Luiden kerkklokken

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Marnix »

Ah, ja je hebt gelijk :) Dan is het 4e gebod niet in het geding.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door boontje »

Tsja, dat is nou typisch een gevalletje van "de klok horen luiden, maar niet weten....."
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Bonny »

boontje schreef:Tsja, dat is nou typisch een gevalletje van "de klok horen luiden, maar niet weten....."
..hoe de put gedempt word als de schoenmaker bij de les blijft?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Marnix »

boontje schreef:Tsja, dat is nou typisch een gevalletje van "de klok horen luiden, maar niet weten....."
:)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door albion »

Marnix schreef:TJa, het luisteren naar de overheid, zolang wat ze opleggen niet in strijd is met Gods Woord (en dat is zeker niet het geval hier) is in ieder geval Bijbels, en daar kan de pastoor zich aan houden. Ik vind zelf het luiden van klokken om 7:15 vooral in strijd met het 4e gebod, de zondag is een rustdag.... Dus ga niet in de vroegte iedereen wakker bellen.

Ja, maar wat noem jij nu vroeg? Dat wij de tijden anders ingedeeld hebben doordat wij over electriciteit beschikken... Mijn oma ging om 21.oo uur naar bed en stond om 3.oo uur op. En dat was voor haar heel gewoon. Want om 4.oo uur gingen de mannen naar het land (en nu spreek ik over de jaren '60). Dus, wie bepaalt wat vroeg is???? Die man is bezig voor zijn werk (ik denk dat de vroegmis dan ongeveer die tijd begint.)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Eppo Gremdaat »

Door de sloop van veel kerken vnl. in de grote steden zal het klokluiden steeds minder worden.
Ik herinner me Rotterdam, waar op zondagmorgen en -middag de zware tonen van de klokken van de Koninginnekerk (zaliger gedachtenis) hun `stem`lieten horen. Er was iemand die dit niet zo prettig vond en een van de (vier) predikanten van de Koninginnekerk belde met de vraag of dat gebengel nu niet eens kon ophouden, het hield hem uit de slaap. `t Gevatte antwoord van (nu wijlen) Ds Oberman was:`dat gebengel houdt op als U ook op zondagmorgen aanwezig bent. Het is nl. voor U!`
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door refo »

albion schreef:
Marnix schreef:TJa, het luisteren naar de overheid, zolang wat ze opleggen niet in strijd is met Gods Woord (en dat is zeker niet het geval hier) is in ieder geval Bijbels, en daar kan de pastoor zich aan houden. Ik vind zelf het luiden van klokken om 7:15 vooral in strijd met het 4e gebod, de zondag is een rustdag.... Dus ga niet in de vroegte iedereen wakker bellen.

Ja, maar wat noem jij nu vroeg? Dat wij de tijden anders ingedeeld hebben doordat wij over electriciteit beschikken... Mijn oma ging om 21.oo uur naar bed en stond om 3.oo uur op. En dat was voor haar heel gewoon. Want om 4.oo uur gingen de mannen naar het land (en nu spreek ik over de jaren '60). Dus, wie bepaalt wat vroeg is???? Die man is bezig voor zijn werk (ik denk dat de vroegmis dan ongeveer die tijd begint.)
- Daarmee wordt 7:15 nog niet laat.
- Om 4:00 uur naar het land? Dat zal alleen rond de langste dag zo geweest zijn
- Waarom gingen die mannen op zondag naar het land?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:TJa, het luisteren naar de overheid, zolang wat ze opleggen niet in strijd is met Gods Woord (en dat is zeker niet het geval hier) is in ieder geval Bijbels, en daar kan de pastoor zich aan houden. Ik vind zelf het luiden van klokken om 7:15 vooral in strijd met het 4e gebod, de zondag is een rustdag.... Dus ga niet in de vroegte iedereen wakker bellen.

Ja, maar wat noem jij nu vroeg? Dat wij de tijden anders ingedeeld hebben doordat wij over electriciteit beschikken... Mijn oma ging om 21.oo uur naar bed en stond om 3.oo uur op. En dat was voor haar heel gewoon. Want om 4.oo uur gingen de mannen naar het land (en nu spreek ik over de jaren '60). Dus, wie bepaalt wat vroeg is???? Die man is bezig voor zijn werk (ik denk dat de vroegmis dan ongeveer die tijd begint.)
"Vroeg" is inderdaad een relatief begrip maar dat maakt niet zoveel uit. Natuurlijk zijn er mensen die om 4 uur de weg op gaan enzo. Maar er zijn ook een hoop mensen die vrij zijn, pas later hun bed uit hoeven, mensen die nachtdienst en om 7 uur net in bed liggen enz. Dat is in de afgelopen decennia inderdaad verschoven, maar daar kan denk ik gewoon rekening mee worden gehouden door te zorgen dat we niet teveel last van elkaar hebben. Sowieso is het luiden van klokken vooral een traditie geworden, die volgens mij niet zo heel veel zin heeft, als je er het oorspronkelijke doel mee wilt bereiken kan je beter een sms-service starten maar goed, als het dan toch gebeurt, dan mag dat ook wel op beschaafd (wettelijk toegestaan) volume.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Mara »

Mooi altijd, als de kerkklokken luiden op zondagmorgen.
Maar in Delft even niet vannacht.
Omwonenden van het Poortlandplein in Delft zijn vrijdagavond uit hun slaap gehouden door de kerkklokken van de Vredeskerk. Die sloegen rond 22.30 op hol en luidden om de minuut. Dat meldt Omroep West.
Pas om 01.15 uur slaagde de politie erin de stroom uit te schakelen en de klokken het zwijgen op te leggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door ejvl »

Dat doet mij denken aan enkele baldadige jongens die eens in ons dorp de toren waren ingeklommen, een touw aan de klepel bevestigd hadden en aan de andere kant van de weg achter een struik met het touw de klok aan het luiden waren in de nacht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Dat doet mij denken aan enkele baldadige jongens die eens in ons dorp de toren waren ingeklommen, een touw aan de klepel bevestigd hadden en aan de andere kant van de weg achter een struik met het touw de klok aan het luiden waren in de nacht.
Dan was dat zeker niet zo'n hoge toren? ;)
Volgens mij worden vrijwel alle klokken inmiddels elektrisch aangedreven en dat kan blijkbaar wel eens misgaan in de schakelkast. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:Dat doet mij denken aan enkele baldadige jongens die eens in ons dorp de toren waren ingeklommen, een touw aan de klepel bevestigd hadden en aan de andere kant van de weg achter een struik met het touw de klok aan het luiden waren in de nacht.
Dan was dat zeker niet zo'n hoge toren? ;)
Volgens mij worden vrijwel alle klokken inmiddels elektrisch aangedreven en dat kan blijkbaar wel eens misgaan in de schakelkast. :sweat
Het ging om deze
Afbeelding
Ik durf er in ieder geval niet in te klimmen :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Luiden kerkklokken

Bericht door Mara »

Het is een onaangename verrassing in Mijnsheerenland. De gemeente Hoeksche Waard heeft besloten dat de klok van de Laurentiuskerk vanaf vrijdagavond niet meer in de nacht mag luiden. "Het kan toch niet zo zijn dat omdat er één of twee mensen last van hebben, een eeuwenoude traditie verdwijnt", zegt dominee Hendriks.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/195144/E ... IDbNa7Rl60
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie