Hoogbegaafdheid

Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Erik »

Bij onze oudste kinderen komt het nu ook naar boven dat ze in ieder geval bovengemiddeld slim (wellicht hoogbegaafd) zijn.

De school is pas dit schooljaar hiermee bezig terwijl andere basisscholen hier al veel langer mee bezig zijn.

zou het een typische behoudende reflex zijn dat het later wordt opgepakt binnen orthodox-christelijke scholen!
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Erik »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:RD:
http://www.refdag.nl/opinie/reformatori ... n_1_913960

Waarin o.a. staat:
Er zijn voorbeelden van reformatorische scholen waar hoogbegaafde kinderen een warm onthaal krijgen. De algemene gedachte binnen het reformatorisch onderwijs is echter dat hoogbegaafde leerlingen zich maar hebben te voegen naar het reguliere onderwijsaanbod. Hoe is dit te verklaren? Wordt excelleren geassocieerd met hoogmoed? Heeft het te maken met zogenoemde calvinistische waarden zoals eenvoud en nederigheid? Wat we ons daarbij af kunnen vragen is: Hoe excellent was Johannes Calvijn? Maarten Luther? Blaise Pascal? Albert Schweitzer?
Talenten

Juist binnen het reformatorisch onderwijs zou er oog moeten zijn voor de gaven en talenten die elk kind in het bijzonder van God heeft ontvangen. Als ouders én als onderwijskundigen hebben we de plicht om zorgvuldig met deze talenten om te gaan. Helaas is de huidige praktijk dat hoogbegaafde leerlingen binnen het reformatorisch onderwijs min of meer worden geweerd. Ouders zijn daarom genoodzaakt hun kinderen naar scholen met een andere identiteit te laten gaan.
Dit laatste is beslist niet waar. Het is alleen steeds een afweging: gaat het hier om echte hoogbegaafdheid, of vinden de ouders dat hun prinsje of prinsesje de slimste van het land is.
Daar komt nog bij: echt hoogbegaafde kinderen missen nogal eens basale vaardigheden in de sociale context van een school. Dat moet dan dus wat extra aandacht krijgen.
Dat laatste is beslist niet waar, zeg je. En dat verwijst naar de opmerking "Ouders zijn daarom genoodzaakt hun kinderen naar scholen met een andere identiteit te laten gaan". Daarmee zeg je dus impliciet dat reformatorische scholen zonder uitzondering adequaat weten om te gaan met kinderen met een hoog IQ. Nou, als er iets niét waar is, dan is het dát wel.
De familie "Van Dijk" uit het RD benoemt een aantal problemen die zich inderdaad voordoen. Jammer vind ik wel dat het blijft bij het opsommen wat er allemaal niet goed gaat.
Kennis van hoogbegaafdheid is op veel scholen nauwelijks aanwezig. De schoolbegeleidingsdienst schiet vaak ook tekort, maar voordat de schoolbegeleidingsdienst wordt ingeschakeld, moet de leerkracht al wel hebben onderkend dat er een (potentieel) probleem is. Zolang de leerkracht denkt "laat Jantje zich maar aanpassen, doe maar gewoon, ik heb m'n handen vol aan de zwakke leerlingen", dan houdt Jantje alleen het stempel van een lastig, irritant ventje en onderkent niemand wat er werkelijk met Jantje aan de hand is.
Als scholen adequaat met hoogbegaafdheid zouden weten om te gaan, gingen er niet zoveel middelbare scholieren in de klas 2 of 3 onderuit en liepen er niet zoveel volwassenen rond met de gevolgen van het nooit begrepen zijn.
Dit is exact wat ik tegenkom, de vakken waar de klas zwak in is krijgen meer aandacht. Onze zoon excelleerde juist in die vakken en verveelde zich enorm. Gelukkig merkten we het op dat hij slecht in zijn vel zat en kreeg hij extra stof om hem aan de gang te houden. Uiteindelijk is hij een groep hoger ingestroomd puur vanwege het niveau.

Gekke was dat dit dus vanuit hemzelf zichtbaar werd, andersom bij zijn broertje werden we verrast met het voorstel om hem een groep te laten overslaan. Maar dit was juist een leerkracht die in werkgroep voor begeleiding van excellente leerlingen zit.

Kortom, het is sterk afhankelijk van situatie in de groep, interactie ouders-kind en scholing van de leerkracht of er opgemerkt wordt dat er iets speelt op het vlak van (hoog)begaafdheid.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Terri »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:RD:
http://www.refdag.nl/opinie/reformatori ... n_1_913960

Waarin o.a. staat:
Er zijn voorbeelden van reformatorische scholen waar hoogbegaafde kinderen een warm onthaal krijgen. De algemene gedachte binnen het reformatorisch onderwijs is echter dat hoogbegaafde leerlingen zich maar hebben te voegen naar het reguliere onderwijsaanbod. Hoe is dit te verklaren? Wordt excelleren geassocieerd met hoogmoed? Heeft het te maken met zogenoemde calvinistische waarden zoals eenvoud en nederigheid? Wat we ons daarbij af kunnen vragen is: Hoe excellent was Johannes Calvijn? Maarten Luther? Blaise Pascal? Albert Schweitzer?
Talenten

Juist binnen het reformatorisch onderwijs zou er oog moeten zijn voor de gaven en talenten die elk kind in het bijzonder van God heeft ontvangen. Als ouders én als onderwijskundigen hebben we de plicht om zorgvuldig met deze talenten om te gaan. Helaas is de huidige praktijk dat hoogbegaafde leerlingen binnen het reformatorisch onderwijs min of meer worden geweerd. Ouders zijn daarom genoodzaakt hun kinderen naar scholen met een andere identiteit te laten gaan.
Dit laatste is beslist niet waar. Het is alleen steeds een afweging: gaat het hier om echte hoogbegaafdheid, of vinden de ouders dat hun prinsje of prinsesje de slimste van het land is.
Daar komt nog bij: echt hoogbegaafde kinderen missen nogal eens basale vaardigheden in de sociale context van een school. Dat moet dan dus wat extra aandacht krijgen.
Dat laatste is beslist niet waar, zeg je. En dat verwijst naar de opmerking "Ouders zijn daarom genoodzaakt hun kinderen naar scholen met een andere identiteit te laten gaan". Daarmee zeg je dus impliciet dat reformatorische scholen zonder uitzondering adequaat weten om te gaan met kinderen met een hoog IQ. Nou, als er iets niét waar is, dan is het dát wel.
De familie "Van Dijk" uit het RD benoemt een aantal problemen die zich inderdaad voordoen. Jammer vind ik wel dat het blijft bij het opsommen wat er allemaal niet goed gaat.
Kennis van hoogbegaafdheid is op veel scholen nauwelijks aanwezig. De schoolbegeleidingsdienst schiet vaak ook tekort, maar voordat de schoolbegeleidingsdienst wordt ingeschakeld, moet de leerkracht al wel hebben onderkend dat er een (potentieel) probleem is. Zolang de leerkracht denkt "laat Jantje zich maar aanpassen, doe maar gewoon, ik heb m'n handen vol aan de zwakke leerlingen", dan houdt Jantje alleen het stempel van een lastig, irritant ventje en onderkent niemand wat er werkelijk met Jantje aan de hand is.
Als scholen adequaat met hoogbegaafdheid zouden weten om te gaan, gingen er niet zoveel middelbare scholieren in de klas 2 of 3 onderuit en liepen er niet zoveel volwassenen rond met de gevolgen van het nooit begrepen zijn.
Zelfde ervaring.
En of vinden de ouders dat hun prinsje of prinsesje de slimste van het land is.
deze vorm van toch wat smalend spreken geeft je als ouders een koude douche.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

Erik schreef:zou het een typische behoudende reflex zijn dat het later wordt opgepakt binnen orthodox-christelijke scholen!
Ja, dat kun je wel zo stellen. Soms krijg je zelfs te horen dat je dankbaar moet zijn dat je kind zo'n goed verstand heeft, en dat het wel van grote ondankbaarheid getuigt wanneer je dan ook nog extra zorg vraagt voor je kind. Daar komen die smalende opmerkingen over verwende prinsjes en prinsesjes ook vandaan, zoals we die hier ook voorbij zagen komen.
Maar 't is niet altijd onwil, 't is vaak gewoon onkunde onder het onderwijzend personeel.
Alleen koop je daar als ouders niet zoveel voor: dan zoek je gewoon adequate begeleiding voor je kind.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Luther »

Terri schreef:
Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:RD:
http://www.refdag.nl/opinie/reformatori ... n_1_913960

Waarin o.a. staat:
Er zijn voorbeelden van reformatorische scholen waar hoogbegaafde kinderen een warm onthaal krijgen. De algemene gedachte binnen het reformatorisch onderwijs is echter dat hoogbegaafde leerlingen zich maar hebben te voegen naar het reguliere onderwijsaanbod. Hoe is dit te verklaren? Wordt excelleren geassocieerd met hoogmoed? Heeft het te maken met zogenoemde calvinistische waarden zoals eenvoud en nederigheid? Wat we ons daarbij af kunnen vragen is: Hoe excellent was Johannes Calvijn? Maarten Luther? Blaise Pascal? Albert Schweitzer?
Talenten

Juist binnen het reformatorisch onderwijs zou er oog moeten zijn voor de gaven en talenten die elk kind in het bijzonder van God heeft ontvangen. Als ouders én als onderwijskundigen hebben we de plicht om zorgvuldig met deze talenten om te gaan. Helaas is de huidige praktijk dat hoogbegaafde leerlingen binnen het reformatorisch onderwijs min of meer worden geweerd. Ouders zijn daarom genoodzaakt hun kinderen naar scholen met een andere identiteit te laten gaan.
Dit laatste is beslist niet waar. Het is alleen steeds een afweging: gaat het hier om echte hoogbegaafdheid, of vinden de ouders dat hun prinsje of prinsesje de slimste van het land is.
Daar komt nog bij: echt hoogbegaafde kinderen missen nogal eens basale vaardigheden in de sociale context van een school. Dat moet dan dus wat extra aandacht krijgen.
Dat laatste is beslist niet waar, zeg je. En dat verwijst naar de opmerking "Ouders zijn daarom genoodzaakt hun kinderen naar scholen met een andere identiteit te laten gaan". Daarmee zeg je dus impliciet dat reformatorische scholen zonder uitzondering adequaat weten om te gaan met kinderen met een hoog IQ. Nou, als er iets niét waar is, dan is het dát wel.
De familie "Van Dijk" uit het RD benoemt een aantal problemen die zich inderdaad voordoen. Jammer vind ik wel dat het blijft bij het opsommen wat er allemaal niet goed gaat.
Kennis van hoogbegaafdheid is op veel scholen nauwelijks aanwezig. De schoolbegeleidingsdienst schiet vaak ook tekort, maar voordat de schoolbegeleidingsdienst wordt ingeschakeld, moet de leerkracht al wel hebben onderkend dat er een (potentieel) probleem is. Zolang de leerkracht denkt "laat Jantje zich maar aanpassen, doe maar gewoon, ik heb m'n handen vol aan de zwakke leerlingen", dan houdt Jantje alleen het stempel van een lastig, irritant ventje en onderkent niemand wat er werkelijk met Jantje aan de hand is.
Als scholen adequaat met hoogbegaafdheid zouden weten om te gaan, gingen er niet zoveel middelbare scholieren in de klas 2 of 3 onderuit en liepen er niet zoveel volwassenen rond met de gevolgen van het nooit begrepen zijn.
Zelfde ervaring.
En of vinden de ouders dat hun prinsje of prinsesje de slimste van het land is.
deze vorm van toch wat smalend spreken geeft je als ouders een koude douche.
Ik reageerde op deze zin: "Helaas is de huidige praktijk dat hoogbegaafde leerlingen binnen het reformatorisch onderwijs min of meer worden geweerd."
En dat smalende spreken, zoals je zegt: je ziet dat er 'of' voor staat. Ofwel... dat is een van de mogelijkheden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door refo »

Het is ook allemaal wel jammer dat dankzij de zogenoemde kwaliteitskaarten de scholen zich meer daarom bekommeren dan om de leerling. Alles wat lastig is wordt zo snel mogelijk lager geplaatst.
Waarom zou je niet acht of negen jaar over het VWO doen? Of 6 of 7 jaar over de HAVO?
Alles wordt kapotbezuinigd, ook leerlingen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door samanthi »

Ik heb wisselende ervaringen met refo onderwijs, de basisschool was echt pet, normen en waarden werden niet bijgebracht, vechten op het schoolplein gebeurde dagelijks, kinderen stonden de hele middag op de gang er was geen oog voor de leerlingen, als ik zorgen had over een kind werd het weggewimpeld als ik zag dat het heel goed ging werd het naar beneden gehaald.


Drie van onze kinderen volgden speciaal onderwijs, zeer tegen de zin van de school! Die zeiden dat het helemaal niet nodig was.
Doordat die school ging sluiten hebben we de kinderen naar een PCschool gedaan en we zeiden hadden we het maar meteen gedaan, de Bijbelse normen en waarden werden daar geleerd, voor elkaar zorgen, niet vechten maar uitpraten, respect voor elkaars mening enz.
Helaas was de Bijbelse boodschap verder onder de maat, maar de eerste taak ligt bij de ouders.

De LOMschool waar de kinderen zaten was echt een voorbeeldschool zoals een refoschool zou moeten zijn, zuiver in de leer en bedreven naar de kinderen toe.

Bij het voortgezet onderwijs hadden we ook wisselende ervaringen, als er zo'n prachtig stuk in het RD stond over onderwijs vanuit Gods Woord, dan dacht ik vaak, je moest eens weten, de ene leraar is de andere niet, het is gewoon treurig, hoe er met de jeugd wordt omgegaan, wat de een verteld, veegt de ander weg, als achterhaald ouderwets ed, dan heb ik het niet alleen over kleding en films kijken, maar ook over de Bijbel.

Hoogbegaafd zijn en refoonderwijs volgen geeft net zoveel problemen, een van onze kinderen kon al lezen rekenen in groep 1 en 2. hij werd echt afgemaakt omdat zijn motoriek minder was, terwijl hij ook nog eens de jongste van de klas was, hij is van augustus, en dat terwijl wij de strijd hadden gehad over de kinderen waar het niet goed mee ging, onbegrijpelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Luther »

refo schreef:Het is ook allemaal wel jammer dat dankzij de zogenoemde kwaliteitskaarten de scholen zich meer daarom bekommeren dan om de leerling. Alles wat lastig is wordt zo snel mogelijk lager geplaatst.
Waarom zou je niet acht of negen jaar over het VWO doen? Of 6 of 7 jaar over de HAVO?
Alles wordt kapotbezuinigd, ook leerlingen.
Hier heb je een punt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johannus »

refo schreef:Het is ook allemaal wel jammer dat dankzij de zogenoemde kwaliteitskaarten de scholen zich meer daarom bekommeren dan om de leerling. Alles wat lastig is wordt zo snel mogelijk lager geplaatst.
Waarom zou je niet acht of negen jaar over het VWO doen? Of 6 of 7 jaar over de HAVO?
Alles wordt kapotbezuinigd, ook leerlingen.
Nogal een open deur, de hele maatschappij is er niet op ingericht. En dat veranderen gaat niet zomaar, stel, op je 12 naar het voortgezet onderwijs, 9 jaar verder is men 21, 20 als we van 8 jaar uitgaan. Als het VO al 'zo lang' duurt, hoelang moeten we dan uittrekken voor het Hoger Onderwijs? 10 jaar op z'n minst lijkt me, dan is men ongeveer 30. Dat is grofweg 8 jaar later dan dat het nu is. Hoe vangt men dat gat op, en wie bekostigt 26 schoolgaande jaren? De overheid?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door refo »

Nou en? Toen ik VWO6 zat had ik een klasgenoot die mavo, havo en toen nog vwo deed. Pas kwam ik via FB in contact met iemand van de lagere school van ooit. Die had dat ook gedaan.
En wat het kost? Misschien wel niets. Het gaat erom hoe je de gelden aan wilt wenden.
Alles is slechter geworden, uitgekleed, verkort, versoberd ( niet alleen onderwijs: alles). En nog komen we tekort.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Erik »

refo schreef:Het is ook allemaal wel jammer dat dankzij de zogenoemde kwaliteitskaarten de scholen zich meer daarom bekommeren dan om de leerling. Alles wat lastig is wordt zo snel mogelijk lager geplaatst.
Waarom zou je niet acht of negen jaar over het VWO doen? Of 6 of 7 jaar over de HAVO?
Alles wordt kapotbezuinigd, ook leerlingen.
Je mag toch wel een redelijk tempo verlangen bij een bepaald niveau. Een keer blijven zitten door omstandigheden kan ik me voorstellen maar negen jaar over het VWO. In mijn optiek is het niveau dan te hoog. Dan kan die route beter via Havo en dan vwo lopen.

We moeten ook gewoon durven selecteren;
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johannus »

Ogen sluiten voor de realiteit is ook een kunst, juist afgelopen jaren zgn. langstudeerders aangepakt. En niet voor niets.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Luther »

Johannus schreef:Ogen sluiten voor de realiteit is ook een kunst, juist afgelopen jaren zgn. langstudeerders aangepakt. En niet voor niets.
Maar dat is weer zo enorm strak gedaan, dat het z'n doel voorbij schiet.
Ik heb een studie opgepakt, en ben plots een langstudeerder..... :banghead
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Dodo »

Hoogbegaafd in het kwadraat. Ze kunnen zijn iq niet eens meten, ik hoorde er vandaag over op de radio. De ouders klinken trouwens heel prettig nuchter, de jongen zelf ook. Maar hij is wel heel jong... dat moet toch wel lastig zijn af en toe.
artikel in Metronieuws
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Gritje »

Dodo schreef:Hoogbegaafd in het kwadraat. Ze kunnen zijn iq niet eens meten, ik hoorde er vandaag over op de radio. De ouders klinken trouwens heel prettig nuchter, de jongen zelf ook. Maar hij is wel heel jong... dat moet toch wel lastig zijn af en toe.
artikel in Metronieuws
Ik weet niet hoe nuchter die ouders zijn. Toen hij met 6 jaar naar de middelbare ging hadden ze zelf de pers uitgenodigd en vond zijn vader het vreemd dat de koning en de minister president niets van zich lieten horen.
Lijkt mij wel lastig zo hoog begaafd
Plaats reactie