Hoogbegaafdheid

Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Het bij de groep willen horen geldt inderdaad voor een aantal kinderen. Wij hebben er ook twee die wars zijn van enige groepsdruk.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

@Zeeuw:
Volgens mij lees je niet goed.

In een gezonde klas hangt sociale acceptatie niet af van conformisme. Dat zijn twee volkomen verschillende dingen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

In de klas misschien niet, maar op het schoolplein wel. Ik zal de discussie niet verder opdrijven, maar naar mijn overtuiging is het voor een kind moeilijk om te merken, dat het anders is dan een ander. Dan heb je idd veel begeleiding nodig van volwassenen (die wel om kunnen gaan met verschillen).
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Maar heb je daar ook een bron voor? Ik vraag me af of je niet veel teveel uitgaat van je eigen perspectief.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Dodo »

Maar dat is toch gewoon zo? Veel kinderen willen liefst niet anders zijn dan een ander.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Volgens mij is dat helemaal niet zo. Op een school waarin diversiteit wordt aangemoedigd, is dit denk ik niet of nauwelijks aan de orde. Maar goed, ik ben geen pedagoog of ontwikkelingspsycholoog. Dus ik ben heel benieuwd naar een bron die mij bevestigt dat kinderen los van sociale acceptatie ook streven naar uniformiteit.

Volgens mij is dat eerder het gevolg van een ongezond pedagogisch systeem. Maar goed, jouw standpunt zou wel mede kunnen verklaren waarom veel homo's en transgenders problemen ervaren in de zelfacceptatie.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Volgens mij is dat helemaal niet zo. Op een school waarin diversiteit wordt aangemoedigd, is dit denk ik niet of nauwelijks aan de orde. Maar goed, ik ben geen pedagoog of ontwikkelingspsycholoog. Dus ik ben heel benieuwd naar een bron die mij bevestigt dat kinderen los van sociale acceptatie ook streven naar uniformiteit.

Volgens mij is dat eerder het gevolg van een ongezond pedagogisch systeem. Maar goed, jouw standpunt zou wel mede kunnen verklaren waarom veel homo's en transgenders problemen ervaren in de zelfacceptatie.
De mens is een sociaal wezen en wil graag onderdeel uitmaken van een groter geheel. Een pedagogisch systeem richt zich vaak op de middelmaat. Dus zal hier zeker werk van moeten worden gemaakt. Ik heb overigens niet gezegd dat kinderen/mensen naar uniformiteit streven. Wel naar acceptatie.
Als je bronnen wil over groepsgedrag, bv in kleding, gedrag etc. kun je deze ongetwijfeld zelf wel vinden. Ook al ben je geen pedagoog of ontwikkelingspsycholoog.
Wellicht is deze interessant: https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/319906. Gaat over invloed sociale acceptatie op zelfbeeld hb-kind.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 07 aug 2019, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Dodo »

@AdAnker is toch schoolmeester? Misschien kan hij zijn licht hierover laten schijnen?

Het is ook wel een karakterdingetje. Mijn zoons waren er bijvoorbeeld nooit voor te porren om op te vallen in publiek. Zoals je blokbeugel in naar de kerk. Echt niet.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Volgens mij is dat helemaal niet zo. Op een school waarin diversiteit wordt aangemoedigd, is dit denk ik niet of nauwelijks aan de orde. Maar goed, ik ben geen pedagoog of ontwikkelingspsycholoog. Dus ik ben heel benieuwd naar een bron die mij bevestigt dat kinderen los van sociale acceptatie ook streven naar uniformiteit.

Volgens mij is dat eerder het gevolg van een ongezond pedagogisch systeem. Maar goed, jouw standpunt zou wel mede kunnen verklaren waarom veel homo's en transgenders problemen ervaren in de zelfacceptatie.
De mens is een sociaal wezen en wil graag onderdeel uitmaken van een groter geheel. Een pedagogisch systeem richt zich vaak op de middelmaat. Dus zal hier zeker werk van moeten worden gemaakt. Ik heb overigens niet gezegd dat kinderen/mensen naar uniformiteit streven. Wel naar acceptatie.
Als je bronnen wil over groepsgedrag, bv in kleding, gedrag etc. kun je deze ongetwijfeld zelf wel vinden. Ook al ben je geen pedagoog of ontwikkelingspsycholoog.
Wellicht is deze interessant: https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/319906. Gaat over invloed sociale acceptatie op zelfbeeld hb-kind.
Als ik de samenvatting lees, komt die exact overeen met wat ik schrijf. Ik zal het nader bestuderen.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Concluderend kan er vanuit dit onderzoek gesteld worden dat het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen op een reguliere basisschool beïnvloed lijkt te worden door sociale vaardigheden en sociale acceptatie. Als hoogbegaafde kinderen zich niet sociaal geaccepteerd voelen, ervaren ze een negatief zelfbeeld. Hieruit kan opgemaakt worden dat op een reguliere basisschool een zodanig pedagogisch klimaat gecreëerd moet worden dat hoogbegaafde kinderen zich sociaal geaccepteerd voelen, waardoor ze een positief zelfbeeld ervaren. Overigens ervaren hoogbegaafde kinderen een positief zelfbeeld als ze zichzelf niet als sociaal vaardig zien.
Precies wat ik zeg, uitgezonderd de laatste zin.

Volgens mij begrijpt Zeeuw gewoon niet wat ik schrijf. Ik reageer immers op de stelling van Dodo dat kinderen niet anders zouden willen zijn.

Overigens druk je je wel onduidelijk uit als je zojuist schrijft:
Zeeuw schreef:Ik heb overigens niet gezegd dat kinderen/mensen naar uniformiteit streven. Wel naar acceptatie.
Terwijl de aanleiding voor de discussie juist was:
Zeeuw schreef:
Eens. Wel denk ik dat niet willen afwijken van de norm/het algemeen vrij diep in de mens zit.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Concluderend kan er vanuit dit onderzoek gesteld worden dat het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen op een reguliere basisschool beïnvloed lijkt te worden door sociale vaardigheden en sociale acceptatie. Als hoogbegaafde kinderen zich niet sociaal geaccepteerd voelen, ervaren ze een negatief zelfbeeld. Hieruit kan opgemaakt worden dat op een reguliere basisschool een zodanig pedagogisch klimaat gecreëerd moet worden dat hoogbegaafde kinderen zich sociaal geaccepteerd voelen, waardoor ze een positief zelfbeeld ervaren. Overigens ervaren hoogbegaafde kinderen een positief zelfbeeld als ze zichzelf niet als sociaal vaardig zien.
Precies wat ik zeg.

Volgens mij begrijpt Zeeuw gewoon niet wat ik schrijf. Ik reageer immers op de stelling van Dodo dat kinderen niet anders zouden willen zijn.

Overigens druk je je wel onduidelijk uit als je schrijft:
Zeeuw schreef:Ik heb overigens niet gezegd dat kinderen/mensen naar uniformiteit streven. Wel naar acceptatie.
Zeeuw schreef:
Eens. Wel denk ik dat niet willen afwijken van de norm/het algemeen vrij diep in de mens zit.
Ja, en volgens mij ook wat ik zeg. Mijn ervaring is, in algemene zin, dat mensen er 'graag bij willen horen'. Dus geaccepteerd willen worden. Dat wil niet zeggen dat men volledig uniform hoeft te zijn, maar wel dat grote afwijkingen, vaak ook grote problemen geven.

Maar nog steeds zie ik op veel middelbare scholen dat bv kleding/muziekkeuze etc. (mede) worden bepaald door wat vriendjes en vriendinnetjes dragen/vinden. Dit stopt trouwens niet na de middelbare school. Dus dan is mijn gevoel (je mag het een standpunt noemen en heel graag absolute zaken vinden) dat mensen absoluut bereid zijn zich wat aan te passen om deel uit te maken van een groter geheel.

Dit schrijf ik volgens mij al een tijdje.

En je irriteert me verder mateloos met mij onbegrip in de schoenen te schrijven. En ik irriteer me niet zo heel snel. Maar jouw manier van discussiëren is niet opbouwend. Dus op deze manier, en dat doe ik niet snel, stop ik met het uitwisselen van mijn mening op berichten van jou.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:@AdAnker is toch schoolmeester? Misschien kan hij zijn licht hierover laten schijnen?

Het is ook wel een karakterdingetje. Mijn zoons waren er bijvoorbeeld nooit voor te porren om op te vallen in publiek. Zoals je blokbeugel in naar de kerk. Echt niet.
Dat laatste komt heel bekend voor ja. Vooral niet op willen vallen in een menigte.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:@AdAnker is toch schoolmeester? Misschien kan hij zijn licht hierover laten schijnen?

