Hoogbegaafdheid

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:Mensa neemt IQ > 130 als uitgangspunt
Mensa doet dat kennelijk omdat het IQ het beste te meten is. Voor het meten van creativiteit en doorzettingsvermogen bestaan geen eenduidige maatstaven. Toch zijn dit ook kenmerken die doorgaans gezien worden als kenmerk van hoogbegaafdheid.

Overigens vind ik een IQ-grens van 130 aan de lage kant voor hoogbegaafdheid. Bij mijn weten voldoet een aanzienlijk deel van de VWO'ers daaraan: zij zijn inderdaad begaafd. Maar om hen nu allen te zien als hoogbegaafd, vind ik vrij ver gaan. Maar je hebt gelijk dat 130 doorgaans als norm gehanteerd wordt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:Mensa neemt IQ > 130 als uitgangspunt
Mensa doet dat kennelijk omdat het IQ het beste te meten is. Voor het meten van creativiteit en doorzettingsvermogen bestaan geen eenduidige maatstaven. Toch zijn dit ook kenmerken die doorgaans gezien worden als kenmerk van hoogbegaafdheid.

Overigens vind ik een IQ-grens van 130 aan de lage kant voor hoogbegaafdheid. Bij mijn weten voldoet een aanzienlijk deel van de VWO'ers daaraan: zij zijn inderdaad begaafd. Maar om hen nu allen te zien als hoogbegaafd, vind ik vrij ver gaan. Maar je hebt gelijk dat 130 doorgaans als norm gehanteerd wordt.
Daarom nog eens het onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Hoogintelligent zullen heel wat leerlingen van het VWO wel zijn, maar hoogbegaafd zullen er veel minder zijn.

https://hoebegaafd.jimdo.com/ho%C3%ABg- ... d/kieboom/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:Mensa neemt IQ > 130 als uitgangspunt
Mensa doet dat kennelijk omdat het IQ het beste te meten is. Voor het meten van creativiteit en doorzettingsvermogen bestaan geen eenduidige maatstaven. Toch zijn dit ook kenmerken die doorgaans gezien worden als kenmerk van hoogbegaafdheid.

Overigens vind ik een IQ-grens van 130 aan de lage kant voor hoogbegaafdheid. Bij mijn weten voldoet een aanzienlijk deel van de VWO'ers daaraan: zij zijn inderdaad begaafd. Maar om hen nu allen te zien als hoogbegaafd, vind ik vrij ver gaan. Maar je hebt gelijk dat 130 doorgaans als norm gehanteerd wordt.
Daarom nog eens het onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Hoogintelligent zullen heel wat leerlingen van het VWO wel zijn, maar hoogbegaafd zullen er veel minder zijn.

https://hoebegaafd.jimdo.com/ho%C3%ABg- ... d/kieboom/
Ik ben het ermee eens dat hoogbegaafdheid méér betekent dan een hoge intelligentie. Dat heb ik hierboven ook verdedigd. Maar JGW, je zult het toch met mij eens zijn dat er nogal wat definities in omloop zijn. En ook dat de meningen / interpretaties nogal verschillen; idem dat er een verschuiving in betekenis is in de loop van de tijd.

De link die je plaatst, vind ik overigens nogal dubieus qua inhoud. Bv. lees ik de volgende tekst: "Met perfectionisme wordt bedoeld de lat die een hoogbegaafd iemand voor zichzelf - erg hoog - legt. Dit uit zich in faalangst en vluchtgedrag. Ze willen de doelstelling in een keer kunnen behalen, maar geven op als dat niet lukt. Als ze teveel beren op de weg zien, bij het uitvoeren van een taak, geven ze op voordat ze überhaupt zijn begonnen."

Met alle respect. Dit vind ik een enorme karikatuur. Sterker nog: dat is m.i. helemaal niet een onderscheidend kenmerk van hoogbegaafdheid. Een hoogbegaafde zal inderdaad de lat hoog leggen; dit kan eventueel gepaard gaan met faalangst; maar hij/zij is juist NIET de persoon om het maar op te geven wanneer het niet in één keer lukt.

Het artikel ademt de sfeer dat hoogbegaafdheid bijna neurotisch is. Iets wat ik volstrekt niet herken.

Hoe dan ook: bovenstaande bewijst maar weer eens te meer, dat de definities en interpretaties van de term HB nogal verschillen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:Mensa neemt IQ > 130 als uitgangspunt
Mensa doet dat kennelijk omdat het IQ het beste te meten is. Voor het meten van creativiteit en doorzettingsvermogen bestaan geen eenduidige maatstaven. Toch zijn dit ook kenmerken die doorgaans gezien worden als kenmerk van hoogbegaafdheid.

Overigens vind ik een IQ-grens van 130 aan de lage kant voor hoogbegaafdheid. Bij mijn weten voldoet een aanzienlijk deel van de VWO'ers daaraan: zij zijn inderdaad begaafd. Maar om hen nu allen te zien als hoogbegaafd, vind ik vrij ver gaan. Maar je hebt gelijk dat 130 doorgaans als norm gehanteerd wordt.
Daarom nog eens het onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Hoogintelligent zullen heel wat leerlingen van het VWO wel zijn, maar hoogbegaafd zullen er veel minder zijn.

https://hoebegaafd.jimdo.com/ho%C3%ABg- ... d/kieboom/
Ik ben het ermee eens dat hoogbegaafdheid méér betekent dan een hoge intelligentie. Dat heb ik hierboven ook verdedigd. Maar JGW, je zult het toch met mij eens zijn dat er nogal wat definities in omloop zijn. En ook dat de meningen / interpretaties nogal verschillen; idem dat er een verschuiving in betekenis is in de loop van de tijd.

De link die je plaatst, vind ik overigens nogal dubieus qua inhoud. Bv. lees ik de volgende tekst: "Met perfectionisme wordt bedoeld de lat die een hoogbegaafd iemand voor zichzelf - erg hoog - legt. Dit uit zich in faalangst en vluchtgedrag. Ze willen de doelstelling in een keer kunnen behalen, maar geven op als dat niet lukt. Als ze teveel beren op de weg zien, bij het uitvoeren van een taak, geven ze op voordat ze überhaupt zijn begonnen."

Met alle respect. Dit vind ik een enorme karikatuur. Sterker nog: dat is m.i. helemaal niet een onderscheidend kenmerk van hoogbegaafdheid. Een hoogbegaafde zal inderdaad de lat hoog leggen; dit kan eventueel gepaard gaan met faalangst; maar hij/zij is juist NIET de persoon om het maar op te geven wanneer het niet in één keer lukt.

Het artikel ademt de sfeer dat hoogbegaafdheid bijna neurotisch is. Iets wat ik volstrekt niet herken.

Hoe dan ook: bovenstaande bewijst maar weer eens te meer, dat de definities en interpretaties van de term HB nogal verschillen.
Prof. Dr. Thessa Kieboom is juist iemand die erg duidelijk is, misschien is het voor mij duidelijk omdat ik een boek van haar heb gelezen.
Zij verdedigt juist ook dat hoogbegaafdheid meer is dan een hoog IQ en heeft oog voor de andere kenmerken. De andere kenmerken zelfs meer het wezen van de hoogbegaafdheid vormen. Hooggevoeligheid, sterk rechtvaardigheidsgevoel etc.
Ook heeft ze oog voor de diversiteit binnen de groep van hoogbegaafden.
Ik weet dat er heel wat verschillende ideeën en theorieën over HB zijn. Sommigen zien zelfs personen met een hoog IQ als hoogbegaafd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Daarom nog eens het onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Hoogintelligent zullen heel wat leerlingen van het VWO wel zijn, maar hoogbegaafd zullen er veel minder zijn.

https://hoebegaafd.jimdo.com/ho%C3%ABg- ... d/kieboom/
Ik ben het ermee eens dat hoogbegaafdheid méér betekent dan een hoge intelligentie. Dat heb ik hierboven ook verdedigd. Maar JGW, je zult het toch met mij eens zijn dat er nogal wat definities in omloop zijn. En ook dat de meningen / interpretaties nogal verschillen; idem dat er een verschuiving in betekenis is in de loop van de tijd.

De link die je plaatst, vind ik overigens nogal dubieus qua inhoud. Bv. lees ik de volgende tekst: "Met perfectionisme wordt bedoeld de lat die een hoogbegaafd iemand voor zichzelf - erg hoog - legt. Dit uit zich in faalangst en vluchtgedrag. Ze willen de doelstelling in een keer kunnen behalen, maar geven op als dat niet lukt. Als ze teveel beren op de weg zien, bij het uitvoeren van een taak, geven ze op voordat ze überhaupt zijn begonnen."

Met alle respect. Dit vind ik een enorme karikatuur. Sterker nog: dat is m.i. helemaal niet een onderscheidend kenmerk van hoogbegaafdheid. Een hoogbegaafde zal inderdaad de lat hoog leggen; dit kan eventueel gepaard gaan met faalangst; maar hij/zij is juist NIET de persoon om het maar op te geven wanneer het niet in één keer lukt.

Het artikel ademt de sfeer dat hoogbegaafdheid bijna neurotisch is. Iets wat ik volstrekt niet herken.

Hoe dan ook: bovenstaande bewijst maar weer eens te meer, dat de definities en interpretaties van de term HB nogal verschillen.
Prof. Dr. Thessa Kieboom is juist iemand die erg duidelijk is, misschien is het voor mij duidelijk omdat ik een boek van haar heb gelezen.
Zij verdedigt juist ook dat hoogbegaafdheid meer is dan een hoog IQ en heeft oog voor de andere kenmerken.
Ook heeft ze oog voor de diversiteit binnen de groep van hoogbegaafden.
Ik weet dat er heel wat verschillende ideeën en theorieën over HB zijn.
Dat kan zijn. Maar het artikel waarnaar je verwees is geen reclame voor haar visie gezien de vooroordelen tegenover hoogbegaafden die daarin geëtaleerd worden onder bv. de kopjes 'perfectionisme' en 'kritisch'. Nogmaals: alsof HB een semi-neurotische aandoening is. Dat zal ongetwijfeld niet de visie van prof. Kieboom zijn. Maar wel jammer dat zo'n artikel kennelijk in het onderwijs het 'goed doet', anders zou je deze link niet gegeven hebben. Ik schrik hier eerlijk gezegd wel van, want als op zo'n eenzijdige manier naar HB gekeken wordt, zijn we ver van huis.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Een hoge intelligentie brengt volgens mij per definitie een hoge creativiteit mee. Dat volgt uit de tests aan de hand waarmee intelligentie wordt gemeten.

Uit allerlei onderzoeken blijkt dat intelligentie een van de belangrijkste voorspellers is voor het functioneren van mensen. Ik vind 130 ook aan de lage kant, maar het ging mij er nu even om dat de lat zo moet liggen dat bij een normale verdeling niet meer dan 2 procent van de bevolking aan de criteria voldoet.

Ik neig ernaar om de discussie over hoogintelligent en hoogbegaafd een taalspel te vinden. Hoogintelligente mensen (dus de twee procent slimste mensen) die verder geen gebreken hebben en goed worden opgevoed en goed worden onderwezen, zullen hun begaafdheid ook in het algemeen genomen goed in de praktijk kunnen brengen.

Het problematiseren van hoogbegaafdheid is mijns inziens onterecht.

Het uitgangspunt dat je pas hoogbegaafd bent als je je gaven en talenten ook gebruikt, vind ik een redeneerfout. De term begaafdheid zegt iets over de gift, niet over het gebruik daarvan. Het kan voor hoogbegaafden lastig zijn om steeds met mensen met een veel lagere intelligentie te moeten omgaan, vergelijkbaar met hoe het voor een leerling met een gemiddeld IQ is om onderwijs te krijgen van mensen met een verstandelijke beperking tussen mensen met een verstandelijke beperking. Het is mijns inziens onterecht om bij daaruit volgende gedrags- en motivatieproblemen te stellen dat de leerling niet hoogbegaafd is omdat hij zijn talenten niet goed gebruikt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Prof. Dr. Thessa Kieboom is juist iemand die erg duidelijk is, misschien is het voor mij duidelijk omdat ik een boek van haar heb gelezen.
Zij verdedigt juist ook dat hoogbegaafdheid meer is dan een hoog IQ en heeft oog voor de andere kenmerken.
Ook heeft ze oog voor de diversiteit binnen de groep van hoogbegaafden.
Ik weet dat er heel wat verschillende ideeën en theorieën over HB zijn.
Dat kan zijn. Maar het artikel waarnaar je verwees is geen reclame voor haar visie gezien de vooroordelen tegenover hoogbegaafden die daarin geëtaleerd worden onder bv. de kopjes 'perfectionisme' en 'kritisch'. Nogmaals: alsof HB een semi-neurotische aandoening is. Dat zal ongetwijfeld niet de visie van prof. Kieboom zijn. Maar wel jammer dat zo'n artikel kennelijk in het onderwijs het 'goed doet', anders zou je deze link niet gegeven hebben. Ik schrik hier eerlijk gezegd wel van, want als op zo'n eenzijdige manier naar HB gekeken wordt, zijn we ver van huis.
Dr. Tessa Kieboom, directeur van Exentra (het vroegere Centrum voor Begaafdheidsonderzoek Antwerpen), noemt de volgende kenmerken voor kinderen:

*Een snelle taalontwikkeling die al opvalt op jonge leeftijd (al in de kleuterschool bijvoorbeeld).
*Wiskundig inzicht dat al op jonge leeftijd merkbaar is (al in de kleuterschool of het lager onderwijs).
*Een goed ontwikkeld geheugen.
*Een sterk concentratievermogen dat hoogbegaafden in staat stelt om meerdere dingen tegelijk te doen.
*Interesse in complexe onderwerpen op vroege leeftijd.
*Perfectionisme en het (kunnen) stellen van hoge verwachtingen aan zichzelf. Dat betekent niet dat hoogbegaafden perfecte studenten zijn, wel dat zij hoge verwachtingen (kunnen) stellen aan prestaties die zij zelf belangrijk vinden. Dit kan leiden tot grote faalangst, wanneer ze niet kunnen beantwoorden aan de eisen die ze aan zichzelf stellen.
*Een kritische instelling tegenover volwassenen (leraren inbegrepen). Vaak zijn hoogbegaafde kinderen niet in staat om die kritiek op een goede manier te verpakken en over te brengen, waardoor het 'brutaal' over kan komen.
*Sommige hoogbegaafden zijn ook hoogsensitief. Zij nemen dan bijvoorbeeld bepaalde (subtiele) nuances waar in de lichaamstaal van anderen of ze zijn zeer gevoelig voor bepaalde materiaalsoorten of geluiden. Deze hoogsensitiviteit kan leiden tot een verschil tussen wat het hoogbegaafde kind kan begrijpen en wat het emotioneel kan verwerken, en dat kan leiden tot angstgevoelens. Dit zou het dagelijks functioneren van een hoogbegaafde kunnen belemmeren.

Hier een document van Prof. Dr. Kieboom zelf: http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/dow ... eidCBO.pdf
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Valcke »

Dank je wel voor het plaatsen hiervan. Dit klinkt allemaal een stuk genuanceerder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door -DIA- »

Ik zie dat dit topic nogal wat belangstelling heeft.
Tot hiertoe heb ik het niet gevolgd.
Maar vandaag las ik iets over emigrerend gezin dat naar het wonderlijke België emigreerde, en dat niet vrijwillig.

Tja... Waaraan meet je hoogbegaafdheid af? Het is al jaren dat ik daar wat twijfels over heb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Ik zie dat dit topic nogal wat belangstelling heeft.
Tot hiertoe heb ik het niet gevolgd.
Maar vandaag las ik iets over emigrerend gezin dat naar het wonderlijke België emigreerde, en dat niet vrijwillig.

Tja... Waaraan meet je hoogbegaafdheid af? Het is al jaren dat ik daar wat twijfels over heb.
Nader verklaard: Een mens kan bovengemiddeld begaafd zijn. Dat is nog niet hoogbegaafd.
Hoe verhoudt zich bovengemiddelde begaafdheid in combinatie met een lichte vorm van autisme?
Het zijn vragen die ik wel erken, ze zijn er, maar heb er me nooit zo in verdiept.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Die twee dingen staan los van elkaar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Die twee dingen staan los van elkaar.
Op zich wel, maar ik bedoel als dit samengaat, zoals de familie die naar België emigreerde.
Het lijkt me wel ingrijpend om dan naar België te vertrekken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Ik zie dat dit topic nogal wat belangstelling heeft.
Tot hiertoe heb ik het niet gevolgd.
Maar vandaag las ik iets over emigrerend gezin dat naar het wonderlijke België emigreerde, en dat niet vrijwillig.

Tja... Waaraan meet je hoogbegaafdheid af? Het is al jaren dat ik daar wat twijfels over heb.
Nader verklaard: Een mens kan bovengemiddeld begaafd zijn. Dat is nog niet hoogbegaafd.
Hoe verhoudt zich bovengemiddelde begaafdheid in combinatie met een lichte vorm van autisme?
Het zijn vragen die ik wel erken, ze zijn er, maar heb er me nooit zo in verdiept.
Ga eens kijken op de website van Choochem, daar vind je zowel definities als leesvoer over links met autisme (want die zijn er zeker)
https://www.choochem.nl/nl/139_kenmerke ... fdheid.htm
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Ik zie dat dit topic nogal wat belangstelling heeft.
Tot hiertoe heb ik het niet gevolgd.
Maar vandaag las ik iets over emigrerend gezin dat naar het wonderlijke België emigreerde, en dat niet vrijwillig.

Tja... Waaraan meet je hoogbegaafdheid af? Het is al jaren dat ik daar wat twijfels over heb.
Nader verklaard: Een mens kan bovengemiddeld begaafd zijn. Dat is nog niet hoogbegaafd.
Hoe verhoudt zich bovengemiddelde begaafdheid in combinatie met een lichte vorm van autisme?
Het zijn vragen die ik wel erken, ze zijn er, maar heb er me nooit zo in verdiept.
Ga eens kijken op de website van Choochem, daar vind je zowel definities als leesvoer over links met autisme (want die zijn er zeker)
https://www.choochem.nl/nl/139_kenmerke ... fdheid.htm
Vroeger al vaker gedaan. Ik ben niet hoogbegaafd, maar bovengemiddeld. Weet ook niet welke schalen men toen gebruikte, heb er weinig aandacht aan besteed. Pas in de jaren 90 viel een hele lange zwerftocht van zo'n 40 jaar, vanaf mijn geboorte, langs vele medici, alternatieve genezers (waar ik snel genoeg van had), en andere therapeuten, de term 'syndroom van Asperger'. Hoewel dit later ook weer is bestreden. De vele tests die ik in die tijd moest ondergaan wezen allen ongeveer in dezelfde richting. In het jaar 1968 en vaker werd erbij genoemd artistieke aanleg, en normaal zou het advies zijn een opleiding in de kunstwereld. Daarvoor zou ik een opleiding in Almelo kunnen volgen. De betreffende medicus die me toen behandelde kende me wel een beetje en wilde me toch ook niet adviseren deze opleiding te volgen, want hij voorzag problemen in verband met mijn geestelijke ligging. Ik zou daar terechtkomen in een moderne hippie-achtige wereld. Ik heb er dan ook nooit moeilijk om gedaan. Ik was een buitenbeentje, en daarmee was de kous af.
Toen internet zijn intrede deed ben ik wat meer gaan zoeken op aan autisme verwante stoornissen. Eigen conclusie: ik twijfel niet aan een vorm van autisme.
Het probleem was dat er bij mij nooit een diagnose werd gesteld, wellicht omdat het fenomeen autisme is de jaren 60 niet echt goed bestudeerd was. Althans niet door de mij behandelende dokters en hulpverleners.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Het was vroeger geen thema. Het is pas een jaar of twintig wat beter/breder bekend in Nederland. Maar het is fijn als je jezelf kent. Daarom is het mijns inziens wel een goede ontwikkeling dat zulke dingen breder onder de aandacht komen.
Plaats reactie