Curatorium CGK

Online
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatorium CGK

Bericht door HersteldHervormd »

John Galt schreef:Lees even terug in dit topic!
Ik begrijp niet exact waar ik het moet lezen... :tilt
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium CGK

Bericht door John Galt »

Zie de posting van Herman van gisteravond half 11.
Who is John Galt? :quoi
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatorium CGK

Bericht door HersteldHervormd »

John Galt schreef:Zie de posting van Herman van gisteravond half 11.
Ja, ik zie het. Maar is dat het echt? Dat is wel menselijk gedacht. Is het niet de Heere die roept? Wie waar of hoe dan ook?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium CGK

Bericht door John Galt »

Je moet de menselijke factor niet onderschatten. Is een roeping tot het ambt onwederstandelijk? Ik denk dat er een groot stuk menselijke verantwoordelijkheid in zit. Het kan zijn dat Hij vraagt: Ben je bereid? En bij "nee" verder gaat. Ik heb te weinig inzicht in Zijn wezen om daar iets over te kunnen zeggen.
Who is John Galt? :quoi
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatorium CGK

Bericht door HersteldHervormd »

John Galt schreef:Je moet de menselijke factor niet onderschatten. Is een roeping tot het ambt onwederstandelijk? Ik denk dat er een groot stuk menselijke verantwoordelijkheid in zit. Het kan zijn dat Hij vraagt: Ben je bereid? En bij "nee" verder gaat. Ik heb te weinig inzicht in Zijn wezen om daar iets over te kunnen zeggen.
Lastige vragen inderdaad. Ik weet het ook niet goed. In hoeverre is God afhankelijk van een ja of een nee van een mens?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Curatorium CGK

Bericht door Delftenaar »

En aan de andere kant kan een roeping ook langzaam "rijpen". Iemand vind theologie interessant, gaat dat studeren en lieverlee komt het verlangen om een gemeente te dienen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Curatorium CGK

Bericht door Vervolgde »

HersteldHervormd schreef:
John Galt schreef:Je moet de menselijke factor niet onderschatten. Is een roeping tot het ambt onwederstandelijk? Ik denk dat er een groot stuk menselijke verantwoordelijkheid in zit. Het kan zijn dat Hij vraagt: Ben je bereid? En bij "nee" verder gaat. Ik heb te weinig inzicht in Zijn wezen om daar iets over te kunnen zeggen.
Lastige vragen inderdaad. Ik weet het ook niet goed. In hoeverre is God afhankelijk van een ja of een nee van een mens?
Prof. Dr. A. de Reuver spreekt daar heel helder over. Hierbij een deel een lezing die hij eind 2002 heeft gehouden.
Prof.Dr. A de Reuver schreef:Wat betekent de term 'roeping' eigenlijk? Minstens twee dingen. De eerste betekenis wijst op de activiteit van Gods roepen. Roeping is meer werkwoord dan zelfstandig naamwoord. In de roeping komt God aan het woord. Hijzelf is er het subject van. Die roeping geschiedt wanneer Hij Zijn Woord aan ons adresseert. Daarvan is Hij de auteur.

Zijn roepstem gaat aan al het onze vooraf. Het is een gebeuren dat om te beginnen absoluut op eenrichtingsverkeer berust. Vergeleken met dit wonder van Zijn roep mag onze inbreng nauwelijks een naam hebben. Hij roept, ik ontvang. Hij spreekt, ik luister, overrompeld door Zijn sprake. Daarbij ben ik op geen manier productief, maar louter receptief. In deze roeping is er maar Een creatief: de Roepende.

Deze overweging zet ons op de plaats en in het juiste gelid. Want als de zaak er zo bijstaat, kan Gods roeping nooit mijn 'bezit' worden, nooit iets waarover ik beschik. Als Gods roeping niets minder behelst dan het geheim van Zijn genadige lokroep aan mij gericht, dan kan ik die even weinig claimen als dat ik het zonlicht in mijn jaszak kan stoppen of de buitenlucht in mijn handpalm kan bergen. Op Gods roepstem kan een mens zich, vooral onder aanvechting en aantijging, wel beroepen, maar men kan zich er nooit in beroemen. Juist het gegeven dat God het subject en de auteur van de roeping is, sluit alle aanmatiging uit. Ik wil maar zeggen - en ik zeg het met nadruk - dat de roeping niet de onze is, en ook nooit wordt, maar de Zijne blijft, levenslang.