Het is ook wel een karakterdingetje. Mijn zoons waren er bijvoorbeeld nooit voor te porren om op te vallen in publiek. Zoals je blokbeugel in naar de kerk. Echt niet.
Dat laatste komt heel bekend voor ja. Vooral niet op willen vallen in een menigte.
Elk kind zoekt geborgenheid en acceptatie.
Natuurlijk kan dat 'in theorie' gegeven worden op school, maar helaas is de 'praktijk' anders.
En ja ik weet uit ervaring waar ik het over heb, helaas, met alle verdrietige gevolgen...
Daarom raakt het me, want 'anders' zijn is heel zwaar, vooral voor een kind.
Volwassenen kunnen op een gegeven moment 'hun draai' vinden en het zelfs prima vinden dat ze zijn zoals ze zijn, maar om zover te komen is meestal een pittig proces.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Zeeuw schreef:
Dodo schreef:@AdAnker is toch schoolmeester? Misschien kan hij zijn licht hierover laten schijnen?

Het is ook wel een karakterdingetje. Mijn zoons waren er bijvoorbeeld nooit voor te porren om op te vallen in publiek. Zoals je blokbeugel in naar de kerk. Echt niet.
Dat laatste komt heel bekend voor ja. Vooral niet op willen vallen in een menigte.
Elk kind zoekt geborgenheid en acceptatie.
Natuurlijk kan dat 'in theorie' gegeven worden op school, maar helaas is de 'praktijk' anders.
En ja ik weet uit ervaring waar ik het over heb, helaas, met alle verdrietige gevolgen...
Daarom raakt het me, want 'anders' zijn is heel zwaar, vooral voor een kind.
Volwassenen kunnen op een gegeven moment 'hun draai' vinden en het zelfs prima vinden dat ze zijn zoals ze zijn, maar om zover te komen is meestal een pittig proces.
Helemaal eens. Geldt niet voor iedereen gelukkig, maar komt behoorlijk vaak voor.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Ja, en volgens mij ook wat ik zeg. Mijn ervaring is, in algemene zin, dat mensen er 'graag bij willen horen'. Dus geaccepteerd willen worden. Dat wil niet zeggen dat men volledig uniform hoeft te zijn, maar wel dat grote afwijkingen, vaak ook grote problemen geven.

Maar nog steeds zie ik op veel middelbare scholen dat bv kleding/muziekkeuze etc. (mede) worden bepaald door wat vriendjes en vriendinnetjes dragen/vinden. Dit stopt trouwens niet na de middelbare school. Dus dan is mijn gevoel (je mag het een standpunt noemen en heel graag absolute zaken vinden) dat mensen absoluut bereid zijn zich wat aan te passen om deel uit te maken van een groter geheel.

Dit schrijf ik volgens mij al een tijdje.

En je irriteert me verder mateloos met mij onbegrip in de schoenen te schrijven. En ik irriteer me niet zo heel snel. Maar jouw manier van discussiëren is niet opbouwend. Dus op deze manier, en dat doe ik niet snel, stop ik met het uitwisselen van mijn mening op berichten van jou.
Het is niet hetzelfde. Het artikel geeft geen enkele onderbouwing voor jouw standpunt dat mensen in het algemeen en hoogbegaafden in het bijzonder 'er graag bij willen horen' en dus niet bijzonder willen afwijken. Want dat zijn mijns inziens twee verschillende dingen.

Ik ontken ook niet dat mensen graag bereid zijn om mee te doen aan groepsprocessen, zoals bijvoorbeeld in mode. Maar het ging er nu om of onderpresteren een gevolg is van een gebrekkig pedagogisch klimaat of dat dat eigenlijk een normaal verschijnsel is vanuit een conformeringsdrang die in een kind zit. Ik geloof daar vooralsnog niets van en ik zie ook in de aangehaalde literatuur geen aanwijzing dat dat zo zou zijn. Ik denk juist dat hoogbegaafde kinderen ook in kleding bovengemiddeld vaak autonoom zijn. Ik denk dat ouders in sommige eerder de taak hebben om er op te letten dat het niet te gek wordt, vanwege de beperkingen in de sociale veiligheid die de school kan garanderen.

Wij ergeren ons dus wederzijds. Dat is helder en het spijt mij oprecht. Maar dat doet er niets aan af dat je jezelf tegenspreekt en dat je literatuurverwijzing op geen enkele manier aannemelijk maakt dat hoogbegaafde kinderen geregeld onderpresteren vanuit een innerlijke drang om zich te conformeren, zonder dat dit conformeren nodig is om tot sociale acceptatie te komen. Ik geloof daar helemaal niets van en ik vind dat dit in deze scriptie heel mooi is verwoord.
Plaats reactie