Hoogbegaafdheid

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

DDD schreef:
Delftenaar schreef:
merel schreef:Is dat eenzaamheid vanwege het missen van contact of vanwege het missen van gelijkgestemden?
In combinatie met wat DDD in de laatste zin van zijn bijdrage schrijft passen beide reacties in elkaar.

Aan de ene kant vanwege de persoonlijkheid. Aan de andere kant problematiek als hoogbegaafd.
Dat alles kan een spagaat opleveren.
Hoogbegaafd zijn is op zich toch geen probleem? Zolang je maar geen ruzie krijgt met mensen die zichzelf ook slim vinden maar dat niet zijn.

Problemen van hoogbegaafden komen volgens mij vaak voort uit anderssoortige aspecten, zoals bijvoorbeeld ASS of hoogmoed. Maar hoogmoed en hoogbegaafdheid zijn twee verschillende dingen, al gaan ze soms samen.
Ik herken de contact problemen bij de hoogbegaafden in mijn omgeving ook niet. Vaak spelen inderdaad andere karaktereigenschappen ook een rol.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

Precies.

Ik denk dat de meeste mensen meer last hebben van mijn eigenwijsheid dan van mijn hoogbegaafdheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Ik denk dat de meeste mensen meer last hebben van mijn eigenwijsheid dan van mijn hoogbegaafdheid.
Fijn dat er in elk geval nog enige zelfkennis aanwezig is ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door DDD »

De kennis is vermoedelijk het probleem niet. Maar het goede te doen, dat vind ik niet, zei de apostel al. Het is fijn als je ziet wat je beter kunt doen. Het is nog niet zo eenvoudig om dat dan ook daadwerkelijk toe te passen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:
DDD schreef:Daar zeg je wat. Je moet er natuurlijk wel eerlijk over zijn.

Ik ben niet eenzaam, want ik weet in mijn familie- en vriendenkring maar één iemand met evenveel vrienden, maar ik voel mij, zeker in de aanloop naar de feestdagen, soms best wel eens eenzaam. Als je daar op een eerlijke manier aandacht voor vraagt, dan is mijn ervaring dat je geen moment alleen hoeft te zijn, zolang je zelf mobiel bent. Als je dat niet (meer) bent, is het waarschijnlijk - en erg genoeg- anders.

Het scheelt misschien of je alleenstaand bent. Ik ben alleenstaand, en dan hebben mensen daar sowieso al veel meer aandacht voor. Ik vraag er zelf ook nadrukkelijk ook aandacht voor, door bijvoorbeeld te benoemen dat ik de kerstdagen altijd zelf moet inrichten. Ook op zondag heb ik altijd een druk programma. Daar ben ik heel dankbaar voor. Als je een gezin hebt, dan is dat anders. Dan heb je vaak weinig tijd om vriendschappen te onderhouden. Ik kom eens in de twee weken op zondagavond bij mijn beste vriendin en haar gezin. Dat is altijd heel gezellig en de kinderen vinden dat ook leuk. En als je vaak komt, hoeft er niets speciaal voor opgeruimd ofzo.

Dat zijn allemaal dingen die je als je een gezin of partner hebt, niet zo snel zou doen. Terwijl een man of vrouw soms ook niet alle eenzaamheid kan oplossen en in sommige gevallen de eenzaamheid juist groter maakt.

Toch denk ik dat juist omdat er best veel mensen zijn die eenzaam zijn, er best een mouw aan te passen is. Hoewel sommige mensen ook leuker gezelschap zijn dan anderen. Ik heb ook een vriend die voornamelijk over zichzelf en vooral zijn werk praat, ook al heb ik hem daar wel eens op aangesproken. Dat is wel eens een opgave, vooral omdat hij vrienden wel goed kan gebruiken.

Misschien speelt het type persoonlijkheid ook een rol? Ik ben heel uitgesproken maar ook belangstellend. Misschien is het dan makkelijker dan als je verlegen bent en eigenlijk al je energie nodig hebt voor jezelf.
Ik wil soms graag interesses delen, en soms gewoon dingen waar ik enthousiast over ben, ik ben alleen, ik heb geen vrouw.
En ik kan ook goed luisteren naar anderen, maar dan moeten ze wel wat te vertellen hebben en niet steeds in herhaling vallen.
Als ijk het goed begrijp mis je vooral diepgang in de contacten die je hebt. Klopt dat? Is het dan geen idee om lid te worden van een boekenclub, kunstclub, bepaalde bijbelstudies te volgen? Dan heb je meer contact en krijg je ook de diepgang die je wellicht zoekt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door CvdW »

DDD schreef:
Delftenaar schreef:
merel schreef:Is dat eenzaamheid vanwege het missen van contact of vanwege het missen van gelijkgestemden?
In combinatie met wat DDD in de laatste zin van zijn bijdrage schrijft passen beide reacties in elkaar.

Aan de ene kant vanwege de persoonlijkheid. Aan de andere kant problematiek als hoogbegaafd.
Dat alles kan een spagaat opleveren.
Hoogbegaafd zijn is op zich toch geen probleem? Zolang je maar geen ruzie krijgt met mensen die zichzelf ook slim vinden maar dat niet zijn.

Problemen van hoogbegaafden komen volgens mij vaak voort uit andersoortige aspecten, zoals bijvoorbeeld ASS of hoogmoed. Maar hoogmoed en hoogbegaafdheid zijn twee verschillende dingen, al gaan ze soms samen.
Hoogbegaafd zijn is op zich geen probleem, maar de consequentie is wel dat je geen aansluiting hebt bij leeftijdsgenoten.
De een leest graag een Donald Duck uit Duckstad en de ander vind marechaussee museum in Buren interessant. Ik praat nu over groep 5 van basisschool. Of eenvoudiger de een wil over straat lopen en de ander leest een boek over Auschwitz. Als hoogbegaafde heb je dan eerder aansluiting bij mensen die een stuk ouder zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: Ik wil soms graag interesses delen, en soms gewoon dingen waar ik enthousiast over ben, ik ben alleen, ik heb geen vrouw.
En ik kan ook goed luisteren naar anderen, maar dan moeten ze wel wat te vertellen hebben en niet steeds in herhaling vallen.
Choochem doet veel méér dan appgroepen of online meetings aanbieden. Door corona zal het nu allemaal wat lastiger zijn, maar ze organiseren ook regelmatig wandelingen, excursies, praatmiddagen etc. waar je gelijkgestemden kunt ontmoeten. En dan blijkt vanzelf wel of je je daar thuis voelt, of er mensen zijn met wie je een klik hebt of krijgt. Maar je zult er dus wel voor op pad moeten.
~~Soli Deo Gloria~~
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

CvdW schreef:
DDD schreef:
Delftenaar schreef:
merel schreef:Is dat eenzaamheid vanwege het missen van contact of vanwege het missen van gelijkgestemden?
In combinatie met wat DDD in de laatste zin van zijn bijdrage schrijft passen beide reacties in elkaar.

Aan de ene kant vanwege de persoonlijkheid. Aan de andere kant problematiek als hoogbegaafd.
Dat alles kan een spagaat opleveren.
Hoogbegaafd zijn is op zich toch geen probleem? Zolang je maar geen ruzie krijgt met mensen die zichzelf ook slim vinden maar dat niet zijn.

Problemen van hoogbegaafden komen volgens mij vaak voort uit andersoortige aspecten, zoals bijvoorbeeld ASS of hoogmoed. Maar hoogmoed en hoogbegaafdheid zijn twee verschillende dingen, al gaan ze soms samen.
Hoogbegaafd zijn is op zich geen probleem, maar de consequentie is wel dat je geen aansluiting hebt bij leeftijdsgenoten.
De een leest graag een Donald Duck uit Duckstad en de ander vind marechaussee museum in Buren interessant. Ik praat nu over groep 5 van basisschool. Of eenvoudiger de een wil over straat lopen en de ander leest een boek over Auschwitz. Als hoogbegaafde heb je dan eerder aansluiting bij mensen die een stuk ouder zijn.
Dat klopt helemaal. Ik herken wel wat jij zegt. Wij hebben ook meerdere kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Zij hebben gelukkig elkaar en diverse vrienden met dezelfde kenmerken/interesses. Dat scheelt waarschijnlijk. Daarnaast zitten zij op een lagere school waar het percentage kinderen dat doorstroomt naar Havo/ VWO relatief hoog is. Misschien dat dat ook scheelt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Ik wil soms graag interesses delen, en soms gewoon dingen waar ik enthousiast over ben, ik ben alleen, ik heb geen vrouw.
En ik kan ook goed luisteren naar anderen, maar dan moeten ze wel wat te vertellen hebben en niet steeds in herhaling vallen.
Choochem doet veel méér dan appgroepen of online meetings aanbieden. Door corona zal het nu allemaal wat lastiger zijn, maar ze organiseren ook regelmatig wandelingen, excursies, praatmiddagen etc. waar je gelijkgestemden kunt ontmoeten. En dan blijkt vanzelf wel of je je daar thuis voelt, of er mensen zijn met wie je een klik hebt of krijgt. Maar je zult er dus wel voor op pad moeten.
Klopt door Corona ligt ook daar veel stil. Maar als ik daar op moet wachten...
Ik ben 1x naar een live IBHV avond geweest maar dat was ook al tijdens Corona.
Avonden daarna waren allemaal online.
Maar wat betreft Choochem hoop ik dat er spoedig weer meer dingen mogelijk zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Als ijk het goed begrijp mis je vooral diepgang in de contacten die je hebt. Klopt dat? Is het dan geen idee om lid te worden van een boekenclub, kunstclub, bepaalde bijbelstudies te volgen? Dan heb je meer contact en krijg je ook de diepgang die je wellicht zoekt.
Een boekenclub of een kunstclub oid is vaak zo beperkt...
Ik heb wel enkele contacten met ouderen dat is wel prettig.
Maar ik blijf wel zoeken naar gelijkgestemden dat helpt ook al.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:
merel schreef:
Als ijk het goed begrijp mis je vooral diepgang in de contacten die je hebt. Klopt dat? Is het dan geen idee om lid te worden van een boekenclub, kunstclub, bepaalde bijbelstudies te volgen? Dan heb je meer contact en krijg je ook de diepgang die je wellicht zoekt.
Een boekenclub of een kunstclub oid is vaak zo beperkt...
Ik heb wel enkele contacten met ouderen dat is wel prettig.
Maar ik blijf wel zoeken naar gelijkgestemden dat helpt ook al.
Hoezo te beperkt? Deze contacten kan je toch ook uitdiepen? Verwacht je niet te snel van mensen dat ze de bodem van hun zielroerselen delen?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hoogbegaafdheid

Bericht door Charles »

Ik denk dat die eenzaamheid blijft, doorgaans is het een existentiële eenzaamheid. We zijn in essentie allen eenzaam*. Alleen de hoogbegaafde ziet het (soms), de massa leeft er overheen.


* Volgens mij opent het boekje Gebedsgestalten van ds. F. Bakker hiermee.
Plaats reactie