Nu de tweede betekenis. Die lokroep en oproep van Boven vragen om onze respons vanbinnen. Om het met een eenvoudig beeld te verduidelijken: Gods geadresseerde en aangetekende brief wil niet ongeopend teruggestuurd worden, maar wil biddend gelezen zijn en biddend beantwoord worden. Niet met 'ja maar' of 'ja misschien', maar met 'ja en amen'. Het is in dit amen van het geloof dat wij de roep van de Heere aanvaarden. Schuchter wellicht, maar met de overgave van het hart.

Is deze geloofsrespons nu een prestatie, en toch nog iets van eigen fabrikaat? Naar mijn ervaring en overtuiging niet. Ze is vrucht van Gods overmachtige roepstem en vormt geen eigen zelfstandige inbreng. Onontbeerlijk, maar louter als gevolg, en nooit als grond. Gods roepwoord wordt niet gedragen door ons jawoord, maar het is andersom: ons jawoord wordt door Zijn oproep gedragen.
De hele lezing is terug te lezen in de Waarheidsvriend van 7, 14 en 21 augustus 2003.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium CGK

Bericht door DDD »

Het citaat biedt toch geen antwoord op deze vraag?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatorium CGK

Bericht door HersteldHervormd »

Vervolgde schreef:
HersteldHervormd schreef:
John Galt schreef:Je moet de menselijke factor niet onderschatten. Is een roeping tot het ambt onwederstandelijk? Ik denk dat er een groot stuk menselijke verantwoordelijkheid in zit. Het kan zijn dat Hij vraagt: Ben je bereid? En bij "nee" verder gaat. Ik heb te weinig inzicht in Zijn wezen om daar iets over te kunnen zeggen.
Lastige vragen inderdaad. Ik weet het ook niet goed. In hoeverre is God afhankelijk van een ja of een nee van een mens?
Prof. Dr. A. de Reuver spreekt daar heel helder over. Hierbij een deel een lezing die hij eind 2002 heeft gehouden.
Prof.Dr. A de Reuver schreef:Wat betekent de term 'roeping' eigenlijk? Minstens twee dingen. De eerste betekenis wijst op de activiteit van Gods roepen. Roeping is meer werkwoord dan zelfstandig naamwoord. In de roeping komt God aan het woord. Hijzelf is er het subject van. Die roeping geschiedt wanneer Hij Zijn Woord aan ons adresseert. Daarvan is Hij de auteur.

Zijn roepstem gaat aan al het onze vooraf. Het is een gebeuren dat om te beginnen absoluut op eenrichtingsverkeer berust. Vergeleken met dit wonder van Zijn roep mag onze inbreng nauwelijks een naam hebben. Hij roept, ik ontvang. Hij spreekt, ik luister, overrompeld door Zijn sprake. Daarbij ben ik op geen manier productief, maar louter receptief. In deze roeping is er maar Een creatief: de Roepende.

Deze overweging zet ons op de plaats en in het juiste gelid. Want als de zaak er zo bijstaat, kan Gods roeping nooit mijn 'bezit' worden, nooit iets waarover ik beschik. Als Gods roeping niets minder behelst dan het geheim van Zijn genadige lokroep aan mij gericht, dan kan ik die even weinig claimen als dat ik het zonlicht in mijn jaszak kan stoppen of de buitenlucht in mijn handpalm kan bergen. Op Gods roepstem kan een mens zich, vooral onder aanvechting en aantijging, wel beroepen, maar men kan zich er nooit in beroemen. Juist het gegeven dat God het subject en de auteur van de roeping is, sluit alle aanmatiging uit. Ik wil maar zeggen - en ik zeg het met nadruk - dat de roeping niet de onze is, en ook nooit wordt, maar de Zijne blijft, levenslang.

Nu de tweede betekenis. Die lokroep en oproep van Boven vragen om onze respons vanbinnen. Om het met een eenvoudig beeld te verduidelijken: Gods geadresseerde en aangetekende brief wil niet ongeopend teruggestuurd worden, maar wil biddend gelezen zijn en biddend beantwoord worden. Niet met 'ja maar' of 'ja misschien', maar met 'ja en amen'. Het is in dit amen van het geloof dat wij de roep van de Heere aanvaarden. Schuchter wellicht, maar met de overgave van het hart.

