HHK Huizen

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

HHK Huizen

Bericht door memento »

Zoals beloofd zou de topic over HHK Huizen weer geopend worden als daar officieel nieuws over is. Bij dezen dus een bericht uit het ND:

Herstelde' gemeente Huizen gescheurd
van onze redactie kerk

HUIZEN - De Hersteld Hervormde Gemeente in Huizen is gescheurd. Een deel van de kerkenraad belegt aparte diensten. De Hersteld Hervormde Gemeente komt normaal samen in kerkelijk centrum 't Visnet, maar afgelopen zondag zijn ook kerkdiensten gehouden in de vrijgemaakt-gereformeerde Ichthuskerk, onder leiding van een ouderling en twee diakenen. In een brief aan de ongeveer tweehonderd gemeenteleden legden zij uit die stap te nemen vanwege ,,een onherstelbare kloof'' in de gemeente. Zij staan achter de plaatselijke predikant A. Kot, die vanwege onrust in de gemeente begin vorige maand door de classis voor dertig dagen met onvrijwillig verlof is gestuurd. Zij vinden dat de predikant en zijzelf ,,buitenspel'' zijn gezet. Tijdens een ambtsdragersverkiezing werden de ouderling en een van de diakenen niet door de gemeente herkozen.

De classis steunt de overgebleven drie ouderlingen. Ds. C.J.P. van der Bas, namens de gemeenten in de regio betrokken bij Huizen, ging zondagavond voor in een dienst waar hij een ouderling herbevestigde en een diaken bevestigde.

Synodevoorzitter ds. D. Heemskerk wil de kwestie overlaten aan de classis, maar vindt ,,jezelf onttrekken aan een bestaande gemeente geen ordelijke gang van zaken''. Ook Van der Bas wil niet veel kwijt. ,,Wij doen ons uiterste best de hele gemeente weer op de goede weg te krijgen. Ik denk dat de kans niet is verkeken dat dit probleem over een paar weken is opgelost.''

De onenigheid in de gemeente kwam enkele maanden geleden aan de oppervlakte, nadat ds. Kot had geweigerd twee kinderen te dopen, onder meer omdat de ouders een televisie hadden. Door ingrijpen van de classis werd een van de kinderen toch gedoopt. Het andere gezin vertrok.

Bij welk deel van de gemeente ds. Kot hoort, is onduidelijk. Hij wil ,,in belang van de gehele gemeente'' geen commentaar geven. Van der Bas gaat ervan uit dat hij bij de oorspronkelijke gemeente blijft.

De Hersteld Hervormde Gemeente in Huizen is ontstaan uit twee groepen: een zogenoemde hervormde evangelisatie, bestaande uit mensen die de afgelopen tientallen jaren uit de Hervormde Kerk zijn gestapt, en verontruste hervormden die in 2004 niet meewilden in de Protestantse Kerk. De gemeente is nu ook ongeveer in die twee groepen gesplitst.

Volgens Heemskerk is dit de eerste Hersteld Hervormde Gemeente die is gescheurd sinds het ontstaan van het kerkgenootschap.

Bron: Nederlands Dagblad
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Re: HHK Huizen

Bericht door Daphne »

van een scheuring komt een scheuring... of geldt dat alleen bij bruiloften? :bobo
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: HHK Huizen

Bericht door memento »

Daphne schreef:van een scheuring komt een scheuring... of geldt dat alleen bij bruiloften? :bobo
In dit geval is het juist het bijelkaar voegen van 2 gemeenten, nl. de Hervormde Evangelisatie en de Hervormden die geen PKN wilde worden, wat problemen opleverde.

Ik hoop iig dat het goed mag komen, en dat áls dat onmogelijk blijkt te zijn, dat ds. Kot binnen de HHK blijft. Ik zou het erg jammer vinden als de HHK zo'n prediker kwijt zou raken.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: HHK Huizen

Bericht door MarthaMartha »

memento schreef:
Daphne schreef:van een scheuring komt een scheuring... of geldt dat alleen bij bruiloften? :bobo
In dit geval is het juist het bijelkaar voegen van 2 gemeenten, nl. de Hervormde Evangelisatie en de Hervormden die geen PKN wilde worden, wat problemen opleverde.

Ik hoop iig dat het goed mag komen, en dat áls dat onmogelijk blijkt te zijn, dat ds. Kot binnen de HHK blijft. Ik zou het erg jammer vinden als de HHK zo'n prediker kwijt zou raken.
dat hoop ik mét je memento!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Re: HHK Huizen

Bericht door Geka »

memento schreef:
Daphne schreef:van een scheuring komt een scheuring... of geldt dat alleen bij bruiloften? :bobo
In dit geval is het juist het bijelkaar voegen van 2 gemeenten, nl. de Hervormde Evangelisatie en de Hervormden die geen PKN wilde worden, wat problemen opleverde.

Ik hoop iig dat het goed mag komen, en dat áls dat onmogelijk blijkt te zijn, dat ds. Kot binnen de HHK blijft. Ik zou het erg jammer vinden als de HHK zo'n prediker kwijt zou raken.
Van harte mee eens.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: HHK Huizen

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb ds. Kot weleens mogen beluisteren, inderdaad een vurig en begaaft prediker. Maar het blijft buitengewoon dubieus om op grond van televisie-bezit (televisie-misbruik is een zaak van andere orde) kinderen het teken en zegel van God's verbond te onthouden. Vooral als je nu ook ziet wat een dergelijke houding aan heeft gericht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: HHK Huizen

Bericht door Zonderling »

J.C. Philpot schreef:Maar het blijft buitengewoon dubieus om op grond van televisie-bezit (televisie-misbruik is een zaak van andere orde) kinderen het teken en zegel van God's verbond te onthouden. Vooral als je nu ook ziet wat een dergelijke houding aan heeft gericht.
Volgens mij stond in het krantenbericht "onder meer vanwege...".
Bovendien blijken krantenberichten in dit soort kwesties niet altijd even betrouwbaar te zijn. Daar zijn afgelopen jaren genoeg voorbeelden van te geven.
Ik denk dan ook dat je hierover niet zo snel kunt oordelen, het is slechts gissen wat nog meer de aanleiding was.
Tenzij je een ingewijde bent natuurlijk.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: HHK Huizen

Bericht door memento »

Zonderling schreef:Volgens mij stond in het krantenbericht "onder meer vanwege...".
Er speelden idd meer dingen dan tv-bezit. Naar ik begrepen heb van een Huizenaar speelde de kleding en (het ontbreken van) hoofdbedekking naar de kerk en avondmaal van sommigen ook een rol.

Maargoed, laten we maar afwachten, en hopen en bidden dat het allemaal goed mag komen. Zowel voor de gemeente als voor de predikant (die de moeilijke taak heeft de (hele) gemeente, ook in deze moeilijke situatie, te stichten)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: HHK Huizen

Bericht door J.C. Philpot »

Bedankt voor de aanvulling, broeders. Laten we ons inderdaad niet te veel met speculatie bezig houden, dergelijke zaken zijn al ernstig genoeg.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: HHK Huizen

Bericht door Bert Mulder »

J.C. Philpot schreef:Bedankt voor de aanvulling, broeders. Laten we ons inderdaad niet te veel met speculatie bezig houden, dergelijke zaken zijn al ernstig genoeg.

Ook ambtsdrager zijnde, wil ik hier iedereen vermanen zich ver van allerlei praatjes te houden, dit aan het kerkelijk bestuur over te laten, en vooral voor hen te biddden. Dus beide voor de kerkeraden en alle anderen waar het hier over gaat. En bid voor de eenheid van Zijn Kerk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: HHK Huizen

Bericht door HHKtE »

memento schreef:
Zonderling schreef:Volgens mij stond in het krantenbericht "onder meer vanwege...".
Er speelden idd meer dingen dan tv-bezit. Naar ik begrepen heb van een Huizenaar speelde de kleding en (het ontbreken van) hoofdbedekking naar de kerk en avondmaal van sommigen ook een rol.

Maargoed, laten we maar afwachten, en hopen en bidden dat het allemaal goed mag komen. Zowel voor de gemeente als voor de predikant (die de moeilijke taak heeft de (hele) gemeente, ook in deze moeilijke situatie, te stichten)
Huizenaar klopt niet het is een Huizer

enkele vrouwen dragen geen hoofddeksl in de kerkdiensten,maar aan het Avondmaal dragen wel alle aanwezige vrouwen een hooffdeksel
Verder speelde open internet,roken,naar welke school de kinderen(reformatorisch),vrouwen geen broeken etc etc een rol
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: HHK Huizen

Bericht door Josephus »

Kortom, het gaat dus vooral om uiterlijkheden. Vreemd genoeg zijn juist dat soort zaken de directe aanleiding voor de meeste scheuringen.

En inderdaad, van een scheuring komt meestal weer een scheuring, dat laat de geschiedenis (en trouwens ook het heden) wel zien. Eigenlijk ook wel verklaarbaar.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: HHK Huizen

Bericht door Gabrielle »

Josephus schreef:Kortom, het gaat dus vooral om uiterlijkheden. Vreemd genoeg zijn juist dat soort zaken de directe aanleiding voor de meeste scheuringen.

En inderdaad, van een scheuring komt meestal weer een scheuring, dat laat de geschiedenis (en trouwens ook het heden) wel zien. Eigenlijk ook wel verklaarbaar.
maar wel heel verdrietig.
Er is er maar één die dit weer prachtig vind.
Laten we hopen en bidden om wijsheid voor de betrokkenen in deze.
Dat ze niet op allerlei uiterlijkheden zouden zien, maar op Christus en elkaar aan
de voet van het kruis mogen treffen.
Zodat ze kunnen belijden : "Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk...."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: HHK Huizen

Bericht door jvdg »

Gabrielle schreef:
Josephus schreef:Kortom, het gaat dus vooral om uiterlijkheden. Vreemd genoeg zijn juist dat soort zaken de directe aanleiding voor de meeste scheuringen.

En inderdaad, van een scheuring komt meestal weer een scheuring, dat laat de geschiedenis (en trouwens ook het heden) wel zien. Eigenlijk ook wel verklaarbaar.
maar wel heel verdrietig.
Er is er maar één die dit weer prachtig vind.
Laten we hopen en bidden om wijsheid voor de betrokkenen in deze.
Dat ze niet op allerlei uiterlijkheden zouden zien, maar op Christus en elkaar aan
de voet van het kruis mogen treffen.
Zodat ze kunnen belijden : "Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk...."
Ik sluit me geheel bij deze posting aan.

Het verdriet mij in het bijzonder dat de samenvoeging van twee gescheiden groeperingen op deze manier weer uit elkaar valt.
In het bijzonder bid ik de predikant de wijsheid van de Koning van de Kerk toe, die de scheiding kan doen omslaan in een opnieuw samengaan.
Aan 's mensen kant onmogelijk, maar bij Hem niet.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: HHK Huizen

Bericht door Toeschouwer »

jvdg schreef:
Gabrielle schreef:
Josephus schreef:Kortom, het gaat dus vooral om uiterlijkheden. Vreemd genoeg zijn juist dat soort zaken de directe aanleiding voor de meeste scheuringen.

En inderdaad, van een scheuring komt meestal weer een scheuring, dat laat de geschiedenis (en trouwens ook het heden) wel zien. Eigenlijk ook wel verklaarbaar.
maar wel heel verdrietig.
Er is er maar één die dit weer prachtig vind.
Laten we hopen en bidden om wijsheid voor de betrokkenen in deze.
Dat ze niet op allerlei uiterlijkheden zouden zien, maar op Christus en elkaar aan
de voet van het kruis mogen treffen.
Zodat ze kunnen belijden : "Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk...."
Ik sluit me geheel bij deze posting aan.

Het verdriet mij in het bijzonder dat de samenvoeging van twee gescheiden groeperingen op deze manier weer uit elkaar valt.
In het bijzonder bid ik de predikant de wijsheid van de Koning van de Kerk toe, die de scheiding kan doen omslaan in een opnieuw samengaan.
Aan 's mensen kant onmogelijk, maar bij Hem niet.
Het is allemaal prachtig wat jullie schrijven, zoals niet op elkaar zien maar op Christus, en aan de voet van het kruis elkaar mogen treffen.
Maar hoe komt het dat dit zowat nooit gebeurd? Ik wil dit niet betrekken op de situatie in Huizen alleen, maar breder.
Voor de vuist weg noem ik: 2004, ontstaan PKN en HHK; ds. Van de Meer, Bolnes; Synode GG en Van der Zwaag; schorsing ds. Kok, schorsing dr. Steenblok; afscheiding ds. Wink.
Je woorden kunnen we op allen toepassen.
Maar blijkbaar komen we er nooit aan toe om elkaar aan de voet van het kruis te ontmoeten. Ik vind dit een pleister op een zweer plakken, je bedoeling vind ik mooi maar in de praktijk doen we het gewoon niet.
Een kleine correctie JvdG: Ik lees nergens van een Koning van een kerk, wel een Hoofd van de gemeente.
Gesloten