Jongeren en kerk

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Moet het een soort "zondagsschoolniveau" worden dan?
Zijn dat de twee mogelijkheden? Of een preek met moeilijk te begrijpen uitdrukkingen, of zondagschoolniiveau?

(ik ben zo blij met onze predikanten, gewoon glasheldere begrijpelijke preken).
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Wilhelm »

DDD schreef:Nee. Dat is de omgekeerde wereld.

Er zijn voldoende predikanten die van dat euvel geen last hebben om te kunnen zeggen dat het prima mogelijk is een goede preek te houden zonder dit soort geheimtaal. Ik ben een groot tegenstander van het gebruiken van uitdrukkingen uit het verleden die onvoldoende aansluiten bij het hedendaags taaleigen zonder dat daar een theologische of beter gezegd bijbelse grondslag voor is.

Het gebruik van dat soort termen kan natuurlijk de drempel naar oude teksten verlagen, maar het nadeel dat ik zie is veel groter: de preek landt niet meer bij de normale mensen uit deze tijd. Het wekt bovendien de indruk dat de bijbelse boodschap niet meer voor deze tijd is.

Ik vind dat dit soort uitdrukkingen niet moeten worden gebruikt dan met toelichting. Ze zijn bovendien meestentijds volkomen uit hun verband gerukt. En daarom vind ik dat er zeker geen rol voor mij is weggelegd om zo'n verkeerde gewoonte te legitimeren.

Eens. Daarnaast zijn het meestal ook niet de theologische uitdrukkingen die voor verwarring en onbegrip zorgen, maar juist de gezelschappelijke termen, die dan voor de zoveelste keer worden aangehaald en er bij gezegd wordt dat onze ouden deze taal verstonden en heden ten dage dit helaas niet meer begrepen wordt.
En het gaat dan om termen die je zowel in de bijbel als bij een oudvader niet tegenkomt en hoogstens in bekeringsgeschiedenissen en preken van na 1800 terug kunt vinden...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Nee. Dat zegt niets over mijn begripsvermogen over de preek. Als het om dat soort dingen ging was ik op de JV altijd de beste. Dat zeg ik niet om onbescheiden te doen, maar om even duidelijk te maken dat daar de oplossing niet ligt. Als ik iets als 15-jarige niet begreep, dan is de kans groot dat vrijwel niemand van mijn leeftijd in onze gemeente het begreep, uitzonderingen daargelaten. Ik ken(de) hele Bijbelgedeelten en vrijwel alle psalmverzen uit mijn hoofd. Het kwam voor dat ouderlingen woorden als toevoorzicht en mitsgaders minder goed konden plaatsen dan ik destijds.
Dan vraag ik me toch af wat het niveau van die JV is. Of was het een JV -8, ofzo?
:jongle
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nee. Het moet in hedendaags Nederlands worden gesproken. Dat heeft niets met niveau te maken. Over het algemeen hebben predikers die in dit soort clichés vervallen weinig van enig niveau te melden. Als je er zelf over nadenkt wat je te melden hebt gaat dat als vanzelf in normaal Nederlands, dat kan bijna niet anders.

Het probleem is dat de preken soms slecht worden voorbereid en dan krijg je dat soort riedels, als de dominee niet van ophouden weet.
Er is ook nog een tussenweg. :)
Er zijn ook dominees die veel te veel uitleggen. Dat maakt het onnodig langdradig.
Persoonlijk vind ik het meer irritant als het "janktoontje" wordt gebruikt, dan een aantal moeilijk woorden of uitdrukkingen worden gebezigd.
Vaak zie je dan wel dat hij dat erna uitlegt, in de trant van: vroeger zei men dan........ dat betekent dus....... tegenwoordig zouden we het zo zeggen.......
Dat is toch ook een vorm van onderwijs?
Fijn als je oude theologie wil lezen, want dan begrijp je die uitdrukkingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jongeren en kerk

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Nee. Dat zegt niets over mijn begripsvermogen over de preek. Als het om dat soort dingen ging was ik op de JV altijd de beste. Dat zeg ik niet om onbescheiden te doen, maar om even duidelijk te maken dat daar de oplossing niet ligt. Als ik iets als 15-jarige niet begreep, dan is de kans groot dat vrijwel niemand van mijn leeftijd in onze gemeente het begreep, uitzonderingen daargelaten. Ik ken(de) hele Bijbelgedeelten en vrijwel alle psalmverzen uit mijn hoofd. Het kwam voor dat ouderlingen woorden als toevoorzicht en mitsgaders minder goed konden plaatsen dan ik destijds.
Dan vraag ik me toch af wat het niveau van die JV is. Of was het een JV -8, ofzo?
:jongle
Het was een gewone jv, met enkele vwo-ers, een aantal havisten en een meerderheid vbo en mavo in een stadsgemeente. Het waren mensen van rond de 18 en bovengemiddeld betrokken.

Volgens mij zit je nog in de ontkenningsfase. Misschien moet je zelf eens een paar jongeren spreken, dan zul je er achter komen dat ik echt niet overdrijf.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jongeren en kerk

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Nee. Het moet in hedendaags Nederlands worden gesproken. Dat heeft niets met niveau te maken. Over het algemeen hebben predikers die in dit soort clichés vervallen weinig van enig niveau te melden. Als je er zelf over nadenkt wat je te melden hebt gaat dat als vanzelf in normaal Nederlands, dat kan bijna niet anders.

