontvangen?
Zoals bijvoorbeeld Bunyan.
Wellicht omdat het beroep van predikant een ROEPing is, en geen studie (-theologie), die kan resulteren in atheisme(Ds hendriks)
Gelukkig zijn er ook veel predikanten die roeping en studie mogen combineren....
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Joannah »

eilander schreef:
Joannah schreef:
jvdg schreef:Vraagje tussendoor.

Weet iemand waar de toelating tot het ambt van predikant op grond van singuliere gaven vandaan komt?

Ben het met memento van harte eens dat een grondige studie aan het ambt vooraf moet gaan, maar memento, hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?

Maar ook hen die hier ten lande, en overal ter wereld, zonder studie (vooraf) veel zegen op hun arbeid hebben mogen ontvangen?
Zoals bijvoorbeeld Bunyan.
Wellicht omdat het beroep van predikant een ROEPing is, en geen studie (-theologie), die kan resulteren in atheisme(Ds hendriks)
Gelukkig zijn er ook veel predikanten die roeping en studie mogen combineren....
Wanneer roeping voor (in tijd) studie komt....?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door eilander »

Joannah schreef:
eilander schreef: Gelukkig zijn er ook veel predikanten die roeping en studie mogen combineren....
Wanneer roeping voor (in tijd) studie komt....?
Nee dat hoeft mijns inziens niet. Iemand kan ook om andere redenen aan de studie beginnen, of het voor zichzelf nog niet helder hebben. Ook een roeping tot het ambt kan naar mijn mening geleidelijk gaan. Als het maar duidelijk is bij het eind van de studie.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door learsi »

eilander schreef:Nee dat hoeft mijns inziens niet. Iemand kan ook om andere redenen aan de studie beginnen, of het voor zichzelf nog niet helder hebben. Ook een roeping tot het ambt kan naar mijn mening geleidelijk gaan. Als het maar duidelijk is bij het eind van de studie.
Hoi eiland(bewon)er, wanneer is het wel duidelijk, wanneer niet en in hoeverre vindt jij dat de beoordeling van mensen die in de toelatingscie. van predikanten zitten, bepalend is of we van een (waarachtige) roeping kunnen spreken?

h.g. Learsi
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Desiree »

Even deze opmerking

Ik denk dat niet alleen voorgangers moeten studeren, maar ook de hoorders. Zo voorkom je mogelijk dat je iemand verkeerd citeert of dat je als mensen elkaar napraat. Maar dan weet je, waar je zelf staat. En als je je verdiept in de dogmatiek of leer van een bepaald kerkverband, weet je van te voren waarom voorgangers op een bepaalde wijze de predikatie invullen. Dan kun je dat ook respecteren.

Ik denk dat wij meer moeten bidden om de Heilige Geest, want de Heilige Geest heeft het Woord geschreven. Als wij dicht bij de schrift blijven, ben je het zuiverst denk ik. Neem niet weg dat ik veel respect heb, en graag wil leren van Dr. Steenblok, Kolhbrugge, Calvijn en Luther. Maar hun geschriften zijn niet geïnspireerd door de Heilige Geest.
Laatst gewijzigd door Desiree op 22 feb 2010, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Desiree »

Overigens, wij als hoorder hoeven niet persé een universitaire studie te doen, maar als hoorder iets eenvoudiger studeren is wel heel belangrijk.. Je hebt tenslotte ook je talenten van de Heere ontvangen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door learsi »

jvdg schreef:hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?
Hun roeping(1) geschiedde door de Heere persoonlijk en in zekere zin ook zichtbaar. Zichtbaarder dan daarna het geval is. Verder(2)is het duidelijk, dat ze hun onderwijs van de Heere kregen. Daarbij kwam nog(3) dat ze niet eerder het evangelie gingen verkondigen(Hand.1:8 noemt het getuigen), dan nadat ¨de kracht des Heiligen Geestes¨ over hen gekomen was.

Zelf denk ik, dat een huidige roeping (door de Heere) nog steeds uit deze 3 punten bestaat. Met een aanpassing van het eerste punt, aangezien die roeping wel door de Heere geschiedt, echter niet meer zo ¨zichtbaar¨ is.

Hun situatie was nogal verschillend met de onze. Wij zijn 2000 jaar verder. Toch vind ik het een vreemde zaak, dat een universitaire studie de eerste vereiste is. Die door de Heere werkelijk geroepen wordt, zal zeker ook gaan studeren(dit hoeft dus niet op een universiteit te zijn!). Zo een zal ook willen studeren. En als er theoretisch nog steeds de mogelijkheid is om op singuliere gaven in het predikambt aangenomen te worden, lijkt het mij, dat degene die die weg gaat zich ook wel neer zal kunnen leggen bij verplichte aanvullende studie , zo de Kerkleiding dit op een of meerdere gebieden noodzakelijk acht.