Is deze geloofsrespons nu een prestatie, en toch nog iets van eigen fabrikaat? Naar mijn ervaring en overtuiging niet. Ze is vrucht van Gods overmachtige roepstem en vormt geen eigen zelfstandige inbreng. Onontbeerlijk, maar louter als gevolg, en nooit als grond. Gods roepwoord wordt niet gedragen door ons jawoord, maar het is andersom: ons jawoord wordt door Zijn oproep gedragen.
De hele lezing is terug te lezen in de Waarheidsvriend van 7, 14 en 21 augustus 2003.
Bedankt voor het stukje. Maar de vraag was meer of de Heere afhankelijk is van ons? Dhr Galt poste min om meer dat een geroepen man ook nee kan zeggen, en dat de Heere het daar dan bij houdt. Ik geloof dat zelf echter niet zo stellig. Persoonlijk zou ik zelf eerder neigen om te stellen dat als God wil dat iemand predikant word; dat een mens dan, al zou deze het niet willen (kijk naar Jona), toch de wil des Heeren zal navolgen.

Maar het is moeilijk, ook andersom. Dat mannenbroeders een roeping ervaren, maar uiteindelijk geen predikant worden, om wat voor rede dan ook.

Misschien weet @Valcke een antwoord?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Curatorium CGK

Bericht door Vervolgde »

HersteldHervormd schreef:Bedankt voor het stukje. Maar de vraag was meer of de Heere afhankelijk is van ons? Dhr Galt poste min om meer dat een geroepen man ook nee kan zeggen, en dat de Heere het daar dan bij houdt. Ik geloof dat zelf echter niet zo stellig. Persoonlijk zou ik zelf eerder neigen om te stellen dat als God wil dat iemand predikant word; dat een mens dan, al zou deze het niet willen (kijk naar Jona), toch de wil des Heeren zal navolgen.

Maar het is moeilijk, ook andersom. Dat mannenbroeders een roeping ervaren, maar uiteindelijk geen predikant worden, om wat voor rede dan ook.

Misschien weet @Valcke een antwoord?
Ik mag toch op dit forum verwachten dat elke vorm van arminiaans denken hartgrondig wordt verworpen. De hele idee dat God afhankelijk zou zijn van het schepsel zou niet bij ons op mogen komen. Ook in het door mij geciteerde stelt Prof. De Reuver dat de roepstem overmachtig is.
Uiteraard is dat in de hele lezing breder uitgewerkt. Waar jij het voorbeeld noemt van Jona, neemt de Prof Calvijn als voorbeeld met dezelfde strekking als jouw gedachten. Ook het vraagstuk van het niet (direct beroepen) worden komt daarin kort aan de orde.

Overigens is het een lezing voor beginnende theologie studenten op basis van door hen vooraf ingediende vragen. Ik geef je in overweging om de gehele lezing te lezen.

Uiteraard zal ik @Valcke niets in de weg leggen als hij zijn licht over deze materie laat schijnen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Curatorium CGK

Bericht door helma »

Het curatorium van de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) heeft woensdagmorgen een student toegelaten tot de predikantsopleiding van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK).

Het betreft H.J. (Harm Jan) Holsappel (41) uit Veenendaal. Hij is gehuwd en lid van de christelijke gereformeerde kerk in Veenendaal-Bethel. Holsappel studeert aan de TUA.

Online
merel
Berichten: 9657
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Curatorium CGK

Bericht door merel »

helma schreef: 14 jun 2023, 16:59 Het curatorium van de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) heeft woensdagmorgen een student toegelaten tot de predikantsopleiding van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK).

Het betreft H.J. (Harm Jan) Holsappel (41) uit Veenendaal. Hij is gehuwd en lid van de christelijke gereformeerde kerk in Veenendaal-Bethel. Holsappel studeert aan de TUA.
Wat leuk. Ik ken hem van mijn jaarclub.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Curatorium CGK

Bericht door helma »

Zijn zus was ooit forumlid hier.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Curatorium CGK

Bericht door Chrisje72 »

De naam kwam me al zo bekend voor, is dat zijn zus?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Curatorium CGK

Bericht door pierre27 »

helma schreef: 14 jun 2023, 21:35 Zijn zus was ooit forumlid hier.
Bethelkerk, dat is toch de minder behoudende variant van de CGK in Veenendaal?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie