Curatorium CGK

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

BDS '73 schreef:Overigens zitten Gods kinderen en knechten niet alleen rond Bewaar het Pand hoor.
Dat hoor je ons ook niet zeggen. Er zitten zelfs kinderen Gods in de afgodische kerk van Rome, of in het moderne doperdom (hoewel we hun leer bestrijden).
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

De algemene indruk bij veel refo's is: je hebt in de CGK een groep rond "Bewaar het Pand" en de rest is niet zo veel soeps.

Daar stoor ik me weleens aan. Alle respect voor de Panders, maar daarbuiten heb je héle goede predikers. Neem nou de (oud-)hoogleraren: Velema, Van 't Spijker, Maris... afgelopen zondag hadden wij prof. Den Hertog met een preek over "Ik heb tegen U, ja U alleen gezondigd". Nou, dat was een preek met alles erop en eraan.

Ik weet ook wel dat de ene predikant meer te zeggen heeft dan de andere, maar als ik b.v. een ds. J. van Amstel noem, of E.J. van der Linde, of A. Hakvoort.... ze zeggen het misscien wat anders dan P. Roos of A. van Heteren, maar het is voluit Bijbels-reformatorische prediking.
Waarheid

Bericht door Waarheid »

BDS '73 schreef:De algemene indruk bij veel refo's is: je hebt in de CGK een groep rond "Bewaar het Pand" en de rest is niet zo veel soeps.

Daar stoor ik me weleens aan. Alle respect voor de Panders, maar daarbuiten heb je héle goede predikers. Neem nou de (oud-)hoogleraren: Velema, Van 't Spijker, Maris... afgelopen zondag hadden wij prof. Den Hertog met een preek over "Ik heb tegen U, ja U alleen gezondigd". Nou, dat was een preek met alles erop en eraan.

Ik weet ook wel dat de ene predikant meer te zeggen heeft dan de andere, maar als ik b.v. een ds. J. van Amstel noem, of E.J. van der Linde, of A. Hakvoort.... ze zeggen het misscien wat anders dan P. Roos of A. van Heteren, maar het is voluit Bijbels-reformatorische prediking.
BDS'73,
Natuurlijk!! Maar als je mijn eerste posting goed gelezen hebt staat daar: BWP én LCJ-predikanten. Daarmee bedoel ik de groep die voor LCJ-bijeenkomsten spreekt. Daar horen wat mij betreft Van 't Spijker, Maris, Velema etc. echt helemaal bij!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Jongens, alsjeblieft: stop met het beoordelen van predikanten, met naam en toenaam.
Dat is een reformatorisch forum onwaardig!

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

BDS '73 schreef:De algemene indruk bij veel refo's is: je hebt in de CGK een groep rond "Bewaar het Pand" en de rest is niet zo veel soeps.

Daar stoor ik me weleens aan. Alle respect voor de Panders, maar daarbuiten heb je héle goede predikers. Neem nou de (oud-)hoogleraren: Velema, Van 't Spijker, Maris... afgelopen zondag hadden wij prof. Den Hertog met een preek over "Ik heb tegen U, ja U alleen gezondigd". Nou, dat was een preek met alles erop en eraan.

Ik weet ook wel dat de ene predikant meer te zeggen heeft dan de andere, maar als ik b.v. een ds. J. van Amstel noem, of E.J. van der Linde, of A. Hakvoort.... ze zeggen het misscien wat anders dan P. Roos of A. van Heteren, maar het is voluit Bijbels-reformatorische prediking.
Ik heb even wat gecursiveerd.

Ongetwijfeld is de CGK breder dan alleen BWP, en ongetwijfeld lopen er buiten dat wat men als BWP placht aan te duiden bekwame predikers rond. Maar enige onderscheiding mag best aangebracht worden. Zeker als je een schriftuurlijk-bevindelijke prediking voorstaat, dan kan je er niet omheen dat er een behoorlijk accentverschil bestaat. Daarmee ontzeg ik ik niemand van het onderwerp zijn positie in de kerk, eerder denk ik dat het in onze kerken voor een deel tot een wederzijds nut leidt, maar het zal duidelijk zijn dat BWP voor een gedeelte een andere kijk heeft.

