De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

mens
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2007, 14:12

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door mens »

Het is beter een kerkenraad zonder ouderlingen te hebben, dan één met ouderlingen die dat ambt niet behoren te bekleden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Bert Mulder »

mens schreef:Het is beter een kerkenraad zonder ouderlingen te hebben, dan één met ouderlingen die dat ambt niet behoren te bekleden.
En uit die stelling volgt, dat het beter is GEEN kerk te hebben, dan een kerk met ongelovigen als lid...

Ahhh...

Vandaar dat zovelen hier vol met sympathie zitten voor de 'thuislezers'....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
mens
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2007, 14:12

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door mens »

Ik zal niet durven beweren dat in Veenendaal alleen ongelovigen zitten, maar ds Wink is altijd al bekritiseerd en dat gaat gewoon door na zijn dood, maar dan tegen de gemeente.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Auto »

mens schreef:Ik zal niet durven beweren dat in Veenendaal alleen ongelovigen zitten, maar ds Wink is altijd al bekritiseerd en dat gaat gewoon door na zijn dood, maar dan tegen de gemeente.
Het gaat helemaal daarover. Het gaat over of de doop geldig is en de daarbij komende problematiek t.a.v. het volgen van de kerkorde.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Bert Mulder »

mens schreef:Ik zal niet durven beweren dat in Veenendaal alleen ongelovigen zitten, maar ds Wink is altijd al bekritiseerd en dat gaat gewoon door na zijn dood, maar dan tegen de gemeente.
Als je dit forum een beetje volgt...

Of even de geschiedenis op dit forum onderzoekt...

Dan zul je bemerken dat ik niet Ds. Wink of Veenendaal bekritiseert, maar dat ik, zijnde oud-lid van die gemeente, ik altijd sympathie met Ds. Wink en mijn oude gemeente heb gehad...

ik heb met Ds. Wink gecorrespondeerd tot kort voor zijn dood...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Gian »

Wat er van over is lijkt niet meer te zijn dan een club verweesden. Wat moet je daarvan zeggen? Ik denk dat na de ontnuchtering van het overlijden van Ds Wink deze organisatie uit elkaar zal vallen, of deels door Ds AP vd Meer overgenomen wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Desiree »

Hier moet ik nog eventje op studeren.. want dit is geen makkelijke vraag. Ik heb er ook niet mee te maken, maar we kunnen altijd leren.

Wel wil ik dit kwijt.
Meerdere gemeenten hebben deze vraag wellicht. Mogelijk de drie andere gemeenten die ook nog Buiten Verband zijn. Voor de leden is het denk ik wel heel erg fijn als ze weten hoe ze deze vraag moeten zien.. Je zou maar een baby'tje hebben en dan dopen. De Doop en en Heilig Avondmaal zijn sacramenten door de Heere zelf ingesteld. Daar moeten wij met alle eerbied mee omgaan.

Ik schat zo in dat best veel mensen in die gemeenten na het overlijden van Ds. Wink, het ook allemaal even niet meer weten. Daarom moeten wij ze hier denk ik wel met rust laten. Ik kom uit een andere kerk en denk soms ook anders. Niettemin heb ik respect voor het denken en het verdriet van mensen uit een andere kerk.

Je zou elkaar het verdriet willen besparen.. echter de weg gaat soms anders.. later zie je mogeijk de wijsheid daarvan in. Als jullie nou maar zoals in dit gezang verwoord wordt, jullie weg gaan.

Wat de toekomst brengen moge,
Mij geleid des Heeren hand,
Moedig sla ik dus de oge,
Naar het onbekende land,
Leer mij volgen,
zonder vragen,
Vader wat Gíj doet is goed,
Leer mij slechts het heden dragen,
met een rustig, kalme moed.

En zo zijn er meer coupletten.

Weet je wat nu een troost is, Ds. Wink is er niet meer, maar de Herder van ps. 23 is er eeuwig!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Bert Mulder »

Desiree schreef:
Weet je wat nu een troost is, Ds. Wink is er niet meer, maar de Herder van ps. 23 is er eeuwig!
Zolang die schapen zich dan maar door die Herder leiden laten... Want nu zijn ze als schapen zonder herder...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Desiree schreef:
Weet je wat nu een troost is, Ds. Wink is er niet meer, maar de Herder van ps. 23 is er eeuwig!
Zolang die schapen zich dan maar door die Herder leiden laten... Want nu zijn ze als schapen zonder herder...
Dus verloren schapen ......dan is er hoop !!!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door jvdg »

Desiree schreef:Hier moet ik nog eventje op studeren.. want dit is geen makkelijke vraag. Ik heb er ook niet mee te maken, maar we kunnen altijd leren.

Wel wil ik dit kwijt.
Meerdere gemeenten hebben deze vraag wellicht. Mogelijk de drie andere gemeenten die ook nog Buiten Verband zijn. Voor de leden is het denk ik wel heel erg fijn als ze weten hoe ze deze vraag moeten zien.. Je zou maar een baby'tje hebben en dan dopen. De Doop en en Heilig Avondmaal zijn sacramenten door de Heere zelf ingesteld. Daar moeten wij met alle eerbied mee omgaan.

Ik schat zo in dat best veel mensen in die gemeenten na het overlijden van Ds. Wink, het ook allemaal even niet meer weten. Daarom moeten wij ze hier denk ik wel met rust laten. Ik kom uit een andere kerk en denk soms ook anders. Niettemin heb ik respect voor het denken en het verdriet van mensen uit een andere kerk.

Je zou elkaar het verdriet willen besparen.. echter de weg gaat soms anders.. later zie je mogeijk de wijsheid daarvan in. Als jullie nou maar zoals in dit gezang verwoord wordt, jullie weg gaan.

Wat de toekomst brengen moge,
Mij geleid des Heeren hand,
Moedig sla ik dus de oge,
Naar het onbekende land,
Leer mij volgen,
zonder vragen,
Vader wat Gíj doet is goed,
Leer mij slechts het heden dragen,
met een rustig, kalme moed.

En zo zijn er meer coupletten.

Weet je wat nu een troost is, Ds. Wink is er niet meer, maar de Herder van ps. 23 is er eeuwig!
Ik weet echt niets van de situatie ter plaatse, maar deze troost in psalm en gezang, moge die gemeente opwekken.
Al is het niet in lijn van de kerkorde, de Heere zal toch zorgen?

Hij zendt zijn knechten uit, dwars tegen de mensen (leden) heen.
Daarom heb ik ook hoop voor deze (herderloze) gemeente.
Weet en besef dat God boven alles regeert, ook al wil de mens daar niet van weten.

Is Israël in nood, er zal verlossing komen......
accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door accoord »

Bert Mulder schreef:
mens schreef:Ik zal niet durven beweren dat in Veenendaal alleen ongelovigen zitten, maar ds Wink is altijd al bekritiseerd en dat gaat gewoon door na zijn dood, maar dan tegen de gemeente.
Als je dit forum een beetje volgt...

Of even de geschiedenis op dit forum onderzoekt...

Dan zul je bemerken dat ik niet Ds. Wink of Veenendaal bekritiseert, maar dat ik, zijnde oud-lid van die gemeente, ik altijd sympathie met Ds. Wink en mijn oude gemeente heb gehad...

ik heb met Ds. Wink gecorrespondeerd tot kort voor zijn dood...
Dat klinkt interessant Bert, correspondeerde hij ook met jou over de toekomst van het kerkverband?

Ik heb ook altijd in zekere zin sympathie gehad voor ds. Wink, maar dan vanwege zijn zuivere verklaring van de weg der zaligheid die bij tijd en wijle mocht doorklinken in zijn preken. Maar helaas waren er zoveel dingen, in zijn spreken, in zijn wandel en ook in zijn handel, die mijn sympathie niet konden wegdragen.

Er is ook correspondentie geweest tussen een alom geachte predikant van de ger. gem. in ned. binnen verband en ds. Wink. Helaas zonder zichbaar resultaat. Dat ging me echt aan het hart. Wat moet deze man toch gedreven hebben om zo halsstarrig te blijven?! Wat een trieste afloop, wat een trieste begrafenis! Vooral dat laatste voelde als een afscheidsceremonie van het toch al verbrokkelde kerkverband van de Ger. Gem. in Ned Buiten Verband. En de predikant die zich vriend noemde van de overleden leraar, ligt toch geheel niet in de lijn van Ds. Wink. O, dat de harten toch bewogen mochten worden om terug te keren naar het oorspronkelijke kerkverband! Maar om Ds. Wink postuum trouw te blijven, zal dat niet tot de mogelijkheden behoren. Wat moet de kerkenraad, of wat daar nog van over is, grote zorgen hier over hebben!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Bert Mulder »

accoord schreef:
Dat klinkt interessant Bert, correspondeerde hij ook met jou over de toekomst van het kerkverband?

