Hoogbegaafdheid

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Dodo »

Die voorgeschiedenis kende ik dan weer niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mara »

Ik heb met het jongetje te doen.
Er treedt altijd scheefgroei op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Nee hoor. Hij ontwikkelt zich anders. Eerst of althans, sneller, cognitief. Daar kunnen veel mensen niet zo goed mee omgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat hij scheefgroeit.

Uiteindelijk steekt hij qua cognitie ver boven anderen uit, en qua sociaal-emotionele dingen en qua beenlengte is hij uiteindelijk normaal. Maar zolang mensen intelligentie, beenlengte en sociaal-emotionele volwassenheid niet los van elkaar en van het gemiddelde kunnen zien, spreken ze van scheefgroei. Volgens mij is dat niet terecht.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Terri »

DDD schreef:Nee hoor. Hij ontwikkelt zich anders. Eerst of althans, sneller, cognitief. Daar kunnen veel mensen niet zo goed mee omgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat hij scheefgroeit.

Uiteindelijk steekt hij qua cognitie ver boven anderen uit, en qua sociaal-emotionele dingen en qua beenlengte is hij uiteindelijk normaal. Maar zolang mensen intelligentie, beenlengte en sociaal-emotionele volwassenheid niet los van elkaar en van het gemiddelde kunnen zien, spreken ze van scheefgroei. Volgens mij is dat niet terecht.
Dat sociaal-emotionele moet je niet onderschatten. Omdat dat niet synchroon loopt met het cognitieve krijgen ze toch in de omgang wel struggels is mijn ervaring. Alhoewel karakter daar ook een rol in speelt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nee hoor. Hij ontwikkelt zich anders. Eerst of althans, sneller, cognitief. Daar kunnen veel mensen niet zo goed mee omgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat hij scheefgroeit.
Er zijn bekende voorbeelden van kinderen die veelbelovend waren toen ze aan hun studie begonnen. Maar vroeger of later struikelden.
Of dan toch maar DJ worden.
Leeftijdsgenoten scherpen elkaar op.
Een kind van 8 tussen een 17 jarige op het gym, is heel wit en halfje bruin.
Dat zie je trouwens op de foto ook.
En dan zo'n kind naar de uni sturen? Qua intelligentie zal hij het zeker aankunnen.
Ik zou als moeder mijn hart vasthouden.
Ik heb op het gym waar mijn zoon zat, heel wat van die wonderkinderen zien stranden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Precies, ik zou kijken of ik mijn kind op een andere wijze zou kunnen uitdagen. Dat is niet makkelijk, dat zie ik om mij heen ook wel in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Toch is het wel nodig. Opgroeien is namelijk meer dan alleen cognitief kennis tot je nemen. Het is ook leren omgaan met je omgeving, vrienden maken, sporten, feestjes. Kortom de hele weg tot volwassen worden. Nu is deze jongen 8 jaar. Straks gaat hij naar de uni en dan? Hij hoort nergens bij.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door deschpin »

merel schreef:Precies, ik zou kijken of ik mijn kind op een andere wijze zou kunnen uitdagen. Dat is niet makkelijk, dat zie ik om mij heen ook wel in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Toch is het wel nodig. Opgroeien is namelijk meer dan alleen cognitief kennis tot je nemen. Het is ook leren omgaan met je omgeving, vrienden maken, sporten, feestjes. Kortom de hele weg tot volwassen worden. Nu is deze jongen 8 jaar. Straks gaat hij naar de uni en dan? Hij hoort nergens bij.
Deze jongen is wel heel speciaal en daarnaast wordt hij door zijn ouders enorm geprofileerd in de media weet niet goed wat ik er van moet vinden.

Onze zonen hebben ook sticker met hoogbegaafd maar na twee jaar vwo is het een drama, sociaal zwak, narcistisch, ondankbaar en binnenshuis hondsbrutaal en nauwelijks mee om te gaan en weigert bovendien om te leren.
Bij ander kind denken we weleens "gelukkig eindelijk een normale"
Andere ouders zeggen dat het veelal goedkomt, maar soms wil je ze het huis uitzetten.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Gritje »

Mara schreef:
DDD schreef:Nee hoor. Hij ontwikkelt zich anders. Eerst of althans, sneller, cognitief. Daar kunnen veel mensen niet zo goed mee omgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat hij scheefgroeit.
Er zijn bekende voorbeelden van kinderen die veelbelovend waren toen ze aan hun studie begonnen. Maar vroeger of later struikelden.
Of dan toch maar DJ worden.
Leeftijdsgenoten scherpen elkaar op.
Een kind van 8 tussen een 17 jarige op het gym, is heel wit en halfje bruin.
Dat zie je trouwens op de foto ook.
En dan zo'n kind naar de uni sturen? Qua intelligentie zal hij het zeker aankunnen.
Ik zou als moeder mijn hart vasthouden.
Ik heb op het gym waar mijn zoon zat, heel wat van die wonderkinderen zien stranden.
Krijgt hij niet een priveleraar op de uni? Volgens mij heb ik wel eens over een ander wonderkind gelezen dat hij wel op de uni les kreeg maar niet in de klas zat. Hij zat ergens afgeschermd van de rest de colleges te volgen.

Kinderen die op de basisschool niet hebben leren leren krijgen het in het vervolgonderwijs heel moeilijk. Opeens moeten ze leren leren. Bij onze zoon kwam ook iemand van het gymnasium in de klas en die stroomt nu af naar de MAVO. Gewoon niets aan het huiswerk doen, volgens zoon.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.

Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.

Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Heb je ervaring met hoogbegaafdheid in je directe omgeving?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Ambtenaar »

Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.
Klopt. Basisschool van mijn kids (waarbij eentje hoogbegaafd lijkt te zijn) doet goed zijn best, maar het staat relatief in de kinderschoenen. Overigens wel goed contact over.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Mara »

Gritje schreef: Krijgt hij niet een priveleraar op de uni? Volgens mij heb ik wel eens over een ander wonderkind gelezen dat hij wel op de uni les kreeg maar niet in de klas zat. Hij zat ergens afgeschermd van de rest de colleges te volgen.
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat je het op het hoger onderwijs allemaal zelf moet doen.
DDD schreef:Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Zie je het niet voor je dan? Een jochie van 8 tussen slimme beta's - die vaak niet allemaal uitblinken in het sociale - hoe gaan zij met dat kind om. Want ook al heeft hij gymn., hij is nog steeds een kind van 8!
Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring.
Ja dat is zo. Het liefst hebben ze een gemiddelde leerling. ;)
Wij hebben mijn hoogbegaafde zoon geen klas over laten slaan.
Hij was sowieso een heel makkelijk rustig kind.
Je hebt ouders die hun kinderen zoveel gist in de schoenen geven, dat ze boven alles uit gaan rijzen, met alle gevolgen van dien.
De leraar van groep 8 gaf alle leerlingen een boek mee, met een persoonlijk woord voorin.
Bij mijn zoon staat: Het zijn de besten die zich beteren.
Het is gewoon heerlijk als je kind een zekere mate van intelligentie heeft, zeker als ze op ander gebied zoveel tegenslagen moeten verwerken, in zijn geval dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.

Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Toch wordt dit door orthopedagogen wel zo gezien. Zij benoemen het als' discrepantie tussen verbaal en performaal, , maar dit is in Jip en Janneke taal 'scheefgroei'.

'
Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.
Klopt, dat is ook onze ervaring. Er zijn weinig docenten die hierin flexibel kunnen zijn. Met jongens is het helemaal een 'probleem'. Die worden het liefst in de gedragsproblematiek hoek gestopt.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.

Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Toch wordt dit door orthopedagogen wel zo gezien. Zij benoemen het als' discrepantie tussen verbaal en performaal, , maar dit is in Jip en Janneke taal 'scheefgroei'.

'
Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.
Klopt, dat is ook onze ervaring. Er zijn weinig docenten die hierin flexibel kunnen zijn. Met jongens is het helemaal een 'probleem'. Die worden het liefst in de gedragsproblematiek hoek gestopt.
Volgens mij is die discrepantie iets anders. Iedereen kan een kloof tussen verbaal en performaal hebben. Dat is iets anders dan een 8-jarige tussen 18-jarigen.

Bij ons is het een jongen. Wordt niet op gedrag gestoken. Wellicht omdat hij vrij rustig is. Aansluiting met leeftijdsgenoten is wel een uitdaging.
Plaats reactie