En daarmee valt de graadmeter van al dan niet bevindelijke prediking samen met de verwanten aan Bewaar het Pand, ook is die scheiding natuurlijk niet zo makkelijk te maken. En ja, vanuit die gedachte zie je uit naar studenten die in de lijn van BWP-preken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Waarheid schreef:
BDS '73 schreef:De algemene indruk bij veel refo's is: je hebt in de CGK een groep rond "Bewaar het Pand" en de rest is niet zo veel soeps.

Daar stoor ik me weleens aan. Alle respect voor de Panders, maar daarbuiten heb je héle goede predikers. Neem nou de (oud-)hoogleraren: Velema, Van 't Spijker, Maris... afgelopen zondag hadden wij prof. Den Hertog met een preek over "Ik heb tegen U, ja U alleen gezondigd". Nou, dat was een preek met alles erop en eraan.

Ik weet ook wel dat de ene predikant meer te zeggen heeft dan de andere, maar als ik b.v. een ds. J. van Amstel noem, of E.J. van der Linde, of A. Hakvoort.... ze zeggen het misscien wat anders dan P. Roos of A. van Heteren, maar het is voluit Bijbels-reformatorische prediking.
BDS'73,
Natuurlijk!! Maar als je mijn eerste posting goed gelezen hebt staat daar: BWP én LCJ-predikanten. Daarmee bedoel ik de groep die voor LCJ-bijeenkomsten spreekt. Daar horen wat mij betreft Van 't Spijker, Maris, Velema etc. echt helemaal bij!
Beste Waarheid,

Welkom op het forum.
Vat het niet persoonlijk op, maar mij valt op tijdens het lezen van dit topic en dat over de 'studenten beroepbaar in de GG' dat je een heel sterke neiging hebt om predikanten/gemeenten/stromingen in hokjes te plaatsen. Als ik dingen lees over de hele 'beroepingsgeschiedenis' van gemeenten in de afgelopen 20 jaar en een conclusie daaraan verbonden bekruipt me een beetje apart gevoel. Vat het dus niet persoonlijk op, er zijn meer mensen die er erg van houden om dingen in 'links&rechts' of 'licht&zwaar' in te delen.
Ik geloof ongetwijfeld dat er verschillen zijn tussen dominees en gemeenten. Ook het benoemen ervan vind ik niet persé fout. Maar wat ik de afgelopen week hier op het forum heb gelezen heeft me echt verbaasd. Ik wist niet dat mensen er bijna hele statistieken op na houden met prognoses waar studenten heen gaan e.d. Ik geloof niet dat dit een juiste manier is om mee om te gaan. Het lijkt me beter om dit gewoon op een nuchtere manier te doen.

Stel je even voor dat je een kandidaat bent die zojuist beroepbaar is gesteld en even op dit forum rondkijkt (ja, het zijn ook gewoon mensen en die kunnen ook op een forum kijken). En lees, terwijl je je dat voorstelt het topic over de Gergem-kandidaten nog een keer door.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Een jaar of 20 geleden zei student CA van Dieren me een keer dat het belangrijk was de donderdagse bijlage te bestuderen. Zo kon je precies zien welke 'ligging' een gemeente had.

'k Weet niet of hij die mening nog is toegedaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Beste forumbezoekers en moderators,

Gisteren heb ik via een zoekopdracht dit forum per ongeluk gevonden. Wat ik hier las over predikanten, gemeenten, kandidaten, etc. stemde me zeer teleur.
Ik heb me aangemeld onder de naam 'waarheid' om eens even gewoon zwart-wit mee te doen om te bezien op welke wijze er op elkaar gereageerd wordt en hoe er met namen, liggingen, etc. gesold wordt.
(De goede lezer heeft ook bemerkt, dat mijn postings absoluut niet overeen kwamen met de vaste spreuk onder mijn bijdragen. Toch kreeg ik daar geen enkele reactie op.)
Ik heb inmiddels (als verantwoordelijke voor een deel van onze gezindte, m.n. de jongeren) alle fora doorgelezen. Ik heb maar één reactie: Zou dit nu echt de bedoeling van onze tijdsbesteding zijn?

Daarom: Dit is mijn laatste bijdrage op dit forum met de hartelijke oproep, in bewogenheid: Stop met beelden te verspreiden over links en rechts, stop met hokjes (zeer terecht opgemerkt door "jongere").
De Heere wil werken door de dwaasheid van de prediking! Door de kromme karakters en kerkelijke zonden heen! Lees a.u.b. allemaal eens wat Paulus zegt in Filippenzen 1: 15-19!

Met hartelijke groet, Gode bevolen.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

refo schreef:Een jaar of 20 geleden zei student CA van Dieren me een keer dat het belangrijk was de donderdagse bijlage te bestuderen. Zo kon je precies zien welke 'ligging' een gemeente had.

'k Weet niet of hij die mening nog is toegedaan.
Denk wel dat er een kern van waarheid in zit b.v.je kunt zo
zien dat de CGK in Amsterdam noord geen B.H.P. gemeente is.
Ds Dorsman zei een keer tegen mij je kan meestal zien aan de ligging van de kerkeraad welke predikanten ze uitnodigen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Waarheid schreef: (De goede lezer heeft ook bemerkt, dat mijn postings absoluut niet overeen kwamen met de vaste spreuk onder mijn bijdragen. Toch kreeg ik daar geen enkele reactie op.)
Dat heeft in ieder geval de volgende reden: Je bent hier pas net, sommigen (zoals mijn persoontje) komen nu voor het eerst een schrijfsel van jouw hand tegen.
Verder wil ik je gerust zeggen dat ik die vaste spreuk best een beetje discutabel vind. Tevreden? ;-)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Een jaar of 20 geleden zei student CA van Dieren me een keer dat het belangrijk was de donderdagse bijlage te bestuderen. Zo kon je precies zien welke 'ligging' een gemeente had.

'k Weet niet of hij die mening nog is toegedaan.
Hij heeft inmiddels een leerboek geschreven. Ongetwijfeld heeft hij dus bijgeleerd 8)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Waarheid schreef:Stop met beelden te verspreiden over links en rechts, stop met hokjes.
Beste Waarheid,

Bovenstaande oproep onderschrijf ik van harte, zoals je in dit topic en in het topic "3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten" kunt lezen.
In beide topics heb ik het verzoek geplaatst om te stoppen met het bestempelen van links/rechts van (a.s.) predikanten en gemeenten.

Anderzijds moet je je wel realiseren, dat je (wellicht met de beste bedoelingen) deze discussie grotendeels zelf een extra stevige impuls hebt gegeven met je voorspelling waar de 3 nieuwe kandidaten heen zouden gaan. Op een dergelijke serieus getoonzette posting (alhoewel ik zelf bij mijn classificatie van vrijdagavond blijf, namelijk: een onzinnige voorspelling), kan je serieuze reacties verwachten.
(Overigens heb ik je er vrijdagavond in een posting al op gewezen, dat God Zijn knechten zendt waarheen Hij wil en wanneer Hij wil.)

Als je dan zelf een dag later de reactie geeft "Zou dit nu echt de bedoeling van onze tijdsbesteding zijn?" is mijn reactie: "Zou het nu echt de bedoeling zijn om mensen tot een dergelijke tijdsbesteding aan te zetten?"
Het heeft ons als moderators ook handen vol tijd gekost om e.e.a. mee te lezen, wikken en wegen hoe en wanneer we moeten ingrijpen, omdat we wel zagen, dat dat topic aardig uit de hand begon te lopen.

Verder hoop ik dat je ook andere topics op dit forum zal lezen, waar vaak op een waardige wijze redelijk diepgaande theologische discussies worden gevoerd. Tot lering en opscherping van elkaar. En ook tot beantwoording van allerlei vragen die onder de jeugd leven. Dat zou je dan toch ook aan moeten spreken!

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Mooi he.

Die diversiteit onder Gods kinderen.

Het blijft me telkens weer verrassen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Vandaag is Kandidaat Hoekman bevestigt tot predikant van onze gemeente.

De gebeurtenissen die menselijker wijze een samenloop van omstandigheden woden genoemd, leiden echter tot een diepe verwondering:
Dordtse leerregels hoofdstuk 1, paragraaf 1 t/m 3

1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Herman schreef:Vandaag is Kandidaat Hoekman bevestigt tot predikant van onze gemeente.

De gebeurtenissen die menselijker wijze een samenloop van omstandigheden woden genoemd, leiden echter tot een diepe verwondering:
Dordtse leerregels hoofdstuk 1, paragraaf 1 t/m 3

1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
Herman, jou en jouw gemeente God's Zegen toegebeden!

Geve Hij jullie dominee alles wat nodig is om verloren zondaren tot verlossing te brengen. Door Hem, door Hem alleen........
Plaats reactie