Hoogbegaafdheid

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Dat hangt er maar net vanaf hoe je behandeld wordt.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Ik kan ook enkele 'gevallen' van hb-ers, die heel erg onderuit zijn gegaan en waar geen erkenning voor was. Het is niet 'leuk' om hb te zijn.
Dat is te algemeen gesteld. Tegenwoordig is er veel meer aandacht voor en zijn er veel meer mogelijkheden om op de juiste wijze en het juiste niveau uitdagingen te bieden.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

Ik bedoel eigenlijk dat er snel het idee is, dat hb zijn 'fijn' is. Ik zie eerlijk gezegd veel nadelen. Je wijkt altijd af van de norm. Dat moet iets met je doen als je jong bent. Dan wil je toch bij de groep horen. Er is tegenwoordig zeker meer kennis hierover en hoe hiermee om te gaan, maar toch zie ik nog veel onbegrepen kinderen/jongeren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

Thea schreef:Ik bedoel eigenlijk dat er snel het idee is, dat hb zijn 'fijn' is. Ik zie eerlijk gezegd veel nadelen. Je wijkt altijd af van de norm. Dat moet iets met je doen als je jong bent. Dan wil je toch bij de groep horen. Er is tegenwoordig zeker meer kennis hierover en hoe hiermee om te gaan, maar toch zie ik nog veel onbegrepen kinderen/jongeren.
De vereniging Choochem doet goed werk https://www.choochem.nl/ vanuit christelijk perspectief.

Binnen het (ref.) basisonderwijs bestaat helaas nog veel argwaan, onkunde en soms ook onwil om hb-kinderen adequaat te begeleiden.
In principe wordt het vanaf de middelbare school wat makkelijker, omdat ieder kind dan méér kans krijgt om op z'n eigen niveau te werken. Maar wie als gevolg van slechte begeleiding al op de basisschool is 'ondergedoken' en is gaan onderpresteren, krijgt in groep 8 geen vwo-advies mee...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Dodo »

Thea Beckman heeft er een boek over geschreven. Aanrader!
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Thea schreef:Ik bedoel eigenlijk dat er snel het idee is, dat hb zijn 'fijn' is. Ik zie eerlijk gezegd veel nadelen. Je wijkt altijd af van de norm. Dat moet iets met je doen als je jong bent. Dan wil je toch bij de groep horen. Er is tegenwoordig zeker meer kennis hierover en hoe hiermee om te gaan, maar toch zie ik nog veel onbegrepen kinderen/jongeren.
Ik zie vooral veel voordelen. Er is niets mis met afwijken van de norm.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Nee, er is niets mis mee. Alleen sluiten het onderwijs en de wijze waarop getoetst wordt slecht aan. Hb denken namelijk ook anders.
Laatst gewijzigd door merel op 05 aug 2019, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

Voor een jongere is afwijken wel erg, want een jongere wil bij de groep horen. Het heeft idd ook wel met acceptatie te maken, zoals Hendrikus aangaf. Die is er op veel reformatorische scholen nog maar matig.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Ik weet niet of je nu van de gemiddelde hoogbegaafde kunt zeggen dat hij graag bij de groep wil horen. Ook daaronder zijn er weer zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Het probleem zit hem meer in de scholen en minstens zo zeer in de ouders. Ik ken in mijn omgeving verschillende ouders die de school maar wat hebben laten aanrommelen zonder daar iets aan te doen. Terwijl het vrij eenvoudig is om te vragen om een ontwikkelingsperspectief met handelingsdeel.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Thea »

Ken je het probleem van onderpresteren? Dat doen kinderen om dat ze niet willen opvallen in de groep. Ze willen net zo zijn als de andere kinderen. Onderpresteren is een enorm probleem in de onderkenning van hb.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zonnebloem »

Thea schreef:Ken je het probleem van onderpresteren? Dat doen kinderen om dat ze niet willen opvallen in de groep. Ze willen net zo zijn als de andere kinderen. Onderpresteren is een enorm probleem in de onderkenning van hb.
Klopt.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Is er wetenschappelijk bewijs van de oorzaak van onderpresteren? Ik weet het niet, maar ik heb het vermoeden dat ook bij onderpresteren de oorzaak ligt in het feit dat kinderen niet gezien worden zoals ze zijn.

Ik bedoel te zeggen dat ik niet zonder meer zou willen uitgaan van de oorzaak bij het kind.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Is er wetenschappelijk bewijs van de oorzaak van onderpresteren? Ik weet het niet, maar ik heb het vermoeden dat ook bij onderpresteren de oorzaak ligt in het feit dat kinderen niet gezien worden zoals ze zijn.

Ik bedoel te zeggen dat ik niet zonder meer zou willen uitgaan van de oorzaak bij het kind.
Eens. Wel denk ik dat niet willen afwijken van de norm/het algemeen vrij diep in de mens zit.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Ik denk dat dat erg per karakter verschilt. Maar ik heb er niet speciaal verstand van. In mijn familie- en vriendenkring is conformisme niet perse gebruikelijk.

In een omgeving waar sociale acceptatie afhangt van conformisme, is het wellicht zo dat kinderen ernaar streven om niet af te wijken van de norm. In zo'n geval zou je ook kunnen zeggen dat de oorzaak extern is.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik denk dat dat erg per karakter verschilt. Maar ik heb er niet speciaal verstand van. In mijn familie- en vriendenkring is conformisme niet perse gebruikelijk.

In een omgeving waar sociale acceptatie afhangt van conformisme, is het wellicht zo dat kinderen ernaar streven om niet af te wijken van de norm. In zo'n geval zou je ook kunnen zeggen dat de oorzaak extern is.
Ik denk dat in de groep horen en geaccepteerd worden een diep menselijk iets is. Mensen die heel hard roepen dat dit ‘ze niet boeit’ hebben voor mij vaak iets krampachtigs.
Hb kinderen lopen best stevig aan tegen het feit dat hun gedachten- en belevingswereld afwijkt van anderen. Een goede coaching/omgeving is hierbij erg hard nodig,
Plaats reactie