Ik heb ook altijd in zekere zin sympathie gehad voor ds. Wink, maar dan vanwege zijn zuivere verklaring van de weg der zaligheid die bij tijd en wijle mocht doorklinken in zijn preken. Maar helaas waren er zoveel dingen, in zijn spreken, in zijn wandel en ook in zijn handel, die mijn sympathie niet konden wegdragen.

Er is ook correspondentie geweest tussen een alom geachte predikant van de ger. gem. in ned. binnen verband en ds. Wink. Helaas zonder zichbaar resultaat. Dat ging me echt aan het hart. Wat moet deze man toch gedreven hebben om zo halsstarrig te blijven?! Wat een trieste afloop, wat een trieste begrafenis! Vooral dat laatste voelde als een afscheidsceremonie van het toch al verbrokkelde kerkverband van de Ger. Gem. in Ned Buiten Verband. En de predikant die zich vriend noemde van de overleden leraar, ligt toch geheel niet in de lijn van Ds. Wink. O, dat de harten toch bewogen mochten worden om terug te keren naar het oorspronkelijke kerkverband! Maar om Ds. Wink postuum trouw te blijven, zal dat niet tot de mogelijkheden behoren. Wat moet de kerkenraad, of wat daar nog van over is, grote zorgen hier over hebben!
Nee.

En soms verwijt ik mezelf dat ik veel dingen onbesproken gelaten heb...

Toch ligt er een band met deze vader in Christus voor mij...

Met al zijn gebreken is hij toch een instrument geweest in Gods Hand... en wie van ons is zonder zonde? Breng ik het er beter af in het ambt?

zalig zijn zij, die in de Heere sterven!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Gian »

---
Laatst gewijzigd door Gian op 20 feb 2010, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door Desiree »

Wat ik heb begrepen was het een andere dominee.. Althans die het geprobeerd heeft.. Ook van Binnen Verband. Vind ik heel christelijk.. toch iemand die zorgt draagt voor de overgeblevenen..

Waarom besloten is om niet verder te gaan.. weet ik niet.. maar dat kan alsnog lijkt me.. Maar goed, met alle respect nogmaals, daar moet iedereen voorzich uit zien te komen. Wel heb ik weleens vernomen dat de overleden Ds. De Groot weleens heeft gezegd in zijn preek dat tussen Binnen en Buiten Verband geen verschil zit qua leer. Blijkbaar moeten mensen nog veel verwerken.

Maar ik ben een leek hierin, excuus als ik fout zit.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door aboricultura »

De ger gem in Ned bv staat toch ook in de lijn van dr C Steenblok ?

Citeer deze man uit zijn dogmatiek:

2004
Door wie mogen de sacramenten bediend worden?
Door rechte,geordende dienaren des Woords,omdat ze vallen onder de bediening van Woord en sacramentin de vergadering der gelovigen,Joh 1:33,Matth 28:19 ,1 Cor 4 :1

2037
Wie zijn er gerechtigd tot het bedienen van de doop ?
Een wettig geordend leraar in de samenkomst der gemeente, onder leiding van het ambt. Christus verbond het dopen aan de onderwijzing in de leer Matth 28:19

Ik zou zeggen denk hier eens over na vooral het laatste onderwijzing in de leer!

Persoonlijk heb ik wel eens heimwee naar deze predikanten heb ds de Groot en Wink vaak gehoord van den Berg minder.
Ik las vandaag uit Genensis 49:23-24 dat geld ook zeker voor deze geachte leraren.
Blijft een fijt dat fuseren met de binnenverband de beste optie was
Heb ook van ds de Groot gehoord als deze leer hier niet meer gebracht word mag je gaan waar die wel gebracht word en binnen en buiten dezelfde waarheid hebben dus?
Voor mij persoonlijk bestaat na het overlijden van ds Wink de buitenverband niet meer.
Laten we wel met innerlijke ontfermingen bewogen zijn over de wezen die geen vader( leraar ) en geen moeder (Kerk) meer hebben.
Nu is het de buitenverband wellicht over een paar jaar de hhk of weet ik veel wie.
vergun me dit persoonlijk woord
heb dan de waarheid en de vrede lief
Plaats reactie