Het probleem is dat de preken soms slecht worden voorbereid en dan krijg je dat soort riedels, als de dominee niet van ophouden weet.
Er is ook nog een tussenweg. :)
Er zijn ook dominees die veel te veel uitleggen. Dat maakt het onnodig langdradig.
Persoonlijk vind ik het meer irritant als het "janktoontje" wordt gebruikt, dan een aantal moeilijk woorden of uitdrukkingen worden gebezigd.
Vaak zie je dan wel dat hij dat erna uitlegt, in de trant van: vroeger zei men dan........ dat betekent dus....... tegenwoordig zouden we het zo zeggen.......
Dat is toch ook een vorm van onderwijs?
Fijn als je oude theologie wil lezen, want dan begrijp je die uitdrukkingen.
Eens. Maar dan doe je dat ééns in de paar jaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Misschien moet je zelf eens een paar jongeren spreken, dan zul je er achter komen dat ik echt niet overdrijf.
Nee, ik geloof vast dat je niet overdrijft. Het komt niet in mijn hoofd op om dat te denken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Nee. Het moet in hedendaags Nederlands worden gesproken. Dat heeft niets met niveau te maken. Over het algemeen hebben predikers die in dit soort clichés vervallen weinig van enig niveau te melden. Als je er zelf over nadenkt wat je te melden hebt gaat dat als vanzelf in normaal Nederlands, dat kan bijna niet anders.

Het probleem is dat de preken soms slecht worden voorbereid en dan krijg je dat soort riedels, als de dominee niet van ophouden weet.
Er is ook nog een tussenweg. :)
Er zijn ook dominees die veel te veel uitleggen. Dat maakt het onnodig langdradig.
Persoonlijk vind ik het meer irritant als het "janktoontje" wordt gebruikt, dan een aantal moeilijk woorden of uitdrukkingen worden gebezigd.
Vaak zie je dan wel dat hij dat erna uitlegt, in de trant van: vroeger zei men dan........ dat betekent dus....... tegenwoordig zouden we het zo zeggen.......
Dat is toch ook een vorm van onderwijs?
Fijn als je oude theologie wil lezen, want dan begrijp je die uitdrukkingen.
Eens. Maar dan doe je dat ééns in de paar jaar.
Eenmaal in de paar jaar?
Ik toch wel vaker hoor.
Maar ook fijn als je een gesprek hebt met iemand, die deze oude termen gebruikt.

Het gaat ook om je luisterhouding. Met welke intentie ga je naar de kerk. Wat wil je horen?
Ik ben al heel blij als een dominee preekt, i.p.v. leest. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Jongeren en kerk

Bericht door WimA »

DDD schreef:Nee. Dat is de omgekeerde wereld.
Er zijn voldoende predikanten die van dat euvel geen last hebben om te kunnen zeggen dat het prima mogelijk is een goede preek te houden zonder dit soort geheimtaal. Ik ben een groot tegenstander van het gebruiken van uitdrukkingen uit het verleden die onvoldoende aansluiten bij het hedendaags taaleigen zonder dat daar een theologische of beter gezegd bijbelse grondslag voor is.
Oke. Doe daar dan wat aan. Ik wacht met belangstelling het boekske "Hoe preek ik zonder geheimtaal, een handleiding voor begrijpelijk preken" door DDD tegemoet.
Motivering voor het boekje - waarom schrijf ik dat - is hieronder reeds verwoord:
DDD schreef:Het gebruik van dat soort termen kan natuurlijk de drempel naar oude teksten verlagen, maar het nadeel dat ik zie is veel groter: de preek landt niet meer bij de normale mensen uit deze tijd. Het wekt bovendien de indruk dat de bijbelse boodschap niet meer voor deze tijd is.

Ik vind dat dit soort uitdrukkingen niet moeten worden gebruikt dan met toelichting. Ze zijn bovendien meestentijds volkomen uit hun verband gerukt. En daarom vind ik dat er zeker geen rol voor mij is weggelegd om zo'n verkeerde gewoonte te legitimeren.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jongeren en kerk

Bericht door DDD »

@Mara

Ik bedoel dat het uitleggen van een bepaalde term eenmaal in de paar jaar wel voldoende is.

@ WimA:

Daar zijn al legio boeken over geschreven. Er zijn legio cursussen presenteren.

Bovendien is hiervoor geen cursus vereist. Als je zonder op de lachspieren te werken boodschappen kunt doen dan kun je ook normaal praten tijdens de preek.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara

Ik bedoel dat het uitleggen van een bepaalde term eenmaal in de paar jaar wel voldoende is.
Ohh :)
Goed dat je het nog even uitlegt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Jongeren en kerk

Bericht door WimA »

DDD schreef:Daar zijn al legio boeken over geschreven. Er zijn legio cursussen presenteren.
Bovendien is hiervoor geen cursus vereist. Als je zonder op de lachspieren te werken boodschappen kunt doen dan kun je ook normaal praten tijdens de preek.
Goed hoor. Klaag vrolijk voort .-)
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jongeren en kerk

Bericht door DDD »

Er is in dit draadje door mij nog niet geklaagd, geloof ik. Maar dat zal ik zeker doen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jongeren en kerk

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Moet het een soort "zondagsschoolniveau" worden dan?
De preek verwordt, al men die aanpast aan de 'behoeften van het kerkvolk'
helaas wel vaak tot een soort 'zondagschoolniveau'... Dat is niet moeilijk om
dat te constateren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jongeren en kerk

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Er is in dit draadje door mij nog niet geklaagd, geloof ik. Maar dat zal ik zeker doen.
Dat zou onbescheiden zijn. :)
Plaats reactie