Het is maar net de vraag, wat je wilt zien onder de diepgaande studie die jij in je vraag bedoelt.De 3 genoemde punten zie ik als de meest noodzakelijke studie. Als deze studie gemist wordt, hoort men niet in het predikambt.

h.g. Learsi
robert2
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 okt 2007, 20:04

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door robert2 »

Waar maken mensen zich druk om he??

Denk dat er weinige reageerders in dit kerkverband zitten.
Het is inderdaad wel de vraag wat er gaat gebeuren alhier.
Ze kunnen ook nog Oud. Ger. Gem. worden als GGiN niets wordt.
In Ijsselmuiden is ds. Goudriaan al wel eens voorgegaan, dus vrije OGG is daar wel mogelijk, wie weet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door eilander »

learsi schreef:
eilander schreef:Nee dat hoeft mijns inziens niet. Iemand kan ook om andere redenen aan de studie beginnen, of het voor zichzelf nog niet helder hebben. Ook een roeping tot het ambt kan naar mijn mening geleidelijk gaan. Als het maar duidelijk is bij het eind van de studie.
Hoi eiland(bewon)er, wanneer is het wel duidelijk, wanneer niet en in hoeverre vindt jij dat de beoordeling van mensen die in de toelatingscie. van predikanten zitten, bepalend is of we van een (waarachtige) roeping kunnen spreken?

h.g. Learsi
Hoi Learsi, het moet voor de persoon ZELF duidelijk zijn. Dat oordeel komt een gemeentelid niet toe.
Moet dan iedereen die er zelf van overtuigd is, een roeping te hebben, dan maar gaan preken? Nee, dat zou ongeregeld zijn. Dat laten wij over aan een curatorium of commissie van onderzoek. Dat zijn mensen die ook fouten kunnen maken, maar ook daarin behoeven gemeenteleden zich niet te mengen.
Of de toegelaten personen ook predikant worden, daar kunnen dan de kerkenraden zich nog over uitspreken. Dus enige "controle" is er wel, maar voorzichtigheid is hierin geboden.
Ik kom vaak tegen dat mensen veel commentaar hebben, maar zie (ook bij mezelf) te weinig gebed voor mensen die hierin een rol spelen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:Vraagje tussendoor.

Weet iemand waar de toelating tot het ambt van predikant op grond van singuliere gaven vandaan komt?

Ben het met memento van harte eens dat een grondige studie aan het ambt vooraf moet gaan, maar memento, hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?

Maar ook hen die hier ten lande, en overal ter wereld, zonder studie (vooraf) veel zegen op hun arbeid hebben mogen ontvangen?
Zoals bijvoorbeeld Bunyan.
De discipelen/apostelen hadden een studie van 3 jaar gevolgd! Paulus had ook een gedegen opleiding (waar menig prdikant jaloers op zou zijn) gevolgd. En welke prediker ook belicht, ze hebben allemaal een vorm van studie (al dan niet aan de universiteit) gevolgd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door MaCx »

learsi schreef:
jvdg schreef:hoe beoordeel je de ambten van de apostelen/discipelen die, zonder diepgaande en voorafgaande studie, werden uitgezonden om het Evangelie aan alle volken te verkondigen?
Hun roeping(1) geschiedde door de Heere persoonlijk en in zekere zin ook zichtbaar. Zichtbaarder dan daarna het geval is. Verder(2)is het duidelijk, dat ze hun onderwijs van de Heere kregen. Daarbij kwam nog(3) dat ze niet eerder het evangelie gingen verkondigen(Hand.1:8 noemt het getuigen), dan nadat ¨de kracht des Heiligen Geestes¨ over hen gekomen was.

Zelf denk ik, dat een huidige roeping (door de Heere) nog steeds uit deze 3 punten bestaat. Met een aanpassing van het eerste punt, aangezien die roeping wel door de Heere geschiedt, echter niet meer zo ¨zichtbaar¨ is.

Hun situatie was nogal verschillend met de onze. Wij zijn 2000 jaar verder. Toch vind ik het een vreemde zaak, dat een universitaire studie de eerste vereiste is. Die door de Heere werkelijk geroepen wordt, zal zeker ook gaan studeren(dit hoeft dus niet op een universiteit te zijn!). Zo een zal ook willen studeren. En als er theoretisch nog steeds de mogelijkheid is om op singuliere gaven in het predikambt aangenomen te worden, lijkt het mij, dat degene die die weg gaat zich ook wel neer zal kunnen leggen bij verplichte aanvullende studie , zo de Kerkleiding dit op een of meerdere gebieden noodzakelijk acht.

Het is maar net de vraag, wat je wilt zien onder de diepgaande studie die jij in je vraag bedoelt.De 3 genoemde punten zie ik als de meest noodzakelijke studie. Als deze studie gemist wordt, hoort men niet in het predikambt.

h.g. Learsi

Inderdaad! en alsof God alleen mensen kan gebruiken die het universitaire niveau aankunnen. Er zijn ook voorbeelden van predikanten die heel eenvoudig onderwijs kegen en dit tot zegen mochten verkondigen.

Maar ik begrijp wel het standpunt!
Plaats reactie